Toon posts:

[newb?] Geheugen vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan 256 sdram in huis te halen, maar nu vroeg ik me af waar ik kan zien in me computer of ik 133 mhz of 100 mhz sdram moet hebben, waar is dat precies te zien? is er ook een programma voor?

Groet en alvast bedankt Wietse

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
In dat geval zou ik gewoon 133MHz ram kopen.. Het werkt namelijk ook op 100MHz..

Maar wat voor pc heb je? Misschien dat het dan wat duidelijker wordt.. Want je kunt niet altijd elke geheugen module gebruiken in elke soort pc..

Verwijderd

Topicstarter
system info: os(Windows 98 (4.10 - 2222)) mem(Usage: 123/128MB (96.09%) 12[4|||||||||14|12]) cpu(1-Intel Pentium III (0.25 µm) {7} @~450.4MHz) res(1024x768) uptime(2h29m25s)

met een PCR logootje in de kast

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
gewoon 133 halen werkt toch wel op 100

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op dinsdag 13 november 2001 18:02 schreef WietseZ het volgende:
system info: os(Windows 98 (4.10 - 2222)) mem(Usage: 123/128MB (96.09%) 12[4|||||||||14|12]) cpu(1-Intel Pentium III (0.25 µm) {7} @~450.4MHz) res(1024x768) uptime(2h29m25s)

met een PCR logootje in de kast
Een 0,25um P3@450 :?

Nooit gezien.. Of het is gewoon een P2 of een zwaar ondergeklokte P3 die verkeerd wordt herkend door moo.dll :)

Het ligt niet aan de processor wat voor geheugen je kan gebruiken. Eerder aan de chipset die je op je moederbord hebt zitten. Een 440BX chipset bijvoorbeeld kan maximaal 256MB per slotje hebben en deze moeten ook nog 16Mbit doublesided zijn. Sommige 440LX chipsets kunnen zelfs maar 128MB per slot hebben..

Dus: post hier ff je mobo specs, dan kunnen we je verder helpen :7

Enne het maakt inderdaad niet uit hoe snel je SDRAM is, deze reepjes zijn namelijk backwards compatible, zolang het minimaal 66/100Mhz is, afhankelijk van de bussnelheid waarop je Pentiummetje loopt :)

Verwijderd

Op dinsdag 13 november 2001 18:13 schreef BalusC het volgende:

[..]

Een 0,25um P3@450 :?

Nooit gezien.. Of het is gewoon een P2 of een zwaar ondergeklokte P3 die verkeerd wordt herkend door moo.dll :)

Het ligt niet aan de processor wat voor geheugen je kan gebruiken. Eerder aan de chipset die je op je moederbord hebt zitten. Een 440BX chipset bijvoorbeeld kan maximaal 256MB per slotje hebben en deze moeten ook nog 16Mbit doublesided zijn. Sommige 440LX chipsets kunnen zelfs maar 128MB per slot hebben..

Enne het maakt inderdaad niet uit hoe snel je SDRAM is, deze reepjes zijn namelijk backwards compatible, zolang het minimaal 66/100Mhz is, afhankelijk van de bussnelheid waarop je Pentiummetje loopt :)
is toch maar gewoon een PIII 450 Katmaï?
Helemaal niets raar aan :)

Gewoon PC133 kopen, ben je tenminste zeker dat het werkt (of je moet een k*t-mobo hebben)

Verwijderd

Topicstarter
Waar vind ik dat?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mobo handleiding, op mobo zelf, BIOS string, SiSoft Sandra, etc..

Verwijderd

Topicstarter
Die dingen zeggen me niks :), waar zit de mobo precies, ik heb hier wel een boekje van me moederbord, heb ik daar wat aan?

Groet,

• Maurits van Baerle
  • Niet online
mobo=moederbord :)

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Verwijderd

Topicstarter
ah, dat verklaart alles, even kijken :), wat moet ik precies weten van het moederbord?

Verwijderd

Topicstarter
Een 440BX chipset bijvoorbeeld kan maximaal 256MB per slotje hebben en deze moeten ook nog 16Mbit doublesided zijn.
ASUS prb-f Jumperfree ATX Motherboard

Intel 440BX AGPSET

Pentium III support
Jumperfree BIOS
Suspend to ram support
PC100 SDRAM & 100 mhz FSB
Boot virus protection & PC cillin
hardware monitoring & IDCM
Accelerated graphics port
SECC2/SECC/SEPP ready

Wie heeft er voor mij een mooie conclusie?

Kan ik er rams inzetten van 256 ja of te nee? :)

Groet,

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Er zal een stukje in het boekje staan over wat voor geheugen er in moet/kan.
Zoals hierboven al gezegd zou ik sowieso 133MHz kopen, iets anders is nauwelijks nog te krijgen en dat werkt ook prima op 66 en 100 MHz.

