ATM is uitstekend geschikt als basis voor een IP-netwerk. Overigens gebruik ik de term "hardware-adres", niet MAC-adres, zodra ik me niet tot Ethernet beperk.
ATM wordt gebruikt enkel als backbone, maar ook wel tot aan de eind-stations, speciaal in een omgeving waar veel met audio en video wordt gewerkt, want voor dit soort mixen is ATM ontwikkeld. Het grote voordeel van ATM in dit soort omgevingen is de ruime mogelijkheden om bijv. streaming video voorrang te geven boven "gewoon" data-verkeer. En je kunt desnoods je telefoon-verkeer ook over hetzelfde fysieke netwerk duwen. Ook is de protocol-overhead lager dan bij de meer gebruikelijke netwerken.
Voor ATM naar het eind-station wordt dan vaak wel voor de goedkopere 25 Mbps ATM over UTP gekozen, niet voor de 155 Mbps over glas (of zelfs de brute 622 Mbps). ATM is niet echt medium-gebonden, het gaat tot vele Gigabits, maar ook andere bekabelingen worden ondersteund, bijv. E3 : 36 Mbps of DS1 : 45 Mbps, beide over 2 75 Ohm coax-kabels (36 Mbps heb ik thuis tussen 2 switchjes liggen).
IP over ATM kan zelfs op 2 manieren :
CLIP : Classical IP, waarbij de IP-stack direct op de ATM-controller-driver bouwt.
LANE : LAN Emulation, waarbij de IP-stack op een LAN Emulation-driver bouwt, die bovenop de ATM-controller-driver wordt geladen.
Voor PC-drivers betekent de keuze voor CLIP dat de ATM-controller puur als netwerk-kaart wordt gebruikt, LANE biedt de mogelijkheid om daarnaast nog steeds audio en video direct over ATM te sturen. Voor Sun Solaris-drivers zijn CLIP en LANE wel mogelijk op dezelfde controller.
Elke ATM-kaart heeft een hardware-adres, en een deel daarvan, 6 bytes groot, is niet alleen binnen de ATM-wereld uniek, maar overlapt ook niet met de hardware-adressen van Ethernet, FDDI en TokenRing. Het hardware-adres van ATM is echter veel groter, en een deel daarvan kan ook worden bepaald door de switch waarmee de ATM-controller is verbonden. Het hoeft niet, het adres kan ook handmatig worden geconfigureerd.
Het grote probleem van ATM is dat broadcasts daar niet bestaan, daarom zal ATM een ARP-server moeten gebruiken. I.p.v. dat een ATM-driver een ARP-broadcast pleegt, raadpleegt deze de ARP-server (waar de driver zichzelf ook eerder heeft geregistreerd), en krijgt dan het hardware-adres van de ARP-server aangereikt. 't Is een noodgreep, maar het werkt. De ARP-server draait meestal binnen de ATM-switch, hoewel de ATM-packages voor Sun Solaris ook een ARP-server bevatten. Voor zover mij bekend is dit wel de enige non-switch-based ARP-server.
Het hardware-adres voor de ARP-server moet in de configuratie van de ATM-controller worden vastgelegd (net zoals bij LANE dat van de LANE-server).
Natuurlijk is deze manier van omgang met ATM achterhaald :
- de 155 Mbps is niet veel sneller dan FastEthernet, en wordt overschaduwd door Gigabit Ethernet;
- VOIP (Voice-over-IP) levert ook in de conventionele netwerken de combinatie van telefoon- en data-verkeer (op dezelfde manier dat SCSI-over-IP een geduchte concurrent van FibreChannel aan het is);
- prioriteits-mechanismen zitten in elke geavanceerde switch van tegenwoordig;
- ATM is nog steeds schreeuwend duur, terwijl elke Ethernet-vorm binnen een paar jaar na introductie voor iedereen betaalbaar is.
ATM is nog steeds razend populair bij providers vanwege de uitstekende beheersbaarheid en schaalbaarheid, de voordelen wegen daar ruimschoots tegen de kosten op.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large