Toon posts:

PC in de auto inbouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 952 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Wie heeft er ervaring met het inbouwen van een heuse PC in de auto, dit ten behoeve van e-mail en MP3 faciliteiten. Ik bedoel geen lebtop maar gewoon een P1 166 MMX desktopmodel met een 15" monitor in het dashboardkastje.

Heb al effe op het net gezocht maar weinig gevonden vandaar deze topic alhier.

• Goldme
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-01 11:37
een 15" in het dashboardkastje? heb je een vrachtwagen ofzo?

• dBA
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

LOL, dit ga ik ff volgen, kan erg interessant worden... :P

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Die pc kun je wel kwijt in de kofferbak, je zit alleen met twee problemen.

1- De voeding.
2- Een 15" monitor in je dashboardkastje zal ook niet lekker gaan.

Waarom geen LCD-display?
Dat is lekker klein en kun je ook wel gebruiken voor dit soort doeleinden. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-01 20:25
Wow, ik dacht al dat ik een groot dashboard kastje had ;)

Waar wil je de PC plaatsen? In de kofferbak? Onder de bijrijders stoel?
Je moet wel voor een goede harddisk zorgen, en de voeding, is dat geen probleem?

Verwijderd

Op dinsdag 13 november 2001 23:18 schreef buinerfijn het volgende:
Hallo allen,

Wie heeft er ervaring met het inbouwen van een heuse PC in de auto, dit ten behoeve van e-mail en MP3 faciliteiten. Ik bedoel geen lebtop maar gewoon een P1 166 MMX desktopmodel met een 15" monitor in het dashboardkastje.

Heb al effe op het net gezocht maar weinig gevonden vandaar deze topic alhier.
15" monitor in een dashboardkastje :? Dat word proppen >:)

Het is effe meet werk maar op zich wel leuk om te doen....Is het niet makkelijker om iets onder de achterbank of onder een stoel te maken. Heb je iets meer plaatsingsmogelijkheden dan in een miniscule dashboard kastje.

• Zeeger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-03-2025
Geef je auto wel genoeg energie voor een pc? En e-mail wil je zeker via mobieltje doen of niet?

De rest van de PC gaat idd gewoon achterin, paar lange kabels naar voren en klaar.

• bazs2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Op dinsdag 13 november 2001 23:21 schreef AMADEUZ het volgende:

[..]

15" monitor in een dashboardkastje :? Dat word proppen >:)

Het is effe meet werk maar op zich wel leuk om te doen....Is het niet makkelijker om iets onder de achterbank of onder een stoel te maken. Heb je iets meer plaatsingsmogelijkheden dan in een miniscule dashboard kastje.
Hoe bedoel je, RSI kweken. :D
Maar ik zou kiezen voor een LCD-scherm....

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:53
Op dinsdag 13 november 2001 23:20 schreef bazs2000 het volgende:
Die pc kun je wel kwijt in de kofferbak, je zit alleen met twee problemen.

1- De voeding.
2- Een 15" monitor in je dashboardkastje zal ook niet lekker gaan.

Waarom geen LCD-display?
Dat is lekker klein en kun je ook wel gebruiken voor dit soort doeleinden. :)
Voor de voeding zijn er speciale 12v converters voor, morgen kan ik wel een linkje regelen. (ken iemand die hetzelfde gebouwd heeft, inmiddels is het weer eruit ;)

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

foei >:)
[topic=319874/1/60]

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
Ehh, gewoon een Volvo 740 Estate welke je kan aanschouwen op http://740.buinerfijn.com
Het wordt inderdaad een beetje zagen en breken maar dat heb ik er wel voor over. Mocht het mislukken dan heb ik nog reservedashboard van een donor 740....
Ik zit wel nog effe te zoeken naar een goed(koop) adres waar ik een omvormer c.q. adapter kan vinden...Nog tips? Ik heb al effe gekeken bij Conrad maar heb daar niks kunnen vinden.

Arjen

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

lol, ga eens kijken op:

http://193.173.146.90/Inec-be/servlet/Products_Inec_be?level6=15497&moeder3=15465&moeder4=15493&moeder5=15494

dat bedoel je, zul je wel op moeten letten dat je niet meer dan 150 watt verbruikt ... zal nogal moeilijk worden denk ik, zeker als je een crt monitor wilt gebruiken!

