Oude spiekeraansluitingen.

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 21:56
Misschien dat jullie ze nog wel kennen de goede oude spiekeraansluitingen met zown puntje en een streepie. :)

.
---

Zoiets zeg maar :), wat ik me afvroeg wat is plus en wat is min. Kortom waar moet de kwarte draad op en waar de rode, zodat ik het goed aansluit enzow? :)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Gewoon proberen, kan niks mis gaan je geluid wordt hooguit dof. En het is SPEAKER

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 21:56
En het is SPEAKER
duuuuuuuuuuuuuuuh :)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

....

Verwijderd

pin=hot
stroke=ground

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:36

Oceria

I've been in between....

da's inderdaad wel een HEEL oude aansluiting. :)
Werden vroeger (in de jaren 60) wel gebruikt om in de muur aangebrachtte LS kabel van een aansluiting te voorzien. Niemand gebruikte dat en het stieft dan ook snel uit.

Volgens mij is de "punt" positief en "het streepje" de aarde. Het maakt echter niet veel uit, als je beide maar het zelfde aansluit op beide speakers.
Mogt het geluid je niet aanstaan (bv. een stereobeeld dat binnenste buiten is) dan kun je altijd nog even de aansluitingen omdraaien. Desnoods op je versterker.

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op woensdag 14 november 2001 13:39 schreef Oceria het volgende:
da's inderdaad wel een HEEL oude aansluiting. :)
Werden vroeger (in de jaren 60) wel gebruikt om in de muur aangebrachtte LS kabel van een aansluiting te voorzien. Niemand gebruikte dat en het stieft dan ook snel uit.

Volgens mij is de "punt" positief en "het streepje" de aarde. Het maakt echter niet veel uit, als je beide maar het zelfde aansluit op beide speakers.
Mogt het geluid je niet aanstaan (bv. een stereobeeld dat binnenste buiten is) dan kun je altijd nog even de aansluitingen omdraaien. Desnoods op je versterker.
Hehehehe ben ik al zo oud dan ? Ik heb nog wel wat apparatuur staan met die "oude" aansluiting.... >:)

Maar zoals eerder gezegd, puntje is + streepje is - .

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• udenjpg
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

udenjpg

C8H10N4O2

Een echte DIN-plug, zoals hierboven al gezegd, - = min . = plus. Deze verbinding maakt trouwens wel goed contact, iets minder dan een banaan-stekker.

Coffee isn't a matter of life and death. It's far more important than that.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Op woensdag 14 november 2001 13:39 schreef Oceria het volgende:
Let wel op dat je het dan maar bij 1 speaker omdraait, anders heb je je geluid weer uit fase. Om te testen of je geluid uit fase is, moet je een mono signaal afspelen en dan luisteren of het uit het midden tussen de speakers komt, of juist "buiten" de speakers. Het moet uit het midden komen.

• winand
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-06 18:12
TIP: Als je een van de luidsprekers verkeerdom aansluit is dat makkelijk te controleren:

Als je de balance naar een van de twee boxen draait hoor je een voller geluid met meer bas. Zet je de balance in het midden, heb je beduidend minder bas. Als dit het geval is, moet je de aansluiting van een van de speakers omdraaien.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
"punt" positief en "het streepje" de aarde
Daar komt het XLR (met speakon plugs voor PA speakers) princiepe volgens mij zelfs vandaan...
Als je de balance naar een van de twee boxen draait hoor je een voller geluid met meer bas. Zet je de balance in het midden, heb je beduidend minder bas. Als dit het geval is, moet je de aansluiting van een van de speakers omdraaien.
He, dat heb ik altijd. Tnx voor de tip. Dit kan weles ff handig zijn.

Verwijderd

En al datt gelul over plussen en minnen slaat helemaal nergens op. Een speaker is een passief bipolair ding wat wisselspanning eet en dus geen echte + en min heeft. Rood of zwarte draad kunnen dus rustig in de ene of de andere aansluiting zitten. Doe het alleen wel consequent bij beide speakers hetzelfde.
en btw, jaren 60?? misschen ook hoor maar die plug is tot ver in de nineties gebruiktt dus zo antiek issie nou ook weer niet.

