Toon posts:

[linux] proggie bij boot runnen als andere user

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb op een ander (engels) forum geplaatst maar niemand die het wist, misschien lukt het hier ;)

distro: e-smith 4.1.2

I want to launch BitchX automatically when I boot the pc as another user in terminal 2 (alt f2)

How do I do that? The line's got to be at the end of /etc/rc/rc.local iirc. But how do I tell my e-smith to automatically login at 2nd terminal and launch BitchX?

thanks in advance

oh and btw, does anyone know how to fix this:
perl: warning: Setting locale failed.
perl: warning: Please check that your locale settings:
LANGUAGE = (unset),
LC_ALL = (unset),
LANG = "en_US"
are supported and installed on your system.
perl: warning: Falling back to the standard locale ("C").
My perl scripts do work but this wasnt a few days ago, if theres an easy way to fix it tell me :)

Verwijderd

volgens mij kan dat met su -s gebruikersnaam

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:52

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je kunt met su -c username 'programma' programma laten draaien als gebruiker username. Als je dit in je rc.local zou zetten, dan zal dat echter gaan draaien op tty1, neem ik aan. Een oplossing die ik zo kan bedenken is om een apart bash-scriptje te maken met die opdracht erin en om dan in je /etc/inittab aan te geven dat bij het booten op tty2 dat scriptje gedraaid moet worden. Lijkt me dat dat moet werken, al heb ik het nog nooit geprobeerd.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
ok, bedankt, ik ga effe aan de slag =)

Verwijderd

Topicstarter
oh enne, hoe doe je password?

Verwijderd

Topicstarter
naja.. dit is mij een beetje te vaag.. heeft iemand een leuke stap voor stap howto? :)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op dinsdag 13 november 2001 21:58 schreef ikbenjepapa het volgende:
oh enne, hoe doe je password?
Volgens mij heb je geen password nodig, omdat je bij het opstarten toch root-permissies hebt. Kan me echter vergissen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Inderdaad. En ikbenjepapa: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif
Use it :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Topicstarter
jah, klopt...
maar dat inittab is een beetje vaag. Hoe zeg is dat hij bij boot automatisch

su -c BitchX jori
in tty2 doet?

(of dus dat bash script automatisch exceced bij boot in tty2)

dit staat er in mn inittab over tty2:

2:23457:respawn:/sbin/mingetty tty2

[edit]
Jotti: thanks :)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Stap voor stap:
• echo "su -c username 'programma' > /etc/rc.d/rc.bitchx
• chmod a+x /etc/rc.d/rc.bitchx
• edit /etc/inittab (eerst backuppen!) en wijzig iets als '2:23:respawn:/sbin/getty 38400 tty2' in iets als '2:23:respawn:/etc/rc.d/rc.bitchx 38400 tty2' (zie de man inittab voor de syntax van deze regel)

Naar mijn idee zou dat moeten werken, maar nogmaals: ik heb zoiets nog niet eerder nodig gehad en gebruik hierbij dus mijn fantasie ;) .
Overigens ga ik hier uit van een 'normale' linux-installatie. Ik weet niet zeker of e-smith ook een /etc/inittab gebruikt, al denk ik van wel.

* odysseus voelt zich vandaag een soort HOWTO-schrijver...

• Kogelvis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-07 17:05

Kogelvis

Nu ook met gitaar

Op dinsdag 13 november 2001 22:38 schreef odysseus het volgende:
Overigens ga ik hier uit van een 'normale' linux-installatie. Ik weet niet zeker of e-smith ook een /etc/inittab gebruikt, al denk ik van wel.
e-smith 4.1.2 is gebaseerd op redhat 7.0 dus ik denk het wel.

