AmdXP zonder fan, hoelang houd die dat vol?

Pagina: 1
Acties:
  • 287 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pimpimmers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb een Alpha FC-PAL35T + Delta AFB-60HP op mijn P3 1000@1200 en mijn cooler is wel eens uitgegaan en heeft wel eens een half uur aan gestaan zonder lucht cooling dus er zat alleen nog maar een headsink op, maar dat geen probleem.

Maar hoe zit het met de AthlonXP ik ga namelijk binnenkort en XP 1900+ kopen met de nieuwe Swiftech MCX462-A erop maar als de fan nu eens uit valt, wat gebeurt er brand die dan direct door of naar een paar seconden of kan die het ook wel een halfuurtje uithouden :?

• pimpimmers
  • Niet online
hmmmm ben hier geloof ik helemaal alleen iedereen is :z :Z :z :Z :z :Z stelletje slaapkoppen :P
Ik hoor het morgen wel ;)

Verwijderd

op full load verwacht ik niet dat ie het langer dan 10-20 seconden uithoud.

• pimpimmers
  • Niet online
Who dat is kort
Die van mij ging steeds uit omdat die geen goed contact had als je dan aan de draadjes zat was het weer goed.
Als je dit bij een AthlonXp hebt dan ben je dus zo 700-800 piek kwijt ;( linke soep, en dan moet die ook nog geOklokt worden.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

fans gaan niet zomaar spontaan uit. Als je gewoon geen troep koopt voor een tientje kan je verwachten dat de fan niet uit gaat.

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Op woensdag 14 november 2001 04:58 schreef GambitRS het volgende:
fans gaan niet zomaar spontaan uit. Als je gewoon geen troep koopt voor een tientje kan je verwachten dat de fan niet uit gaat.
Onzin. Ook een Rolls Royce kan pech krijgen. Zo ook high-edn hardware.

En wanneer het dan gebeurd is het fijn als er een failsafe is.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:24
Zorgen dat je een mobo koopt dat de diode ondersteund. gata ie gewoon uit... als we amd mogen geloven gaat het 9 minuten goed voordat ei uitgaat ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Op woensdag 14 november 2001 05:02 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Onzin. Ook een Rolls Royce kan pech krijgen. Zo ook high-edn hardware.

En wanneer het dan gebeurd is het fijn als er een failsafe is.
Als er een frabrieksfout is gemaakt dan kan je nog wel leuk een failsafe hebben, als die ook niet werkt (want daar zat toevallig ook een fabrieksfout in) kan je daar ook weer een failsafe voor maken, en dan daar ook weer een voor, en ga zo maar door. Of je bent gewoon nuchter en je koopt goede spullen, als dat zomaar plotseling stopt met werken heb je garantie.

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Op woensdag 14 november 2001 05:30 schreef GambitRS het volgende:

[..]

Als er een frabrieksfout is gemaakt dan kan je nog wel leuk een failsafe hebben, als die ook niet werkt (want daar zat toevallig ook een fabrieksfout in) kan je daar ook weer een failsafe voor maken, en dan daar ook weer een voor, en ga zo maar door. Of je bent gewoon nuchter en je koopt goede spullen, als dat zomaar plotseling stopt met werken heb je garantie.
Jij hebt het over een goedkope fan. Ik heb het over een failsafe in het mobo. Je verhaal gaat dus niet op.

Gewoon voorzorgsmaatregelen treffen.

Het is onzin dat goede spullen wel altijd heel blijven.

Jij zegt dat als je een goede fan koopt je je niet druk hoeft te maken om die failsafe want die fan doet het toch wel. Zul je zien dat je net een defecte hebt.

Dan sta je wel beteuterd te kijken. Dat mobo heeft een beveiliging, ongeacht wat de kwaliteit van de fan is die je er op zet. Van een tientje, of van 200 gulden. Ze kunnen allebei stuk. En bij allebei heb je garantie.

