Meest invloedrijke man 20ste eeuw

Pagina: 1
Acties:
  • 537 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lambi80
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2021

lambi80

zucht....

Topicstarter
Ik heb laats met mijn huisgenoot onder het genot van een fles wijn weer nachtelijke theorieën bedacht en besproken.
Zo kwamen we bijvoorbeeld op de vraag: wie is de meest invloedrijke persoon geweest van de 20ste eeuw?
In het algemeen gezien dan, want als je het gaat splitsen op vakgebied e.d. zijn het er natuurlijk veel meer.

We kwamen tot de volgende (sterk vereenvoudigde) conclusie:

Adolf Hitler.

Waarom:

-Hitler ging ten tijde van WO II over op het deporteren en massaal ombrengen van o.a. joden.

-Mede hierdoor is in 1948 onder toezicht van de VN de staat Israël ontstaan (voor de joden).

-De oprichting van de staat Israël heeft tot een aantal oorlogen geleid, waar het huidige palestijnse vraagstuk uit ontstaan is.

-Uit onvrede over de politiek van Israël en bondgenoten gaat Israël al vele jaren gebukt onder terrorisme. Dit heeft zich het meest recentelijk geuit in de aanslagen (als Bin Laden er inderdaad achter zit) op het WTC en het Pentagon.

-Deze aanslagen hebben weer geleid tot een nieuwe oorlog in Afghanistan en de vele gevolgen die hier uit voortkomen.

Toegegeven, het is allemaal heel erg versimpeld weergegeven en natuurlijk ook niet zo zwart-wit als hierboven, maar er zit wel wat in vind ik.
Wat jullie?

AMD XP 2800+@3200+ | Swiftech MC462 | Asus A7V600-X | 1024 MB PC3200 | IBM 60 GXP 40 Gb. | Geforce 5900XT | 40x12x40 Samsung CD-writer | 36 speed AOpen | Belinea 15" TFT

Verwijderd

Er zit inderdaad een kern van waarheid in, maar of dat nu het belangrijkste is..

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

Mijn vader, want zonder hem was ik er niet geweest :)

With the light in our eyes, it's hard to see.

Verwijderd

Misschien wel Bill Gates. Het toegankelijker maken van computers voor thuisgebruik.

Verwijderd

Femme :+

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03:33

Kettrick

Rantmeister!

Op woensdag 14 november 2001 13:49 schreef MREn het volgende:
Femme :+
LoL,

Mischien leuk om een top5 te maken ofzo :?

Verwijderd

sjef?

Verwijderd

De vader van Adolf Hitler, zonder hem was Adolf er nooit geweest..

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-01 10:17

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

klopt als een bus imho...
er zijn natuurlijk meerdere belangrijke scenario's geweest in de afgelopen eeuw, maar het scenarie hierboven beschreven is denk ik wel de belangrijkste...

¯\_(ツ)_/¯

• Bigfoot
  • Laatst online: 14-01 21:49
Ik zou ook zeggen Hitler, met als goeie tweede Lenin :)

Verwijderd

is het niet zo dat dat voor iedereen anders is?

• SigmundFreud
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

SigmundFreud

Sic transit gloria mundi

Op woensdag 14 november 2001 14:21 schreef BAZZA het volgende:
De vader van Adolf Hitler, zonder hem was Adolf er nooit geweest..
Hitler werd geboren in 1889, zijn vader is dan eerder belangrijkste man van de 19e eeuw.

...maar ik heb een bel op mijn fiets

Verwijderd

Nou, ik denk inderdaad dat Hitler de meeste invloed heeft uitgeoefend, verkeerde invloed daar niet van(mening hierover kan verschillen), maar hij is zeker de meest invloed rijke persoon geweest. Elke dag zie je op TV wel iets dat er nog mee te maken heeft, al was het maar op Discovery...

• A-Tray
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-01 13:14
Hoe bepaal je wie het meest invloedrijk was?

Hoeveel mensen je naam kennen?
Dan wint Coca Cola.

Wat voor invloed gaat het om?
Ik denk niet trouwens dat Israel Hitler de credit wil geven voor de stichting van hun land....

