Auteursrecht op teksten en foto's op internet

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Topicstarter
Inleiding:
Omdat hier vaker gebakkeleid wordt over copyright auteursrecht etc etc van mijn hand een inleidend stukje over auteursrecht.

Inleiding: Auteurswet 1912

De auteurswet beschermt de maker van een werk tegen inbreuk op het recht dat hij heeft op exclusieve exploitatie van het werk. De auteurswet verleent geen 100% absoluut exclusieve rechten aan de maker, er zijn inbreuken geoorloofd. Zo mag een auteur, als aan een aantal voorwaarden is voldaan, geciteerd worden in een andere publicatie.
Er is geen enkele handeling nodig om bescherming te hebben tegen inbreuken op je auteursrecht. Ben je maker, dan wordt je beschermd door de Auteurswet. Bij bescherming op basis van bijvoorbeeld het octrooirecht moet dat recht eerst erkend zijn door de overheid. Bovendien is het auteursrecht een verbodsrecht (niemand mag jouw werk roven) en niet een recht op betaling. Het is wat dat betreft vergelijkbaar met het eigendomsrecht.

De drie onderdelen in de bescherming op basis van de auteurswet

De auteurswet spreekt over de maker, het werken het openbaarmaken en verveelvoudigen.

Internet: openbaarmaken en verveelvoudigen.
Het is niet toegestaan beschermde informatie aan te bieden op internet. De Auteurswet heeft het over openbaarmaken en verveelvoudigen van het werk. Het begrip werk omvat tekst, beeld, fotos, art, muziek, etc. De begrippen openbaarmaken en verveelvoudigen moeten in de ruimste zin des woords uitgelegd worden. Publicatie van auteursrechtelijk beschermd materiaal op internet is dan ook een vorm van verveelvoudigen of openbaarmaken. Wat het doel is van de publicatie doet absoluut niet ter zake. Of het nu gaat om een persoonlijke fansite van een popster of om commerciele exploitatie van beelden van een kunstenaar, het is in beide gevallen een schending van het auteursrecht van de maker.
Later kom ik nog terug op de status van de hyperlink.

Internet: het werk
Wanneer is een werk een werk dat beschermd wordt. Een werk moet in ieder geval een zintuiglijk waarneembare vorm hebben. Een idee an sich kan niet beschermd worden. Een briljante ingeving op een tv-spelletje komt pas voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking als het idee is uitgewerkt.
De belangrijkste eis aan een werk, wil het aanspraak kunnen maken op auteursrechtelijke bescherming, is dat het een uiting is van datgene dat de maker tot zijn werk heeft bewogen. Het werk moet een eigen en persoonlijk karakter hebben. Een vuistregel is of het menselijkerwijs denkbaar is dat twee auteurs afzonderlijk van elkaar, exact hetzelfde werk maken.
De verschillende werken:
1.Teksten. De meest voorkomende bescherming is die van het auteursrecht op originele teksten. Ook een verzameling van de 10 beste internet links is beschermd omdat de lijst een eigen oorspronkelijk karakter beschikt. Zo besliste de rechter dat het lijstje erotische links van de site met de naam van het volk dat hier eeuwen geleden binnenviel, een eigen oorspronkelijk karakter had en dus niet zomaar overgenomen mocht worden.
2.Beelden. Een beeld kan een foto zijn, een illustratie, het uiterlijk van een website of een bewegend beeld (ook wel film genoemd). Het auteursrecht op beeld ligt bij de fotograaf, de illustrator of de webdesigner. Bij fotos kan ook nog toestemming nodig zijn van de maker van het gefotografeerde gebouw of kunstwerk of de persoon als er sprake is van portretrecht. Later kom ik nog terug op het portretrecht. Alle rechten op film (behalve achtergrondmuziek) liggen meestal bij de producent van de film.
3.Muziek. De Buma/Stemra bezit de rechten van de componisten en tekstschrijvers als ze lid zijn van haar organisatie. De componisten en tekstschrijvers hebben met hun lidmaatschap afstand gedaan van de rechten die zij hebben op de muziek. Ze kunnen geen toestemming geven om de muziek te gebruiken omdat ze de rechten niet meer hebben. De uitvoerder van de muziek wordt beschermd door de zogeheten Naburige Rechten. De SENA (Stichting Exploitatie Naburige Rechten) beheert de uitzendrechten (openbaarmaking) voor de uitvoerders. Uitzenden van muziek op internet is echter niet alleen openbaarmaken maar ook verveelvoudigen. In het laatste geval van verveelvoudigen is toestemming nodig van de producent en de uitvoerend kunstenaar.
4.Databank. Een databank waarin substantieel is geinvesteerd wordt beschermd door de Databankenwet. Voor het overnemen van substantiele delen uit de databank is toestemming nodig van de rechthebbende van de databank.

