Toon posts:

[Linux] Multimonitor vragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb multimonitor werkent:
Card 0: TNT2, 15"
Card 1: S3 Trio64, 14"

Vraag 1:
Kunnen die dialogs ook in het midden van een monitor komen ipv soms precies midden tussen mijn monitors....

Vraag 2:
Kan ik ook per monitor een wallpaper kiezen?

Vraag 3:
Hoe krijg ik Quake2 werkent, hij zie maar half opengl [TNT2] software render is geen optie...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:14
<mierenneuk mode>
werkend, niet werkent (spelfoutje OK maar het staat er een paar keer...)
</mierenneuk mode>

Waarschijnlijk gebruik je een window-manager die geen Xinerama ondersteunt. Als je nieuwe versies van Gnome of KDE gebruikt moet dit wel goed gaan. Check anders eerst even of je huidige windowmanager dit ondersteunt...

Disclaimer: ik heb nog geen meerdere schermen aan m'n Linux-bak, maar binnenkort misschien wel!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 14 november 2001 00:48 schreef Wilke het volgende:
<mierenneuk mode>
werkend, niet werkent (spelfoutje OK maar het staat er een paar keer...)
</mierenneuk mode>
Ok ik zal het niet meer doen....sorry.
KoFSCHaaP toch? k zit erin dus D?
Waarschijnlijk gebruik je een window-manager die geen Xinerama ondersteunt.
Volgens mij zei hij wel zoiets tijdens de install met sax2 [SuSE 7.2]
Als je nieuwe versies van Gnome of KDE gebruikt moet dit wel goed gaan. Check anders eerst even of je huidige windowmanager dit ondersteunt...
Ik gebruik KDE 2.2.1 [download] met XFree86 4.0.3-35
Disclaimer: ik heb nog geen meerdere schermen aan m'n Linux-bak, maar binnenkort misschien wel!
suc7 multimonitor is echt :9 !

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Op woensdag 14 november 2001 14:57 schreef compukid het volgende:

[..]

Ok ik zal het niet meer doen....sorry.
KoFSCHaaP toch? k zit erin dus D?
[..]

Volgens mij zei hij wel zoiets tijdens de install met sax2 [SuSE 7.2]
[..]

Ik gebruik KDE 2.2.1 [download] met XFree86 4.0.3-35
[..]

suc7 multimonitor is echt :9 !
Dus een t

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

Topicstarter
kan iemand uitleggen wat Xinerama is? is er een url van of is 't onderdeel van XFree86

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 09:55

Whizzer

Flappie!

[off-topic]
'T KoFSCHaaP??? Dat was toch SCHoFTeKoP ??

sorry, kon het niet laten.
[/off-topic]

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Verwijderd

Xinerama is wat je zoekt (zoekt = google)...
bij debian zit het al in de binaries, maar je moet X nog wel starten met de +xinerama optie (en je XFree86 config aanpassen) Ik heb het werkend gehad met kde2, maar daar kreeg ik 2x 1 desktop, ipv 1 gedeelde desktop zoals in win2k.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 14 november 2001 16:50 schreef TheIceCoMan het volgende:
Xinerama is wat je zoekt (zoekt = google)...
bij debian zit het al in de binaries, maar je moet X nog wel starten met de +xinerama optie (en je XFree86 config aanpassen) Ik heb het werkend gehad met kde2, maar daar kreeg ik 2x 1 desktop, ipv 1 gedeelde desktop zoals in win2k.
Ik heb 1 gedeelde desktop.....volgensmij met Xinerama...
Ik zal even m'n grote googledoos pakken voor een truc....

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 14 november 2001 15:00 schreef active2 het volgende:

[..]

Dus een t
Maar waarom schrijf je het dan met een d?

Verwijderd

Topicstarter
Resultaat van m'n googletruc....
http://sourceforge.net/projects/xinerama/
http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Xinerama-HOWTO.html
http://www.xfree86.org/4.0.3/RELNOTES5.html
5.6 Xinerama

Xinerama is an X server extension that allows multiple physical screens to behave as a single screen. With traditional multi-head in X11, windows cannot span or cross physical screens. Xinerama removes this limitation. Xinerama does, however, require that the physical screens all have the same root depth, so it isn't possible, for example, to use an 8-bit screen together with a 16-bit screen in Xinerama mode.

Xinerama is not enabled by default, and can be enabled with the +xinerama command line option for the X server.

