Toon posts:

Je water laten koelen door Peltier.

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mischien is het al eerder geweest ( jah ik heb al gesearched,kon niets erover vinden ).

Maar ik dacht zo waarom koelen we nou het water ( wat uit het cpu-blokje komt ) alleen maar met een radiator.
Je zou je water ook kunnen koelen d.m.v een peltier.

Pic :

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.nl/pics/EDOAEODOHHE

Dit kan je maken met dunne koper plaatjes en dan solderen zeg maar.

En dan aan de achterkant een Peltier bestigen met heatsink.

Of als je het heel simpel wilt doen zou je desnoods ook nog 1 dun stukje koper-plaat kunnen pakken en daarop een koperbuisje ( eff krom buigen uiteraard ) en die erop solderen.

De warme kant koel je door een big-ass hetsink.
En als je echt op safe wil gaan ( met het oog op condens enzo. ) kan je het wel in een klein plexi-glas kistje maken en in 1 zijkant een fan ( intake ) en aan de andere kan een fan ( out-take ).
Dan warm je je kast ook niet op.

Dit lijkt me effectiever dan een radiator ( of je gebruikt een radiator en je zet deze opstelling ernaast >:) )
Maar bovendien neemt dit minder ruimte in......... beetje het idee van dat je je water door een dievries heen haalt. ( daar zijn wel meer topic overgeweest :) ).

Of mischien zijn er al mensen die dit al gedaan hebben,so jah wat zijn jullie bevindingen ??

Alle kritiek enzo is welkom :D

PS : Als dit oud nieuws is dan mag je hem sluiten......

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

1) water bevriest onder 0. Op de plaats van je peltier zit geen warmtebron. Heel ergens anders wel. Kan niet zo lekker uitpakken
2) uiteindelijk zul je de warmte die je aan het water onttrekt, plus de energie die verstookt wordt door je peltier, ook weer kwijt moeten. Oftewel, via convactie of straling. Dat bescwhrijf jijzelf ookk al een beetje

Ik vind het niet zo'n geweldig plan. Er zijn betere manieren om warm water in de buitenlucht af te koelen. Ik begrijp trouwens niet zo goed dat je je druk maakt om condens; dit alles speelt zich toch af buiten je PC>

Zoef

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 23:00
Ik heb geen ervaring met waterkoeling en peletiers. Maar volgens mij gebruikt men waterkoeling met radiatoren om de peletiers te koelen. Als je een peletier kon koelen met een heatsink dan had iedereen dit wel gedaan. volgens mij wordt de warme kant van de peletier gewoon te warm om hem met heatsinks en veltilatoren te koelen.

Correcte me if I'm wrong!

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Verwijderd

Topicstarter
Alles beneden de 0 graden vormt wat condens dacht ik,maargoed.....

Klopt water bevriesd onder de 0 graden maare als je nou anti-vries gebruikt ???
Of een andere soort vloeistof die onder de 0 graden komt ??

Verwijderd

Een peltier element in de kast betekent weer extra warmte
in de kast. En buiten de kast is niet voor iedereen de
doelstelling.
Verder bestaat het gevaar dat de vloeistof
te koud wordt dus condenstie op de slangen enzovoorts.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 14 november 2001 16:27 schreef Tom_Paris het volgende:
Ik heb geen ervaring met waterkoeling en peletiers. Maar volgens mij gebruikt men waterkoeling met radiatoren om de peletiers te koelen. Als je een peletier kon koelen met een heatsink dan had iedereen dit wel gedaan. volgens mij wordt de warme kant van de peletier gewoon te warm om hem met heatsinks en veltilatoren te koelen.

Correcte me if I'm wrong!
Jij hebt het niet helemaal door..... als je een kleine peltier pakt dan kan daar wel een heatsink op om de warme kant te koelen......

En in een waterkoeling setup zit een radiator om het opgewarmde water ( van de cpu ) af te koelen....

jah of van de peltier die op de cpu zit.... klop ( sorry )

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 14 november 2001 16:29 schreef jerr het volgende:
Een peltier element in de kast betekent weer extra warmte
in de kast. En buiten de kast is niet voor iedereen de
doelstelling.
Verder bestaat het gevaar dat de vloeistof
te koud wordt dus condenstie op de slangen enzovoorts.
Daarom zei ik ook een klein plexi-glas kastje bouwen met 1 intake en 1 outake fan.

