pc volledig gevuld met koelvloeistof

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
http://www.hardwareoc.com/submersed.php

Nogal stoer... je hele pc afdichten en vullen met een koelvloeistof die niet electrisch geleidend is. Echte helden doen t dan met gedestilleerd water :o (gaat op den duur ook wel geleiden - na hoe lang? :P)

Maar serieus.... ik wil hier wel graag meer over weten, maar kan niks vinden. Ook niet op de site van de bouwers van dit prototype; www.overclockerz.com

Weet iemand een boeiende link?

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-04 16:05

Bene

list incomprehension

Doe een search op de oliekoeling van supersook :)

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-03 07:21
Hmm... dit wordt als compleet systeem verkocht.
Dat alleen is voor mij dan al reden om toch voor een Vapochill o.i.d. te gaan.
Daarbij wordt er gezegd dat bij Vapochill alleen de CPU wordt gekoeld, maar volgens mij kun je daar met een extra module ook b.v. de videokaart koelen (correct me if I'm wrong).

XBO: Michaël#3318

• Paulusdebospooier
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-05 11:36

Paulusdebospooier

Hobbyist.

Haha! Leuk als je een upgrade wilt uitvoeren. Geheugen bijplaatsen? Olie aftappen, reepje bijprikken, nieuwe olie erbij. Oliefilter ook vervangen? Doe meteen een tienduizend kilometerbeurt. Hihi! :)

Geen auto mooier dan de W116!

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 13:35
nou, als je dan toch bezig bent, leg die kast op z'n kant
haal een van de zijkanten eruit, en giet het kreng vol vloeibare stikstof
en dan maar es zien hoe hard ie gaat :)
gedestilleerd water zou ik niet doen, dan gaat de boel roesten enzo

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
bedankt voor de tip Bene. Dus t is al veel gedaan.... dat wil ik ook! Nu nog durven.

Omdat de search niet heel soepel verliep hier even wat links: [topic=141121/1/25]

En ja, zo'n vapochill is wel stukken handiger maar heeft veel minder potentieel lijkt me. Op deze manier worden namelijk alle componenten (ook RAM en PCI en IDE controllers - misschien nuttig bij heftige FSB overclocks ?) gethermostreerd. En t is in t energieverbruik (koeling per watt :)) vast ook wel gunstig.

Wat volgens mij nog anders kan is dat er een heatsink wordt gebruikt in supersook zn versie. Die dient namelijk voor oppervlaktevergroting aan de lucht. Maar een bak olie werkt volgens mij als een supergrote heatsink, dus zo'n heatsink op je proc vergroot alleen maar de afstand naar de koelvloeistof. Maar goed, ik loop te speculeren....

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
LoL..... met stikstof moet je dus nie meer tegen je pc-kast stoten -> mobo in duizend stukken >:)

en de suggestie met aqua dest was ook niet te serieus..... :)

• Nefiorim
Ik denk dat die Vapochill minder energie gebruikt om te koelen hoor. Bij deze kast (die vloeibare) wordt gebruik gemaakt van zo'n kleine 350 watt aan koeling!
Komt nog bij dat die paar graden die je de processor koeler krijgt met een Vapochill wel degelijk uitmaken. Meen me te herinneren dat hoe koeler een CPU is, hoe efficienter ie loopt. Kun je extreem grove performance winst uithalen.
Geheugen is dan ook snel opgelost, je koopt gewoon goed geheugen :)
IDE en PCI e.d. moet je gewoon voor zorgen dat je een goed bordje hebt dan hoef je PCI niet eens over te clocken. En wat voor nut het IDE gebeuren koelhouden heeft is mij een raadsel. De harde schijf zelf is toch de bottleneck en er stond bij dat DIE niet gekoeld zou worden.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Nefiorim:
Wat ik bedoel is: als je zoals sommigen in de 170MHz+ regionen zit met je FSB, dan hangt je IDE controller aan 42MHz. En dat moet ie wel trekken. Tenzij je natuurlijk PCI dividers van 5 en 6 op je mobo klust (kan dat met weerstandjes etc?).... Maar met 42MHz loop je best enige kans op incorrecte data-doorduw en dat wordt bijna nooit gezegd....

En je hebt gelijk - ik vergat effe die dikke peltiers.
Maar, ook met goed geheugen geldt: hoe koeler hoe scherper de clock kan.

• Nefiorim
Tenzij je natuurlijk PCI dividers van 5 en 6 op je mobo klust
Ik dacht toch dat deze mogelijkheden op sommige moederborden er al standaard bij zaten.
En tegenwoordig is er ook al wel actieve koeling voor geheugen.

Maar goed, ik heb zelf nog geen ervaring met 1 van deze oplossingen. Time will tell of ik ooit genoeg geld bij elkaar spaar voor een vapochill kast. Na die nieuwe monitor, die nieuwe videokaart en die nieuwe harde schijf die ik nog moet halen :).

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:10

chromeeh

the Gnome

Hmmmmm.... heb ff dar verhaal op Hardwrae OC gelezen....
Het klinkt wel cool :) Alleen de vloeistof die je gebruikt moet wel tegen hele lage temperaturen kunnen anders bevriest het zootje :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:43

Twhomp

Stayin' Alive

Ik hoor iemand zeggen dat gedistilleerd water geen elektriciteit geleidt, maar na een tijdje wel: door vervuiling natuurlijk. Maar dit klopt niet: water geleidt altijd! Puur H2O bestaat niet (is altijd evenwicht!). En ook al laat je het evenwicht aflopen naar 100% H20 dmv koeling, bestaat er altijd nog het "Zwitter"-ion (spel ik het goed?!). Dus nooit proberen dat geintje!!!

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Op woensdag 14 november 2001 09:14 schreef Rinaldo het volgende:
Ik hoor iemand zeggen dat gedistilleerd water geen elektriciteit geleidt, maar na een tijdje wel: door vervuiling natuurlijk. Maar dit klopt niet: water geleidt altijd! Puur H2O bestaat niet (is altijd evenwicht!). En ook al laat je het evenwicht aflopen naar 100% H20 dmv koeling, bestaat er altijd nog het "Zwitter"-ion (spel ik het goed?!). Dus nooit proberen dat geintje!!!
Mjah dat evenwicht ligt erg ver richting H2O. De Zwitter ionen in je plas water zorgen niet echt voor genoeg geleiding om kortsluiting te geven; maar wel roest! Nogmaals: t Was dus ook een grapje van me, vandaar :) :P

• Mikey!
  • Laatst online: 15-05 15:16
Op woensdag 14 november 2001 01:00 schreef Paulusdebospooier het volgende:
Haha! Leuk als je een upgrade wilt uitvoeren. Geheugen bijplaatsen? Olie aftappen, reepje bijprikken, nieuwe olie erbij. Oliefilter ook vervangen? Doe meteen een tienduizend kilometerbeurt. Hihi! :)
Leuk voor je (niet goed) beschermde voeding *KNETTER* >:)
Pagina: 1