Professionele PC (DAM) voor muziekbewerking

Pagina: 1
Acties:

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:40

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
Ik heb de opdracht om een PC te ontwerpen en te bouwen speciaal voor muziek toepassingen (een Dedicated Application Machine dus) Het moet een zeer prefessioneel systeem worden, geen multifunctionele thuis computer.

Deze PC moet buiten de gewone onderdelen ( Mobo, geheugen, proc, HD) specifieke onderdelen bevatten, zoals mengpanelen, digitale in/uitgangen, En natuurlijk de benodigde randapparatuur. Ik heb jullie advies nodig voor het opzetten van deze PC, waar zo'n muziek DAM heeft natuurlijk niks aan een dikk Geforce :)

/dev/null

• digifiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-01 14:15
wordt het in een studio gebruikt voor recording of
wordt het een productie station voor bijvoorbeeld radio
of wordt het een dance/trance/herrie maak computer??

ik ben niet gek ik ben een bakfiets :)

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
Het moet aan de volgende eisen toch zeker voldoen:
-Het digitaal opnemen en bewerken van muziek
-het maken (mixen) van muziek
-voldoende aansluitingen voor externe bronnen, mengpanelen etc.

inderdaad zoals Digifiel al aangeeft; een dace/trance/herrie/maak computer :)

/dev/null

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

In studio's gebruiken ze veel Mac's..

Niet?
[Specs]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Intel AMD mag je zelf weten.
512 MEg geheugen of meer
10/20 GIG HD voor je besturingssyteem + progs
40/60 voor audio data. (RAID :?)
Matrox Gxx0 voor als je meerder monitors wilt gebruiken.
Cd brander kan natuurlijk wel eens handig zijn.
Kaart met 8/8 I/O. hootech DSP2000 | sek'd sienna, of iets naar eigen smaak

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

Intel met intel chipset. Matrox of Ati kaartje. 2 hd's IDE 7200 rpm, 2 mb buffer liefst. Zo weinig mogelijk troep erin. O ja, cd-brandertje is wel handig :) Geluidskaart is heel nieuw topic.

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[topic=309840]
voor een geluidskaart.

En waarom intel met een intel chipset?
Bij HD recording is floating point best wel belangrijk, en AMD is daar nog steeds de snelste in.

• ErectionJackson

ErectionJackson

Ja, maar die verschillen zul je in de praktijk vrijwel niet merken. Bij zo'n systeem heeft stabiliteit een zeer hoge prioriteit. En een Intel chipset is gewoon het stabielst.

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• Marcel
  • Laatst online: 15-08 11:12
D'r schijnen nogal wat professionele geluidskaarten te zijn met vage problemen in combinatie met via chipsets. Of dat voor alle chipsets geldt of alleen voor chipsets voor amd processoren weet ik zo snel niet.

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
Ik zoek nog een synthesizer jongens, niet te duur en moet uiteraard aan de PC aan te sluiten zijn. Uiteraard moet ik er software bij hebben.

edit: Ik bedoel een keyboard achtig apparaat

Hebben jullie een ideetje?

/dev/null

• ErectionJackson

ErectionJackson

Ga eens langs een muziekzaak zoals Feedback en ga daar eens proberen. Daar zul je veel meer aan hebben. :)

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
Budget is voor de harde waren F 5509,00

/dev/null

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Zonder vervelend te klinken maar als je nou echt serieus iets met audio wil gaan doen zijn er eigenlijk niet zoveel oplossingen... 1 daavan is >KLIK<

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:26

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Pro Tools is lange tijd de enige serieuze kandidaat voor digitale audio geweest, maar dat is tegenwoordig niet meer zo hoor.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op donderdag 15 november 2001 14:21 schreef Hillie het volgende:
Pro Tools is lange tijd de enige serieuze kandidaat voor digitale audio geweest, maar dat is tegenwoordig niet meer zo hoor.
Ik ben benieuwd naar andere serieuze kandidtaen ... Afbeeldingslocatie: http://www.smilies.nl/sad/nixweiss.gif

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
Oke, bedankt voor de geboden info

De std. systeem onderdelen:

Behuizing ATX Midi STD 300W
Std. CD Rewriter 16/10/32 IDE
FDD Diskette station 3.5~/1.44
256Mb SDram PC133
HDD 40 Gb 7200 rpm IDE ATA 100
Asus TUSL2-C i815EP FCPGA
Samsung Syncm. 750/3 S 17 inch
Intel Celeron 1 GHz FCPGA
BTC Standaard Keyboard PS-2
Std 8Mb VGA kaart AGP

F 2000,-
ediT: lijkt me beter da ik 2 of 3 HD's doe op een RAID controler.

Ik heb nog 3500 van de 'klant' besteden aan een leuke geluidskaart, keyboard/synth, Speakerset en een stukje software...
iemand nog wat in te brengen?

