Pentium 1 boot niet

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jp73
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:29
Ik heb een 3 tal oude computers gekregen waarvan ik 1 goede wil maken. Een elitegroup pentium 1 moederbord met een 75 mhz processor.Deze heb ik in een at kastje van een 386 gebouwd , samen met de voeding die uit de tower van de pentium 1 kwam.
Alle kleine snoertjes die in de kast zitten (ledjes e.d.)zijn niet aangesloten evenals de speaker.
Een HDD van 200 Mbyte heb ik uit een 486 gehaald en zit alleen op een ide kabel (zo was hij ook in de 486 aangesloten)
Een floppydrive zit op een kabel aan de floppy connector.
Er zitten 2 reepjes geheugen in op bank 1 en 2 (ik weet niet hoeveel geheugen dit is)
Voorzover ik weet kan er edoram in, max 128 Mbyte deze info van de elitegroup website.
Er zit verder een isa videokaartje in van trident.
Wat ik weet is dat de hdd nog goed is evenals de videokaart.
Als ik hem aansluit op een monitor (die goed is) en hem probeer op te starten gaat de hdd draaien en de ledjes op de floppy en cdrom branden .
Verder gebeurt er niets , het beeld blijft zwart.
Ik heb geen ander geheugen dat ik erin kan zetten , als dit defect is zou hij dan niet booten ?
of moet ik het ergens anders zoeken?

en nog een vraagje :er zit aan de voeding behalve de normale aansluitkabels nog een draatje zwart/rood met een klein stekkertje (net zoals bijvoorbeeld de speakerstekker)
waar dient dit voor
:?

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
sluit je speaker eens aan en luister wat hij doet

Verwijderd

het schijnt dat je bij sommige mobo's de power led MOET aan sluiten.. probeer dat eens.. anders is je mem defect... of je hebt je flop/hd verkeerd om aangesloten

Verwijderd

probeer eerst IDE kabels check
dan kijken of koeling proc. geod draait en of je dat hendeltje bij een P1 hebt dichtgeklapt enzo. wbt RAM, ik geloof dat hij wel zou moeten booten dan alleen dan krijg je dus bij memory check nul op rekest. dan start hij gewoon in cache ff. maar de BIOS kom je niet voorbij :P
probeer anders, en dit is soms wel fout, de RAM-reepjes in andere banks te zetten en probeer het met alletwee afzonderlijk. en anders kijken of je nog garantie hebt :+

Verwijderd

Een pci videokaartje gebruiken als je die hebt, anders je isa kaartje in het gedeelde pci/isa slotje steken en anders gewoon alle isa slotjes afgaan. En hopen, blijven hopen...

Plons! is water!

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

als je flop blijft branden is ie stuk of je moet aan 1 kant de kabel omdraaien

geheugen moet altijd in series van 2x hetzelfde zijn, dus bijvoorbeeld 2x4 of 2x8, of 2x4 + 2x8
maar 1 van 4 + 1 van 8 werkt niet

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• VyperX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-07 15:57
Euh... dat kleine stekkertje van die voeding...
Is dat geen ATX stekkertje? (Dus een ATX voeding?)
Zoja, dan zul je toch echt de powerknop van je kast ook op je moederbord moeten gaan aansluiten... (voeding wordt via het mobo gereguleerd met ATX).

Tweede punt: weet je zeker dat de simmetjes dezelfde grootte hebben? (En het liefst van hetzelfde merk zijn)

edit:
Ik zie net dat je de pc wel aan krijgt... eerste oplossing is dus overbodig

My Dwarf Fortress ASCII Reward: ~~@~~####,.".D",.B""

• jp73
Hmmm processor zit goed hendeltje is volledig ingeklapt.
de speaker is aangesloten en geeft geen geluid.
hdd ledje is aangesloten en brand even als ik hem start en gaat dan uit.
powerled aansluiting kan ik niet vinden , zit niet op het 'blokje' waar andere aansluitingen zitten (ben op dit moment handleiding aan het downloaden maar die is nogal slecht gescand en daardoor onduidelijk)
isa videokaart is getest in andere computer en werkt.
isa kaartje in ander slot gezet -geen resultaat
ide kabel van hdd naar mobo is foolproof door palletje
floppykabel disconnected -geen verandering
reset kabeltje aangesloten - dit werkt wel
zou het kunnen zijn dat dat batterijtje dat op de moederborden zit leeg is of heeft dit geen invloed op het booten ?

• jp73
In het manual staat: j11 Power connector (for 3.3v)

heeft dit mogelijk iets te maken met dat zwart/rode draatje dat uit de voeding komt ?

(ik heb dit aangesloten op j 11 maar geen resultaat

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-08 22:46

gerhald

:P

je moed hem eerst helemaal kaal op starten zonder hd en zo allen vidio kaart geheugen en proc (BTW) heb je de voeding wel goed zitten de zwarte draden bij elkaar in het midden
en dan dus booten met zo minmogelijk fratsen.
gehald

• jp73
helemaal kaal dus opgestart
er gebeurt niets
BTW dit videokaartje heeft een eigen bios dat je ziet voordat het bios van de computer start.
Deze zie ik dus ook niet.
Zou het ernaar uitzien dat het mobo defect is ?