Verwijderd

Alleen jammer dat de beveiliging van de AMD's nog wat te wensen over laat (weet niet hoe het met de XP zit overigens).

Maar de p3 loopt vast, de p4 loop een stuk langzamer, maar de amd's beginnen lekker te roken.

Geloof dat er bij Onkel Tom een video'tje van stond. Heb nu geen zin om te zoeken en 20MB te uploaden.

Verwijderd

Op woensdag 14 november 2001 05:59 schreef MREn het volgende:
Alleen jammer dat de beveiliging van de AMD's nog wat te wensen over laat (weet niet hoe het met de XP zit overigens).

Maar de p3 loopt vast, de p4 loop een stuk langzamer, maar de amd's beginnen lekker te roken.

Geloof dat er bij Onkel Tom een video'tje van stond. Heb nu geen zin om te zoeken en 20MB te uploaden.
Tom had geen mobo gebruikt die de diode ondersteunde. Nogal wiedes dat het niet werkte.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tom was stiekum aan ut flamen tegen AMD misschien? >:)

C:\>_

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:02

Wimo.

Shake and Bake!

Ik heb het getest.. ding bleef 2 minuten rustig lopen in de bios met een temp van 50 graden.. en dat met een std koeler

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op woensdag 14 november 2001 06:04 schreef HlpDsK het volgende:
Tom had geen mobo gebruikt die de diode ondersteunde. Nogal wiedes dat het niet werkte.
Hmm.. Ik had begrepen dat ze voor de MP wel een moederbord hadden gebruikt die de diode ondersteunde.. De temperatuur ging echter veel te snel omhoog, zodat de beveiliging niet meer op tijd kon reageren..

Maar er is nogal een groot verschil tussen dat filmpje, en de vraag hier..

Als je fan stilvalt, heb je nog steeds een heatsink op je proc zitten, die de warmte afvoert.. Hij zal dus niet binnen enkele seconden doorfikken..
Temperatuur zal wel snel oplopen, maar niet zo snel dat het meteen een groot probleem is.. Temperatuurbeveiliging van een mobo zou op een stilvallende fan ook wel moeten reageren!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:19
Op woensdag 14 november 2001 06:04 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

is er ergens een lijst met mobo's die dat wel ondersteunen ?

Verwijderd

Bij tom hadden ze ook de heatsink dr af gegooid nogal logisch dat ie dan doorfikt. Als je fan uitvalt zal t niet zo snel gaan vooral als je airflow in de kast goed is. Tja en een heatsink die dr afvalt zal niet zo vaak (nooit) gebeuren.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:24
Op woensdag 14 november 2001 05:59 schreef MREn het volgende:

Ja, maar Tom trok de koeler er in z'n geheel van af, da's toch wat anders dan alleen de fan stop zetten.

edit:
weer eens zo'n slome type actie ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Zekers, jij gooit je Heatsink er dan niet af, dus alles blijft waarschijnlijk gewoon nog draaien en hij zal echt niet zomaar doorfikken. Als je bovendien nog andere case fan's hebt, dan koelen die ook nog een eindje mee en hoef je je dnek ik niet veel zorgen te maken.

Verwijderd

Ik heb mijn Tbird op 1200Mhz wel eens 2 uur stressed laten draaien zonder fan, alleen een coolermaster heatsink. Hij werd wel rond de 110 graden :) Maar deed het nog wel gewoon hehe. Hij loopt nu nog steeds prima..

Verwijderd

Een Xp produceert veel minder warmte...dus denk dat ie het helemaal wel goed blijft doen..

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-08 21:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 14 november 2001 10:45 schreef NoStra het volgende:
Een Xp produceert veel minder warmte...dus denk dat ie het helemaal wel goed blijft doen..
Wat noem jij veel? Het is tussen de 15% en 20% minder, dus schrikbarend veel minder is het niet. Een CPU kan een hele tijd goed draaien zonder fan, maar zonder heatsink niet.