/dev/null

Verwijderd

Op donderdag 15 november 2001 18:14 schreef I_Stealth_I het volgende:
Oke, bedankt voor de geboden info

De std. systeem onderdelen:

Behuizing ATX Midi STD 300W
Std. CD Rewriter 16/10/32 IDE
FDD Diskette station 3.5~/1.44
256Mb SDram PC133
HDD 40 Gb 7200 rpm IDE ATA 100
Asus TUSL2-C i815EP FCPGA
Samsung Syncm. 750/3 S 17 inch
Intel Celeron 1 GHz FCPGA
BTC Standaard Keyboard PS-2
Std 8Mb VGA kaart AGP

F 2000,-
ediT: lijkt me beter da ik 2 of 3 HD's doe op een RAID controler.

Ik heb nog 3500 van de 'klant' besteden aan een leuke geluidskaart, keyboard/synth, Speakerset en een stukje software...
iemand nog wat in te brengen?
nou... uhm... ik denk dat je toch minimaal 450 moet rekenen voor een geluidskaart, de hoontech dspvalue24 is een goede... maar t kan ook duurder..

Ik adviseer je om een receiver aan te sluiten in combinatie met een paar boxen/monitors (hangt er vanaf hoe serieus je klant er mee bezig gaat, als hij cd's wil gaan produceren, moeten er monitors komen misschien) en voor een leuk stukje software raad ik je logic aan, of cubase.. die pakketten kosten ook al gauw 600 700 gulden, tenzij je naar de ftp boer gaat natuurlijk.

en die synth, tja... moet het een midi-controller zijn...?? of bedoel je gewoon echt een synth... zo ja.. wat voor synth? een sample based synth of toch een virtueel analoge?? dat zijn enorme verschillen, daarvoor zou ik je eens goed laten informeren bij feedback... kijk om te beginnen maar eens op www.feedback.nl

succes in ieder geval
greetz whotheman

Verwijderd

Op dinsdag 13 november 2001 21:19 schreef jadjong het volgende:
En waarom intel met een intel chipset?
Bij HD recording is floating point best wel belangrijk, en AMD is daar nog steeds de snelste in.
Deze snap ik niet helemaal :)
Ik heb zelf een celeron 400 nog steeds (jah ik schaam me diep) maar die heeft geen enkel probleem met 10 stereosporen hdd recording, terwijl een duron 700 waar ik op m'n werk achter zit daar al superveel moeite mee heeft. Het verschil zit em hier in de Harddisk, die is nl tien keer zo belangrijk bij HDDrecording. Samplebewerking is een ander verhaal, maar zelfs daar weet ik niet of floating point snelheid de doorslag zal geven. :)

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Celeron is dus niet de CPU die je moet hebben voor zulke dingen. Het werkt wel, en redelijk snel, maar bij grote brokken data is een PIII (Tualatin) toch wel sneller.

Ik ben ook bezig met zo'n systeempje, het wordt een P3B-F (6 PCI sloten) met een 1 Ghz PIII, Terratec geluidskaartje, 7200 RPM IBM (AUW :'( ) schijf en 4 x 256 MB crucial. Ik zou VIA chipsets mijden. Wat meer ISA sloten zijn nooit weg aangezien sommige kaarten (bijv Roland MIDI) nog ISA kunnen zijn.

[zeur]
Dit is NIET bedoeld als flame, maak er aub geen flamewar van. ;)
[/zeur]

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

voor een semi-pro tot pro systeem kijk ook eens naar steinberg nuendo (importeur is www.bmi.nl)

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Zei je nou RAID? Lijkt me geldverspilling tenzij je wil beeldbewerken. Ook met een hele rij audiosporen kom je niet heel snel aan de bandbreedte van een nieuwe harde schijf. (Overigens doe ik deze uitspraak niet helemaal op basis van ervaring, maar reken maar uit voor 8 4000kbit streams - de zeer groffe afronding van 24bits op 96kHz).

Maar er mag meer RAM in (512?). Enne, op een werkstation voor dit soort dingen geen standaard videokaart maar een dualscreen kaartje. Dan heb je grafiekjes van je audioinput op t ene scherm en werkpanelen op t andere (dat mag een kleinere simpelere monitor zijn). Kost wel wat extra maar is ongelofelijk veel fijner.

Kijk trouwens effe op http://www.rme-audio.de/english/techinfo/refpc/index.htm als je benieuwd ben naar dingen als CDROM drives met speciale 'high end audio' voordelen (in dit geval bedoelen ze een degelijke digital out op de drive). Over de keus voor een writer ook nog dit: snelheid boeit echt niet zo, dus koop liever een goede op 8x dan een goedkope 16x want je wil wel goede kwaliteit audio-cdrs afleveren. Ik heb een lulverhaal hierover ooit nog onderaan deze thread geplakt: [topic=234615]

Verder weet ik niet hoe serieus je de pure audiokant wil aanpakken, maar je kan daar leuke dingen mee doen. Vanaf een piek of zevenhonderd heb je een kaart die zich van externe sample-clock laat voorzien (minder last van jitter en storingen). Dan voer je de kaart de clocksignalen van je externe ADC/DAC.

