Cat5 Kabel is het wel de goede?

Pagina: 1
Acties:

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 08:55
Ik heb een router aangeschaft en losse cat5 kabels erbij gekocht nu staat er op de doos van die kabel ISDN.

Maar ik wil dus een kabelverbinding delen. Is dit dan wel de goede kabel? Ja toch... ik krijg namelijk totaal geen verbinding met mijn netwerkkaart.

Deze is uitgeschakeld via de router. PLug ik de netwerkkabel van mijn kabelmodem weer in de pc dan werkt het wel maar via de router niet.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Omdat het goedkoper en makkelijker is voor een leverancier om 200 km Cat-5 te maken dan 100 km Cat-5 en 100 km Cat-3, zie je tegenwoordig weinig anders meer.
Je hebt volgens mij een kruisings-probleem.

kabel-modem : MDI-X poort (poort is "voorgekruist", zoals een hub-poort)
netwerk-kaart : MDI-poort
router : 2 x MDI-poort

Tussen een MDI-X poort en een MDI-poort moet een recht-toe-recht-aan kabeltje, maar tussen 2 MDI-poorten een gekruist kabeltje.

Oude situatie :

kabel-modem <- recht-toe-recht-aan -> netwerk-kaart

Nieuwe situatie zoals zou moeten :

kabel-modem <- recht-toe-recht-aan -> router <- kruis -> netwerk-kaart

Ofwel, ik denk dat je een kruis-kabeltje moet gaan gebruiken.

Het is niet zeker, maar ik weet dat je kabel-modems met MDI- en met MDI-X-poorten hebt.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• et36s
Hmm zou kunnen dus een cross-cable? Iemand hier meer informatie over...

Verwijderd

Op woensdag 14 november 2001 16:15 schreef mvdejong het volgende:
Omdat het goedkoper en makkelijker is voor een leverancier om 200 km Cat-5 te maken dan 100 km Cat-5 en 100 km Cat-3, zie je tegenwoordig weinig anders meer.
Je hebt volgens mij een kruisings-probleem.
Betekent dat dan ook dat de ISDN-spullen die je bij de Gamma kan kopen ook te gebruiken zijn voor ethernet?

Ik heb daar al eens naar staan kijken, maar het staat er niet op... en van het personeel van de Gamma kan je niet verwachten dat ze dat weten... (no offence, ik heb zelf bij de Praxis gewerkt)...

• Pjottski
  • Laatst online: 18:13

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Je maakt alleen gebruik van normale CAT-5 kabels, dus geen cross kabels.

Je gaat dan met een UTP kabel van de modem naar de router.
En vanaf de router ga je dan naar iedere peecee die je wilt aansluiten en voila.. :)

(Er moeten wel 8 kabeltjes zijn aangesloten op de UTP kabel)

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Over het algemeen hebben zowel routers als netwerk-kaarten MDI-poorten, dus zonder kruis-kabeltje praten ze elkaar naar de mond en luisteren ze naar elkaars oren : weinig effectief.

En in principe heb je niet alle 8 draadjes nodig, paar 1 (pennetjes 1 & 2) en paar 2 (pennetjes 3 & 6 (!)) zijn voldoende voor de gebruikelijke Ethernet-vormen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• et36s
Probleem opgelost het was wel een ISDN cat5 kabel... dat werkt dus niet.

• DaZZle
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 29-06 08:14
je kan netwerkkabels wel voor isdn gebruiken, maar omgekeerd niet. ISDN gebruikt minder aders dan UTP.

Toen ik een keer een isdn kabel kocht kreeg ik een utp kabel aangesmeerd die het en voor isdn deed en utp. Omgekeerd is het dus niet mogelijk, isdn kabel is 4 aderig, utp 8.
Pagina: 1