Toon posts:

Harddisk kapot. Openschroeven?

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 13 Gb Seagate, die niet meer door de bios herkend wordt. Hij maakt alleen nog maar een regelmatig tikkend geluid, zodra er spanning op komt.
Het is de data-backup van een andere schijf DTLA-307045, die nu op weg naar Tante IBM is.

De data op de Seagate wil ik toch graag terug hebben. Datarecovery is mij veeels te duur.

Het is in principe voldoende als hij het nog een kwartier a half uur doet. Dat is genoeg tijd om zo'n 4 gig te kopieeren naar een andere schijf.

Nou zit ik erover te denken om hem open te schroeven om te kijken of er iets klemt ofzo. Kan dat ueberhaupt nut hebben en waar moet ik dan op letten? Een stofvrije ruimte heb ik niet!
Heeft iemand nog tips wat er aan de hand zou kunnen zijn met de schijf?

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
je zou het kunnen proberen maar ik geef je zeer weinig kans

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 11:53
Wat kan er in godsnaam klemmen?

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Topicstarter
Ik geef mezelf ook weinig kans, maar ....

- Opsturen naar Seagate --> Alles weg
- Weggooien --> Alles weg
- Datarecovery --> 350 + 850 gulden weg
- Openschroeven --> heeeel klein kansje van nog wat terughalen

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 11:53
Als je zelf vindt dat de andere opties niet haalbaar zijn; Waarom vraag je het ons dan? :)

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Op dinsdag 13 november 2001 21:26 schreef Whisper het volgende:
Een stofvrije ruimte heb ik niet!
Tja.......daar gaat je laatste optie...........zonder stofvrije ruimte ben je nergens als je je hdd wil openschroeven >:)

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-04 16:55
Ik denk niet dat je zelf een hd ken reparen. Lijkt me niet te doen, als je al weet wat er kapot is.
En wat ken er in hemelsnaam in vast zitten? Zo'n hd is helemaal dicht, voor zover ik weet...

Verwijderd

In het verleden wel eens gedaan, hing verder ook weinig van af. Is toen prima gelukt schijf heeft nog heel lang gedraaid.
Maar ik denk dat het heel veel geluk is geweest, gewoon opengedraaid hier en daar wat gerommeld, niet gekeken naar stof o.i.d en weer dicht geprutst en voila.
Of jou dat ook gaat lukken ????

• happy3736
ff in de douche de douche aanzetten
5 minuten aanlaten
en daar je hd uit elkaar halen

tada een bijna stof vrije ruimte

koud water he

Verwijderd

Topicstarter
Mr_Atheist, ik vraag het jullie omdat wellicht iemand het al eens geprobeerd heeft en zijn/haar ervaringen met mij wil delen. *duh*

Btw. klemmende delen: D'r zitten diverse bewegende delen in een HDD ( bij mijn weten ) zoals de koppen, de platters, etc ... Wellicht dat er iets verbogen is of zo, waardoor de koppen niet meer goed kunnen bewegen.

Verwijderd

Topicstarter
Okay ...
Een douche heb ik en koud water moet ik ook hebben ;) , en dan dus op goed geluk een beetje rommelen en kijken. Morgen maar eens proberen.

• happy3736
Op dinsdag 13 november 2001 21:38 schreef Whisper het volgende:
Mr_Atheist, ik vraag het jullie omdat wellicht iemand het al eens geprobeerd heeft en zijn/haar ervaringen met mij wil delen. *duh*

Btw. klemmende delen: D'r zitten diverse bewegende delen in een HDD ( bij mijn weten ) zoals de koppen, de platters, etc ... Wellicht dat er iets verbogen is of zo, waardoor de koppen niet meer goed kunnen bewegen.
daar kan je zelf niet aanzitten
dat is nanomillimeter werk ofzo

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 07:04
Ik heb een tijd lang in mijn rugtas achter op de fiets een 3.2 GB quantum fireball mee naar school genomen. Na een half jaar begon hij kuren te vertonen. Na een jaar was hij kapot en kwam er alleen nog een tikkend geluid uit. Toen heb ik hem ook open gemaakt. Niet in een stofvrije ruimte, gewoon in mijn slaapkamer (en daar kan het best stoffig zijn). Het aantal badclusters liep op, maar hij deed het nog wel een paar maanden. Daarna een paar surface scans gedaan, waar Norton disk doctor echt heeeel lang mee bezig was. Het einde bleek nog wel in orde te zijn, dus had ik alleen de laatste gig gepartitioneerd. Maar een week later was het echt gebeurd. Toen ik hem wederom open maakte, bleken er aantal putjes in de bovenste platter te zitten.
Als je hem een beetje voorzichtig openmaakt, weer goed in elkaar zet en geluk hebt, denk ik dat je het grootste gedeelte van je data wel kan backuppen.