Internet: de maker
Het uitgangspunt is dat de maker auteursrechthebbende is op het werk. De rechthebende maker is niet altijd de vervaardiger van het werk. Bijvoorbeeld de relatie tussen architect en aannemer of schrijver en uitgever. De auteursrechthebbende is degene die de geestelijke prestatie heeft geleverd. (de architect en de schrijver dus) Het auteeursrecht kan ook bij meerdere makers liggen als er samengewerkt is. Indien de afzonderlijke werken niet individueel beoordeeld kunnen worden is er sprake van een gemeenschappelijk werk. Twee fotografen die op een site publiceren hebben alleen het auteursrecht op het eigen werk. Twee vrienden die in nauwe samenwerking een site maken hebben gezamenlijk het auteursrecht op de site.
Het uitgangspunt is dat de maker de auteursrechthebbende is, er is echter de uitzondering bij werken die in dienstverband zijn gemaakt. Het auteursrecht ligt dan bij de werkgever van de maker. Het auteursrecht van een site gemaakt als werknemer ligt bij het designbureau in wiens arbeidsverhouding de site is gemaakt. Werkgever en werknemer kunnen overeenkomen dat het auteursrecht toch bij de maker blijft.

Hyperlinks
Een gewone hyperlink is in beginsel niet aan te merken als verveelvoudiging of openbaarmaken in de zin van de Auteurswet. De hyperlink is vergelijkbaar met een voetnoot in een artikel, en die zijn uitdrukkelijk toegestaan volgens de auteurswet. Bovendien zou het verbieden van hyperlinks de hele essentie van internet onderuit halen.
Met een gewone hyperlink bedoel ik een link waarbij je terechtkomt op de site van de gelinkte, waarbij duidelijk is dat je de site van de linker hebt verlaten en bent aangeland op de site van de gelinkte.
Een link naar een frame van een externe site waarbij niet duidelijk is dat het frame niet van de linker is, kan betekenen dat er sprake is van openbaarmaking in auteursrechtelijke zin. Je toont het materiaal van de gelinkte dan als het ware het jouw eigen material, en dat is een inbreuk op het auteursrecht van de gelinkte.
Het linken naar warez is niet toegestaan omdat je ten eerste misbruik maakt van de auteursrecht schendingen van een ander en ten tweede auteursrecht inbraken aan het promoten bent.

Portretrecht
Het auteursrecht op een foto ligt in beginsel bij de fotograaf. Op een foto kan verder nog portretrecht zitten, er is dan voor publicatie in sommige gevallen ook toestemming nodig van de geprotretteerde. Er is sprake van portretrecht als er een visuele gelijkenis is tussen het portret en de geportretteerde. Wanneer is toestemming nodig?
Een ieder kan zich op grond van morele of privacy belangen verzetten tegen publicatie van de foto als hij aantoont dat zijn belangen zijn geschaad. Nieuwe Revu had een reportage over hete zomernachten geillustreerd met een zonder toestemming gemaakte foto van een jongen en een meisje in innige omhelzing in het vondelpark. De rechter vond dat de jongen en meisje een redelijk belang hadden om niet in de sexuele context van het artikel geplaatst te worden.
Voor gebruik van een portret bij reclamedoeleiden is altijd toestemming nodig van de geportretteerde. Iedereen moet zelf kunnen bepalen of ze met een bepaald product geassocieerd willen worden. Bij een groepsfoto waarop iemand toevallig staat zal niet snel inbreuk zijn van het portretrecht, niemand zal denken dat de betrokkene aan de bewuste reclame heeft meegewerkt.
Een BN-er (bekende nederlander) moet altijd toestemming geven voor gebuik van het portret, tenzij het om serieus gebruik gaat in nieuwsberichten. Gebruik van een BN-er schendt zijn financiele of commerciele belangen.