Voor de boxensets: een hoofdtelefoon van Beyer Dynamic zegt men altijd... want naast je werkstation liefst een gesloten ding en die zijn t best bij BD. Ik weet t niet, heb zelf nl Sennheisers maar die zijn open. En, zegt men: near-field monitors als losse boxen - beter dan pc-speakers en minder last van omgevingsreflecties dan bij gewone hifi-boxen. Ook al weer geen echte ervaring: ik heb alleen mn Sennheisers...

OK, dit kost allemaal wat maar je kan nog iets beknibbelen op je proc: een Duron 800 ofzo ipv een Celeron 1000 is heus snel zat (daarboven is voor grafisch werk en mooie spellen... echt waar...). Succes

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Oh ik let nie op... je wil een Intel ding vanwege stabiliteit? Nou daar ben ik niet in thuis (geen server-man) maar dan nog: 1000MHz is wel ruimbemeten, dus misschien zonde van t geld.

Verwijderd

Op vrijdag 16 november 2001 01:19 schreef John_Glenn het volgende:
Oh ik let nie op... je wil een Intel ding vanwege stabiliteit? Nou daar ben ik niet in thuis (geen server-man) maar dan nog: 1000MHz is wel ruimbemeten, dus misschien zonde van t geld.
Als het inderdaad een Celeron zou worden, dan valt dat wel mee met die prijs. Alleen zou ik zelf voor de P4 gaan denk ik, want bij sample-editting/filtering gaat die extra cache een ontzettend grote rol spelen. :)

• djazete
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

ik snap het niet helemaal,
je vraagt ons om advies voor iets waar je 5000 piek aan mag besteden en men komt aan met dingen waarvan ik denk, uh.?

ik weet niet in wat voor soort studio dat ding moet fungeren, want dat scheelt nogal. Zeker bij de keus voor je geluidskaart, en de keus van je geluidskaart zou moeten bepalen wat voor chipset, CPU, geheugen en HDD je zou willen (met bijhoren OS).

ALs je namelijk een digitale setup hebt (yamaha 02R 03D 01V ofzo, spirit 328) is het handig om iets met adat te doen (scheelt je convertors). Heb je een analoge tafel, moet je kijken hoeveel outputs/bussen dat ding heeft waar je wat mee kunt. Je moet ook even kijken hoeveel sporen je maximaal tegelijk wil en kan opnemen (anders heeft een 8i/o niet zoveel zin). Je moet kijken of er al externe effecten aanwezig zijn, of dat je dat allemaal met software wil doen (dan is CPU kracht toch wel handig met een zooi wavesplugins bovenelkaar...).
In principe is RAID niet nodig denk ik, tenzij je een berg sporen gebruikt waartegen men u zegt..

RAM is 512 zeker genoeg. Snelle hdd is opzich altijd handig, maar hangt er weer vanaf met hoeveel sporen je gaat klooien..

die opmerking over digidesign slaat neit echt meer ergens op in deze tijd denk ik..
als de softare ook legaal meot zijn, kijk dan eens naar nuendo van steinberg, kan je een geluidskaart met nuendo kopen, scheelt weer wat, en je hebt (goeie?) ondersteuning van een profi bedrijf uit.

ook schaalbaarheid kan belangrijk zijn. Stel je wilt upgraden over een jaar of over 2 jaar.. kan je verwachten dat p3 uitontwikkeld is of zo, dus dat dat niet zoveel zin heeft om nu een p3 mobo te kopen. kan je nog beter een duurdere p4 kopen waar meer toekomst in zit (ik heb daar geen kaas van gegeten maar dr zitten op GOT wel lui die dat wel ehbben :))

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat betreft die PC: kies inderdaad voor Intel.

Waarom P3? Bekende processor, goed doorontwikkeld, uitstekend voor muziek. Gebruik een P3 samen met een moederbord met i815EP chipset, bij voorkeur een Asus moederbord, de CUS2L-C en de TUSL borden hebben grote voorkeur.

Waarom P4? Sneller dan de P3. De i850 is een goede ondersteunende chipsets, alleen helaas nog niet zo goed bekeken en duurgetest als de P3 chipsets. De i845 presteert wat minder dan de i850. i850 verdient hier dus de voorkeur.

Als de PC puur voor muziekbewerking gebruikt gaat worden en je wil alsnog een beetje op budget letten, kies dan voor het laatste P3 model (Tualatin core) met i815EP, en rond de 256 MB ram, meer is ook niet altijd even noodzakelijk. Je hebt meer aan processorkracht en schijfperformance dan aan een overkill ram. (ik heb 384mb, en trek met een celeron466 vrij goed 10 sporen audio naast elkaar (met prof. geluidskaart), maar die 384 had net zo goed 256 kunnen blijven, ik heb meer aan een snellere proc.)
Pagina: 1