Toon posts:

Wat is Sneller PIII of een P4 (relatief)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
uuh, zie topic.
Mijn mening is dat een pIII sneller is op gelijke Mhz-en
Maar Alleen als het zou gaan om rauwe pure rekenkracht.

Een P4, scoort hoger met game-uuuh, ...snelheids dingen.

Toch ?

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 10:05

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

Op woensdag 14 november 2001 00:50 schreef Robin201 het volgende:
Een P4, scoort hoger met game-uuuh, ...snelheids dingen.
En een P3 scoort hoger bij Langzaamheids dingen :? noem eens een voorbeeld?

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

PIII idd.

P4 scoort algemeen beter door hogere snelheid (DUH) en door dat geheugen

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• HyperMan
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

Wat een interresante vraag! daar zou ik wel een benchmark van willen zien. Gek dat nog nooit iemand op het idee gekomen is om een p3 met een p4 te vergelijken ;)

Hier komt iets hips te staan

Verwijderd

Wat wil je nou weten? Een PIII is misschien wel sneller ja dan een P4 per kloktik. Maar een PIII schaalt niet naar 2+ Ghz, en een PIII heeft geen 20-stage pipeline.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 14 november 2001 00:56 schreef HlpDsK het volgende:
Wat wil je nou weten? Een PIII is misschien wel sneller ja dan een P4 per kloktik. Maar een PIII schaalt niet naar 2+ Ghz, en een PIII heeft geen 20-stage pipeline.
JIJ Begrijpt de vraag teminste, ik wam er achter dat een PIII op 1.2 Ghz Bijna even snel is als een P4 op 1.4 Ghz !!!
(echt zeer weinig verschil, dussss bij een overclokking..sneller?/?)
Dit heb ik getest met dat lekkere ding... Sandra.
Dus als er een PIII 1.6 zou bestaan zou die dus mischien beter zijn dan een P4 ?

20-stage pipeline? (pipeline ken ik alleen van de skateboard baan, of...is dat niet wat AMD zo anders doet?)

Verwijderd

Een PIII haalt absoluut meer koetjes, dat is geloof ik het enige waarin de vele Mhz.-en de PIV niet helpen.

Verwijderd

De opdracht (berekening) die een processor uit moet voeren wordt opgedeeld in stapjes die achter elkaar worden uitgevoerd. De pipeline van een PIV heeft meer van die stapjes, 20 dus. Als de stapjes kleiner zijn worden ze sneller uitgevoerd, maar omdat de gehele pipeline continu gevuld moet zijn worden er ook twintig berekeningen tegelijkertijd uitgevoerd. Mocht een te starten berekening afhankelijk zijn van de uitkomst van een eerdere berekening die de pipeline nog niet uit is kan de processor een 'educated guess' doen naar de uitkomst. Soms gaat dat fout, dan zal de pipeline geleegd moeten worden om alle berekeningen opnieuw uit te voeren. Daar is een langere pipeline in het nadeel.

Zoek maar eens op pipeline en branch-prediction, dan vindt je betere en uitgebreidere informatie dan dat wat ik nu ff intik.

Verwijderd

De P4 zuigt met de }:O, dat klopt. Maar er is dan ook geen core voor de P4 specifiek.

De P4 moet het echt hebben van hoge core-snelheden en SSE2 optimalisaties. Op zich moet de }:O beter kunnen, wnat die is puur integer, en de integer unit van de P4 schijnt wel ok te zijn.

FPU is een heel andere verhaal. Een gemiddelde AMD hakt de P4 daar dik in de pan. De FPU van een Tbird bv. is gewoon veel sterker, ook zonder optimalisaties.

Maar of een P4 sneller is dan een AMD, of een PIII, hangt gewoon erg af van de soort instructies die je 'm voert. Maar dat geldt natuurlijk voor elke CPU.

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:49

cool0

Maar of een P4 sneller is dan een AMD, of een PIII, hangt gewoon erg af van de soort instructies die je 'm voert. Maar dat geldt natuurlijk voor elke CPU.

Eindelijk eens iemand die het begrijpt :)

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

Pagina: 1