fanbus + sensor

Pagina: 1
Acties:

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 20:32
ik heb een fanbus gebmaakt met 12/off/7 volt
nu heb ik een aantal fans die 3 draden hebben (2 power, 1 snelheid sensor)

nu heb ik de 2 power draden op de fanbus aangesloten en die sensor draad laten zitten op het moederbord.

maar nu het probleem: als de fan op 12v draait is er nix aan de hand (draait op 3300rpm, casefan) maar als ik hem switch naar 7v draait de fan wel, en maakt minder herrie/lucht maar hij zegt dat hij op 0rpm draait, oftewel, hij krijgt dan geen signalen door.

weet iemand hoe dit kan en/of hoe ik dit op kan lossen? thx

ik heb BTW het onderste schema (dual V, dual LED 12/7) gebruikt van www.fanbus.com

Verwijderd

mischien heeft de fan 12v nodig om de rpm van fan te detecteren ? (zit een ic in dat gevoelig is voor wisselende magnetische velden geloof ik).

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 20:12

Whuzz

Dodgeball!

Dat klopt. Alleen als de fan 12 volt of iets in die buurt krijgt zal de RPM-sensor werken, anders niet.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 20:32
Op dinsdag 13 november 2001 21:21 schreef Whuzz het volgende:
Dat klopt. Alleen als de fan 12 volt of iets in die buurt krijgt zal de RPM-sensor werken, anders niet.
okee bedankt...

maar is hier ook een oplossing voor?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 09:24

AcouSE

Swedish Chef

Op dinsdag 13 november 2001 21:21 schreef Whuzz het volgende:
Nee, klopt niet!
Als je je fan op 7V laat lopen is dat tussen 12V en 5V. Je pulse signaal van je fan is dan niet meer aan ground gerefereerd. Daardoor kan de sensorschakeling de pulsjes niet meer detecteren.

Dit is niet zo makkelijk op te lossen, al zou je het eens kunnen proberen met een condensator in de lijn om alle DC spanning eraf te filteren. Maar dan slaat ie misschien door naar de min...
Ik heb hier wel een schema liggen dat zou moeten werken, maar die is vrij ingewikkeld.

• mhzeater
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-04 13:08
Er is wel een oplossing voor dit probleem maar je zult er wel wat tijd en geduld in moeten steken. Als eerste zul je de ground in takt moeten laten. Om het voltage naar beneden te krijgen zijn verschillende mogelijkheden.

De eerste mogelijkheid is om een weerstand in serie met de fan te plaatsen. Hoe groot die weerstand moet zijn hangt af van de weerstand van de fan.

Als tweede kun je je fan ook met een potmeter variabel instelbaar maken. Ook hiervoor zijn verschillende mogelijkheden en die zijn op internet hier en daar wel te vinden.

Als je iets meer hierover wilt weten raad ik je aan om google of de GoT search er op los te laten. Als dat niet lukt moet je het maar ff melden dan zoek ik het zelf wel ff op.

Succes!

Asus TX97 AMD k6-3+ 450@500@83x6(hardware max)@2,5v(hardw min) 128kb L1 cache@500 256kb L2 cache@500 512 kb L3 cache@83 Alpha Pal6035+sunon@5v 256 Mb(hardw max) PC133@83 Voodoo3 2000 PCI 143@199@2,80v (with V mod) SB Live! Dmax 60+ 30Gb @UDMA33(hardw max)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:53

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Op woensdag 14 november 2001 19:44 schreef mhzeater2 het volgende:
Er is wel een oplossing voor dit probleem maar je zult er wel wat tijd en geduld in moeten steken. Als eerste zul je de ground in takt moeten laten. Om het voltage naar beneden te krijgen zijn verschillende mogelijkheden.

De eerste mogelijkheid is om een weerstand in serie met de fan te plaatsen. Hoe groot die weerstand moet zijn hangt af van de weerstand van de fan.

Als tweede kun je je fan ook met een potmeter variabel instelbaar maken. Ook hiervoor zijn verschillende mogelijkheden en die zijn op internet hier en daar wel te vinden.

Als je iets meer hierover wilt weten raad ik je aan om google of de GoT search er op los te laten. Als dat niet lukt moet je het maar ff melden dan zoek ik het zelf wel ff op.

Succes!
Ik zou geen weerstanden gaan gebruiken, aangezien een fan behoorlijk veel stroom trekt (dit ook het probleem met een goede fanbay maken).
Misschien dat het mogelijk is om de pulsjes via een transistor te scheiden, en de (transis)tor 12+ volt te laten schakelen. Zo krijg je weer pulsjes die gerevereerd zijn aan de ground, en zou het waarschijnlijk wel weer kunnen werken

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1