Die slangen kunnen wel wat hebben dacht ik zo ( ligt er wel aan wat voor slangen dan he :), en om die slangen zou je van dat soort ronde schuimrubberen spul kunnen kopen en dat daarom heen doen.)

Verwijderd

Topicstarter
Is dat dan zo'n dwaze actie van mij :?

Verwijderd

Bekijk deze topics:

[topic=320405/1/50]

[topic=318446/1/50]

Verwijderd

Op woensdag 14 november 2001 19:04 schreef stanley het volgende:
Is dat dan zo'n dwaze actie van mij :?
Nee hoor alles is toch mogelijk? Alleen wordt waterkoeling meestal toegepast om een peltier te koelen. Jij wil precies het omgekeerde doen. Ik denk alleen dat je in de praktijk tegen veel onverwachtte probleempjes aan zou kunnen lopen. En een klein probleempje kan grote gevolgen hebben...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 14 november 2001 20:18 schreef jerr het volgende:

[..]

Nee hoor alles is toch mogelijk? Alleen wordt waterkoeling meestal toegepast om een peltier te koelen. Jij wil precies het omgekeerde doen. Ik denk alleen dat je in de praktijk tegen veel onverwachtte probleempjes aan zou kunnen lopen. En een klein probleempje kan grote gevolgen hebben...
Zoals ??

Kwil het toch een X proberen......alleen nu eerst bezig met mun home-made case :) !

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk als je het echt heel goed aanpakt dat het allemaal wel goedkomt........

Verwijderd

Topicstarter
Omhoog !!! :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
Nah, dit idee is meer zoiets als water naar de zee dragen..

Je moet natuurlijk als eerste het vermogen wat je cpu levert al kwijt kunnen.. Dat gebeurt nu via de radiator..

Als jij de radiator gaat koelen met een klein peltier element, en ondertussen probeer jij ook het vermogen van de cpu uit te stoten, dan helpt dat natuurlijk niks.. (de koeling van de peltier wordt opgeheven door de cpu-hitte!)

Verder, om het water echt te gaan koelen (jah, het kan wel) heb je meerdere zware peltiers nodig (172W, en dan een stuk of 4 ofzo!)
En dat kun je dus weer niet met lucht koelen!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Hey hey, niet meteen katten dit lijkt mij een goed idee. Zolang je het maar niet als vervanging van de peltier op je cpu gaat zien. Natuurlijk kan je een peltier gebruiken om je water te koelen maar je moet je afvragen of het daadwerkelijk nodig is. Bij een groot reservoir kan ik mij voorstellen dat het niet echt nodig is omdat de massa traag reageerd en vooralsnog voldoende buffer is om grote warmte verschillen op te vangen. Maar zodra je een klein of bijna geen reservior gebruikt kan dit best wel eens een goede optie zijn. Natuurlijk is antivries en condens wel iets om over na te denken. Bovendien kunnen de koelelementen op je peltier erg warm worden en zou ik daar een bescherming en of geforceerde koeling voor ontwerpen.
Verder, om het water echt te gaan koelen (jah, het kan wel) heb je meerdere zware peltiers nodig (172W, en dan een stuk of 4 ofzo!)
En dat kun je dus weer niet met lucht koelen!
Moet je me toch even vertellen waarom je water met een kleine 700 watt moet gaan koelen als de cpu het met niet meer dan 100 watt zal verwarmen......je wil je koelwater je systeem in hebben zo rond het vriespunt of met antivries iets onder het vriespunt, geen ijs in je radiator, beter rekenen de volgende keer oké.

Meh ...

