[MySQL]Users adden aan MySQL!

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 21:19

active2

Google is your friend

Topicstarter
Ik heb het eindelijk goed voor elkaar gekregen om MySQL op mijn linux bak te zetten met apache en php4.

Nu ben ik dus bezig om een database aan het bouwen waarvoor dat doet er even niet toe! Maar het gaat er wel om hoe ik users moet adden en dergelijke. Ik kan daar gewoon niet wijs uit worden uit de manual van MySQL. Het gaat dan gewoon om het in linux aanmaken van die users met het tooltje dat erbij zit mysql. Dit is allemaal command line.

Wie kan dat duidelijk uitleggen?

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01-2025
Het gaat niet over linux users, maar over mysql users...

Met de command tool kan je inloggen (als root) en users toevoegen. De benodigde tabel is MYSQL.USER. Vergeet niet ff mysql te restarten als je klaar bent...

Tip: installeer phpmyadmin, dan wordt alles duidelijk

Verwijderd

Gaat het erom om nieuwe users in de db te zetten of nieuwe users die mogen connecten met de db?

• SWINX
  • Laatst online: 02-06 23:18
Op dinsdag 13 november 2001 22:46 schreef jurriebur het volgende:
Gaat het erom om nieuwe users in de db te zetten of nieuwe users die mogen connecten met de db?
dat laatste neem ik aan

Mannen komen van Mars Tweakers, vrouwen van Venus Bokt

• active2

active2

Google is your friend

Topicstarter
Allebei!

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Op dinsdag 13 november 2001 22:22 schreef active2 het volgende:
Wie kan dat duidelijk uitleggen?
Als jij duidelijk maakt wat je precies wil dan kunnen wij het wel uitleggen.

Nou oke dan, een paar voorbeeldjes.
Stel je hebt een database genaamd "myfirstdb" en je wil een user genaamd "active2" (met password "GoT") toevoegen die in deze database alles mag:

> GRANT ALL PRIVILEGES ON myfirstdb.* TO 'active2'@'%' IDENTIFIED BY 'GoT';

GRANT
geef recht
ALL PRIVILEGES
welk recht (hier dus: alles)
ON myfirstdb.*
op database.object (* = alle, hier dus: alle tabellen in myfistdb)
TO 'active2'@'%'
aan user 'active2' als hij connect van host '%' ('%' = alle, kan bijvoorbeeld ook 'localhost' zijn of '%.tweakers.net').
Een user kan dus verschillende rechten krijgen als hij van verschillende hosts connect door de user 2 keer toe te voegen met andere host.
IDENTIFIED BY 'GoT'
het password voor deze user (als user al bestaat en je geeft alleen nog wat extra rechten kan je dit weglaten).

Wil je eigenlijk dat deze user alleen mag lezen (SELECT) in de database dan doe je ipv bovenstaande:

> GRANT SELECT ON myfirstdb.* TO 'active2'@'%' IDENTIFIED BY 'GoT';

Of mag hij alleen SELECTs en UPDATEs doen?

> GRANT SELECT, UPDATE ON myfirstdb.* TO 'active2'@'%' IDENTIFIED BY 'GoT';

Een andere user mag alleen in 1 bepaalde tabel binnen deze database iets opzoeken:

> GRANT SELECT ON myfirstdb.eentabel TO 'active3'@'%' IDENTIFIED BY 'passwordje';

Andere opties moet je nog maar eens rustig nalezen in de manual: http://www.mysql.com/doc/A/d/Adding_users.html
Het enige wat in het begin verwarrend kan zijn is het "host-verhaal" van de inlogstructuur van mysql, maar met een beetje lezen en logisch nadenken moet je daar ook wel uitkomen.

p.s. Ik zou niet rechtstreeks in de user tabellen gaan klooien met inserts en updates. Da's een stuk ingewikkelder (tenzij je je bij de standaardrechten houdt) en de GRANT en REVOKE syntax is er niet voor niets ;)

Today's subliminal thought is:

• active2

active2

Google is your friend

Topicstarter
Thanks dat had ik nodig!!! :)

Dat had ik precies nodig die site.

Pagina: 1