Slot
Autersrecht heb je in beginsel als maker, er is geen enkele extra handeling nodig om het auteursrecht op je eigen werk te hebben. Het auteursrecht kun je wel overdragen aan een ander. Standaard gebeurt dat met de rechten van tekstschrijvers en componisten die lid zijn van de Buma Stemra. Voor een bedrijf dat een website laat maken door een externe is het verstandig ook iets te regelen over de rechten. De rechten op de site blijven namelijk bij de maker, de designer. Het bedrijf mag de site publiceren op het internet, maar mag er zonder toestemming niets aan veranderen omdat het recht bij de maker is blijven liggen.

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Erg superb stukje cutter, respect (superb en respect in een zin :))

|{ brrr }] |

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:33

Tim Schuhmacher

abasios

handig.

Was jij nou ook nog met een site hierover bezig?

• cutter

cutter

Wannabe i7 fanboy

Topicstarter
Ja, was wel bezig, maar bij nader inzien is het handiger en goedkoper en sneller de dingen die ik wil melden hier neer te zetten.

Mijn backbone wordt nu gebruikt voor de doxa site.

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:33

Tim Schuhmacher

abasios

ic

je wil je zelf niet overbodig maken hier :) geintje

• TheDjasp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 08:16

TheDjasp

het wordt toch niks

er is geen enkele extra handeling nodig om het auteursrecht op je eigen werk te hebben
Als iedereen dit nog eens goed in zich opneemt, zijn we wellicht verlost van die obligate (c) en "All rights reserved" meldingen.. ;)

Omdat het KAN, HOEFT het nog niet!
I haven't been ignoring you; I've been prioritizing you. Hanglooz; "chromeless windows en fullscreen zuigen allebei als een 1600Watt Nilfisk"
logt nu ook

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:21

Pelle

🚴‍♂️

Nice work! Misschien iets voor in de FAQ van W&G?

Ik mis alleen nog 1 ding: wat als ik werk van iemand anders (bijvoorbeeld een foto) gebruik in mijn eigen werk. Maar dan wel op zo'n manier, dat het origineel vrijwel niet meer is terug te herkennen.

Voorbeeld: Ik moet een achtergrondje voor een menu ofzo hebben. Klant wil een of andere muts achter een telefoon met een mooie gefakede glimlach. Kan ik voor zorgen, want ik pak ergens een stockfoto vandaan, verander curves, levels, doe iets met duotone en opacity en gum de helft weg. Maak ik dan nog steeds inbreuk op het auteursrecht, of heb ik er een dermate creatieve wending aan gegeven dat het niet meer als schending hiervan kan worden aangemerkt?

Ik weet dat ik hier een keer iets over heb gelezen, maar ik weet alleen niet meer waar en wie het schreef :)

• cutter

cutter

Wannabe i7 fanboy

Topicstarter
Als er sprake is van een nieuw en oorspronkelijk werk mag het volgens mij wel. De foto een beetje wazen en er een onderschrift onder zetten mag dus niet, omdat verveelvoudiging ook is 'in het algemeen iedere geheel of gedeeltelijke bewerking of nabootsing in gewijzigde vorm, welke niet als oorspronkelijk werk moet worden aangemerkt.'

Als je de foto zo maakt dat ie helemaal niet meer herkenbaar is mag het denk ik wel.
Pagina: 1