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over dat vermogen. Tel de vermogens eens op van:
-2x grootlicht
-2x achterlicht
-2x remlicht
-4x mistlamp
-4x knipperlicht
-binnenverlichting
-achterruitverwarming
-aanjager op hoogste stand
-airco
-ruitenwissers voluit
-500+ watt aan Car-booming system

Dit moet ook samen kunnen werken, als je motor tenminste draait, anders is je accu in een paar tellen leeg.

Ik denk dat je een flink rekencentrum moet bouwen om aan dat wattage te komen >:)

P.S.: Onder achterbank zit meestal een benzinetank, wordt dus lastig. En idd schokbestendige HD, moet je misschien uit een laptop halen of anders in een geveerd systeem hangen. Ik zou je desktop uitgekleed in het dashboardkastje proppen en dan een 12" of iets grotere TFT i.p.v. boordcomputer boven middenconsole.

• Goldme
  • Laatst online: 26-01 11:37
waarom dubbelposten? jou thread loopt ook in hardware algemeen.

Verwijderd

Ik heb net een mp3-pc ingebouwd
AMD K6-200Mhz ,gaat goed met een 200W omvormer (12V->220V)
en LCD display's ,controlepaneel :)
Meer info op aanvraag
op site in sig

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 13 november 2001 23:41 schreef Goldme het volgende:
waarom dubbelposten? jou thread loopt ook in hardware algemeen.
Ja, sorry :( ......Die in hardware algemeen is net ook gesloten door de moderator. Ik zal het niet weer doen.

Ben benieuwd naar de verdere reacties....

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 13 november 2001 23:33 schreef bogy het volgende:
lol, ga eens kijken op:

http://193.173.146.90/Inec-be/servlet/Products_Inec_be?level6=15497&moeder3=15465&moeder4=15493&moeder5=15494

dat bedoel je, zul je wel op moeten letten dat je niet meer dan 150 watt verbruikt ... zal nogal moeilijk worden denk ik, zeker als je een crt monitor wilt gebruiken!
Dank je, zag er wel goed uit. Nu nog effe kijken hoe ik zo'n ding hier krijg...
Wat verbuikt zo'n 100SX van Sony eigenlijk. Ik zal de specs er eens op naslaan. Ik heb eventueel ook nog wel een andere 15" of desnoods een 14" monitor. Een losse LCD lijkt me wat te duur vandaar de keus voor zo'n stroomvreter.........

• arjandijk162
  • Laatst online: 22-01 14:52
Op dinsdag 13 november 2001 23:33 schreef bogy het volgende:
lol, ga eens kijken op:

beetje omslachtig om van 12v naar 220v naar 12 en 5v te gaan. Dat kan simpeler. Gewoon een op andere spanningsstabilisator en een transformator naar 5 volt.

Monitor kun je volgens mij beter een kleinere nemen, 12" ofzo, en die uit z'n kast slopen en in de middenconsole bouwen. En als het alleen voor email en mp3 is kun je ook nog op zoek gaan naar die vga-monochroom schermpjes die op bepaalde kassa's gebruikt werden. (15 cm ofzo). Als je toch voor een groot scherm gaat, bouw er dan ook een dvdencoderkaart in om videotjes te kijken >:)

• Bl@ckbird
  • Niet online
Op dinsdag 13 november 2001 23:53 schreef arjandijk het volgende:

[..]

beetje omslachtig om van 12v naar 220v naar 12 en 5v te gaan. Dat kan simpeler. Gewoon een op andere spanningsstabilisator en een transformator naar 5 volt.
..., en dat gaat niet met een trafo! (= gelijkspanning)
Hier moet je iets van een spanningsdeler voor bouwen.

Verder kan je een wireless LAN kaartje erin hangen om files (Lees: MP3) heen en weer te kopieren naar je server/thuis PC. :P

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 13 november 2001 23:41 schreef TheLemon het volgende:
Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over dat vermogen. Tel de vermogens eens op van:
-2x grootlicht
-2x achterlicht
-2x remlicht
-4x mistlamp
-4x knipperlicht
-binnenverlichting
-achterruitverwarming
-aanjager op hoogste stand
-airco
-ruitenwissers voluit
-500+ watt aan Car-booming system

Dit moet ook samen kunnen werken, als je motor tenminste draait, anders is je accu in een paar tellen leeg.