(ps ik stop er mee voor vanavond ,morgen gaan we verder)

• jp73
Weet niemand dan waar dat extra snoertje voor is dat uit de voeding komt
(zwart/rood met klein stekkertje)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
zou voor je cooler kunnen zijn. Sommige voedingen kun je 2e cooler op aansluiten.....

iRacing Profiel

• Titanicfanatic
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 17:49
Staan de jumpers op je mobo goed? Probeer BIOS eens te resetten. Lege batterij maakt niet uit, hij bewaart alleen zijn instellingen niet. HD er voorlopig ff afhouden tot je hem werkend hebt, flop dus ook. Misschien ook voedingskabels maar ff losgooien: misschien is je voeding wat brak, of is je bord kieskeuring met de aangeleverde spanning. Je hebt de voeding voor je bord goed zitten: zwarte draadjes aan de binnenkant? Zoniet: einde oefening. De monitor waar je hem op test is in orde?

Verwijderd

Op donderdag 15 november 2001 08:25 schreef Titanicfanatic het volgende:
Staan de jumpers op je mobo goed? Probeer BIOS eens te resetten. Lege batterij maakt niet uit, hij bewaart alleen zijn instellingen niet. HD er voorlopig ff afhouden tot je hem werkend hebt, flop dus ook. Misschien ook voedingskabels maar ff losgooien: misschien is je voeding wat brak, of is je bord kieskeuring met de aangeleverde spanning. Je hebt de voeding voor je bord goed zitten: zwarte draadjes aan de binnenkant? Zoniet: einde oefening. De monitor waar je hem op test is in orde?
precies...

je moet gewoon eerst zorgen dat ie zo kaal mogelijk draait, daarna kun je 1 voor 1 alle apparaten er weer inhangen.
het gaat erom dat je beeld krijgt, duz alleen videokaart, memory gebruiken. als je dan geen beeld en geen gepiep uit je speaker krijgt, dan is je mobo verleden tijd ;)

Verwijderd

Als eerste zou ik inderdaad alles eruit halen, INCLUSIEF memory... dan MOET hij gaan beeeepen (meestal 3x kort) omdat hij een fout in de eerste 64Kb van het memory vind... Dan weet je in ieder geval dat je speakertje het doet. Daarna memory erin, dan zou hij denk ik met 4 korte beeps moeten klagen over het missen van een videokaart... videokaart erin, en DAN moet je wat gaan zien :)

Ow ja zodra ledjes BLIJVEN branden op HDD/CD/floppy is dit vrijwel ALTIJD een verkeerd aangesloten kabel. Check of de rode rand van de kabels overal aan de nummer 1 kant van de connector zit! Vrijwel altijd staat er een "1" vermeld bij de floppy/IDE connectoren, zo niet kun je vaak onderop het mobo zien dat pin nummer 1 een vierkant eilandje heeft en de rest een ronde.

Suc6! Dit zijn nu de leuke uitdagingen... :P

• jp73
Ik heb hem nu helemaal kaal (alleen videokaart geen geheugen) opgestart met een ander speakertje.
Hij geeft geen piepjes.
Ik denk dat het mobo defect is.
Op dinsdag 13 november 2001 21:30 schreef devian het volgende:
het schijnt dat je bij sommige mobo's de power led MOET aan sluiten.. probeer dat eens.. anders is je mem defect... of je hebt je flop/hd verkeerd om aangesloten
Zou dit de oorzaak kunnen zijn ?
Ik kan namelijk de aansluiting voor de powerled niet vinden op het mobo.
(beide at kasten hebben een display voor de snelheid en daar een printplaatje bij war alle stekkertjes op aangesloten zaten) zou dit correct aangesloten moeten zijn voordat het mobo werkt ???? :(

Voor wat betreft de jumpers op het mobo , zoals ze nu staan heeft het systeem vroeger gewerkt (voorzover ik weet heeft er niemand aan zitten prutsen)
dit kan ik nog eens checken, al zal ik dan het mobo weer uit de kast moetwen halen.

• Jochem Knoops
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-07 17:54
en de monitor niet kapot (ik weet het lijkt raar maar ja als je nix ziet ;-) )

<edit>
Mijn zus had na een verhuizing dat haar monitor "kapot" was, toen ik er naar keek bleek dat het contrast draaiknopje op max of min stond, maar zodoende zag ze dus nix. toch jammer als je door zo'n probleem een nieuwe monitor zou kopen
</edit>

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:02
Op woensdag 14 november 2001 12:50 schreef jp73 het volgende:
Weet niemand dan waar dat extra snoertje voor is dat uit de voeding komt
(zwart/rood met klein stekkertje)
Dat stekkertje is om een display van stroom te voorzien.. (vroeger hadden ze in de kasten een led-display zitten om de snelheid aan te geven.. Die kreeg gewoon stroom van de voeding!)

Maareh, volgende vragen: Je weet zeker dat de processor-instellingen goed zijn op het bordje?

Je hebt toch wel de AT-stekkers goed aangesloten?

• jp73
De monitor werkt.
ik moet het mobo even uit de kast halen en dan proberen uit te vissen of alle jumpers e.d. goed staan.
Ik heb vandaag geen tijd gehad.

In ieder geval bedankt voor alle suggesties ! :)

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:34

sus

is druk :+

Het is te hopen dat je de voeding-kabels goed hebt aangesloten, met de zwarte draden naar het midden (en ik geloof rood aan de rechterkant, maar dat is niet 100% zeker).

Als dit niet het geval is, kan je gewoon stoppen, dan heb je je mobo opgeblazen, en kan je op zoek naar een andere.
Pagina: 1