ik kan voor niet al teveel een dual socket 8 mobo en 2x 200 mhz (1mb versie
) kopen maar kan je ze passief koelen?
Ja, je kan ze passief koelen met een heel fors koelblok.
I play my enemies like a game of chess...
Verwijderd
P1 wel, PPro... Werkt dat niet alleen als de air inlet van je voeding de lucht over het cpu blok aanzuigt? Ik geloof dat Compaq dat soort constructies maakt. Zo'n klein rotfannetje is sowieso al genoeg.
Bij mij zit er alleen een groot koelblok op, moet wel zeggen dat mijn mobo in een desktop kast ligt, en dat scheelt een boel.
I play my enemies like a game of chess...
Kan wel, maar dit zijn 1 mb's. Zorg iig dat er een lekker fris windje over waait dmv casefan(s).Op dinsdag 13 november 2001 21:41 schreef Clithopias het volgende:
ik kan voor niet al teveel een dual socket 8 mobo en 2x 200 mhz (1mb versie) kopen maar kan je ze passief koelen?
[offtopic-mode]
Heeeeeejz Clithopias kerel ... zie ik jou ook es hier
(en niet in Chillversum of Akkrum)
[/offtopic-mode]
But to tha point .. als je ECHT passief wilt koelen, moet je eigenlijk ook de fan uit je voeding slopen hé!?
Wil je er een fluisterstille netwerkserver/firewall PC van maken of gewoon een lekker stille Xperimenteer PC ?!
... Just being curious
Heeeeeejz Clithopias kerel ... zie ik jou ook es hier
(en niet in Chillversum of Akkrum)
[/offtopic-mode]
But to tha point .. als je ECHT passief wilt koelen, moet je eigenlijk ook de fan uit je voeding slopen hé!?
Wil je er een fluisterstille netwerkserver/firewall PC van maken of gewoon een lekker stille Xperimenteer PC ?!
... Just being curious
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
ik had een pentium pro 200, daar zat een heeeeeel klein koelblok op met een klein ventilator. Ik kan me voorstellen dat met een groter blok en een klein beetje airflow hij makkelijk passief kan lopen.
Verwijderd
Koelde mijn Ppro 180@200 altijd standaard met alleen een flinke heatsink deze was er toen als enigste bijgeleverd. Zat voor de rest nog niet eens een vent. in men kast. Heb daarna een keer de koeler eraf gehaald, want wist er toen niks vanaf (4-5 jaar geleden) en kreeg de koeler er niet meer op. Heeft nog gewoon 3 jaar lang gedraaid zonder koelertje, heel bizar als ik er naderhand op terugkijk. Heb de heatsink nog steeds liggen zonder clip.
Een PPro 200Mhz 1Mb verbruikt maximaal 47Watt
Ter vergelijking:
Een Athlon 850Mhz verbruikt ook max. 47Watt
Een PIII 1Ghz verbruikt max. 33.9Watt
Een goede koeling lijkt me dus een must. Zonder fan zou ik niet proberen of er moet een fan van bv de voeding in de buurt staan.
Een Ppro 180@200 die driejaar draait zonder koeling is inderdaad heel bizar.
Zeker als je bedenkt dat een Ppro 180@180 maximaal 31.7Watt verbruikt. Het zou me niet verbazen dat als je gaat berekenen hoeveel graden een dergelijke CPU dan zou moeten worden dat je ruim boven de 150 graden uit komt.
Ter vergelijking:
Een Athlon 850Mhz verbruikt ook max. 47Watt
Een PIII 1Ghz verbruikt max. 33.9Watt
Een goede koeling lijkt me dus een must. Zonder fan zou ik niet proberen of er moet een fan van bv de voeding in de buurt staan.
Zeker als je bedenkt dat een Ppro 180@180 maximaal 31.7Watt verbruikt. Het zou me niet verbazen dat als je gaat berekenen hoeveel graden een dergelijke CPU dan zou moeten worden dat je ruim boven de 150 graden uit komt.
Verwijderd
dual PPro 180 met 512kb cache draait hier (grootste deel van de tijd) met passieve koeling.. Geen centje pijn eigenlijk..
Geloof dat de 180 wel de laatste was die je passief kan koelen. Heb nog een 200 met 256kb en daar zit toch echt een dikke fan op
Geloof dat de 180 wel de laatste was die je passief kan koelen. Heb nog een 200 met 256kb en daar zit toch echt een dikke fan op
Ik heb hier een dual PPro 200, 256 kb, min of meer passief lopen.
Opstelling is als volgt (desktop model, Compaq Prof. Workstation 5000):
Processors hangen rond de 47 graden, niks aan de hand dus.
Toen er nog maar 1 proc in zat wat die 80x80 fan niet nodig. Maar met z'n 2en wordt het in dat hoekje toch een beetje warm. Airflow wordt nogal beperkt door die ISA/PCI riser kaart. Als die er niet zou zitten zou die 80x80 waarschijnlijk ook in dual mode niet nodig zijn.
Het kan dus wel, maar je moet een aardige airflow hebben in je kast. BTW, zover ik weet (check intel site voor zekerheid) kunnen die dingen max. 85 graden hebben, dus relax)
Opstelling is als volgt (desktop model, Compaq Prof. Workstation 5000):
code:
1
2
3
4
5
6
| ________________ | || [===]| 90x90 fan in voeding | || | dat steepje in het midden: riser kaart | || | | H H | 2 ppro met dikke heatsinks |_[==]___________| 80x80 fan voorin de kast |
Processors hangen rond de 47 graden, niks aan de hand dus.
