Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik wou een digitale camera kopen. Ik heb al enkele posts gelezen op het tweaker-forum,maar er stond nergens waar ik naar moet kijken voor een degelijke digitale camera (voor zover ik heb gekeken, want het zijn ook zoveel posts :+) .

Wat ik dus precies bedoel is, hoeveel megapixels moet die hebben? Max. resolutie? Digitale zoom of niet? Soort batterij? enz...

Ik ken er niet veel van, daarom wil ik de mensen die een digitale camera hebben vragen om hun ervaringen mee te delen...

Ik heb ook op www.dpreview.com gekeken, maar daar zijn zoveel camera's kweet gewoon niet waar ik moet beginnen met kijken, ik heb ook al die buying guide geprobeerd en toen begon ik dus al die vragen in men kop te krijgen (zie hierboven: max.resolutie...)

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-03 08:58
Geef es wat eisen en wensen, wil ik je wel helpen. Vooral het budget is belangrijk ;)

Ikzelf ben uiteindelijk op de Canon PowerShot G2 gevallen.

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:47

Marc H

- - Is wakker - -

zou eerst eens beginnen om een budget vast te stellen, en dan eens de pricewatch induiken om eens te kijken wat je voor dat geld kan kan kopen (houd even rekening dat je geheugen en evt extra batterijen/accus nodig hebt)

Als je weet in welke je intresse hebt, dan eens reviews lezen op:

http://www.dpreview.com/
http://www.megapixel.net/
http://www.pcphotoreview.com/defaultcrx.aspx
http://www.steves-digicams.com/
http://www.imaging-resource.com/

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Ik ben eerst gaan kijken wat m'n budget was (1000 piek ex geheugen), toen in de pricewatch alle camera's rond die prijsklasse in een word-documentje gepasted en gaan afstrepen (ik wou wel zoom, geen Sony Memorysticks). Vrij snel had ik er nog een stuk of 6-8 ofzo over. Daarvan veel foto's bekeken, dan zie je al snel dat sommige camera's in je eigen ogen mooiere foto's maken dan andere.

Uiteindelijk toch maar 175 meer uitgegeven en daarvoor een 2 MPixel camera met 3x zoom gekocht.

Achteraf... tsja... eigenlijk had ik liever een camera gehad waarbij ik meer dingen handmatig kon instellen (dit is echt een P&S camera), maar ja, da's wel weer duurder over het algemeen..., en heel belangrijk: voor de kwaliteit zijn meer dingen belangrijk dan alleen veel pixels (lichtsterkte van de lens, vertekening, scherpte van de lens) en dan de extra dingen als instelmogelijkheden, tussenresoluties, bediening, uiterlijk etc.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het ligt er een beetje aan hoeveel je uit wil geven, tot 2000 gulden zit je bij de 2 Megapixel camera's, daar zijn de Canon's en de goedkopere Sony camera's erg populair, daarboven kom je bij de duurdere modellen met meer pixels, o.a. de Fuji 6900 en Nikon Coolpix hoor je hier nogal eens over praten.

Ik heb zelf de Canon Digital Ixus V, kost zo rond de 1500, 2 megapixels (resolutie is dan 1600x1280, goed genoeg voor mij - ik ben geen professional ofzo), li-ion batterij en werkt met CF kaartjes, lekker goedkoop (in tegenstelling tot de Memory Sticks die je voor Sony camera's nodig hebt).

Het ligt er gewoon een beetje aan wat je eisen zijn en hoeveel je uit wil geven.

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt iedereen voor de snelle reply :)

Ik wil zo'n 1000 - 1500 gulden uitgeven voor een digitale camera.

Ik wil hiermee geen professionele foto's mee kunnen maken, eerder voor op vakantie ofzo... Maar ik ben wel een beetje gesteld op de kwaliteit, het moeten ook geen wazige, blokkerige foto's worden hé...

[/quote] Daarvan veel foto's bekeken, dan zie je al snel dat sommige camera's in je eigen ogen mooiere foto's maken dan andere. [/quote]

Waar hebt ge deze foto's bekeken?

• Arnout
Op woensdag 14 november 2001 16:01 schreef -HFL-Statler het volgende:
Alvast bedankt iedereen voor de snelle reply :)

Ik wil zo'n 1000 - 1500 gulden uitgeven voor een digitale camera.

Ik wil hiermee geen professionele foto's mee kunnen maken, eerder voor op vakantie ofzo... Maar ik ben wel een beetje gesteld op de kwaliteit, het moeten ook geen wazige, blokkerige foto's worden hé...
Dan is de Canon Digital Ixus (V) misschien een goede keuze.

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Op woensdag 14 november 2001 16:01 schreef -HFL-Statler het volgende:
[...]
Waar hebt ge deze foto's bekeken?
Vooral op de sites die Marc H heeft genoemd... Maar op zich zijn de 3 threads die hier lopen/liepen natuurlijk ook ideaal (maar die waren er nog niet toen ik mijn camera kocht).

Ixus is inderdaad een kandidaat, maar je moet wel beseffen dat je vrij veel betaalt voor de kleinheid, als dat niet zo belangrijk is kan je beter een goedkoper iets groter toestel kopen (voor mij persoonlijk is die 2-3 cm verschil niet 300 piek waard...).

Als je op dpreview naar specs vergelijkt vergeet dan de prijzen, die zijn op amerika gericht, bovendien meestal ook achterhaald, je ontkomt er haast niet aan de prijzen 'handmatig' met bijvoorbeeld de pricewatch te vergelijken (sommige camera's zijn in de VS relatief duur, andere juist weer relatief goedkoop).

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 14 november 2001 16:02 schreef MetHod het volgende:

[..]

Dan is de Canon Digital Ixus (V) misschien een goede keuze.
Denk wel dat ge gelijk hebt, kga deze zeker verder opvolgen, hartelijk bedankt.

Wat zijn u persoonlijke reacties op dit toestel? Kwaliteit van de foto's, levensduur batterij, zijn er toch enkele nadelen (niks is ,spijtig genoeg, perfect hé :'()? Zo ja welke..

• Arnout
Op woensdag 14 november 2001 16:47 schreef -HFL-Statler het volgende:

[..]

Denk wel dat ge gelijk hebt, kga deze zeker verder opvolgen, hartelijk bedankt.

Wat zijn u persoonlijke reacties op dit toestel? Kwaliteit van de foto's, levensduur batterij, zijn er toch enkele nadelen (niks is ,spijtig genoeg, perfect hé :'()? Zo ja welke..
'k Heb niet gelijk hé ;) 't Was meer een eerste ingave.

Wat ook al eerder gezegd is:

1. Stel budget vast (eventueel ook een uiterste marge)
2. Stel eisen en wensen op
3. Maak lijst van alle camera's die passen in je budget-window 8-)
4. Lees alle dpreviews van de camera's op je lijst
5. Stel een mening op.

Mocht je niet goed uit stap 5 kunnen komen, post dan je 'twijfels'.

Suc6 :)
(niks is ,spijtig genoeg, perfect hé :'()?
Hmmmz, de G2 komt dicht in de buurt van perfectie :9~

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
nog een tip: Als je een budget van -laten we zeggen- fl 2000,- hebt, koop dan een cam van max 1650,- oid en gebruik de rest van het geld voor extra geheugen, tasjes, accu's ed. :)
Pagina: 1