Toon posts:

Ik weet het echt niet meer *need help*

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst met twee vrienden een nieuwe computer in elkaar gezet. Deze bestaat uit de volgende onderdelen:
amd 1500 xp (1,33 gh)
asus a7a 266 (2*ddr, 3*sd ram)
512 mb ddr-ram geheugen (in 2 capsules)
maxtor 60+ (40,9 G, 7200)
asus v7100 pro met tv-out (32 mb)
Soundblaster live!
dvd/rom lite-on
en (onbelangrijke, voor dit onderwerp) randapparatuur

Na het in elkaar zetten liep alles volgens plan. Partities werden gemaakt met fdisk, schijfen geformateerd, en windows op de c-schijf. Na windows de rest van de zooi erop. (waarbij de installatie van de soundblaster 1 keer vastliep )
Dit gaf allemaal nog geen problemen. Nu probeerde ik de spellen te instaleren, en het maakte niet uir welk spel ik probeerde. Tijdens de instalatie kreeg ik of een foutmelding.. of een blauw scherm.
In het apparaatbeheer stond NIKS aangegeven (alles werkte naar behoren) Ik heb memory tests gedaan (elke module starte gewoon op, en bij elke module afzonderlijk liep hij net zo hard vast)
Op een gegeven moment kreeg ik zelfs blauwe schermen bij het opstarten van windows (98, 2nd edition), en besloot ik tot een algehele format.
Nu kreeg ik zelfs bij de installatie van windows een blauw scherm... niet goed dus.
Geprobeerd zonder geluidskaart, geen result
Met 1 module geheugen, geen result.
format erover, en een andere versie van windows (98)geprobeerd.
Deze installeerde zonder problemen. Grafische kaart lukte ook. Bij de soundblaster echter liep hij keihard vast (alleen resetten hielp nog)
Zelfde geprobeerd maar dan zonder geluidskaart in de kast. Directx instaleren liep weer net zo hard vast, en zo ook de spellen, en gewone programma's.

Toen heb ik alle partities er weer afgegooid, en weer aangemaakt met fdisk. C-schijf de master gemaakt, en geactiveerd, en geformateerd. En de bios op default waarden gezet (had aan de com-poorten gezeten wegens irq's)
En op aanraden van iemand dit command laten lopen:
c:a:/fdisk /mbr
Maar ook nu gaf windows bij de installatie een blauw scherm.

WAT moet ik doen? Ik weet echt niet wat er kapot kan zijn, en wat ik dus moet omruilen, of wat ik zelf kan oplossen! :?
pls suggesties... want ik heb geen idee meer. ;(

Ps: De foutmelding is de volgende:
0E op 0028:C02750E7 in VXD VMM(o6)x 000030E7, en ook deze:
zelfde...maar letters vervangen door: VXD VKD(o1)E

Plz help, alle hulp is welkom nu :)

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 20:13
Staat Pallete memory snooping aan in de bios? Zo ja , uitzetten :) ..

• Titanicfanatic
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 17:49
Ik zou denken: je proc is instabiel. Misschien voltage beetje uppen? Of 2e mogelijkheid: je proc wordt te warm --> beter koelen.

Verwijderd

Topicstarter
De processor blijft stabiel op 55 C.. lijkt me wel netjes :)
Mobo op de 30-31 (Asus probe stond er op, dat eventjes dat ie werkte) en hij is niet hoger dan 59 C geweest...
Dat kan het niet zijn jammergenoeg (dan had ik tenminste iets om me aan vast te pakken)

Zal dat van de bios even checken :)

Verwijderd

Probeer is een bios update, het kan nammelijk zijn dat je bios zijn poorten niet open gooit.

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Een bios update is me inderdaad meerdere keren aangeraden... Maar vervalt daarmee de garantie ook niet?
En aangezien het misschien zou kunnen dat het mobo niet echt lekker functioneerd.. twijvel ik nog een beetje om daar aan te gaan beginnen :/

Maar het is idd een optie die ik open moet houden.
De versie van bios die er nu opzit is nl 1006 geloof ik. Terwijl ik de 1009 en de daaropvolgende al in zip-files heb zien staan...

