Toon posts:

voor wie is berichtje op mailserver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om binnenkort een mailserver te installeren voor een vrijwilligersorganisatie.
Ik vroeg mij echter af hoe je weet aan wie een email geleverd moet worden. Het to: veld is daar immers onvoldoende voor. Ik heb ooit gelezen dat je een extra veld daarvoor bij je provider aan kon vragen. Weet er iemand welk veld dat is, want ik vond het nergens terug.
(kwestie van het een beetje gestandaardiseerd te houden)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
hmm, ik heb geen idee waar je het over hebt?

3 maal raden waar het "to" veld voor is?
misschien degene voor wie de mail is?

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:48

Jaymz

Keep on moving !

Leg eens uit wat je wilt, en geef aan wat jou daarbij weerhoudt (of wat je denkt dat je gaat weerhouden)

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:20

Kettrick

Rantmeister!

Bedoel je mischien het MX record :?

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Ik weet dat er iets van een trucje heeft bestaan om binnen een enkel e-mail adres nog te kwalificeren.

Er werd dan een apart scheidings-teken gebruikt (even als discussie-voorbeeld "?") en de mail-server van de provider negeerde alles tussen "?" en "@", dus "organisatie?jan@provider.nl" werd zoals het hoort bij de mail-server van "provider.nl" afgeleverd, en die wist dat alle "organisatie?xxxxx" naar "organisatie" moest worden doorgestuurd, in de hoop dat die wat snapte van de rest.

De precieze details weet ik helaas ook niet meer.

Dit is echter een conventie, geen formele standaard, en het aantal providers dat dit accepteert is niet groot meer, en dalende, ook omdat het aanvragen van een eigen mail-domein eenvoudig genoeg is.

Maar je kunt het altijd aan je provider vragen of deze het nog ondersteunt. Een eigen sub-domeintje proberen te ritselen lijkt me meer toekomst-vast.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 18:04

Whizzer

Flappie!

Ik denk dat je gewoon een MX-record bedoeld zoals hierboven ook al is gezegd... Je moet in de DNS van het domein van die organisatie een MX-record aanmaken met daarin de verwijzing naar de mailserver die dat domein moet behandelen...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik wil: als iemand een mail naar onze mailbox stuurt waar alle @domein.be mails aankomt hem juist sorteren. Het to-veld lijkt mij hiervoor niet geschikt, aangezien ook BCC, CC gebruikt wordt. Daarenboven zou je een mail die naar twee adressen to: gestuurd wordt twee keer naar iedereen forwarden.

Ik heb vroeger eens gelezen hoe dat moest, maar ik ben het ondertussen vergeten ...

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 15:34
Wat bedoeld wordt met die dubbele adressering is de mix van UUCP en RFC822 mail. Vroeger werd alles gedaan via UUCP. Dit systeem werkte met zogenaamde routering in het email adres. Zoiets als host3!host2!host1!user. Dit betekent dat mail voor gebruiker "user" moet gaan via host3 dan naar host2 en dan host1 waar het uiteindelijk wordt afgeleverd in de mailbox voor user.

Toen RFC822 de mail standaard werd moest er ook gezorgd worden voor een conversie. En toen ontstonden er problemen: hoe moest er omgegaan worden met de adressering zoals hostA!user@hostB ?? Moet het nu eerst naar hostA en dan afgeleverd worden bij user op hostB? Of moet het eerst naar hostB en dan naar user op hostA. Er zijn toen afspraken gemaakt dat er eerst wordt gekeken naar de host achter de @ en dan pas het UUCP deel.

Men wilde ook een pad kunnen opgeven als de mail via RFC822 verstuurt wordt. Dit werd gerealiseerd met het % teken. Hierbij wordt het mogelijk om toch een pad aan te geven in het email adres. Bovenstaand voorbeeld ( host3!host2!host1!user) wordt dan: user%host1%host2@host3.

Dit werkt als volgt: als eerste wordt het bericht verstuurt naar host3 dan haalt host3 het @host3 gedeelte eraf en veranderd de laatste % in een @ en stuurt het door (user%host1@host2), host2 doet hetzelfde, Hierna blijft er user@host1 over en het bericht kan afgeleverd worden.

Verwijderd

volgens mij bedoelt hij heel wat anders, maar da's ook niet meer nodig.
mail sorteren zich self in map voor elke gebruiker.
forwarded mails komen in de map waar hij heen moet

Denk eens aan MDaemon mail server.

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 15:34
Volgens mij begrijp ik nu wat je bedoeld. Alle mail van het domein domein.be komt in 1 grote mailbox terecht maar je wilt deze toch gescheiden kunnen uitlezen per gebruiker. Dit heet een multidrop pop account. Ik weet dat er plugins zijn voor exchange om dit te kunnen uitlezen en weer uitplitsen naar de desbetreffende gebruikers. Het is ook mogelijk met fetchmail onder Linux. Zoek maar eens op multidrop POP met Google. Er is genoeg over te vinden op het net. Er zijn ook een aantal providers die support bieden voor zo'n methode (Demon bijvoorbeeld, alleen noemen het daar SDPS).
Pagina: 1