Toon posts:

dhcpd ip op basis van hostnaam

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik met dhcpd een ip uitdelen op basis van hostnaam? Het is me tot nu toe alleen gelukt op basis van mac-adres, maar dit is onhandig bij een groter aantal pc's.
De beste oplossing zou zijn dat ze hun ip adres krijgen via hun netbios naam, maar dit is me helaas nog niet gelukt.

Als iemand weet hoe het wel kan dan hoor ik dat graag!
Bedankt alvast

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
netbios-naam is!=hostnaam.

maar waarom is dit eigenlijk handiger?

Verwijderd

Topicstarter
1) ik moet nog ongeveer 100 pc's dan op mac-adres basis toe gaan voegen nu
2) als ik een netwerkkaart vervang moet ik ook de dhcp-toewijzing veranderen.

Het makkelijste zou zijn als pc's met bepaalde namen een vast ip zouden krijgen.

Het betreft hier heel wat windows pc's, waarvan een aantal in het 10.0.0.x range moeten, een aantal in het 10.0.1.x range en een groot aantal in het 10.0.3.x range. Dit alles om wat restricties op ip-basis mogelijk te maken.

Ik weet niet precies wat voor informatie windows allemaal meegeeft bij het opvragen van dhcp, naar dit krijg ik bijvoorbeeld te zien in /var/state/dhcp/dhcpd.leases:

lease 10.0.5.3 {
starts 5 2001/11/09 10:58:42;
ends 5 2001/11/09 16:58:42;
hardware ethernet 00:d0:b7:0b:44:5b;
uid 01:00:d0:b7:0b:44:5b;
client-hostname "Edit003";
}

dus hij krijgt wel een client-hostname. Daarmee moet toch iets te doen zijn, want ik voel er weinig voor om voor iedere pc het mac-adres toe te voegen en te updaten als ik een kaartje wissel..

Hopelijk is nu duidelijk wat ik bedoel :)

• Zeezicht
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-05 14:29
Als je in je dhcpd.conf de volgende 2 regels zet dan worden onbekende PC's geweigerd en hostnames moeten overeen komen (2e regel).
code:
1
2
deny unknown-clients;
use-host-decl-names on;

Je kan dat gewoon met de volgende regels aan bepaalde PC's adressen geven:
code:
1
2
3
host PC1 {
   fixed-address 10.0.0.1
}

Maar iemand kan altijd nog zijn gegevens statisch instellen en dan heb je niks meer aan je ip-restricties!

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat kunnen ze niet.. Ze kunnen eigenlijk zomaar nergens bij, en doen ze dat toch dan wordt dat fijn gelogd :)

Maar ik ga hier zo es mee aan de slag.. Bedankt in ieder geval!

• Zeezicht
En kan ook niemand een laptop aan het netwerk hangen waarop diegene dan dus wel alle rechten heeft?

Maar goed daar ging dit topic niet over :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou aangezien het ook een callcenter betreft zal het denk ik wel enigsinds opvallen :)

Ze moeten ook nog altijd inloggen op een NT domein willen ze überhaupt aan shares enzo kunnen..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb je oplossing trouwens geprobeerd, maar het werkt dus niet helemaal. Hij kijkt nu inderdaad naar de hostname van de betreffende pc, maar eigenlijk wil ik dat ie naar de netbios-naam kijkt, zoals hij aangeeft bij client-hostname in het leases bestand..

• Zeezicht
Volgens mij kan dat niet, maar ik kan het mis hebben :)
Ik weet in iedergeval niet hoe dan....

Sorry :7

Verwijderd

1) ik moet nog ongeveer 100 pc's dan op mac-adres basis toe gaan voegen nu
2) als ik een netwerkkaart vervang moet ik ook de dhcp-toewijzing veranderen.
===========================================================\Als je dan een laptopperZ aan t netwerk zou hangen ,met dezelfde hostname als een andere pc ,dan zou dit dus betekenen dat deze zomaar een ip op het netwerk krijgt:?
Lekker veilig! >:)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
En op basis van netbiosnaam is ook een beetje moeilijk, want netbios gaat over, je raadt het al, TCP/IP, en dat wil niet zo goed als ie nog geen ip adres heeft.

Verwijderd

Topicstarter
En toch stuurt een computer die naam mee bij de request. dhcpd laat het zelfs zien in het dhcpd.leases bestand.

Veilig?
Nu heeft alles een vast ip.
Computer toevoegen en je hangt al in t netwerk als je goed gokt :)
anyway, zul je nog eerst moeten inloggen met naam en wachtwoord wil je ergens bij kunnen.. maar daar gaat het nu ook even niet om :)

Als ik dat had willen weten had ik dat wel gevraagd :)
Pagina: 1