windows shares bereiken van achter routertje?

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-05 20:05
Hoi!
Ik heb de volgende situatie.
Er zijn 3 pc's. Op 3 compleet verschillende locaties.
PC A heeft een directer verbinding met internet. (gewoon, direct ethernet.)
PC B hangt achter een 1 floppy routertje en draait win2k.
PC C hangt (elders) achter een ander routertje, een custom debian install, en en draait zelf windows ME.
Nu het probeem. Als PC A een windows share open heeft staan, is die vanaf PC B te bereiken, via \\IP of NET USE onder een NT-dosbox. Vanaf PC C kan hij echter niet bereikt worden. Waar zou dit aan kunnen liggen? Instellingen in routertje? Of, aan het hoe NT vs ME omgaan met IP-netwerk-shares? Ik heb ergens gelezen dat NT (2k) wel via een routertje en NAT kan, en dat ME geen shares kan bereiken via een routertje. Klopt dit? En, zoja, waarom??? (kan de bron niet meer vinden).
En, vooral, wat is hier aan te doen? Hoe kan ik er voor zorgen dat ook PC C de shares op PC A kan bereiken? Is er een speciaal programma waarmee dit wel zou moeten kunnen?

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
-> WOS :).

• PanMan
okee. Ik wist ook niet echt waar het thuishoort. Kan nl. aan windows liggen, maar ook aan dat routertje (linux), maar het is ook een advanced netwerk vraag, dus daar vond ik'm ook wel passen :).

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.

Verwijderd

Je gebruikt verschillende routers volgens je bericht. Wellicht staat op de router tussen A en B alle poorten open en tussen A en C niet.

Als je Windows shares wilt benaderen dan moeten de volgende poorten open staan voor beide richtingen...

netbios-ns 137/tcp nbname #NETBIOS Name Service
netbios-ns 137/udp nbname #NETBIOS Name Service
netbios-dgm 138/udp nbdatagram #NETBIOS Datagram Service
netbios-ssn 139/tcp nbsession #NETBIOS Session Service

Als deze poorten dicht staan dan lukt het niet. Download even een poort scanner en scan van A naar B en vica versa. Goede gok is dat die poorten open staan. Scan dan A naar C en terug, dan zullen ze waarschijnlijk dicht staan.

Succes

• PanMan
Ik heb in mijn routertje (PC B) niets geforward. En toch werkt het. Of kun je porten ook actief dicht zetten, zodat ze het in NAT ook niet meer doen? Dan zou het kunnnen dat dat bij PC C het geval is.
(Is dit nou windows OS? :))
Greetz,
PanMan.

Verwijderd

Tja, poorten kun je actief open of dicht zetten. Met die poort scan weet je het zeker.

Begrijp ik je netwerk configuratie goed als ik het zo teken?

PC A <-> Internet <-> FW/Router <-> PC B kan share(s) benaderen op PC A...

PC A <-> Internet <-> FW/Router <-> PC C kan niet bij de shares op A...

Als ik alles goed op een rijtje heb dan lijkt mij het probleem ergens in je FW/Router te zitten die tussen PC C en het Internet hangt. Die blokt de poorten.

Het zou moeten werken omdat de PC met de Shares niet achter een NAT staan. Dan moet je gaan zitten kloten met port forwarding en zo, trouwens, als B naar A kan, dan ligt het niet aan A.

Doe die scan maar, das geen verloren tijd.

• PanMan
okeey.
Ik heb ff nmap geinstalled.
En die geeft idd dit verschil:
(naast andere output, servertjes enzo)
PC B (The 1544 ports scanned but not shown below are in state: closed)
PC C: (The 1544 ports scanned but not shown below are in state: filtered)
Dus closed v.s. filtered.
je plaatje van het netwerk klopt idd.
ik hoop dat de gast die die router beheert er iets aan kan doen. Weet iemand precies wat het is? in een linux routertje?
Greetz.
PanMan.

Verwijderd

Dit probleem is te omzeilen door de shares op de router te mounten, dan kan je er met win 95/98/ME op komen
met win NT (?) 2k en XP kan je er wel gewoon opkomen, dus het probleem ligt niet in de forwarding of filtering van poorten, maar ergens in windows (en kom er dan nog maar es uit.... :))

• cappie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05-2025

cappie

all lowercase

thuis heb ik de volgende situatie:

LAN1
|
LINUX1--INTERNET
|
| (kabel in de dakgoot)
|
LINUX2--INTERNET
|
LAN2

wat ik gedaan heb is gewoon alle bakken op LAN1 als router m'n linuxbak laten gebruiken (linux1) en op die doos een routing naar 't 2e netwerk, en naar internet

vervolgens op die 2e linuxdoos (linux2) 't zelfde, maar dan voor LAN2 natuurlijk.

mail me, en ik stuur je vanavond een route voorbeeldje op (moet je zelfe effe van ipchains omzetten naar iptables als je 2.4.x gebruikt)

gewoon op deze manier met routing meuk je netwerken bridgen..

of draai je geen linux/bsd? :)

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

Pagina: 1