Ik denk dat je een flink rekencentrum moet bouwen om aan dat wattage te komen >:)

P.S.: Onder achterbank zit meestal een benzinetank, wordt dus lastig. En idd schokbestendige HD, moet je misschien uit een laptop halen of anders in een geveerd systeem hangen. Ik zou je desktop uitgekleed in het dashboardkastje proppen en dan een 12" of iets grotere TFT i.p.v. boordcomputer boven middenconsole.
Ik heb dus een zelfbouw besteluitvoering van een Volvo 740 waarbij ik nog ruimte heb onder de laadvloer (hier zat ooit de achterbank) van 100 x 40 x 20 cm, dus ruimte zat. Die desktop is hooguit 10 cm dik en die kan ik zo, desnoods geveerd onder die vloer hangen. Probleem is vooral de voeding en de stabiliteit van de geleverde spanning. Ik heb hier ook nog een 13" Compaq 413. 230 volt 0.45 ampere. uhhh en wat zal het Wattage dan zijn?

Verwijderd

koop gewoon de grootste APC voor mainframe ofzo want als je een 15inch monitor in je dashboard kwijt kan past dat zeker wel in je kofferbak :)

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

Tis een vet idee. Internet connection via GSM, kan je zelfs in de file Gotten :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 23:23

Jag

Het is idd zeer omslachtig om eerst naar 230VAC te gaan en dan weer terug naar 12VDC en 5VDC, alleen er zit niks anders op vrees ik. Als de moter loopt, dan krijg je meer dan 12V omdat de dynamo aangaat (dat is ook de reden dat het licht feller gaat). Dat soort dingen lijken me niet bevoordelijk voor je pc.

Overigens is de 250Watt (ofzo) geen enkel probleem. Je kan ook een startmoter laten draaien. Ik zou alleen wel een niet al te dunne kabel ernaartoe leggen, want er gaat wel een hele hoge stroom lopen (in de orde van 20A).

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 14 november 2001 06:12 schreef Jag het volgende:
Het is idd zeer omslachtig om eerst naar 230VAC te gaan en dan weer terug naar 12VDC en 5VDC, alleen er zit niks anders op vrees ik. Als de moter loopt, dan krijg je meer dan 12V omdat de dynamo aangaat (dat is ook de reden dat het licht feller gaat). Dat soort dingen lijken me niet bevoordelijk voor je pc.

Overigens is de 250Watt (ofzo) geen enkel probleem. Je kan ook een startmoter laten draaien. Ik zou alleen wel een niet al te dunne kabel ernaartoe leggen, want er gaat wel een hele hoge stroom lopen (in de orde van 20A).
Is er niets iets mogelijk in de trent van een spanningsstabilisator in combinatie met een trafootje?

Ik heb uitgevonden dat de SONY 100 SX 15" monitor maximaal 120 Watt verbruikt wat me wat veel lijkt om toe te passen in de auto. Ik heb hier dus nog wel een fixed frequency monitor van Compaq in de maat 13" die slechts 30 watt neemt. Kan helaas alleen 640 x 480 monochroom aan maar dat lijkt me wel genoeg. Zo'n monitor is ook niet zo breed en diep. Ik ga vanmiddag effe naar een voeding kijken. Ik post mijn bevindingen nog wel dus dit maar blijven volgen dacht ik zo....

• Jag

Jag

Op woensdag 14 november 2001 14:46 schreef buinerfijn het volgende:

[..]

Is er niets iets mogelijk in de trent van een spanningsstabilisator in combinatie met een trafootje?

Ik heb uitgevonden dat de SONY 100 SX 15" monitor maximaal 120 Watt verbruikt wat me wat veel lijkt om toe te passen in de auto. Ik heb hier dus nog wel een fixed frequency monitor van Compaq in de maat 13" die slechts 30 watt neemt. Kan helaas alleen 640 x 480 monochroom aan maar dat lijkt me wel genoeg. Zo'n monitor is ook niet zo breed en diep. Ik ga vanmiddag effe naar een voeding kijken. Ik post mijn bevindingen nog wel dus dit maar blijven volgen dacht ik zo....
Trafo en gelijkspanning is niet zo'n goed combo :P.