Xinerama was included with X11R6.4. The version included in XFree86 4.x was completely rewritten for improved performance and correctness.

Known problems:

* Most window managers are not Xinerama-aware, and so some operations like window placement and resizing might not behave in an ideal way. This is an issue that needs to be dealt with in the individual window managers, and isn't specifically an XFree86 problem.
/me schaamt zich heel erg...had meteen moeten gaan google'en.

Verwijderd

Topicstarter
Vraag 1:
Kunnen die dialogs ook in het midden van een monitor komen ipv soms precies midden tussen mijn monitors....
Probleem zit 'm in de windowmanager....ik gebruik de nieuwste kde dus dat wordt wachten op een nieuwe versie....
Vraag 2:
Volgensmij niet met kde...hij ziet 't als een geheel...
Vraag 3:
Hoe krijg ik Quake2 werkent, hij zie maar half opengl [TNT2] software render is geen optie...
Nog geen oplossing gevonden...wel een work-around:
2 configs:
XF86Config.multimonitor
XF86Config.singlemonitor
en dan op de volgende manier een symlink [ver]leggen.
code:
1
2
3
4
init 3
rm /etc/X11/XF86Config
ln -s /etc/X11/XF86Config.singlemonitor /etc/X11/XF86Config
init 5

• Skate2000
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik heb net RH8 draaien, en ik ben helemaal n00b op het linuxgebied. Als ik probe, dan krijg ik een Matrox Millenium te zien (mijn 2e videokaart onder windows), dit heb ik handmatig op Geforce 2 gezet, mijn primaire videokaart. Dit werkt goed, alleen is mijn 2e monitor niet beschikbaar, en zwart. :(

Hoe zou ik mijn 2e monitor ook aan de praat kunnen krijgen? Zodat ik gewoon kan multimonitoren??

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 november 2001 @ 22:43:
Maar waarom schrijf je het dan met een d?
het heeft gewerkt
het is werkend

k zit in kofschip, n niet.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 13 november 2001 @ 23:24:
Als dat niet lukt zou je met the Gimp ofzo twee wallpapers aan elkaar kunnen plakken (op de juiste resolutie) en dan het resultaat als wallpaper gebruiken.
Volgensmij ondersteunt Xinerama alleen 3D accel als beide kaarten dat ondersteunen.

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Misschien niet helemaal juiste topic, maar ik heb andere multimonitor vraagje.
Ik heb GEEN xinerama, maar 2 aparte kde's draaien, dit omdat ik 17" en 15" samen niet prettig vindt werken. Ik heb verschillende layout's gemaakt waarmee ik dus elke monitor afzonderlijk X kan starten. Is het mogelijk om met
"startx -- -layout een" kde optestarten en met
en met
"startx -- -layout twee" windowmaker oid
of moet ik

"start -- layout dual" gebruik en dan in .xinit zorgen dat kde op DISPLAY=:0.0 gestart wordt en windowmaker op DISPLAY=:0.1, want nu krijg ik gewoon op allebei de monitoren een aparte kde.

Ik wil dus op "layout een" kde en op "layout twee" windowmaker

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• Skate2000
Iemand die al iets weet voor mijn probje?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 november 2001 @ 23:01:

Nog geen oplossing gevonden...wel een work-around:
2 configs:
XF86Config.multimonitor
XF86Config.singlemonitor
en dan op de volgende manier een symlink [ver]leggen.
code:
1
2
3
4
init 3
rm /etc/X11/XF86Config
ln -s /etc/X11/XF86Config.singlemonitor /etc/X11/XF86Config
init 5
of gewoon op een console

startx -- :1 -xf86config XF86Config.singlemonitor

en dan [ctrl][alt][F8]

Verwijderd

Skate2000 schreef op 15 oktober 2002 @ 16:48:
Ik heb net RH8 draaien, en ik ben helemaal n00b op het linuxgebied. Als ik probe, dan krijg ik een Matrox Millenium te zien (mijn 2e videokaart onder windows), dit heb ik handmatig op Geforce 2 gezet, mijn primaire videokaart. Dit werkt goed, alleen is mijn 2e monitor niet beschikbaar, en zwart. :(

Hoe zou ik mijn 2e monitor ook aan de praat kunnen krijgen? Zodat ik gewoon kan multimonitoren??
nieuwe XF86Config maken met:

code:
1
2
3
4
5
6
Section ServerLayout
           screen       &quot;screen0&quot;
           screen       &quot;screen1&quot; LeftOf &quot;screen0&quot;