Als je fan uitvalt dan duurt het echt wel even voordat de temperatuur zo hoog oploopt dat ie kapot gaat.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• martijn12345
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Op woensdag 14 november 2001 10:17 schreef BrainDamage het volgende:
Bij tom hadden ze ook de heatsink dr af gegooid nogal logisch dat ie dan doorfikt. Als je fan uitvalt zal t niet zo snel gaan vooral als je airflow in de kast goed is. Tja en een heatsink die dr afvalt zal niet zo vaak (nooit) gebeuren.
Precies ja

Zonder heatsink is het snel gebeurd.
Maar als alleen de fan uitvalt dan zal hij wel even uithouden, ik verwacht ook niet dat hij stuk gaat. Hij zal warmer en warmer worden, en bij een graad of 80 zal het systeem crashen. De temperatuur stijging gaat niet snel genoeg om hem stuk te krijgen, want voordat dat punt is bereikt is de zooi al vast gelopen.

Ik zou me er niet te druk om maken.
En als je de zooi goed aansluit verwacht ik ook niet dat de fan stil valt.

Geen inspiratie

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Dan plaats je toch voor de zekerheid een 2e van op je koeler :?

Maare zolang je heatsink blijft zitten gaat ie niet zo heel snel dood en als je in je bios insteld dat zodra de cpu temp hoger wordt dan 70 graden je pc wordt uitgeschakeld is er al helemaal nix meer aan de hand.

(moet je natuurlijk wel ff een temp sensor onder je amd plaatsen zoals bij de abit kt7a)

• pimpimmers
  • Niet online
Op woensdag 14 november 2001 04:58 schreef GambitRS het volgende:
Wat denk je zelf ik koop een headsink van ~175,- en daar ga ik zeker een cooler van 10 piek op plaatsen dacht het niet.
En op mijn P3 systeem zit ook een gooide niet goedkope cooler en die ging ook uit, niet door dat die stuk was maar omdat de draadjes niet goed contact kregen als je dus de draadje een beetje buigt dan ging de fan weer aan.

• pimpimmers
  • Niet online
Maar ik denk toch dat die het wel even uit houd omdat de temperatuur langzaam omhoog gaat.
Mijn P3 ging ook heel langzaam naar de 70 graden.
En wat de meeste nog zeggen; je hebt ook nog de failsafe dus het zal allemaal wel mee vallen.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 08:52
Anders test je dat toch gewoon eff >:). Heb ik ook gedaan :Z. Gewoon eff de fan stop zetten. En kijken wat er gebeurt... (Niet te lang he ;))

Termin8or is nergens verwatwoordelijk voor!!!!!!!! :+

Verwijderd

Ach, het kan gewoon hoor. Ik heb wel vaker mijn CPU cooler uitgezet van me AMD Thunderbird om te kijken wat nou precies het luidste onderdeel was van mijn systeem >:)

Verwijderd

Ag, als je een swifty eropsteekt moet je je daarover niet zoveel zorgen maken... Een goed moederbord slaat trouwens uit als de temp te hoog is... Het systeem van abit is nog iets beter zelfs, kan je instellen in de bios dat als de ventilator uitvalt dat de stroom afgesneden wordt...

Ter info, m'n xp1700+ wordt mr 35°C stressed, terwijl m'n tb1.2 er 40 werd...

• pimpimmers
  • Niet online
Op woensdag 14 november 2001 13:37 schreef thamar het volgende:
Ag, als je een swifty eropsteekt moet je je daarover niet zoveel zorgen maken... Een goed moederbord slaat trouwens uit als de temp te hoog is... Het systeem van abit is nog iets beter zelfs, kan je instellen in de bios dat als de ventilator uitvalt dat de stroom afgesneden wordt...

Ter info, m'n xp1700+ wordt mr 35°C stressed, terwijl m'n tb1.2 er 40 werd...
Maar dan moet wel je fan op je MOBO aansluiten en dat is bij mij nu niet het geval hij zit gewoon op de voeding connector
Pagina: 1