• WaarAnders
  • Laatst online: 20-07-2025
bij conrad kan 7" LCD schermpjes kopen, ze staan bij de satelliet apperatuur. Als het je gelukt is, show ff wat pics. ;) suc6 :)

• happy3736
  • Laatst online: 30-12-2024
Op woensdag 14 november 2001 00:18 schreef -Blackbird- het volgende:

[..]

..., en dat gaat niet met een trafo! (= gelijkspanning)
Hier moet je iets van een spanningsdeler voor bouwen.

Verder kan je een wireless LAN kaartje erin hangen om files (Lees: MP3) heen en weer te kopieren naar je server/thuis PC. :P
of een UTP aansluiting onder het bezine klepje :+
draadje erin
draadje naar je huis :o

• Wizzing
  • Laatst online: 28-01 11:00
Een computer inbouwen in een deskboard moet opzich goed mogelijk zijn denk ik...wat zagen etc.. en je deskboard is een "special case" ;)
Alleen of je hem ook aankunt hebben als de auto rijd lijkt me een ander probleem.. ik neem aan dat je verder niet te veel geld in je P1 wilt pompen... voor files ofzo wel weer grappig-> nieuw risico.. accu snel leeg.. (maar weet niet hoesnel dit gaat)
Voltage etc. moet je nog even iets op zien te vinden.. misschien een extra accu ofzo.. (ik zeg maar wat)

Toch lijkt het me niet echt een handige oplossing.. want ik neem aan dat je ook een toetsenboard gebruiken wilt???.... muis kun je gewoon een trackball naast je handrem installeren
Het allergrootste probleem is nog je 15" monitor.. misschien zou die in het voeteneind kunnen van de bijrijder.. maar dan kan niemand meer naast je zitten..

Dit is verder wel intressant.. laatons vooral horen of er iets uitkomt!

• Coenen
  • Laatst online: 25-01 09:26

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Kijk ook nog even op deze site: http://www.mp3car.nl/
Zo te zien hebben ze daar ook mooie dingen gemaakt.
Of hier www.megacar.com de heb ik nog niet bekeken.
Maar misschien hebben ze daar nog een paar goede ideeen.

Groet en Succes :)

Verwijderd

Op woensdag 14 november 2001 00:21 schreef buinerfijn het volgende:

[..]

Ik heb dus een zelfbouw besteluitvoering van een Volvo 740 waarbij ik nog ruimte heb onder de laadvloer (hier zat ooit de achterbank) van 100 x 40 x 20 cm, dus ruimte zat. Die desktop is hooguit 10 cm dik en die kan ik zo, desnoods geveerd onder die vloer hangen. Probleem is vooral de voeding en de stabiliteit van de geleverde spanning. Ik heb hier ook nog een 13" Compaq 413. 230 volt 0.45 ampere. uhhh en wat zal het Wattage dan zijn?
Hehe, dat heb ik nu zelfs met NA2 in 5 Gym:

Vermogen = Spanning x Stroom

P = V x I

P = 230 x 0.45

P = 103,5 W

Sim-pel :Y)

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Op woensdag 14 november 2001 06:12 schreef Jag het volgende:
20A bij 230V is 4600Watt, ik denk dat je je vergist hebt. Voor 250 Watt is slechts 1,1A aan de primaire kant nodig. Moet gewoon lukken met een 230V netsnoer.

• Jag

Jag

Op woensdag 14 november 2001 20:55 schreef TheLemon het volgende:

[..]

20A bij 230V is 4600Watt, ik denk dat je je vergist hebt. Voor 250 Watt is slechts 1,1A aan de primaire kant nodig. Moet gewoon lukken met een 230V netsnoer.
Ja, van de omvormer naar de pc is het geen probleem. Maar naar dat ding toe wel. Daar moet ook 250 joultjes per seconde naar toe worden gebracht, alleen dan met 12V.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben vanmiddag dus effe naar een omvormer op jacht geweest en het is gelukt. De inverter (zo heet zo'n ding kennelijk) kan een continue vermogen van 300 Watt leveren. Ik had zelfs keus bij Okaphone in Groningen, want er was ook een 150 Watt model verkrijgbaar. Het prijsverschil tussen de een en de ander was maar 6 tientjes dus de keus was snel gemaakt.

Nu overweeg ik een 2-de accu in de auto te monteren zodat als je bij het stoplicht staat niet opeens de motor afslaat wegens een te kort aan energie. Wat denken jullie hiervan? een paralelle sachakeling dan maar waarbij dus de plus op de plus en de min op de minmet elkaar doorverbinden.

