Toon posts:

relatieve snelheid/afmetingen

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

stel, ik val van mijn stoel, ik val dan ongeveer een halve meter ofzo...
Laat ik van diezelfde stoel een klein dier, laten we zeggen een dwerghamstertje ofzo, vallen, valt het dier dan voor zijn gevoel zal ik maar zeggen ook een halve meter, of is het dan gelijk veel verder? (zou je het moeten vergelijken dat ik van 10 meter af zou vallen ofzo?)

en dat hetzelfde met snelheid, als ik diezelfde hamster bijvoorbeeld 3 meter ver gooi, gaat hij dan ook 120km/h relatief gezien, of gaat hij maar enkele km/h?

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Een meter blijft natuurlijk een meter, hoe groot je ook bent. En een KM blijft een KM hoe groot je ook bent. Voor een hamster is de afstand van 3 meter eerder geraleteerd aan hoe snel hij die afstand kan afleggen dan zijn afmetingen lijkt me.

Verwijderd

Op woensdag 14 november 2001 16:13 schreef NeoStreak het volgende:
Hoi,

stel, ik val van mijn stoel, ik val dan ongeveer een halve meter ofzo...
Laat ik van diezelfde stoel een klein dier, laten we zeggen een dwerghamstertje ofzo, vallen, valt het dier dan voor zijn gevoel zal ik maar zeggen ook een halve meter, of is het dan gelijk veel verder? (zou je het moeten vergelijken dat ik van 10 meter af zou vallen ofzo?)

en dat hetzelfde met snelheid, als ik diezelfde hamster bijvoorbeeld 3 meter ver gooi, gaat hij dan ook 120km/h relatief gezien, of gaat hij maar enkele km/h?
Leuke vraag! dit verschilt per dier! een kat kun je van 4 meter hoog ofzo af gooien en er is niks aan de hand, wij daarentegen, die ook nog eens een stuk groter zijn dan een kat, hebben 2 gebroken benen! ook insekten! heb je nooit gemerkt dat als je een insekt van je tafel af gooit ofzo dattie dan gewoon verder loopt op de grond? Relatief gezien zoals jij zegt zou dat insect dus 100 meter vallen of meer, dusse...het antwoord is gebleken

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm ja inderdaad.

maar toch was het even interessant, voor mij althans, om het even aan te halen! :D En daar is dit forum tenslotte voor.

Verwijderd

je bent een slim persoon...en zoektocht naar wijsheid is nooit zonder nut :D

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:58
Dit is nou precies de reden waarom er in de natuurwetenschappen zo vaak gebruik wordt gemaakt van dimensieloze getallen.

Engineering

Verwijderd

Waarom wil je een verschil in afstand ontdekken, als je het verschil dat je waarneemt veel makkelijker kunt verklaren aan de hand van de verschillen in de objecten die je tegen de grond gooit?
Pagina: 1