Frequentie Modultie. Som signaal filtering

Pagina: 1
Acties:

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:35
Hi all,

Ik vraag me het volgende af: TV signalen komen allemaal door 1 kabel binnen in je TV. na wat zoeken ben ik er achter dat in Nederland een video signaal 5 MHZ bandbreedte inneemt en daar komt 2 MHZ bandbreedte bovenop voor het geluid. In totaal is er dus op de kabel om de 7 MHZ een kanaal.
Even voor het gemak.

Het totaal signaal op de kabel kan je dus heel simplistisch voor stellen als:
som= sin(7*2Pi*t)+sin(14*2Pi*t)+ sin(21*2Pi*t) + etc
Dit somsignaal is samen te vatten als 1 gonio metrische functie.

Maar nu komt de truc. De TV filtert die hele zooi weer terug naar losse functies/kanalen.

Nu heb had ik vernomen dat dat ging door dar som signaal te vermigvuldigen met de frequentie die je zoekt. Dus ik net wat plot proggies erbij pakken, kijken of het werkt. Maar er gebeurt vanalles, behalve het terug keren van dat bron signaal.

Hoe filteren ze dat origineel in helemsnaam terug?

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

draaggolfje per kanaal is wel handig.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op dinsdag 13 november 2001 20:31 schreef Terror het volgende:
Hi all,

Ik vraag me het volgende af: TV signalen komen allemaal door 1 kabel binnen in je TV. na wat zoeken ben ik er achter dat in Nederland een video signaal 5 MHZ bandbreedte inneemt en daar komt 2 MHZ bandbreedte bovenop voor het geluid. In totaal is er dus op de kabel om de 7 MHZ een kanaal.
Even voor het gemak.

Het totaal signaal op de kabel kan je dus heel simplistisch voor stellen als:
som= sin(7*2Pi*t)+sin(14*2Pi*t)+ sin(21*2Pi*t) + etc
Dit somsignaal is samen te vatten als 1 gonio metrische functie.

Maar nu komt de truc. De TV filtert die hele zooi weer terug naar losse functies/kanalen.

Nu heb had ik vernomen dat dat ging door dar som signaal te vermigvuldigen met de frequentie die je zoekt. Dus ik net wat plot proggies erbij pakken, kijken of het werkt. Maar er gebeurt vanalles, behalve het terug keren van dat bron signaal.

Hoe filteren ze dat origineel in helemsnaam terug?
Beetje kansloos topic ben ik bang ;)

Maar daarom zit er een modulator in je tv/video etc. om het signaal te demoduleren.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Terror
Beetje kansloos topic ben ik bang
Tja, als ik het kon vinden had ik niet gepost. Je wil iets weten of niet hè :P

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

Afstemming op draaggolf = kanaal en dan gewoon van dit signaal de draagolf afhalen en je hebt beeld/geluid om het maar ff simpel te zeggen. Je totale frequentie spectrum zijn dus alle draaggolven met zijbanden.

Verwijderd

Jaaaah, maar het is wel eff zow dat al die golfjes lekker door elkaar gaan zitten.. en natuurlijk zitten ze op 650++ MHz als draaggolven. Maar dan heb je nog steeds ontiegelijke fourier reeksen in de lucht waarvan je misschien maar 3 termpjes (bijvoorbeeld) eruit wilt halen!!

Snap je het probleem.. tuurlijk zit het op 1 draaggolf maar dan moet je wel net dat stukje eruit halen en hoe halen ze dan precies die eruit...

• Terror
Petalwing, zover was ik al. Maar waar ik op struikel is het volgende.
Stel we hebben een draaggolf van 7 HZ (to keep it simple);
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~tris/Files/Images/7HZ.jpg
En 1 van 14 HZ;
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~tris/Files/Images/14HZ.jpg
Dan geeft de som:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~tris/Files/Images/7en14.jpg
Mijn vraag is dus eigenlijk, hoe splits ik dit weer op. Het is iets met vermenigvuldigen, alleen, waarmee?

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 11:48
Ga elektrotechniek studeren en je weet het :) Het keyword is een phase-locked-loop... :) google.com

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 11:48
Op dinsdag 13 november 2001 21:01 schreef Terror het volgende:
Petalwing, zover was ik al. Maar waar ik op struikel is het volgende.
Stel we hebben een draaggolf van 7 HZ (to keep it simple);
[afbeelding]
En 1 van 14 HZ;
[afbeelding]
Dan geeft de som:
[afbeelding]
Mijn vraag is dus eigenlijk, hoe splits ik dit weer op. Het is iets met vermenigvuldigen, alleen, waarmee?
Je plaatjes werken niet. Als je een AM-gemoduleerd signaal wilt demoduleren moet je vermenigvuldigen met de draaggolf...

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Laten wij dat ook studeren maargoed... een phase-locked-loop is het antwoord om een chaotisch signaal weer logisch te maken?!
'k dan

Verwijderd

PLL is een mooi product ja.

Maar haal ff ergens een boekje met die onzin.
Het is wel heel erg leuk hoor, ik ben het allemaal
al weer kwijt zo'n beetje.
Was me MTS tijd namelijk
Daarna op de HTS weer helemaal opnieuw gedaanm, met allerlei sjit erbij als M (modulatie diepte)en freq. domein, en tijds domein. Dus Fourrier.

Maar ff een boekej opentrekken eerst.
En lekker spelen met Derive (dat gebruik je ook voor de plaatjes dacht ik) En dan lukt het wel.
Beetje wisk. kennis is wel prettig ja.
Pagina: 1