Verder twijfel ik nog een beetje of ik de laptop ga monteren of de desktop. Zo'n 15" Trinitron van Sony in je dashboard staat natuurlijk wel 'stoer'.....

Mocht ik voor de laptopoplossing kiezen dan overweeg ik een dockingstation in de auto te monteren zodat ik de laptop er zo in kan klikken. Nadeel lijkt me de diefstalgevoeligheid van het apparaat vandaar de voorkeur voor een goed verstopte desktop. Laat jullie licht hier eens over schijnen en jullie horen weer van mij.......

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-01 12:49
Simpel: :P

http://www.micropoint.nl

En kijk onder mobidesk

• Jag

Jag

Ik zou echt geen extra accu erbij zetten. Een dynamo heeft ook een maximum vermogen dat hij kan leveren. Als er twee accu's tegelijk geladen worden zou dat best wel eens teveel kunnen gaan worden.
Ik denk trouwens ook niet dat het nodig is. Met een airco is je accu ook niet in enkele seconden leeg ofzo. Je kan trouwens wel een schatting maken, op een accu staat gewoon zijn capaciteit.

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Een 2e accu lijkt me ook niet nodig, kost weer onnodig veel geld extra.. Moet je weer een speciale schakleing kopen of maken want + op + en - op - gaat niet echt lekker werken... Gewoon een beetje gas blijven geven bij het stoplicht ;)

2e accu's zitten vaak in boten omdat die lange tijd stil liggen en of niet op de moter varen (in het geval van een zeilboot) .

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• Jag

Jag

Op donderdag 15 november 2001 08:59 schreef Baklap het volgende:
Een 2e accu lijkt me ook niet nodig, kost weer onnodig veel geld extra.. Moet je weer een speciale schakleing kopen of maken want + op + en - op - gaat niet echt lekker werken... Gewoon een beetje gas blijven geven bij het stoplicht ;)

2e accu's zitten vaak in boten omdat die lange tijd stil liggen en of niet op de moter varen (in het geval van een zeilboot) .
Een beetje zeilboot heeft wel een moter hoor, anders is het zo lastig om een haven in en uit te komen :).

• Wizzing
  • Laatst online: 28-01 11:00
btw. nog even over zo'n laptop scherm.. deze is toch niet "lekker te bekijken" vanuit elke positie..

Zat vandaag achter een laptop.. ok niet de nieuwste meer.. maar met wel een aardig scherm en dan moest je er echt recht voor zitteb wilde je het een beetje normaal zien

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
gaat nie lukken kwa voeding i guess

• PCR
  • Laatst online: 22-01 19:46

PCR

* PCR weet al waar je de koeling vandaan kunt halen.... :)

Codedivision | Freedom Internet

• Baklap
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op donderdag 15 november 2001 16:56 schreef Jag het volgende:

[..]

Een beetje zeilboot heeft wel een moter hoor, anders is het zo lastig om een haven in en uit te komen :).
Dat is waar maar na de haven uit dat ding .. Afbeeldingslocatie: http://www.smilies.nl/party/dance2.gif

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:08
JE moet je huidige accu vervangen door een duurder exemplaar. Kijk maar eens rond op sites, waar mensen showen hoeveel AUDIO!! ze in hun auto hebben, en hoe dat gevoed wordt. Die accus zijn allee niet goedkoop.

Verwijderd

De muis trackball in de pook inbouwen >:)

• Cereal
  • Laatst online: 29-01 14:17
Mocht je auto het voor het stoplicht niet trekken: gewoon naar de garage gaan en je gasklep bij laten stellen, zodat ie stationair wat meer toeren maakt :)

start je -> 5000 RPM -> lol

• SED
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

mmm, in de computer draait alles op ofwel 5 ofwel 12 volt. Dus eerst omvormen van 12 naar 230 en dan weer terug naar 12 is wat onzinnig.
Kijk hier eens..
http://www.powerstream.com/mini-itx.htm

Copyright and left by SED...

• Oemfoefoe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-01 20:12

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Nice.....bijna precies op de dag een 10 jaar oude topic gekicked. Kuddo's!! *O*

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-01 16:44
Had even 2 dagen gewacht dan :/

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:05

FeaR

In GoT we trust

Topics kicken is daar aan toe, maar dit is wel een uiterste.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.