Toon posts:

Voeding: extra draadje?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De een zegt: een voeding van 235 watt is genoeg voor een modern systeem, de ander zweert bij 300 watt. Nou was ik laatst in een pc winkel en die zeiden dat nieuwere voedingen een extra draadje hebben voor de extra voedingaansluiting (hij liet het me zien: een klein blokje: een kwart van de normale voedingsaansluiting) die er is op de nieuwere mobo's: dat draadje voedt alleen de cpu.

Klopt dit? Hier lees ik nooit wat over. Zou dit inderdaad de reden kunnen zijn dat de een zegt: 235 is okay (die hebben dus wél z'n extra draadje) en de ander: nee, 300 moet je hebben (omdat hun oude voeding van 235 niet zo'n extra draadje had). Volgen jullie me nog...? ;)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Ik neem aan dat jij een voeding bedoelt die voor de P-IV borden bedoelt is..

Die hebben namelijk inderdaad een extra aansluiting, om zo de voedingsschakeling van de processor van genoeg stroom te voorzien.. (deze wordt rechtstreeks uit de 12V gevoed, een heel wat beter principe als wat bij AMD borden nog steeds gedaan wordt!)

Maar dat heeft verder niet zoveel te maken met dat vermogensverhaal wat jij beschrijft..

Het is gewoon zo dat bij een AMD-proc er een behoorlijke stroom uit je 5V wordt getrokken.. Als de voeding hier tegen z'n maximum loopt (wat dus het geval is bij 235/250W voedingen, die over het algemeen maar 20A aan de 5V kunnen leveren!), dan krijg je gewoon een instabiel systeem..
Een 300W voeding kan meestal al 30A op de 5V lijn leveren.. Da's het grote verschil!

Verwijderd

Topicstarter
Hm, dus die extra aansluiting zit alleen op P-IV borden... Wat een zakkenwasser dan, die pc winkel gast: ik had het duidelijk over voeding voor AMD (ik had zelfs prijzen voor een 266A bord en de 1400+ gevraagd!): zijn verhaal slaat dus nergens op. Dat zal wel komen door het feit dat ze alleen maar voedingen verkopen van max. 250 W... Dat wordt dus een andere winkel zoeken.

Weet iemand trouwens een goede winkel in Hilversum? Daar werk ik, dus da's makkelijk...