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-08 09:44
Weet je echt zeker dat het geheugen goed is??

Verwijderd

Topicstarter
Naja, echt zeker kan ik natuurlijk niet zijn.

Ik heb beide modules 1 voor 1 geprobeerd, en ze starten gewoon op, maar doen precies hetzelfde als wanneer ik ze er allebei in heb zitten.
Het is wel ddr geheugen, maar comp geeft ook gewoon aan: 512 mb ram type: ddr. En dat alles correct werkt.
Maar ik dacht eerst ook aan geheugenprobleem, en kan dat nog steeds niet uitsluiten.
Probleem is: Ik heb dat geheugen bij gistron vandaan, en kan dus niet 1,2,3 even laten testen...
Misschien dat mycom dat wel voor me wilt doen, aangezien ik daar het mobo en wat randapparatuur vandaan heb?

• ijmert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-07 10:56
Gezien het feit dat er fouten komen op een .VXD bestand (een Windows 9x) driver lijkt het me zinvol eens te checken of je van de geladen drivers (bijvoorbeeld voor de soundblaster) of van die misschien onbelangrijke randapparatuur wel de juiste of de nieuwste drivers hebt geladen.

Bij de weg. Ik zou trouwens anno 2001 nooit meer kiezen voor Windows 9x als besturingssysteem, maar Windows XP of Windows 2000.

Small Business Server rules. www.vangorsel.nl

Verwijderd

Op woensdag 14 november 2001 08:31 schreef ijmert het volgende:
Gezien het feit dat er fouten komen op een .VXD bestand (een Windows 9x) driver lijkt het me zinvol eens te checken of je van de geladen drivers (bijvoorbeeld voor de soundblaster) of van die misschien onbelangrijke randapparatuur wel de juiste of de nieuwste drivers hebt geladen.

Bij de weg. Ik zou trouwens anno 2001 nooit meer kiezen voor Windows 9x als besturingssysteem, maar Windows XP of Windows 2000.
Helemaal mee eens. En omdat hij met .VXD bestanden problemen heeft zou het heel goed ook zo kunnen zijn dat er iets mis is met je ATA controller of je Hardeschijf.

Verwijderd

Topicstarter
mmm...
Van die randapparatuur kom ik er niet eens aan toe om de drivers te installen, omdat er tijdens install van windows (98) al deze foutmelding komt. (en dit op een net-gepartitioneerde en geformateerde computer)

Vraagje: wat wordt er bedoelt met de ata controller?
En ik dacht dat maxtor programma's had om die schijf te testen, Ik ga daar maar eens naar zoeken :)

En mijn oom heeft xp draaien. Ik denk dat ik die versie van windows maar even een kans ga geven.

Verwijderd

Kijk eens naar de voeding, misschien wel te weinig vermogen of instabiel.

Verwijderd

Het klinkt raar, maar meestal als je vxd problemen krijgt is het geheugen niet goed. Kan ook aan je mainbord liggen maar meetal het geheugen. Het is dan misschien wel stom toeval dat beide stuk zijn maar uit mijn ervaring als assembleur van pc's zou ik zeggen dat je geheugen kapot is !

gr.

• DipStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:45

DipStick

HHmmm, nice ;)

ik heb op www.asus.com gezien dat de athlon XP pas goed ondersteunt wordt op dit moederbord vanaf BIOS versie 1008b.
aa26108b.zip
A7A266 BIOS Ver. 1008b 10/18/2001
Add support for AMD® Athlon XP CPU.
Start at the bottom, and work your way to the top ;)

Een maatje van mij heeft hetzelfde moederbord, met daarbij een Athlon XP 1,33, welke zelfs niet eens reageerde als ie 'm d'rin had gedaan.

Moederboord ook niet piepen e.d. gewoon niet posten.
Ik heb 'm toen geadviseerd om toch eerst maar eens de bios te updaten, en dan nog eens te proberen.