• Selfdefence
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01-2022
Het is mij ook een keer gelukt met een 8,4 gig Maxtor. Ik kon alle data er nog afhalen, het ging wel traag. Toen ik hem daarna wilde partitioneren overleed hij definitief. :)

Verwijderd

ik zou eerst ff de fabriek bellen ofzo misshien nog garantie?

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:09
Je kan ook proberen om hem zo goed als vacuum te verpakken en dan 24 uur in de vriezer te leggen. Op die manier hebben we een keer bedrijfsadministratie van een kapotte Bigfoot gehaald.

als je nog van die siliconengel hebt kan je die bij het zakje in doen, om het vocht te beperken... Hou nadat ie is ingevroren wel ff in de gaten of de boel niet gaat condenseren op de print ofzo.

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:59
En is het nog gelukt??

Verwijderd

Op woensdag 14 november 2001 02:10 schreef phantom2k het volgende:
ik zou eerst ff de fabriek bellen ofzo misshien nog garantie?
Dat dacht ik ook, mail ze eens om te vragen of zij hem kunnen repareren (als er nog garantie opzit, is meestal 3 jaar).

Verwijderd

Als je 'm openschroeft kun je het wel vergeten.

Verwijderd

Op donderdag 15 november 2001 04:28 schreef HlpDsK het volgende:
Als je 'm openschroeft kun je het wel vergeten.
Omdat het jou niet gelukt is? >:)

Verwijderd

Op donderdag 15 november 2001 05:32 schreef Yiu het volgende:

[..]

Omdat het jou niet gelukt is? >:)
Omdat de afstand tussen de platters en de lees/schrijfkoppen een fractie is van een stofdeeltje.

Verwijderd

Op donderdag 15 november 2001 05:33 schreef HlpDsK het volgende:Omdat de afstand tussen de platters en de lees/schrijfkoppen een fractie is van een stofdeeltje.
Kletsen die anderen dus uit hun nek, of kun je best heeeeeeel af en toe wel eens mazzel hebben?
[edit: typo]

Verwijderd

Op donderdag 15 november 2001 05:39 schreef Yiu het volgende:

[..]

Kletsen die anderen dus uit hun nek, of kan je best heeeeeeel af en toe wel eens mazzel hebben?
Er zijn gevallen bekend van mensen die een Harddisk Mod hebben gedaan. Met een venster er in dus. Door 'm open te schroeven en de bovenkant te vervangen door een plexiglas plaat. Dus in principe kan het.

Maar voor zover als ik weet deden ze dat alleen met oude schijven. En er waren veel dode schijven te betreuren.

Ik raad het iig sterk af.

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:26

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Je kan beter de schijf opsturen naar Seagate, dan krijg je een nieuwe terug.

Of

Je maakt de afweging om het open te schroeven en je loopt het risico van +/- 150 piek.

/dev/null

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-04 07:38

Yucko

One clown to rule them all !

Op donderdag 15 november 2001 06:59 schreef I_Stealth_I het volgende:
Je kan beter de schijf opsturen naar Seagate, dan krijg je een nieuwe terug.

Of

Je maakt de afweging om het open te schroeven en je loopt het risico van +/- 150 piek.
Als je nu nog eens de thread goed zou lezen ;) dan zou je zien dat DAT dus geen optie is, nl
Ik geef mezelf ook weinig kans, maar ....
- Opsturen naar Seagate --> Alles weg
- Weggooien --> Alles weg
- Datarecovery --> 350 + 850 gulden weg
- Openschroeven --> heeeel klein kansje van nog wat terughalen
Hij wil nl. alle data die erop staat nog eraf krijgen.

'T is nog vroeg he :+

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
* jhead22 had ook een keer een schijf die tikkend geluid maakte en niet meer wou op spinnen.

Kep m open gemaakt, spanning erop en de platters een zetje gegeven. Toen ging ie weer draaien en hij draaid nog steeds.

(schijf is niet meer betrouwbaar natuurlijk)

DUs gewoon proberen... (Garantie is wel weg)

Verwijderd

Op donderdag 15 november 2001 07:23 schreef jhead22 het volgende:
* jhead22 had ook een keer een schijf die tikkend geluid maakte en niet meer wou op spinnen.

Kep m open gemaakt, spanning erop en de platters een zetje gegeven. Toen ging ie weer draaien en hij draaid nog steeds.

(schijf is niet meer betrouwbaar natuurlijk)

DUs gewoon proberen... (Garantie is wel weg)
PRECIES. Een harddisk spinmotor heeft meerdere spoelen die 1 voor 1 bekrachtigd worden, en zodoende gaan de platters hun rondjes draaien (perfect op toeren ook nog). Fikt er een spoel uit, dan is dat in principe geen probleem; de platters draaien gewoon door, alleen er is een klein stukje waar ze zonder aandrijving "overheen zweven".