Toen er nog maar 1 proc in zat wat die 80x80 fan niet nodig. Maar met z'n 2en wordt het in dat hoekje toch een beetje warm. Airflow wordt nogal beperkt door die ISA/PCI riser kaart. Als die er niet zou zitten zou die 80x80 waarschijnlijk ook in dual mode niet nodig zijn.
Het kan dus wel, maar je moet een aardige airflow hebben in je kast. BTW, zover ik weet (check intel site voor zekerheid) kunnen die dingen max. 85 graden hebben, dus relax)
Verwijderd
ZoveelOp dinsdag 13 november 2001 23:22 schreef Part het volgende:
Een PPro 200Mhz 1Mb verbruikt maximaal 47Watt
Waar haal je dat vandaan? Als het idd waar is dan is volledig passief koelen zonder airflow wel te vergeten... ikzelf ben met experimenteren tot de conclusie gekomen dat zoiets mogelijk is met processoren tot 20 watt ongeveer (met een goede heatsink met groot oppervlak zoals van de Zalman CNPS3100G).
Verwijderd
Waarom zou je z`n oud brak Pro-tje gaan gebruiken?Op dinsdag 13 november 2001 21:41 schreef Clithopias het volgende:
ik kan voor niet al teveel een dual socket 8 mobo en 2x 200 mhz (1mb versie) kopen maar kan je ze passief koelen?
400Mhz maar
voor het geld dat je voor dat mobo gaat betalen kan je ook vast een duron 800 kopen
Die 47 watt haalt 'ie uit de datasheet van Intel. Maar je kan ze passief koelen, moet je er wel een Enorm groot blok opzetten, en ik weet niet of je Mobo/kast dat gewicht leuk vindt.
tot hoeveel watt kun je dan passief koelen?
Nee hoor, heb hier ook al zo'n 3 jaar 2 PPro's180@200MHz draaien met alleen het originele koelblok erop.Op dinsdag 13 november 2001 23:22 schreef Part het volgende:
Weinig bizars aan... ik heb trouwens ook nog 2 collega's met eenzelfde system die ook op 200MHz draaien ipv 180 (ook met het standaard koelblok).
Misschien klopt er wel iets niet aan jouw Wattage <> Graden theorie?Zeker als je bedenkt dat een Ppro 180@180 maximaal 31.7Watt verbruikt. Het zou me niet verbazen dat als je gaat berekenen hoeveel graden een dergelijke CPU dan zou moeten worden dat je ruim boven de 150 graden uit komt.
- serverOp woensdag 14 november 2001 04:17 schreef Robin201 het volgende:
[..]
Waarom zou je z`n oud brak Pro-tje gaan gebruiken?
400Mhz maar
voor het geld dat je voor dat mobo gaat betalen kan je ook vast een duron 800 kopen
- gein
- "Dual" processor
- hoog status gehalte
-
moet je nog meer weten ??
I am not responsible for any harm or damage to you or your computer caused by the above message
Verwijderd
Ik heb hier een Compaq staan, 266 Mhz met een passieve koeling, er zit een groot koelblok op, nooit problemen mee staat 24/7 aan,
I spoke
I spoke
voor de fun, en het is eens wat anders dan zo'n single cpu systeem.Op woensdag 14 november 2001 04:17 schreef Robin201 het volgende:
[..]
Waarom zou je z`n oud brak Pro-tje gaan gebruiken?
400Mhz maar
en ik ga denk ik eerst ff actief koelen en als ze niet al te warm worden passief proberen.
een heleboel compaq's hebben een enorme koelvin erop en dan een of andere lompe fan aan de kast met zo'n koker over die koelvin.Op woensdag 14 november 2001 15:52 schreef Lisa_Lashes het volgende:
Ik heb hier een Compaq staan, 266 Mhz met een passieve koeling, er zit een groot koelblok op, nooit problemen mee staat 24/7 aan,
I spoke
heb zat compaq's gezien (pro workstation) met 733 en zo'n koelvin+koker constructie, vinden ze zeker hip daaro, maar met een pPro moet t zeker wel lukken om er alleen een vinnetje op te flansen lijkt mij
check de ouwe proliant 2500 (compaq) maar
die is ook dual ppro200 met daarop koelvinnetjes (met vlak daarbij wel een enorme bak van een ventilator
maarjah beetje frisse lucht kan nooit kwaad heb ik ergens gehoord
btw, op zo'n dual ppro kan je met gemak win2k advanced server draaien, het opstarten duurt ff maar als ie eenmaal loopt
Haal NOOIT een spookrijder in !
Ik heb er hier eentje in de meterkast staan met ipv die P-PRO200 1Mb processoren twee socket8 Pentium2 333 overdrive processoren erin,Op woensdag 14 november 2001 23:15 schreef Brick het volgende:
check de ouwe proliant 2500 (compaq) maar
die is ook dual ppro200 met daarop koelvinnetjes (met vlak daarbij wel een enorme bak van een ventilator)
maarjah beetje frisse lucht kan nooit kwaad heb ik ergens gehoord
btw, op zo'n dual ppro kan je met gemak win2k advanced server draaien, het opstarten duurt ff maar als ie eenmaal loopt
En inderdaad W2K adv svr erop en via mijn gateway gewoon een terminal sessie openstaan....
Op dit moment een uptime van 45 dagen ofzo, wat nou langzaam opstarten??
Als ik een goeie signature zou weten, zou ik die hier neerzetten.
Pagina: 1