Bij deze dus ook voor jou, update bios, en kijk dan of het wel beter loopt

en ooh ja, dat de garantie verloopt als je de bios update lijkt me een beetje aan de radicale kant. Tevens is een bios update ook niet een van de moeilijkste dingen. Gewoon een goeie diskette erin en het zaakie doet het zelf allemaal wel. Nu alleen geen stroomstoring ofzo he :D

Ik geloof niet in bijgeloof, dat brengt ongeluk
Vroeger was ik een twijfelaar. Ik ben daar nu niet meer zo zeker van.

• Janao
  • Laatst online: 16-06 20:19

Janao

Dog Clubbing Cat

Op woensdag 14 november 2001 09:22 schreef DipStick het volgende:
ik heb op [url="http://http://www.asus.com/Products/Motherboard/bios_socka.html#a7a266"]www.asus.com[/url] gezien dat de athlon XP pas goed ondersteunt wordt op dit moederbord vanaf BIOS versie 1008b.
[..]

Een maatje van mij heeft hetzelfde moederbord, met daarbij een Athlon XP 1,33, welke zelfs niet eens reageerde als ie 'm d'rin had gedaan.

Moederboord ook niet piepen e.d. gewoon niet posten.
Ik heb 'm toen geadviseerd om toch eerst maar eens de bios te updaten, en dan nog eens te proberen.

Bij deze dus ook voor jou, update bios, en kijk dan of het wel beter loopt

en ooh ja, dat de garantie verloopt als je de bios update lijkt me een beetje aan de radicale kant. Tevens is een bios update ook niet een van de moeilijkste dingen. Gewoon een goeie diskette erin en het zaakie doet het zelf allemaal wel. Nu alleen geen stroomstoring ofzo he :D
en probeer naderhand ook de via drivers te installeeren :P

I am not responsible for any harm or damage to you or your computer caused by the above message

• DipStick

DipStick

HHmmm, nice ;)

Op woensdag 14 november 2001 09:30 schreef Janao het volgende:

[..]

en probeer naderhand ook de via drivers te installeeren :P
Denk niet dat dat veel zin heeft, aangezien dit moederbord gebruik maakt van een AliMagik chipset :D
Chipset: ALi M1647 North Bridge and ALi M1535D+ South Bridge
research mensen, research. ;)

• mr_obb
  • Laatst online: 20-01 17:28

mr_obb

Lakse Perfectionist

Probeer je systeem nog eens te installeren met alleen de videokaart erin. Schakel ook de onboard geluidskaart uit. Windows zou gewoon moeten werken.
Doe ook een Bios update. Ditis niet het einde van je garantie, alhoewel veel bedrijven je niet willen helpen als je BIOS update mislukt.

• DipStick

DipStick

HHmmm, nice ;)

Op woensdag 14 november 2001 09:36 schreef mr_obb het volgende:
Ditis niet het einde van je garantie, alhoewel veel bedrijven je niet willen helpen als je BIOS update mislukt.
In dat geval ff contact op nemen met de producent(asus in dit geval)

Verwijderd

Topicstarter
Het systeem nog een sinstaleren met alleen maar grafische kaart is al geprobeerd.. Gaf geen resultaat :/
Mijn asus moederbordje is niet met de onboard geluid optie, dus daar hoef ik niet naar te kijken :)

Een bios-flash.. dat kan je toch ook via dos doen? Stel je voor dat ie blijft hangen in windows als ie bezig is ;(

• DipStick

DipStick

HHmmm, nice ;)

Op woensdag 14 november 2001 09:49 schreef Pandab het volgende:
Een bios-flash.. dat kan je toch ook via dos doen? Stel je voor dat ie blijft hangen in windows als ie bezig is ;(
Als het goed is, kan je je bios niet eens in windows flashen. (correct me if i'm wrong)

Maar idd, gelieve zelfs met een bootflop welke de flash ook automatisch start, dan heb je er helemaal geen omkijken naar.
Zo heb ik het met mijn eerste bios update gedaan, gewoon een bootflop die de flash gelijk deed (was voor me P1-120 toendertijd)

• MPEG
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-10-2020
Kijk eens in het biosboekje of je wel het goede geheugen hebt. Bij mij in het boekie staat dat ik geen geheugen erin kan prikken met meer dan 19 chips per reepje. Wellicht dat daar ook iets over staat in jou boekje.