Verwijderd

1*80Watt TEC is al meer dan zat, zolang je de hete kant maar goed koelt. Bijna alle hitte gaat al weg dmv de RAD. De TEC koelt het water alleen nog wat meer.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
Op donderdag 15 november 2001 12:19 schreef Aico het volgende:
1*80Watt TEC is al meer dan zat, zolang je de hete kant maar goed koelt. Bijna alle hitte gaat al weg dmv de RAD. De TEC koelt het water alleen nog wat meer.
Da's nu juist het probleem.. Je probeerd je rad te koelen terwijl hij warmte probeert kwijt te raken.. Het enige wat je dan doet is de warmte in plaats van via de lucht kwijt te raken, probeer je het nu via het peltier-element.. Het ding zal echter dus niet extra gaan koelen..
Moet je me toch even vertellen waarom je water met een kleine 700 watt moet gaan koelen als de cpu het met niet meer dan 100 watt zal verwarmen......je wil je koelwater je systeem in hebben zo rond het vriespunt of met antivries iets onder het vriespunt, geen ijs in je radiator, beter rekenen de volgende keer oké.
Klopt.. Maar als jij een peltier van 100W zou pakken, koel je dus helemaal niks... (dan is het peltier in evenwicht!)
Verder moet je er even rekening mee gaan houden dat het water door de radiator stroomt, en dus niet stil staat.. Het water moet dus z'n warmte van de cpu kwijt, en daarna dus nog gekoeld worden.. Daarvoor moet je je radiator dus al heel erg afkoelen!
Tel daarbij ook nog effe op dat je nogal wat verliezen hebt..
Zoals je op de frontpage hebt kunnen lezen, haalde hielko met z'n dubbele 172W peltier nog maar net iets onder het vriespunt, en dat was op de core! Ga nu maar eens na wat dat op een groot oppervlak van de radiator zou doen!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Epsilon

helaas is frostyfox down pleitos, maar die gozer had nl 2 grote blokken van 100x150x40mm en daar had hij 6 (!) 80watt peltiers tussen gelegt. De 1 werd koud gehouden door peltiers en daarvan gaat het water naar de proc toe.

En een 2e watersyteem die de peltiers weer koelt (het 2e blok) dmv een radiator. Nadeel is dat je antivries en geïsoleerde slangen moet hebben ivm ijsvorming (want het water was dus onder het vriespunt gekomen :D)

dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
                 <--
         ||=============================||        
         ||                  ||
         ||   -->           ||
    [peltier blok 1]======[CPU blok]====[pomp]
    ++++++++++++++++
    [peltiers 6x80W]
    ++++++++++++++++
    [peltier blok 2]==========[RAIDIATOR]
         ||   -->        ||
         ||             ||
         ||======[pomp]============||
                      <--

+ =koelpasta trouwens :)

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Als je je water niet te sterk gaat koelen is een peltier aan de radiatorkant mogelijk efficienter :)
Je moet den echter wel uitgaan van meerdere kleinere peltiers versprijdt over de heatsink bv vier keer veertig watt ipv een keer 120W
Je kan het je misschien wel voorstellen dat een betere sprijding van het vermogen zeker bij grotere koelblokken een lagere hotspot temperatuur geeft.

Powered bij meergranenbrood.

Verwijderd

Och, als je bij een radiator extra peltiers gebruikt zul je uiteindelijk wel ietsje lager uitkomen met je temp, maar zoveel scheelt 't niet. Ik heb het ook geprobeerd met 2x80W, en het resultaat was magertjes. De hoeveelheid hitte die er in m'n koelblok gedumpt werd met 2x80W TEC @ 12V was dat overigens niet.

Verwijderd

Topicstarter
Maare zoalz ik het het zei : gewoon een klein blokje maken en daar een peltier op maken ( zie begin ).

Wil dat nou echt niet....... ik bedoel....als je die peltier goed koelt ( Warme-kant ) dan lukt het dacht ik wel :)

Verwijderd

Als je het spul hebt liggen, of je kunt die pelt nog ergens anders voor gebruiken, dan zou ik zeggen: probeer 't eens een keer. Als je het allemaal nog moet kopen, dan raad ik 't je af. Ik gebruikte 2x80W ipv 1x70W.

Verwijderd

Topicstarter
Kheb nog niets gekocht.......gewooon ideeetjes :)

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Op donderdag 15 november 2001 16:11 schreef stanley het volgende:
Maare zoalz ik het het zei : gewoon een klein blokje maken en daar een peltier op maken ( zie begin ).

Wil dat nou echt niet....... ik bedoel....als je die peltier goed koelt ( Warme-kant ) dan lukt het dacht ik wel :)
Je heb natuurlijk 2 kanten aan een koelblokje die je goed kan koelen dus peltier aan beide kanten van je blok. Natuurlijk moet je geen evenwichtssituatie creeren maar sterker koelen aan de radiator kant.

Meh ...

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 16 november 2001 13:43 schreef Twarp het volgende:

[..]

Je heb natuurlijk 2 kanten aan een koelblokje die je goed kan koelen dus peltier aan beide kanten van je blok. Natuurlijk moet je geen evenwichtssituatie creeren maar sterker koelen aan de radiator kant.
Lijkt me logosch idd.
Pagina: 1