"Dance like the photo's not being tagged, Love like you've never been unfriended, Tweet like nobody's following."

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Albert Einstein

• Gash
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05-2022
Op woensdag 14 november 2001 14:45 schreef A-Tray het volgende:
Hoe bepaal je wie het meest invloedrijk was?

Hoeveel mensen je naam kennen?
Dan wint Coca Cola.

Wat voor invloed gaat het om?
Ik denk niet trouwens dat Israel Hitler de credit wil geven voor de stichting van hun land....
Is het Meneer of Mevrouw Coca Cola?

• XElD
  • Laatst online: 22-01 16:21
Gavrilo Princip, hij heeft de dominosteen geheten WOI aan het vallen gebracht, WO II was nooit mogelijk geweest zonder WOI

Verwijderd

Op woensdag 14 november 2001 15:09 schreef XElDiablo het volgende:
Gavrilo Princip, hij heeft de dominosteen geheten WOI aan het vallen gebracht, WO II was nooit mogelijk geweest zonder WOI
Otto von Bismarck was indirect verantwoordelijk voor WO I, dus ook voor WO II??!!

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:48

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Denk wel dat Adolf Hilter een van de bekendste personen is van de 20ste eeuw, en heeft een bepaalde periode ook de meeste invloed gehad op de wereld. Maar naast Hilter zijn er nog genoeg mensen die ook een behoorlijke invloed hebben gehad in de 20ste eeuw, zoals Roosevelt en Stalin.

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-01 17:22
Is idd zo, Adolf Hitler is ook een van de schadelijkste mensen geweest, (ik haat die man :r ) Maar door WOII is de derde of tweede (weuk ff niet meer) industriele revolutie op gang gezet... door WO II is Amerika groot geworden, is de wederopbouw opnieuw begonnen, je kan de vorige eeuw dan ook het best in tweeen delen, voor oorlogs en na oorlogs...

De welvaart is door de wederopbouw gestegen
De sociale omstandigheden sterk verbeterd
De normen en waarden totaal veranderd, en als christen zie ik dit af en toe wat bedenkelijker aan :) (Natuurlijk zijn er ook veel positieve veranderingen geweest)

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

okee morgoth, hier hebbie em :P
>[forum=3]

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Ik zou zeggen:

In de wetenschap: Albert Einstein. Hij gaf de wereld de Algemene Relativiteitstheorie, en de grondbeginselen van de Quantumtheorie. De QT is de meest invloedrijke wetenschappelijke ontwikkeling geweest in de 20ste eeuw. De ontikkeling van de radiobuis en alle daarmee samenhangende technologien (zoals transistoren, computerchips, tv-schermen etc.) zijn hiervan afhankelijk.

Uit de politiek zou ik zeggen: Marshal (Die van het Marshal plan) Dit plan voor de economische wederopbouw van europa na de WWII maakte van de VS de machtigste, meest invloedrijke natie op deze aardkloot.

Schrijver: Tolkien (there can be no doubt about it)

• jonggoud.nl
  • Laatst online: 21-12-2025

jonggoud.nl

@>--"--,--{

Uit onvrede over de politiek van Israël en bondgenoten gaat Israël al vele jaren gebukt onder terrorisme. Dit heeft zich het meest recentelijk geuit in de aanslagen (als Bin Laden er inderdaad achter zit) op het WTC en het Pentagon.
Deze aanslagen hebben niet echt veel te maken met de situatie in Israel, dit zal gewoon een makkelijke bliksemvanger zijn. Mijns inziens heeft het meer te maken met het doal van Al Quaada om de hele wereld moslims te maken.

Hier zijn 3 stappen
1. Landen die al moslims zijn
2. Landen waar een status quo is, maar die nog wel omgegooid moeten worden (Meeste eu landen etc.)
3. Landen die vernietigd worden omdat ze te erg tegen islam zijn (VS, israel). Dit alles in de ogen van Al quaada.

Omdat de VS in de 3e stap zit, kan dit de aanslagen tot gevolg hebben.

Dit is hypothetisch, maar kan waar zijn.

