Toon posts:

moederbord laptop + geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal.

Ik heb hier een laptop van het merk enpower. De Specs :

Pentium 3 550 Mhz
440 BX chipset
8 MB VGA (Ati Rage Pro)
6 GB HD
192 MB geheugen (momenteel)
24x CDROM 8x DVD

bla bla bla.

Het gaat om het volgende :

Ik heb bij NorroD een 256 MB SODIMM PC133 module gekocht, en in een lege memory socket geprikt in de laptop. De laptop herkent deze module als 128 MB en niet als 256. Nu heb ik op de site van enpower gekeken (www.enpower.com) en zag dat op sommige moederborden alleen tot 128 MB modules gebruikt kunnen worden...Is hier niet een omweg voor ? Ik kan geen BIOS upgrades vinden.

Ik weet dat er op dit moment een SystemSoft Mobile Pro BIOS inzit. Hoe kan ik dit oplossen. Ik heb van Enpower nog geen antwoord gehad.

P.S. de module is goed, ik heb hem getest op een andere laptop.

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 09:49
Dan zal die module het dus niet gaan doen. Op het moederbord ontbreken gewoon de nodige printspoortjes.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op woensdag 14 november 2001 07:03 schreef superbikkel het volgende:
Dan zal die module het dus niet gaan doen. Op het moederbord ontbreken gewoon de nodige printspoortjes.
:? Waar slaat dit op :?

Maargoed, je hebt dus een 440BX chipset en er wordt de helft geaddersseerd. Er zijn 2 verklaringen mogelijk. Je gebruikt 32Mbit reepjes of de reepjes hebben 16 datalijnen.

De 440BX hapt namelijk alleen 16Mbit en 64Mbit reepjes met een maximum van 8 datalijnen. Aangezien je een SODIMM hebt, is de kans groot dat je een singlesided 64Mbit reepje met 16 datalijnen te pakken hebt. Ruil deze in voor een doublesided 64Mbit reepje met 8 datalijnen, dan pas kan de 440BX het reepje ten volle benutten.

En nee, dit is niet te verhelpen met een BIOS update ofzo, het zit namelijk vast in het chipset gebakken..

Verwijderd

Topicstarter
Ja volgens mij is het een doublesided 32Mx8 reepje...is dit dus het probleem ?