IBM SCSI harddisk i.c.m. AHA2940 = probleem

Pagina: 1
Acties:

• lckarssen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-06-2023
Hoi!

Ik heb het volgende probleem: Ik heb een Ultra2 SE SCSI harddisk van IBM (1GB) die niet onder windows wil werken. Verder spelen er in dit verhaal 2 PCs mee: Eentje met Asus P2B-LS moederbord (incl. Adaptec aic7890 SCSIcontroller) en een PC met een losse Adaptec AHA2940U2W controller (die bevat ook de aic7890 chipset).
Het probleem is dus dat ik de HDD niet onder windows98SE (op de P2B-LS) of WinNT 4.0 server (AHA2940U2W) aan de gang krijg. Op beide machines doet hij het wel onder linux. Daar kan ik er gewoon van/naar lezen/schrijven. In beide gevalen is de HDD het enige apparaat op de Ultra2-tak. De Ultra en de Fast takken van de controllers hebben nog andere devices. Die werken allemaal correct (tot ik die ene HDD aansluit). Onder Win98SE verdwijnen dan al mijn SCSI apparaten en komt er zo'n leuk :'( geel driehoekje met uitroepteken. WinNT crasht tijdens het laden van de driver voor de AHA2940U2W.
Ik sta voor een raadsel. Waarom wel onder linux, maar niet onder een van de twee windowsen?

Aan de SCSI-ID's kan het niet liggen, denk ik. De HDD heeft ID 0 en de andere apparaten hebben allemaal ID 1 of hoger. Ook de BIOS software van de controller kan de harddisk gewoon vinden in op fouten controleren.
Ik vermoed dus dat het om een driverprobleem gaat, maar ja, waarom doen mijn 4.3GB UW SCSI schijven (ook van IBM) het dan wel?

Iemand een idee? (Jammergenoeg is Samba nog niet helemaal in staat om NT te vervangen, anders bestond het probleem niet meer :))

Verwijderd

Heb je de juiste driver ? Ook al zit op bij controllers dezelfde 'chipset', voor de 2940U2W versie is een aparte driver(aic78xxu2 ipv aic78xx). 't is maar een ideetje

• lckarssen
Op het P2B-LS bordje zit inwezen een AHA2940U2W geintegreerd. Dus inwezen zijn de beide PC's (qua SCSI) gelijk. Beide gebruiken dus de aic7xxu2 driver.
Zowel de Win98 als de WinNT driver komen van de adaptec site en zijn dus het meest up to date, lijkt me.

Toch bedankt.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:58

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik dacht ooit eens iets gelezen te hebben dat je van de 3 bussen (takken in jouw geval ;) ) er maar 2 gelijktijdig mocht gebruiken?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Op donderdag 15 november 2001 13:05 schreef Microkid het volgende:
Ik dacht ooit eens iets gelezen te hebben dat je van de 3 bussen (takken in jouw geval ;) ) er maar 2 gelijktijdig mocht gebruiken?
Dat klopt, maar de topicstrater gebruikt toch maar 2 bussen. Tenminste, de 3e bus is extern, en daar wordt geen gebruik van gemaakt.

• lckarssen
Dus zit het zo?:

D'r zitten 3 bussen op: De Ultra2 (intern & extern), de Ultra, en de Fast bus.

Ik heb op de WinNT PC idd op de Ultra en de Fast bus devices zitten. Als je er maar 2 tegelijkertijd mag gebruiken zou dat het probleem kunnen zijn.
Maar.... Op de Win98SE PC heb ik alleen maar op de Fast-bus devices zitten. Dus daar zou ik zonder problemen de harddisk moeten kunnen draaien.

Ik zal vanavond eens kijken.

Alvast bedankt.

• Dragon_Lee
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-04 00:08

Dragon_Lee

Beware the quiet dragon

Een ding wat me zo even te binnen schiet (en kan er dus naast geschoten zijn)..probeer eens een totaal ander scsi ID..

Heb het zelf een keer of wat meegemaakt dat de comp. wilde BOOTEN van ELKE schijf op scsi ID 0....kon in niet alle gevallen in bios instellen welke bootvolgorde of scsi was afwezig in dat rijtje, maar toch greep hij de scsi schijf om te booten...OF om de boot van WinNT mee in de war te brengen..(ging ineens denken dat de NT partitie ergens op de SCSI schijf stond ipv de goede schijf)

Dus ik zou zeggen, probeer dat eens..

Even een lichtelijk offtopic vraagje, die IBM HD hoe heb je die aangesloten? ikzelf zoek nl. al een tijdje naar goede 80pins naar 68pins converter voor net zo'n drive...kan nergens vinden :(

Silence can bring peace
Silence can bring fear
Silence can bring anger
It can even bring ecstacy
Silence......is life

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:25
Kijk voor zo'n converter eens bij Alternate.

• lckarssen
Dragon Lee, bedankt! Ik heb hem nu op ID 8 gezet en stom genoeg werkt'ie nu perfect. Op beide machines. Blijktbaar moet je geen HDD op ID 0 zetten als je er niet van boot.

Stom dat ik zelf niet een keer geprobeerd heb om een totaal ander ID te gebruiken. ;)

In elk geval nogmaals bedankt!

En wat betreft je vraag over die converter: De HDD die ik heb, heeft gewoon een 68 pins aansluiting en geen 80 pins.
Bij abgcomputers(www.abgcomputers.nl) heb ik wel converters gezien. Weet niet hoe goed ze werken, maar heb met het bedrijfje zelf goede ervaringen.

Succes!

Verwijderd

Op zondag 18 november 2001 14:35 schreef lckarssen het volgende:
Dragon Lee, bedankt! Ik heb hem nu op ID 8 gezet en stom genoeg werkt'ie nu perfect. Op beide machines. Blijktbaar moet je geen HDD op ID 0 zetten als je er niet van boot.
Wat is dat voor rare conclusie?
Een SCSI-schijf waar je niet van boot moet prima op SCSI ID 0, 1 of 2 kunnen! Doet ie bij mij ook... :Y)

• lckarssen
Mijn conclusie is dat dat inderdaad onder windows met mijn HDD en de AHA2940U2W zo is.
Met die HDD op ID 0 wil WinNT en Win98SE niet booten. Linux wel. Met de HDD op ID 8 is booten van de windowsen geen probleem.
Pagina: 1