Verder heeft dit natuurlijk niets te maken met het onderwerp van deze posting. Dus ikl zal zeggen: Einstein. Gebroeders Wright, die zorgen toch voor uitgebreidde mobiliteit. Als iemand trouwens Hitler zegt kan je misschien beter 30 jaar terug kijken, naar het begin van de 1e wereld oorlog, de 2e was hier nl een vervolg op

Nieuw (groots) project, mail me wat je er van vindt
Tevens in het bezit van een beeldschone vriendin

Verwijderd

Einstein, Zonder hem was WOII nog langer door gegaan en was de koude oorlog waarschijnlijk ook later begonnen enz.

iig nie bill gates, want die heeft z'n idee ook mar van apple gejat.

Verwijderd

Op donderdag 15 november 2001 16:54 schreef marcelvdpol het volgende:
Schrijver: Tolkien (there can be no doubt about it)
Yes there can ;) Waar blijven Kipling, Yeats, Mann, Hesse, Elliot, Camus, Pasternak en Sartre, om maar eens een paar Nobelprijswinnaars te noemen? (Mijn favoriet is Hesse.)

Verwijderd

Ik? :+

Verwijderd

Hesse? Daar heb ik een tijdje geleden Demian van gelezen. Neem dat boek nu weer door, omdat ik er samen met enkele personen van o.a. dit forum over ga discussieren...
Wat vind jij zijn beste/belangrijkste boek?

Ik vraag me af hoe iemand als hesse of andere schrijvers die jij noemt invloed hebben gehad op de manier zoals wij nu leven.

Je kan je ook afvragen wie is de meest invloedrijke persoon(hoezo man?) voor(niet van) de 20ste eeuw? Ik heb me laten vertellen dat dat Nietzsche is.

Verwijderd

Hmmmmm, ik denk dat het niet om kwaliteit gaat, maar op invloed. Hoeveel mensen hebben tolkien gelezen? Times magazine public poll voted Tolkien the most influential writer of the 20th century. Hmmm, dan moet je best wel wat gedaan hebben.

Ik heb The Lord of the Rings nu acht keer gelezen. Ik ga hem volgend jaar zeker weer lezen. Ik zit nu gemiddeld op ongeveer 1 keer per 1.5 jaar.

Verwijderd

Op donderdag 15 november 2001 23:43 schreef Absolyte het volgende:
Hesse? Daar heb ik een tijdje geleden Demian van gelezen. Neem dat boek nu weer door, omdat ik er samen met enkele personen van o.a. dit forum over ga discussieren...
Wat vind jij zijn beste/belangrijkste boek?
Zijn mooiste boek vind ik Der Steppenwolf, zijn beste en belangrijkste boek -ook literair gezien- is zonder twijfel Das Glasperlenspiel (Magister Ludi).
Ik vraag me af hoe iemand als hesse of andere schrijvers die jij noemt invloed hebben gehad op de manier zoals wij nu leven.
Dat bedoelde ik niet, ik was een beetje offtopic. ;) Ik was het alleen niet eens met Tokien als invloedrijkste auteur van de eeuw.
Je kan je ook afvragen wie is de meest invloedrijke persoon(hoezo man?) voor(niet van) de 20ste eeuw? Ik heb me laten vertellen dat dat Nietzsche is.
De grootste veranderingen in de twintigste eeuw zijn van wetenschappelijke en filosofische aard (onlosmakelijk verbonden met hun sociale invloed) naar mijn mening. Nietzsche is een goede keuze voor de laatste groep, Einstein een goede voor de eerste (ik denk overigens dat de geschiedenis Allan Turing ook wel op een voetstukje gaat zetten, hoewel de invloed van computers pas laat in de vorige eeuw begint).
Op vrijdag 16 november 2001 00:14 schreef marcelvdpol het volgende:
Hmmmmm, ik denk dat het niet om kwaliteit gaat, maar op invloed. Hoeveel mensen hebben tolkien gelezen? Times magazine public poll voted Tolkien the most influential writer of the 20th century. Hmmm, dan moet je best wel wat gedaan hebben.
Ik denk dat Hesse grote invloed heeft gehad op veel andere belangrijke schrijvers van deze eeuw (Mann, Gide en Eliot bv. om maar eens wat andere Nobelprijswinnaars te noemen). De meestgelezen schrijver zou ik echt niet weten, maar het zou me niet verbazen als het een of andere broodschrijver is die er drie doktersromannetjes per week uit stampt (die vervolgens in miljoenenoplage over en door zowat de halve wereld verspreid en verslonden worden).
Ik heb The Lord of the Rings nu acht keer gelezen. Ik ga hem volgend jaar zeker weer lezen. Ik zit nu gemiddeld op ongeveer 1 keer per 1.5 jaar.
Ik heb ze niet geteld, maar ik denk dat ik ook in die richting zit. De wereld die Tolkien schets heeft zeker diepgang (die vooral in de Silmarillion duidelijk wordt) en hij laat er ontroerendende en inspirerende verhalen in plaatsvinden; maar het blijven prachtige sagen, mythes en sprookjes, zoals Tolkien ze ook bedoeld heeft. Hesse's werk raakt je volgens mij veel dieper, je kunt niet om (soms zeer pijnlijke) zelfherkenning en herkenning van de wereld heen las je hem leest. Hij schrijft zeer intrigerend en is in staat je soms werkelijk aan je verstand te laten twijfelen (Eco's Slinger van Foucault is slappe thee vergeleken met bv. het Glasperlenspiel).

