Toon posts:

Wat waar te installeren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu diverse programma's uitgepakt enzo maar waar moet ik deze installeren?? PHP, SQL en apache in /usr/local hoorde ik ergens?? Is dit aan of af te raden??
Waar kan je trouwens Samba en pppd, pptp enzo installeren??
Mijn dank is groot >:)

Verwijderd

Dat hangt af van welke distro je gebruikt en wat je hebt gedownload. Gebruik je bijvoorbeeld RedHat dan kun je RPM packages met RPM installeren, bij debian is dat weer een andere tool enz. Dus meer info over wat je gebruikt en wat je hebt gedownload lijkt me nuttig..

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, dacht dat dat wel algemeen te zeggen viel. Ik gebruik SUSE 7.1. Ik heb Samba, apache, php, mysql gedownload. Deze wil ik dus gaan installeren alleen wist ik niet precies waar het handig zou zijn!

Verwijderd

Als je gewoon de bijgeleverde SuSE 7.1 RPM files installeert hoef je je geen zorgen te maken over waar ze terecht komen. Dat staat n.l. al gedefinieerd in de RPM file. En dat zou dus met de goede versies moeten zijn afgestemd op je systeem.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Het is uiteindelijk de bedoeling dat het ongeveer hetzelfde is met alle distributies. Helaas is dat (nog) niet zo (Suse installeert een hoop spullen in /opt??). Je kunt de spullen het beste installeren waar je distro ze zelf ook zou installeren.

Waarom installeer je niet eerst de versie van Suse zelf? Dan kun je daarna de pakketten 1 voor 1 gaan vervangen. Je weet dan ook meteen waar de bestanden moeten staan.

Verwijderd

Topicstarter
Maar het blijkt voordelen te hebben als je het met elkaar compileerd (./configure --with). PHP en MYSQL dan. En lijkt me ook handig om te weten als ik zelf niet-standaard pakketen wil installeren.

Verwijderd

Alles wat je zelf compileert en installeert zou ik in /usr/local zetten. Dat is de standaard locatie voor niet bij de distro horende versies en software.

Verwijderd

ik heb op mijn werk erg veel problemen gehad met installaties in /usr en /usr/local. We moesten een keer php updaten en dat ging steeds mis. bleek dat mysql zowel in /usr/local/mysql, als /usr/local en /usr geinstalled was en php tegen al de drie mysql-libs gecompiled was.

we hebben nu afgesproken alles in /usr/local/<subdir> te installen, ik heb dus bijv.

/usr/local/php4
/usr/local/apache
/usr/local/mysql
/usr/local/pgsql
/usr/local/openssl
/usr/local/openssh
/usr/local/openldap
/usr/local/cyrus-imap
/usr/local/cyrus-sasl
/usr/local/postfix
etc. etc.

het voordeel is dat het upgraden van een item, php of whatever veel makkelijker is omdat je weet waar de libs, include en daemons staan en dus die eerst kan weghalen voordat de nieuwe te installen. de compile kan wel problemen geven maar met een beetje ervaring is dat wel te doen. je path groeit ook met de dag maar of dat een probleem is :)

Verwijderd

Topicstarter
Hardstikke bedankt, zoiets zocht ik nou!!
Pagina: 1