Wat wel belangrijk is is om te kijken of er niet staat dat er bijvoorbeel maximaal 128 of 256 MB per bank in kan. Dat is iets waar je rekening mee moet houden.

Wat voor moederbord heb je? Dan kunnen mensen hier 'even met je meekijken'.

Verwijderd

Topicstarter
dit zie ik staan:

PC100 Memory support: Equiped with four DIMM sockets to supprt intel PC100-compliant SDRAMs (8, 16, 32, 64, 128, or 256MB) up to 1024 MB. These new SDRAMs are necessary to meet the critical enchanced 100MHZ bus speed requirement.

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Je kunt dus maximaal 1Gigabyte RAM plaatsen, verdeeld over 4 Dimm's van 256MB. Minder kan natuurlijk ook.
Er kunnen alleen geen 512MB Dimm's in.

Wat de snelheid betreft, alle PC133 Dimm's voldoen ook aan de PC100 standaard dus dat zit wel goed.

Koop dus gewoon een 256MB 168pins PC133 DIMM.
Dit is trouwens zo gewoon als het maar zijn kan dus als je in de winkel zegt dat je een 256MB Dimm wil zul je precies deze krijgen (tenzij je natuurlijk specifiek iets anders vraagt :) )

Verwijderd

Topicstarter
dus de "Geheugen / 256MB PC133 SDRAM" bij MTI telecomputer, is mogelijk? die heeft ook 168 pins? zie ik namelijk nergens bijstaan.

Groet!

Verwijderd

eigenlijke is dit een overbodige vraag, maar goed je zegt het zelf al je bent een n00b (=newb) :)

volgens je boekje heb je een Intel BX chipset op een ASUS moederbord... nou is het net dat ik ook nog een zo'n gelijk soortige ASUS plankje heb liggen MET boekje dus...

je moederbord kan RAM modules aan met een maximale grote van 256 MB per module met een bussnelheid van 100 Mhz

jij kan dus kopen een SDRAM module van 256 MB PC133 en ja dat is 168 pins :)

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Op dinsdag 13 november 2001 19:24 schreef WietseZ het volgende:
dus de "Geheugen / 256MB PC133 SDRAM" bij MTI telecomputer, is mogelijk? die heeft ook 168 pins? zie ik namelijk nergens bijstaan.
Ja hoor, dat is standaard bij Dimms.
Ik zette het er alleen bij omdat sommige winkels het erbij zetten en je anders mischien zou gaan twijfelen.

Dat geheugen is het goede voor jouw moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt: MauritsvanBaerle, mad_maxz, BalusC, SM-DoubleD, jadjong en Twynn

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

maar die 256MB module moet op een BX chipset wel een bepaalde specificatie hebben, in ieder geval double-sided ... ik weet die mbits niet meer...

[edit]
voor een 256MB module moet de specificatie 32M x 64 zijn, let daar op! (er zijn ook andere)

zie:
http://developer.intel.com/design/motherbd/se2/SE2_MEM.htm

samenvattend: een 256MB module, PC100 of hoger (PC133), 32Mx64 double sided ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Geheel correct.

Maar let er ook op dat er technisch verschillende 32Mx64 reepjes bestaan. Je moet in geval van de 440BX chipset een doublesided reepje met 16Mx8 chips nemen..

16M komt van 16Mbit, overeenkomend met 2MB (1 byte = 8 bits, weet je nog?)
x8 staat voor het aantal datalijnen

Om een 256MB reepje van deze chips te samenstellen heb je 16 chips nodig, 8 op elke kant (doublesided).

Dus 16Mbit doublesided --> 32Mbit
8 datalijnen door 16 chips --> x64

Maar er zijn dus meerdere reepjes die 32Mx64 worden genoemd en niet correct door de 440BX worden herkend: bijvoorbeeld de 16Mx16 doublesided (4 chips per kant, erg zeldzaam en duur, speciaal voor de lage 1U servers) en de 32Mx8 singlesided reepjes. De eerste heeft 16 datalijnen en de BX benut maximaal 8, dus van dit reepje wordt totaal slechts 128MB benut.. De tweede is 32Mbit en de BX kan alleen 16Mbit en 64Mbit addresseren, dus van 32Mbit wordt slechts 16Mbit geaddresseerd en dus in totaal ook slechts 128MB RAM..

Dus: als je het maximale wil nemen, neem dan (16x(16Mx8)) doublesided reepjes!

[edit]wat typo's weggewerkt en verduidelijkingen toegevoegd[/edit]

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Perfecte uitleg, Bauke! Echter, één van je voorbeelden is een single-sided DIMM en die mogen zowiezo niet :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Pagina: 1