• Mx. Alba
  • Laatst online: 23-01 23:51

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik stem ook voor Hitler. Daar kan eigenlijk geen twijfel over zijn. Geen enkele persoon heeft in de vorige eeuw meer invloed gehad, als je alles bij elkaar optelt.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• cervelaatworst
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-01 16:51

cervelaatworst

Zandkoekjeseter

[..]
Je bent nu dus ±12 jaar? ;)

Hoe komt iemand zo gek om een boek 8 keer te lezen? No flame intended hoor, maar na 1 (of hooguit twee) keer lezen weet je toch wel wat erin staat :? . Tolkien heeft toch geen boeken geschreven met een moeilijke inhoud dan wel diepe waarheid (dat heeft hij tenminste zelf gezegd) en is imo als vermaak (en niet als studieboek waarvan je de inhoud moet kennen) dus het meest geschikt. Je gaat toch ook een film geen 8 keer kijken? Zeker als je weet dat het lezen van lotr toch wel een kleine 5 uur duurt (in die tijd kun je de gemiddelde film 2 keer zien!).

mutatis mutandis

Verwijderd

Je bent nu dus ±12 jaar?

Nee, ik bedoelde sinds ik LOTR voor het eerst heb gelezen.

Hoe komt iemand zo gek om een boek 8 keer te lezen? No flame intended hoor, maar na 1 (of hooguit twee) keer lezen weet je toch wel wat erin staat . Tolkien heeft toch geen boeken geschreven met een moeilijke inhoud dan wel diepe waarheid (dat heeft hij tenminste zelf gezegd) en is imo als vermaak (en niet als studieboek waarvan je de inhoud moet kennen) dus het meest geschikt. Je gaat toch ook een film geen 8 keer kijken? Zeker als je weet dat het lezen van lotr toch wel een kleine 5 uur duurt (in die tijd kun je de gemiddelde film 2 keer zien!).

Eh, nu weet ik niet hoe snel jij leest, maar 5 uur is ERG weinig voor een boek van 1000 pagina's. Anyway, het boek is het beste boek dat ik ooit gelezen heb, en dat zal voorlopig ook wel zo blijven. Robert Jordan valt erbij in het niets.

Nooit een hele goede film meer dan twee keer gezien? Was dan zeker niet zo'n goede film. Als een film mij echt raakt, dan bekijk ik deze zeker wel nog 10 keer. Alleen niet achter elkaar natuurlijk. Zoals bv: The Craft, Willow, Fight Club, Labyrinth, Pulp Fiction.

