[slackware] XS4all ADSL delen

Pagina: 1
Acties:

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik wil misschien bij iemand een Linux oplossing bieden om zijn internet te delen. Nu heb ik ervaring met het delen van internet met @home kabel. Maar ik verwacht dat er met ADSL problemen tegemoet kom, die ik met kabel niet had.. puur doordat ik nooit gewerkt heb met ADSL.
Ik heb net al effe http://www.xs4all.nl/helpdesk/abonnement/adsl/basic/linux/configureren.html doorgenomen. Zijn er nog dingen die anders gaan met het delen van adsl internet?

ipchains -A -j MASQ -s 192.168.0/24 -d 0.0.0.0/0
Zou dit werken? of moet ik meegeven -i ppp0 oid?
Wat zijn belangrijke verschillen met kabel waar ik rekening mee moet houden?

Is er trouwens ook een windows programma die de server netjes kan afsluiten? Want deze mensen hebben totaal geen linux ervaring, en ik wil er ook geen toetsenbord bij doen, dan gaan ze ermee rommelen enzo.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ik zou er van maken
ipchains -A forward -s 192.168.42.0/24 -j MASQ
van maken.
je had nl 2 fouten in je regel, die netmask deugt niet en je zegt niet in welke chain je de regel wil hebben, de -d 0.0.0.0/0 is overbodig.
Als het goed is hoeft er geen -i ppp0 achter.

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:51
Waarom er een linux bak tussen plaatsen ??? Je kan de ADSL modem (ethernet-modem van Alcatel) ombouwen naar pro versie, deze fungeert dan als inbelrouterje.
Hubje ertussen en op alle pc's de modem als default gateway instellen, klaar !!!!
Use the search voor meer informatie, of kijk ff op Google...
het is echt 5 min. werk en klaar....

• robbertb
  • Niet online
Op woensdag 14 november 2001 13:43 schreef kosz het volgende:
Waarom er een linux bak tussen plaatsen ??? Je kan de ADSL modem (ethernet-modem van Alcatel) ombouwen naar pro versie, deze fungeert dan als inbelrouterje.
Hubje ertussen en op alle pc's de modem als default gateway instellen, klaar !!!!
huh? en hoe weet ik of die modem van die vriend van mij dat ook ondersteund? hij woont in zwolle en heeft XS4all/mxstream BASIC.
Enneuhh kunnen de pc;s dan nog wel bij elkaar inlezen? hebben ze dan een eigen inet ip?

Kan dat trouwens ook met mijn @home com21 kabelmodem?

Ik heb nog ff wat zitten zoeken, en lees dat het softwarematig is.
Nu heeft die vriend maar 2 computers en dus geen HUB, maar in een van de 2 pc's zitten 2 netwerkkaarten. Kan ik dan deze truuk ook toepassen? En dan moet dus wel iemand eerst hebben ingebeld, of gaat dat automatisch op de 2e pc, alsof de modem op de pc zelf direct is aangesloten

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:08
Ik zou doen

ipchains -A forward -i eth0 -j MASQ

er vanuit gegaan dat de internetverbinding op eth0 zit.

• robbertb
  • Niet online
Op woensdag 14 november 2001 14:28 schreef jurri@n het volgende:
Ik zou doen

ipchains -A forward -i eth0 -j MASQ

er vanuit gegaan dat de internetverbinding op eth0 zit.
ja ik weet wel hoe ik ipchains moet doen, wat ik eerst zei was een foutje, was iets vergeten ;)
ipchains -A forward -j MASQ -s 192.168.0.0/24 -d 0.0.0.0/0 -i eth0 bedoelde ik.. waarbij eth0 de netwerkkaart naar de modem is

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-07 09:15
kijk is op http://www.adsl4linux.nl .. misschien dat dat wat oplevert ? :-)

Verwijderd

Of wat dacht je van een andere ADSL-provider. De ADSL die wij leveren levert bijv standaard een router mee... (afhankelijk van je wensen (en abo-vorm) met NAT of met max 8 ip-adressen..)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 02:11
Op woensdag 14 november 2001 14:40 schreef Deleon het volgende:
Of wat dacht je van een andere ADSL-provider. De ADSL die wij leveren levert bijv standaard een router mee... (afhankelijk van je wensen (en abo-vorm) met NAT of met max 8 ip-adressen..)
xs4all en planet zijn anders wel behoorlijk goedkoop! En tja, dan moet je maar even zelf in linux aan de gang om een goedkope router / gateway te maken...

ach...in een volgend leven lach je er om!

• robbertb
  • Niet online
Op woensdag 14 november 2001 14:44 schreef 0siris het volgende:

[..]

xs4all en planet zijn anders wel behoorlijk goedkoop! En tja, dan moet je maar even zelf in linux aan de gang om een goedkope router / gateway te maken...
linux = gratis
een 386/486 zijn ook zo goed als gratis tegenwoordig. je hebt geen monitor/toetsenbord/muis etc nodig.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 02:11
Op woensdag 14 november 2001 14:47 schreef robbertb het volgende:
linux = gratis
een 386/486 zijn ook zo goed als gratis tegenwoordig. je hebt geen monitor/toetsenbord/muis etc nodig.
Erhm...waarom leg je dat ook alweer aan mij uit?
met goedkoop bedoel ik dat het duurste wat er in een linuxbak gaat, je tijd is...

ach...in een volgend leven lach je er om!

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Op woensdag 14 november 2001 13:43 schreef kosz het volgende:
Tja, maar dan heb je niet slechts 1 firewall die je moet beheren maar moet je op iedere compu apart een firewall beheren/installeren.
Pagina: 1