[OC] peltier-element voor airchiller...

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik wil dus een airchiller gaan maken.
voor degene die niet weten wat dat is:

je zet een heatsink op elke kant van de peltier, de warme kant hou je aan de buitenkant van je kast en de koude kast hou je in de binnenkant zodat die de temperatuur in je kast omlaag haalt (met natuurlijk als gevolg dat je CPU ook koeler wordt)

ik wil voor de warme kant een oude slot1 koeler gebruiken waar 2 40mm fans opzitten.
voor de koude kant wil ik een oude socket A cooler gebruiken van aluminium (weet het merk niet).

nu is mijn vraag hoeveel watt moet die peltier zijn wil hij mijn kast temp een beetje omlaag halen? temp is nu 33 graden met mijn TB 1,2ghz erin en een hercules Geforce2ti erin. CPU wordt nu ook 53 graden :(

Verwijderd

Ik heb een beetje een dejavu gevoel...

zie topic: [topic=311292/1/25]

Verwijderd

Als je de hele kast wil voorzien van koele lucht dan heb je weinig aan een airchiller. Dan kun je beter die peltier op je CPU zetten. Dan kost je dat minder stroom en het wordt koeler. Ik vind een air chiller wel een leuk concept maar erg bruikzaam vind ik het niet. Het levert heel matig koude lucht.

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 19:51
Euhm, niet mijn zaak en nogal offtopic, maar gaat dat niet condenseren en krijg die peltier aan de binnekant van je kast geen ijsafzetting? Zo'n peltier word aan de koude kant toch iets van -40 graden C?

Enneh, 33 en 53 graden is toch heel netjes? Niets mis mee hoor dacht ik zo.

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

Op woensdag 14 november 2001 15:45 schreef BezurK het volgende:
Ja klopt dat ligt toch wel rond het gemiddelde.

• Leipo
  • Niet online
Op woensdag 14 november 2001 15:44 schreef _LOSS_ het volgende:
Als je de hele kast wil voorzien van koele lucht dan heb je weinig aan een airchiller. Dan kun je beter die peltier op je CPU zetten. Dan kost je dat minder stroom en het wordt koeler. Ik vind een air chiller wel een leuk concept maar erg bruikzaam vind ik het niet. Het levert heel matig koude lucht.
op de CPU gebruikt minder stroom? als ik er 1 op mijn CPU zet dan moet die onderhand meer dan 150watt zijn..
het lijkt mij dat ik toch echt wel met minder kan volstaan als hij alleen de lucht moet koelen..
Op woensdag 14 november 2001 15:45 schreef BezurK het volgende:
Euhm, niet mijn zaak en nogal offtopic, maar gaat dat niet condenseren en krijg die peltier aan de binnekant van je kast geen ijsafzetting? Zo'n peltier word aan de koude kant toch iets van -40 graden C?

ik had een test gelezen en dat met die ijsafzetting viel wel mee.. ik ben alleen de link kwijt van de review en weet dus niet meer hoveel watt zij gebruikten..

en mijn CPU crashed altijd als de temp richting de 60 graden gaat dus ik wil meer speling hebben + dat ik hem will overclocken wat nu niet gaat ( en het is een AXIA dus ik verwacht dat hij toch echt wel hoger kan dan 1,2ghz)

Verwijderd

Bedoel je zoiets !!

Afbeeldingslocatie: http://www.melcor.com/drw070.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.melcor.com/airtoair.jpg

Op de website van Melcor staan verschillende modellen.
kijk daar voor info !!

Ze hebben daar Air-, Waterchillers en nog meer leuke dingen :) :)

• Leipo
  • Niet online
Op woensdag 14 november 2001 16:20 schreef -Dissection- het volgende:
Bedoel je zoiets !!

[afbeelding]
[afbeelding]

Op de website van Melcor staan verschillende modellen.
kijk daar voor info !!

Ze hebben daar Air-, Waterchillers en nog meer leuke dingen :) :)
hmm tja ik ben niet van plan een kant en klare te kopen.

Verwijderd

Op woensdag 14 november 2001 16:30 schreef Leipo het volgende:

[..]

hmm tja ik ben niet van plan een kant en klare te kopen.
maar je kan er wel ideeen door opdoen !!

• Leipo
  • Niet online
maar weet iemand misschien vanaf hoeveel watt een peltier ook echt de temperatuur naar beneden krijgt?

• _Evert_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 09:18
ik denk dat je gewoon moet kijken hoeveel warmte (in Watt)een luchtkoeler aankan, en daarmee kan je dan kiezen hoe sterke tec je gebruikt. Dus als een luchtkoeler zeg 60W kan verplaatsen, dan kan je ongeveer een 60W tec gebruiken. Minder sterke tec --> kast minder koud; sterkere tec (meer W) --> luchtkoeling kan de warmte niet wegkrijgen, en dan wordt je warme kant v/d tec te warm, da's dus zeker niet goed :(

Verwijderd

Op woensdag 14 november 2001 20:22 schreef Leipo het volgende:
maar weet iemand misschien vanaf hoeveel watt een peltier ook echt de temperatuur naar beneden krijgt?
Dat staat dus op die melcor site !!!
Pagina: 1