Verwijderd

Op vrijdag 16 november 2001 14:13 schreef marcelvdpol het volgende:
Nooit een hele goede film meer dan twee keer gezien? Was dan zeker niet zo'n goede film. Als een film mij echt raakt, dan bekijk ik deze zeker wel nog 10 keer. Alleen niet achter elkaar natuurlijk. Zoals bv: The Craft, Willow, Fight Club, Labyrinth, Pulp Fiction.
LOL @ Marcelvdpol :P , nog zo'n gek als ik die films meer dan 2-digits kijkt :+ Ik heb sommige films al ongeveer 20x gezien. Als ik al die tijd kon terugkrijgen, dan heb ik een jaar verspild :Y)

• cervelaatworst
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-01 16:51

cervelaatworst

Zandkoekjeseter

Ik zij: je kijkt een film toch ook geen 8 keer ? Ik heb ook weleens films twee keer gezien. Daar zat dan echter zoveel tijd tussen, dat ik al lang was vergeten hoe het verhaal in elkaar stak. Eigenlijk wil ik zeggen: hoe kan een boek/film/watdanook nog leuk zijn (want het is tenslotte vermaak, zoals jullie al aangaven) als je haar al veel meerdere keren hebt gezien?

5 uur voor 1000 pagina'a weinig? Denk het toch niet als je ze al 8 keer hebt gelezen ;)

mutatis mutandis

Verwijderd

Hitler was de Showman maar wie had ( en heeft nog steeds )er achter de schermen de meeste invloed.

daarvoor moet je toch bij Rockefeller(s) zijn

zonder hun geld ( en dat van andere welbekenden amerikanen ) zou hitler nergens zijn..

nu nog hebben ze Bush en de republikeinen in hun zak
Rockefellers financieren via hun "Rockefeller Foundation" nog steeds onderzoek naar eugenetica, zijn eigenaar van Chase Manhattan bank wat als Logo een variant van de Swastika heeft etc..

ook het WTC was van hun

http://baltech.org/lederman/913chase.html

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Hoe heet dat boek in het Nederlands?

Verwijderd

Op vrijdag 16 november 2001 15:51 schreef Blue-eagle het volgende:
Hoe heet dat boek in het Nederlands?
In de ban van de ring, maar ik raad je aan om het origineel te lezen (Engels dus) *D

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:08

SilentStorm

z.o.z

en voor hen die het NOG niet weten: 19 (eig 20) december komt de film. zie Engelse filmsite, Nederlands filmsite en Grootste, uitgebreidste en best geinformeerde nldse fansite

maar ik ga ook voor hitler

Localhost is where the heart is

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-01 12:53

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Op vrijdag 16 november 2001 14:34 schreef Flamez het volgende:

ook het WTC was van hun

http://baltech.org/lederman/913chase.html
Het WTC hebben ze een paar maanden voor de ramp voor enkele dollars van de hand gedaan. Het WTC was dus al niet meer in hun handen.

Maar een erg belangrijke man deze eeuw vind ik dan weer Albert Einstein, deze beste man heeft niet alleen bijgedragen aan de ontwikkeling van de atoombom (dus VN, Koude oorlog) hij heeft ook nog een rits andere dingen gedaan mede waardoor wij nu hier kunnen zitten typen :)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
ALbert Einstein, heeft veel theorien doen maken afgeleid van het zijne.

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:20

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Waarom een man? Lady Ada Augusta Lovelace was van groot belang voor die dingen waar wij tweakers oh zo graag achter zitten,de computer. Zij was de eerste die een computertaal schreef en voorspelde het gebruik ervan in muziek poezie en kunst...

• MIster X
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-01 23:41
Op vrijdag 16 november 2001 20:44 schreef Mystikal_Me het volgende:
Waarom een man? Lady Ada Augusta Lovelace was van groot belang voor die dingen waar wij tweakers oh zo graag achter zitten,de computer. Zij was de eerste die een computertaal schreef en voorspelde het gebruik ervan in muziek poezie en kunst...
Sorry, maar Lady Lovelace leefde van 1816-1852, valt niet binnen de 20e eeuw. Tenzij je ook op dat gebied de topic wilt uitbreiden...
Pagina: 1