Even een simpel vraagje. Ik ben vanplan een Maxtor hardeschijf op 7200 rpm te kopen. Is het echt nodig om daar ook een cooler op te zetten?
Verwijderd
met een goeie airflow door je kast en niet de hdtjes op elkaar doen moet het wel lukken maar er moet iets aan koeling aan gedaan worden
Nee!Op dinsdag 13 november 2001 16:00 schreef -Wendy- het volgende:
Ja!
Vooral als je er 2 op elkaar plakt..
Het is niet nodig als je een goed airflow in de kast hebt.
Ik heb een mailtje naar IBM gestuurd toen ik een 7200 toeren schijfje kocht, hun melde mij dat het niet nodig is om er een HD koeler op te zetten.
Bij meerdere hardeschijven op elkaar (wat ten eerste al niet slim is) en een erg warme kast is het wel aan te bevelen. Dit omdat de HDD dan zijn geproduceerde warmte niet kwijt kan.
idd, mee eensOp dinsdag 13 november 2001 16:11 schreef CrashOne het volgende:
[..]
Nee!
Het is niet nodig als je een goed airflow in de kast hebt.
Ik heb een mailtje naar IBM gestuurd toen ik een 7200 toeren schijfje kocht, hun melde mij dat het niet nodig is om er een HD koeler op te zetten.
Bij meerdere hardeschijven op elkaar (wat ten eerste al niet slim is) en een erg warme kast is het wel aan te bevelen. Dit omdat de HDD dan zijn geproduceerde warmte niet kwijt kan.
An eternity is very, very long, especially towards the end.
Verwijderd
Controleer anders toch gewoon hoe heet hij word... bij >50 graden word het tijd voor een koelertje aangezien de specs meestal tot 55 graden gaan.
Verwijderd
Bij mij is 1 keer een maxtor overleden doordat hij z'n warmte niet kwijt kon (kapotte fan).
E.e.a hangt inderdaad af van de airflow e.d. in je kast, maar waarom zou je het risico lopen? Een HD koelertje kost je de kop niet hoor..
E.e.a hangt inderdaad af van de airflow e.d. in je kast, maar waarom zou je het risico lopen? Een HD koelertje kost je de kop niet hoor..
kom hier maar es kijken bij mijn 18 gig scsi daar wil jij je hand niet op houden zonder koeling!!Op woensdag 14 november 2001 02:12 schreef phantom2k het volgende:
ik heb nog noooooit problemen met cooling van hd's gezien
het probleem met die klote HD coolers is echter dat zo'n HD te dik wordt voor sommige racks. ik heb een HX08 en vraag me eigenlijk af waar ik strakjes HD3 ga hangen.
Bijna elke PC-boer raadt een HD koeler bij Maxtor/IBM 7200RPM's aan... ik heb er dan ook voor gekozen deze er ff bij te kopen... Maar goed, nodig is het niet, maar ik hou wel van veiligheid... (Nou ja... qua HDD dan
)
Bij de conrad kun je ook dit kopen, scheelt een hele hoop gepiel:
http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0200033301005739139&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=6816&TK_PAR[MEDIUM]=
en anders zijn er nog meer verschillende hd-fans bij conrad, ff zoeken naar "hardeschijf" en dan harddisc ventilatoren (ja een c ja)
ik weet alleen niet of het echt nodig is, mij lijkt het niet...eigenlijk...maar ik weet er ook niet zo veel van af, daarom lees ik tweakers
http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0200033301005739139&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=6816&TK_PAR[MEDIUM]=
en anders zijn er nog meer verschillende hd-fans bij conrad, ff zoeken naar "hardeschijf" en dan harddisc ventilatoren (ja een c ja)
ik weet alleen niet of het echt nodig is, mij lijkt het niet...eigenlijk...maar ik weet er ook niet zo veel van af, daarom lees ik tweakers
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl
Verwijderd
Je hebt ze niet echt nodig bij alle 7200rpm schijven (die van mij kan ik gewoon in mijn hand vasthouden). Bovendien zijn die dingen niet echt stil, de standaard HD-coolers van tegenwoordig zijn minimaal 28dBA
Verwijderd
Zolang je ze nog vast kan houden, dan kan het nog wel. Als je het extra geluid geen probleem vindt, dan kun je het wel gewoon doen.
Verwijderd
Je hebt ze niet echt nodig !!
Maar het kan nooit kwaad om HDD's wat extra cooling te geven.
Maar het kan nooit kwaad om HDD's wat extra cooling te geven.
Door geen koeler te plaatsen zijn bij mijn vader 2 SCSI HD's naar de bliksem gegaan. De luchtstroom was uitstekend en de kast was ook niet te klein (Inwin Q500).
Maar na een jaartje begaven ze het wel.
Na dit lesje hebben we op alle 7200 rpm schijven gewoon en koeler geplaatst, met het idee beter verkomen dan genezen.
Maar na een jaartje begaven ze het wel.
Na dit lesje hebben we op alle 7200 rpm schijven gewoon en koeler geplaatst, met het idee beter verkomen dan genezen.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen
Ik heb twee IBM's 7200 toeren boven elkaar zitten. Een GP60 en een GP75. Er zit iets van 2 cm ruime tussen. Ze worden volgens s.m.a.r.t 34C en 38C Daar ga ik dus echt geen koeler opzetten.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Mensen hier zit alles boven elkaar, 4 cd-roms en 2 harddisks, en een processor (iP3 500) en gewoon 1 fannetje, en echt geen problemen hoor... dat koel-gedoe is gewoon zo overdone, dat wil je niet weten.... zolang je je hand op je harddisk kan houden als ie ff heeft gedraaid, is er geen probleem. Hitte kan ie echt wel tegen hoor het is allemaal metaal.
Mother, will they like this song?
Pagina: 1