Mijn vorige pc was zelfs zo zeikerig dat bepaalde reepjes maar an 1 kant chips mocht hebben enz.

Wellicht ff op de site van het moederbord kijken (voor een FAQ of iets dergelijks?)

AMD 64 X2 4800+ @2,41Ghz,
2048MB DDRRAM,
ATI X800GTO,
2x Samsung 930BF 19" TFT

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op woensdag 14 november 2001 10:02 schreef DipStick het volgende:

[..]

Als het goed is, kan je je bios niet eens in windows flashen. (correct me if i'm wrong)
Op Asus mobo's (andere weet ik niet) is het mogelijk om jd Bios vanuit windows te flashen (het proggie staat op je mobo-cd) maar gezien de situatie lijkt het niet verstandig om vanuit win te flashen

Vanuit dos is AB_SO_LUUT niet moeilijk, je moet alleen eerst lezen en dan doen :)

Verwijderd

Topicstarter
Idd.

Vanuit dos flashen is niet moeilijk, en kan bijna niet fout gaan. Ik ga ook eerst winkel bellen waar mobo vandaan is, want die zijn min of meer verplicht me hier een beetje uit te helpen mocht het een mobo-kwestie zijn :)

Maar een bios-update kan absoluut geen kwaad als ik dat zo zie

Verwijderd

Topicstarter
Over dat geheugen: het is wel het goede soort volgens mij
enige wat in het moederbordboek staat is: 184 pins ddr geheugen in modules van 64,128,256,512 mb, en laat ik dat nu net hebben :)

Verwijderd

Op woensdag 14 november 2001 08:12 schreef Pandab het volgende:
De processor blijft stabiel op 55 C.. lijkt me wel netjes :)
Mobo op de 30-31 (Asus probe stond er op, dat eventjes dat ie werkte) en hij is niet hoger dan 59 C geweest...
Dat kan het niet zijn jammergenoeg (dan had ik tenminste iets om me aan vast te pakken)

Zal dat van de bios even checken :)
Is die proc 55 graden bij full load of idle??
Niet hoger dan 59 C geweest: wat, je proc of je mobo?

• bertje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-01 14:21
omdat ie steeds met die soundblaster vast loopt tijdens het installeren moet je daar een patch voor downen geloof ik.. ik d8 dat ie wel op www.creative.com staat

iig suc6 ermee

• DipStick

DipStick

HHmmm, nice ;)

ik hebt ff gekeken voor een bootflopflash maar kon 'm nie vinden, daarom heb ik 'm maar ff gemaakt.

Ik weet alleen niet zeker offie het ook naar toebehorenen doet, want ik kan het hier niet testen, mede omdat ik hier op me werk geen asus bordje heb.

hier is het rarretje

Moet je eerst ff een systeem diskette maken met format a: /s en dan gewoon deze rar erop extracten, dan rebooten, dan zou hij het naar mijn weten gewoon moeten doen.

Disclaimer: Ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele blijvende schade, alle gebruik is voor eigen risico ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bij full-load niet hoger dan 59C gezien
en mobo was niet hoger dan 31C... 59C voor een moederbord zou wel een beetje overdreven zijn idd :)

Maar heb net met mycom gebeld, en werd keurig te woord gestaan dat mijn bios idd hoogst waarschijnlijk geupdate moet worden, ivm met die athlon 1500 xp.

Dus.. Ik geef dat maar een try. En hopen dat het lukt

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:46
Ik heb ook nog wel een leuke hieraan toe te voegen.

Vraag; hoeveel partities heb jij die harddisk in verdeelt.
Op m'n werk hebben we namelijk een lading HDD's van maxtor die zich bij het indelen van meer dan 3 parities niet meer willen werken. Bij 2 partities heb je nergens last van maar hoger... :'(

Dus probeer eens te kloten met de hoeveelheid partities.

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

• metaal
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-01-2025
Probleem had ik ook. Ik Dane Elec geheugen (pc2100), en daar zaten hyundai chippies op, en dat pikt die XP niet. Als je em op 1000 MHZ zet werktie waarschijnlijk zonder problemen, maar dat is natuurlijk geen oplossing. Je moet zowiezo ff je bios update naar 1008b en eens ander geheugen uitproberen.