Section ServerOptions
           option &quot;xinerama&quot; &quot;on&quot;

vergeet niet de extra grafische kaart erin te zetten en de extra monitor. daarmee maak je een screen1 aan.

lees de manuals maar ff door anders

Verwijderd

rlensen schreef op 16 oktober 2002 @ 01:16:
Misschien niet helemaal juiste topic, maar ik heb andere multimonitor vraagje.
Ik heb GEEN xinerama, maar 2 aparte kde's draaien, dit omdat ik 17" en 15" samen niet prettig vindt werken. Ik heb verschillende layout's gemaakt waarmee ik dus elke monitor afzonderlijk X kan starten. Is het mogelijk om met
"startx -- -layout een" kde optestarten en met
en met
"startx -- -layout twee" windowmaker oid
of moet ik

"start -- layout dual" gebruik en dan in .xinit zorgen dat kde op DISPLAY=:0.0 gestart wordt en windowmaker op DISPLAY=:0.1, want nu krijg ik gewoon op allebei de monitoren een aparte kde.

Ik wil dus op "layout een" kde en op "layout twee" windowmaker
hier zou ik een nieuwe topic voor openen als ik jou was...

• Ruben314199
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-04-2025
--------------------------------------------------------------------------------

Vraag 2:

--------------------------------------------------------------------------------
Volgensmij niet met kde...hij ziet 't als een geheel...
Dan bouw je toch gewoon een plaatje van (2x 1024) bij 768 (of iets dergelijks) en gebruik je dat als achtergrond. Als 'ie 't als een geheel zien heb je mooi op elke monitor een eigen achtergrond, toch ?

De gaafste watergekoelde pc ter wereld

Verwijderd

Ruben314 schreef op 17 oktober 2002 @ 13:38:
[...]

Dan bouw je toch gewoon een plaatje van (2x 1024) bij 768 (of iets dergelijks) en gebruik je dat als achtergrond. Als 'ie 't als een geheel zien heb je mooi op elke monitor een eigen achtergrond, toch ?
zo heb ik twee mooie desktop girls van desktopgirls.com gepakt en in GIMP geplakt nu zie ik kylie dubbel :9

• Skate2000
Verwijderd schreef op 16 oktober 2002 @ 14:59:
[...]

nieuwe XF86Config maken met:

code:
1
2
3
4
5
6
Section ServerLayout
           screen       &quot;screen0&quot;
           screen       &quot;screen1&quot; LeftOf &quot;screen0&quot;

Section ServerOptions
           option &quot;xinerama&quot; &quot;on&quot;

vergeet niet de extra grafische kaart erin te zetten en de extra monitor. daarmee maak je een screen1 aan.

lees de manuals maar ff door anders
OK, we zijn weer een paar weken verder, ik heb al veel geleerd van Linux _/-\o_ maar ik ben nog steeds bezig met die monitor!
De bovenstaande regels hebbik netjes toegevoegd in XF86Config, maar als ik dan opnieuw start, dan krijg ik een melding dat er geen grafische dingen gestart kunnen worden :(

Volgens mij moet er een soort combi gemaakt worden in XF86Config, van screen 0 en 1, maar hoe dan?

Op het moment heb ik geen concreet voorbeeld bij de hand van wat ik reeds geprobeerd heb, omdat ik de XF86Config.backup bestanden steeds weer teruggeplaatst heb, als het weer eens mis ging. :'(

Is er geen mogelijkheid die 2e videokaart/monitor in een grafische omgeving in te stellen, of kan iemand me iets meer stap voor stap vertellen wat ik moet doen om beeldscherm 2 aan de praat te krijgen?

Thnx

• jappo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:21

jappo

eens een prutser altijd ....

Heb je nu ook een xtra monitor, screen en device aangemaakt in je Config :/
Heb je bij de verschillende devices ook de "BusID = PCI:X:X:X" (de X'jes zijn waarde, AGP is altijd PCI:1:0:0) :/

als je zo opnieuw de config aanpast en het werkt niet. plak hem in een post.... daar kunnen we wat meer mee ;)

1926, 135m2, Quatt v2, ATAG i28ec, Honeywell T6, radiators+vvw, 2800wp growatt, a++ energielabel, speedcomfort met zigbee plugs, uitgebreide Home Assistant setup

Pagina: 1