Het probleem ontstaat pas echt als je hem stilzet. Meestal spint hij daarna gewoon op, tenzij de platters precies ZO staan dat ze die ene uitgefikte spoel nodig hebben om op te spinnen. Dan is openmaken met spanning erop en door een heeeeeel klein kiertje de platters een zetje geven soms net voldoende om het spinnen te initieren, dan gelijk de doos weer dicht, data eraf zuigen en dan pas de spanning weer eraf...

Die doucheruimte is wel een ID voor een stofvrije ruimte, moet je ook ff je PC daar neerzetten zodat je gelijk daat kan zuigen na je truckje!!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

sus

is druk :+

Ik heb hier 3x een Maxtor 350MB schijf. Na een aantal jaren intensief gebruik heeft hij er een half jaar geleden de geest aan gegeven.

Ik dacht: "Dit is mijn kans om eens een HD van binnen te zien" dus heb hem open gemaakt. Daarna netjes weer dicht.

De volgende dag heb ik FreeSCO geinstalleerd, en wat blijkt nu? Dat heb ik gedaan op de HD die ik heb open gemaakt :) Hij werkt perfect. heb hem al nagekeken met norton, die ziet geen problemen. Af en toe wil hij niet opspinnen, maar een klein tikje tegen de case lost dat probleem ook weer op.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

sus

is druk :+

Op donderdag 15 november 2001 05:51 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Er zijn gevallen bekend van mensen die een Harddisk Mod hebben gedaan. Met een venster er in dus. Door 'm open te schroeven en de bovenkant te vervangen door een plexiglas plaat. Dus in principe kan het.

Maar voor zover als ik weet deden ze dat alleen met oude schijven. En er waren veel dode schijven te betreuren.

Ik raad het iig sterk af.
Je brengt me op een idee :) Ik heb hier nog wel een 120MB schijf :)

* sus is al op zoek naar een stukkie plexieglas

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heb wel eens een 40MB Seagate RLL schijf opengehad. ff kijken, toen weer dicht. Dusdanig hoge datadichtheid dat er wel 1 bad sector op zat >:)

Verwijderd

Op donderdag 15 november 2001 09:36 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

PRECIES. Een harddisk spinmotor heeft meerdere spoelen die 1 voor 1 bekrachtigd worden, en zodoende gaan de platters hun rondjes draaien (perfect op toeren ook nog). Fikt er een spoel uit, dan is dat in principe geen probleem; de platters draaien gewoon door, alleen er is een klein stukje waar ze zonder aandrijving "overheen zweven".

Het probleem ontstaat pas echt als je hem stilzet. Meestal spint hij daarna gewoon op, tenzij de platters precies ZO staan dat ze die ene uitgefikte spoel nodig hebben om op te spinnen. Dan is openmaken met spanning erop en door een heeeeeel klein kiertje de platters een zetje geven soms net voldoende om het spinnen te initieren, dan gelijk de doos weer dicht, data eraf zuigen en dan pas de spanning weer eraf...

Die doucheruimte is wel een ID voor een stofvrije ruimte, moet je ook ff je PC daar neerzetten zodat je gelijk daat kan zuigen na je truckje!!
Helemaal juist. Trek de kap ervanaf, zet je pc aan, probeer gang te krijgen in de onderdelen die vast zitten (en ik verw8 idd de spindle motor), haal de data van je schijf af en gooi daarna het schijfje maar in de prullenbak. De data is volgens mij het belangrijkste voor je.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Voor de geinteresseerden:
Helemaal voorbereid voor de operatie ( alle mogelijke schroevendraaiers, etc ... ) besloot ik om hem nog één keer te proberen --> resultaat : weer tikken en geen spin en geen biosherkenning. Toen heb ik met een aansteker hier en daar wat zitten tikken op de HDD ( terwijl hij aan het tikken was ) en opeens ging de schijf spinnen.
Na een zachte boot ( zodat de spanning er niet af gaat ) kon de bios de HDD herkennen en startte de pc op vanaf flop.
Toen was het een kwestie van "XCOPY d:. c:\data /e" en een half uur later had ik al m'n data veilig gesteld.

Btw de HDD doet het nog steeds, maar ik vertrouw hem niet meer. Wellicht dat ik hem alsnog naar Seagate opstuur, nou hijleeg is.

Verwijderd

Op donderdag 15 november 2001 07:07 schreef JaJoah het volgende:

[..]

Als je nu nog eens de thread goed zou lezen ;) dan zou je zien dat DAT dus geen optie is, nl
[..]

Hij wil nl. alle data die erop staat nog eraf krijgen.

'T is nog vroeg he :+
een optie vergeten nl :diskwizard!

Verwijderd

Topicstarter
Diskwizard werkt niet als de bios de HDD niet ziet.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hehe, kan idd helpen ja. Heeft Richard, de meukposter ook wel eens gehad met een disk die uit z'n lagers liep. Elke keer bij een geluidje ff tikken en zo in een dag tijd alle info erafvissen... secuur werkje soms :)
Pagina: 1