<Jeroen> Wirf: vrouwen versieren kan je gewoon in het OSI model proppen hoor :P
I am dyslexic of Borg prepare to have your ass laminated
Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because oct31 = dec25

Verwijderd

Topicstarter
hij laadt bitchx nu wel automatisch, maar in terminal 1, en 2 is pleite :)

1:123457:respawn:/sbin/e-smith/console tty1
2:23457:respawn:/etc/rc.d/rc.bitchx tty2
3:23457:respawn:/sbin/mingetty tty3

betekent die 1 in 1:123457 dat hij daar automatisch in start? dan kan ik die in bij 2 doen en weghalen bij 1?

anyways, ik ga nog wel ff een beetje kloten.
Bedankt in ieder geval :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
Wat betreft die TTY2, werkt het niet als je doet:

'[commandline zoals hierboven genoemd met su enzo] >/dev/tty2 </dev/tty2 2>&1 &'

Heb het niet geprobeerd hoor, maar als BitchX zich netjes aan de terminal-standaarden houdt denk ik dat het wel zal werken...

Verwijderd

Yepz dat behoort gewoon te werken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Wilke: dat werkt PERFECT, bedankt :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke.. werkt dus niet perfect :)
zodra ik wat tiep in mn bitchx in tty2 sluit ie bitchx af en gaat ie vragen om mn login en pass?

1:123457:respawn:/sbin/e-smith/console tty1
2:23457:respawn:/sbin/mingetty tty2
3:23457:respawn:/sbin/mingetty tty3

dat is dus mn inittab nu, neem aan dat daar iets in verandert moet worden?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Wat gebeurt er als je doet wat ik hierboven al voorstelde, maar dan in rc.bitchx niet hetgeen zet wat ik zei, maar dat commando met redirectie zoals wilke het gaf?

Verwijderd

Topicstarter
LOL. dan blijft ie constant bitchxes runnen :)
had er 6 op 1 channel totdat ik mn modem uit had gedaan.. hehe

misschien iets ipv mingetty? gewoon lege shell maken ofzo? :)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 15 november 2001 21:06 schreef ikbenjepapa het volgende:
LOL. dan blijft ie constant bitchxes runnen :)
;)
Dat was ook weer niet de bedoeling...wat doet hij als je in plaats van 'respawn' in die inittab-regel bijvoorbeeld 'once' zet? Zou niet uit moeten maken lijkt me, maar je weet nooit.

Verwijderd

Topicstarter
fragment uit de inittab manpage :)

respawn
The process will be restarted whenever it terminates (e.g. getty).
wait
The process will be started once when the specified runlevel is entered and init will wait for its termination.
once
The process will be executed once when the specified runlevel is entered.
boot
The process will be executed during system boot. The runlevels field is ignored.
bootwait
The process will be executed during system boot, while init waits for its termination (e.g. /etc/rc). The runlevels field is ignored.

once zou kunnen ja.. kan iemand dit misschien bevestigen voordat ik zelf ga kloten? :) (familie wil internetten, 1x rebooten vinden ze niet erg maar steeds achter elkaar.. reboot is nl 2 a 3 minuten :))

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op vrijdag 16 november 2001 13:08 schreef ikbenjepapa het volgende:
once zou kunnen ja.. kan iemand dit misschien bevestigen voordat ik zelf ga kloten? :) (familie wil internetten, 1x rebooten vinden ze niet erg maar steeds achter elkaar.. reboot is nl 2 a 3 minuten :))
Als de programma's die voor internet moeten draaien (als die er zijn) in zowel het runlevel waar je nu in bent als het level waar je naar toe wilt staan, dan kun je met bijvoorbeeld 'init 3' en dan vanuit runlevel 3 'init 2' even tussendoor van runlevel switchen zonder dat zij daar last van zouden hebben. Wat je het beste kunt doen is zorgen dat er twee runlevels (in mijn voorbeel 2 en 3) zijn, die identiek zijn op dat bitchX-gedeelte na. Dat laatste kun je bereiken door uit het lijstje met '234567' dat in je inittab staat de '3' weg te halen. Dat commando wordt dan niet meer automatisch uitgevoerd als je naar dat runlevel gaat.

Pagina: 1