ik snap het niet helemaal,
je vraagt ons om advies voor iets waar je 5000 piek aan mag besteden en men komt aan met dingen waarvan ik denk, uh.?
ik weet niet in wat voor soort studio dat ding moet fungeren, want dat scheelt nogal. Zeker bij de keus voor je geluidskaart, en de keus van je geluidskaart zou moeten bepalen wat voor chipset, CPU, geheugen en HDD je zou willen (met bijhoren OS).
ALs je namelijk een digitale setup hebt (yamaha 02R 03D 01V ofzo, spirit 328) is het handig om iets met adat te doen (scheelt je convertors). Heb je een analoge tafel, moet je kijken hoeveel outputs/bussen dat ding heeft waar je wat mee kunt. Je moet ook even kijken hoeveel sporen je maximaal tegelijk wil en kan opnemen (anders heeft een 8i/o niet zoveel zin). Je moet kijken of er al externe effecten aanwezig zijn, of dat je dat allemaal met software wil doen (dan is CPU kracht toch wel handig met een zooi wavesplugins bovenelkaar...).
In principe is RAID niet nodig denk ik, tenzij je een berg sporen gebruikt waartegen men u zegt..
RAM is 512 zeker genoeg. Snelle hdd is opzich altijd handig, maar hangt er weer vanaf met hoeveel sporen je gaat klooien..
die opmerking over digidesign slaat neit echt meer ergens op in deze tijd denk ik..
als de softare ook legaal meot zijn, kijk dan eens naar nuendo van steinberg, kan je een geluidskaart met nuendo kopen, scheelt weer wat, en je hebt (goeie?) ondersteuning van een profi bedrijf uit.
ook schaalbaarheid kan belangrijk zijn. Stel je wilt upgraden over een jaar of over 2 jaar.. kan je verwachten dat p3 uitontwikkeld is of zo, dus dat dat niet zoveel zin heeft om nu een p3 mobo te kopen. kan je nog beter een duurdere p4 kopen waar meer toekomst in zit (ik heb daar geen kaas van gegeten maar dr zitten op GOT wel lui die dat wel ehbben

)