• udenjpg
  • Niet online

udenjpg

C8H10N4O2

Op donderdag 15 november 2001 13:48 schreef Dirk_Hendrik het volgende:
En al datt gelul over plussen en minnen slaat helemaal nergens op. Een speaker is een passief bipolair ding wat wisselspanning eet en dus geen echte + en min heeft. Rood of zwarte draad kunnen dus rustig in de ene of de andere aansluiting zitten. Doe het alleen wel consequent bij beide speakers hetzelfde.
en btw, jaren 60?? misschen ook hoor maar die plug is tot ver in de nineties gebruiktt dus zo antiek issie nou ook weer niet.
Het is algemeen gebruik om de aansluitpunten bij een luidspreker + en - te noemen, als je beide boxen anders aansluit krijg je een fasedraaing over beide boxen (niet hoorbaar).

ps, volgens mij gebruikt B&O de DIN nu nog.

Verwijderd

Op donderdag 15 november 2001 14:38 schreef udenjpg het volgende:

[..]

Het is algemeen gebruik om de aansluitpunten bij een luidspreker + en - te noemen, als je beide boxen anders aansluit krijg je een fasedraaing over beide boxen (niet hoorbaar).
Daarom zei ik ook "consequent".
Fasedraaing niet hoorbaar??? Dacht het wel

Verwijderd

Op donderdag 15 november 2001 13:48 schreef Dirk_Hendrik het volgende:
het heeft dus wel nut om het goed te doen...bv als een drummer z'n bass gebruikt slaat het membraam naar voren..als jij je speakers "verkeerd om" aangesloten hebt gaan jouw woofers naar achteren ipv naar voren...gevolg: je geluidsbeeld is "fucked up"....

• udenjpg
  • Niet online

udenjpg

C8H10N4O2

Op donderdag 15 november 2001 15:16 schreef Dirk_Hendrik het volgende:

[..]

Daarom zei ik ook "consequent".
Fasedraaing niet hoorbaar??? Dacht het wel
Een fasedraaing over BEIDE boxen is niet hoorbaar, wel meetbaar. Het voorbeeld zoals met het membraam van een drum zal een geoefend oor hier misschien iets hiervan opvangen, maar dit is echt te verwaarlozen. De uitslag zal in beide richtingen even groot zijn.

ps. een fasedraaing over beide boxen is hetzelfde als wat jij beweerd in :
Rood of zwarte draad kunnen dus rustig in de ene of de andere aansluiting zitten. Doe het alleen wel consequent bij beide speakers hetzelfde.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Wat een geouwehoer, een fasedraaiing over beide speakers is dus geen fasedraaiing en zeker niet hoorbaar! Maar het is idd gebruikelijk om de "plus" en de "min" zo aan te sluiten dat bij de positieve flank van een sinus de conus naar voren uitslaat. Dit kun je nl wel gaan merken als je meerdere sets gaat aansluiten (PA of disco ofzo). Maar dat je het zou horen....
Stel je hebt een 20Hz signaal (echt heel laag) in je kickdrum, dat is dus 0,05 sec. voor een hele sinus. Dan "hoor" je je signaal dus eigenlijk 25ms later dan dat 'ie uit de versterker komt. Aangezien dit bij de gehele mix het geval is, zul je dit dus niet horen bij slechts 1 set speakers.
Als jij een stap naar links/rechts of voor/achter zet, dan heb je ook al faseverschuivingen, dus waar praten we nog over!
Wat dus idd wel belangrijk is, is om alle speakers consequent te bedraden, want een faseverschil van 180gr over links/rechts klinkt echt bagger. Om dit op te lossen heeft men in de audiowereld besloten om maar een polariteit aan te geven.
Pagina: 1