Suc6

• Janao
  • Laatst online: 16-06 20:19

Janao

Dog Clubbing Cat

Op woensdag 14 november 2001 09:31 schreef DipStick het volgende:

[..]

Denk niet dat dat veel zin heeft, aangezien dit moederbord gebruik maakt van een AliMagik chipset :D
[..]

research mensen, research. ;)
whoops overlooked that one |:(

I am not responsible for any harm or damage to you or your computer caused by the above message

Verwijderd

Ik weet niet of het al op is gelost maar dat probleem heb ik ook gehad. Het lag toen aan mijn geluidskaart. Die ga een probleem met mijn netwerk kaart. Heel gaar in ieder geval. Maar ik heb toen de geluidskaart eruit gehaald en alles geinstalleerd en toen de geluidskaart erin gedaan en toen werkte het. Maar je gaf al aan dat je dat ook hebt geprobeerd maar dit is wat ik had.

Verwijderd

Topicstarter
Had dat inderdaad al getest. En dat was het dus niet.. :?
Bios is nu geflashd, en versie 1009 zit erin. Die ondersteunt de athlon XP cpu's wel, maar nog steeds zelfde foutmelding...

Ben nu geheugen aan het testen.. maar wordt steeds lastiger voor me :/

Verwijderd

Topicstarter
hmmmm, programmaatjes wijzen erop dat het memory toch kapot is |:(

Morgen testen met andere module, en dan maar hopen dat dat het inderdaad was :)

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-08 09:44
Al geprobeerd??

Ik wil toch wel ff weten of ik gelijk had :P

Verwijderd

Ik heb zelf ook een asus a7a266. Ik weet dat deze standaart geen CPU's ondersteund van 1300mhz of hoger. Flashen zou ik dus zowiezo doen ook al mocht dat het probleem niet zijn. Ik flash altijd gewoon met de asus liveupdate utility, en dat werkt perfect (bij mij tenminste).
Tooltje staat op de meegeleverde CD.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op woensdag 14 november 2001 09:06 schreef -Judge- het volgende:
Het klinkt raar, maar meestal als je vxd problemen krijgt is het geheugen niet goed. Kan ook aan je mainbord liggen maar meetal het geheugen. Het is dan misschien wel stom toeval dat beide stuk zijn maar uit mijn ervaring als assembleur van pc's zou ik zeggen dat je geheugen kapot is !
driewerf gelul!!! VXD problemen kunnen *zoveel* andere oorzaken hebben dan bad RAM, ik noem:

- foute drivers
- verkeerde PCI sloten, wissel je kaarten eens om
- overgeclockt systeem
- te aggressieve BIOS timings voor CPU/Cache/RAM/PCI/AGP/...
- BIOS problemen >>> update!
- foute CPU of CPU die niet ondersteund wordt door mobo/BIOS
- hardware die mekaar niet zo graag lust
- voedingsproblemen waardoor bijvoorbeeld AGP onstabiel is
- software die met Windows drivers heeft lopen kloten (brandprogramma's etc)

In dit geval gaat het om VMM dus is er een grote kans dat het met drivers/instellingen van je chipset/PCI/IDE te maken heeft...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Elteor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-12-2021

Elteor

doet wat met computers ....

Ik zou toch maar eens naar je temperatuur kijken.
Op mijn Athlon 1100 was de temperatuur standaard ook zo'n 55 graden, na even draaien liep dit snel op naar 60 graden, waarna hij vast liep. Andere cooler deed wonderen voor de stabiliteit :)

Distributed Computing - TEB - Elteor-statspage

Verwijderd

Op woensdag 14 november 2001 20:27 schreef Pandab het volgende:
hmmmm, programmaatjes wijzen erop dat het memory toch kapot is |:(

Morgen testen met andere module, en dan maar hopen dat dat het inderdaad was :)
Mmm dat is al wat ik al in het beginz zei :P

Hopen dat nu alles lukt !!!

Verwijderd

0028 duid op het geheugen.
Ik heb ook problemen gehad met spellen.
Windows XP erop, alle problemen uit de wereld.

Mzzl. William
Pagina: 1