Toon posts:

<linux> exhausted disk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil linux (suse 7.1) installeren op een schone hd. Ik heb reeds van alles geprobeerd om de hd in te richten. (meerdere partities aangebracht, in de bios hd van lba naar normal gezet etc) Ik krijg echter telkens het bericht exhausted disk zodra er paketten geïnstalleerd worden. Ik kan bij het bericht kiezen voor doorgaan, maar dan krijg ik die melding opnieuw.
Wat doe ik hier fout? op de hd kan ik wel win98 installeren zonder problemen.
Moet ik de hd eerst fat32 formatteren?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:52
Je moet de disk in ieder geval niet FAT32 formatteren om Linux te installeren. Ook dingen zoals LBA uitzetten enzo gaat niet echt helpen denk ik. Raar probleem verder, nog niet eerder meegemaakt!

Wat voor HD is het (hoe groot en wat voor type/merk?), en kun je misschien de uitvoer van 'dmesg' hier posten. Ik snap dat dat lastig zal worden, het gaat met name om het deel waar de harddisk herkend wordt, misschien kun je die paar regels opschrijven/overtypen o.i.d. Bij mij ziet dat er zo uit:
hda: ST38410A, ATA DISK drive
ide0 at 0x1f0-0x1f7,0x3f6 on irq 14
hda: 16841664 sectors (8623 MB) w/512KiB Cache, CHS=1048/255/63, UDMA(33)
Partition check:
hda: hda1 hda2 hda3 hda4
Je kunt als het goed is ook tijdens de installatie met Alt-F2, Alt-F3 of Alt-F4 van scherm wisselen zodat je dit commando kunt inkloppen (eventueel 'dmesg | more' zodat je er door kunt bladeren)

Zoek naar iets als 'hda' als je een gewone IDE schijf hebt.

Edit: Stomme verschillende codes op elk forum ook altijd >:)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:52
En is wat je probeert te installeren niet gewoon te groot voor de HD? Lijkt me dat SuSE dat van te voren zou zeggen, maar kweetnie...

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik alvast kan zeggen dat het een maxtor 10 gig is. De rest ga ik opzoeken en later posten!
Ik kreeg een beetje het id van een bad secor, maar windows installeren ging moeiteloos.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Heb je je /usr partitie afgesplitst en te klein gemaakt of zo ? Indien niet is je / wel groot genoeg.
Normaal moet Suse waarschuwen als je minder dan 5 % vrij hebt. Maar ik denk wel dattie gewoon zal installeren als je zegt dattie zen bek moet houden. :) Let dus goed op bij waarschuwing in de stijl van 'You have less than 5 % avail etc".

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe geen eigen instellingen in suse linux. Zo is al 2 maal eerder geinstalleerd.
Ik heb de meldingen opgeschreven. Dit keer had ik de hd fat32 geformatteerd.
installatie op ide 9,32gb /dev/hda maxtor 91000d8
windows verwijderen
2.2.18 kernel
de hd bevat een partitietabel die niet wordt ondersteund. Herartitioneer disk /dev/hda
dev/hda/ formatteren als /boot
diskspace exhausted doorgaan / onderbreken

Ik heb nu net als vorige keren, geen grootte aangegeven voor de verschillende partities. Zou hierin het probleem kunnen schuilen? Wordt nu misschien standaard gekozen voor de geavanceerde partitie mogelijkheid?

Verwijderd

Maak 2 partities aan: 1 swap (2 keer intern geheugen is grootte, max 256 Mb), 1 ext2 (linux). Als je zo nodig verder wilt partitioneren doe dan niet /usr maar /home of /usr/local. In /usr komen allerlei programma's en bestanden te staan die bij SuSE horen en die kun je gewoon het beste onder de / hebben ipv op een andere partitie.Werkt dat niet en je wilt alles van je schijf af probeer eens in de console iets te typen van cfdisk -z /dev/hda (DAN IS IE DUS WEL LEEG INEENS)!!
Pagina: 1