Ik heb nog een soundblaster 16 ISA geluidskaart in mijn systeem Ik luister veel muziek op mijn pc. Is het nuttig (hoor je verschil) als ik een nieuwere (bijv een sb live ofzo) geluidskaart in mijn machine zet??? Heeft dat ook effect op het luisteren van cd's of mp3's?
Verwijderd
Ik denk dat bij de meeste kaarten het signal to noise niveau wel een stuk beter is ja.. Dus voor het luisteren van muziek zou het een verbetering kunnen zijn..
Ook voor de performance van je systeem is een PCI kaart beter..
Ook voor de performance van je systeem is een PCI kaart beter..
ja tuurlijk ten eerste is het dan een PCi kaart...dat bevoorderd al de geluidskwaliteit...Ik heb hier namelijk ook nog een Origine SOUndblaster 16 liggen inc die orginele Cd-rom speler en dat geluid is om te huilen...vind ik dan...
veel mensen zullen wel anders zeggen hoor, maar IMHO merk je er echt weinig van. kheb al jaren op elke computer gewoon een versterker met boxen zitten en ik heb nooit echt het gevoel gehad dat cd's nou lekkerder gingen klinken, dus ik denk dat het voor cd's, games en mp3 weinig uitmaakt. pas als je dolby zou willen gebruiken of zelf met muziek pielen zou ik iets duurs gaan overwegen.
Verwijderd
Als je een paar leuke speakertjes hebt, en je wilt wel wat kwaliteit zou ik inderdaad een ander kaartje nemen.
ik ben nog steeds hardstikke tevreden met m'n sb16 (isa) ik luister er behoorlijk veel mp3's mee en met DivX vind ik hem ook nog steeds oke..
Hier staat tekst
Verwijderd
Die SB16 is niets mis mee. SB kaarten in die tijd waren juist _beter_ geisoleerd tegen 'machinelawaai' dan tegenwoordig. (machinelawaai being bv. je harde schijf)
Voor MP3-tjes etc is die kaart gewoon net zo goed als een SB-live.
Voor MP3-tjes etc is die kaart gewoon net zo goed als een SB-live.
Verwijderd
nee, de kwaliteit heeft nauwelijks gevolgen of je een nieuwe pci sblive neemt, of een oude isa sb16.. wel is de efficientie van aanspreken vele malen hoger bij de isa kaart. minder problemen met aanspreken (gesharede irq's, int load) en leuk om in iets oudere pc's te zetten.
Voor DivX zou ik nu juist een andere kaart dan een SB16 wensen. De meeste DivX-en hebben geluid met samplingfrequentie van 48KHz. De SB16 (en CD) kan maar tot 44.1KHz. Netto effect: je film wordt op 22KHz afgespeeld. Ik vind dat nogal onverstaanbaarOp dinsdag 13 november 2001 15:47 schreef Sjaak_Afhaak het volgende:
ik ben nog steeds hardstikke tevreden met m'n sb16 (isa) ik luister er behoorlijk veel mp3's mee en met DivX vind ik hem ook nog steeds oke..
Verder is de SB16 (die is er ook in PCI uitvoering) een prima kaartje.
Siditamentis astuentis pactum.
klopt, daar had ik een tijdje geleden (toen ik nog win98 draaide) ook last van.. Oplossing: ff het geluid van de divx van 44.1kHz naar 22kHz zetten. dan kreeg ik weer "cd-kwaliteit" geluid.. Onder Win2k heb ik hier geen last van..Op dinsdag 13 november 2001 15:50 schreef Varienaja het volgende:
[..]
Voor DivX zou ik nu juist een andere kaart dan een SB16 wensen. De meeste DivX-en hebben geluid met samplingfrequentie van 48KHz. De SB16 (en CD) kan maar tot 44.1KHz. Netto effect: je film wordt op 22KHz afgespeeld. Ik vind dat nogal onverstaanbaar
Hier staat tekst
in wat voor pc ga het stoppen [specs van je systeem ]
De SB16 is nog steeds een prima kaart.
Wil je echter surround sound (Games) (DVD) of goede MIDI dan zijn er kaarten met veel meer functies beschikbaar. Bedenk wél: De drivers van deze nieuwe geluidskaarten zullen vaak minder zijn.
Wil je echter surround sound (Games) (DVD) of goede MIDI dan zijn er kaarten met veel meer functies beschikbaar. Bedenk wél: De drivers van deze nieuwe geluidskaarten zullen vaak minder zijn.
http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page
Specs
Verwijderd
De sb 16 is zeker een goede kaart, vooral als je de orginele 16 ASP hebt, deze is een stuk beter als de later uitgebrachte value kaart. Echter mijn sb16 heeft het veld moeten ruimen voor een Terratec DMX Xfire 1024 in combo met een 20bit DA convertor. Dat geeft wel ff wat beter geluid
Ik kan me vergissen, maar volgens mij hadden pci kaarten in het begin nogal last van ruis, en is dat de reden geweest dat geludiskaarten een hele tijd lang ISA gebleven zijn.
Ik denk trouwens dat je geen enkel verschil gaat horen als je een nieuwe kaart koopt.
Ik denk trouwens dat je geen enkel verschil gaat horen als je een nieuwe kaart koopt.
Verwijderd
Let wel op dat als je een nieuw moederbord koopt er waarschijnlijk geen isa meer op zit...
Verwijderd
Ik denk het wel... echter ik weet het wel zeker, veel strakker laag, maar ach dan moet je natuurlijk wel een beetje stereo eraan hangen anders hoor je dat idd niet.Op dinsdag 13 november 2001 16:42 schreef Jag het volgende:
Ik kan me vergissen, maar volgens mij hadden pci kaarten in het begin nogal last van ruis, en is dat de reden geweest dat geludiskaarten een hele tijd lang ISA gebleven zijn.
Waarom zou een SB16pci geen strak laag hebben? Wat bedoel je met strak laag?Op dinsdag 13 november 2001 20:29 schreef petalwing het volgende:
[..]
Ik denk het wel... echter ik weet het wel zeker, veel strakker laag, maar ach dan moet je natuurlijk wel een beetje stereo eraan hangen anders hoor je dat idd niet.
Waarom hebben PCI geluidskaartjes een hogere geluids/ruis verhouding? Heb je dan zo'n last van ruis? Ik bedoel je PC maakt ook al 40db herrie aan ruis enzo.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
SB16 is gewoon een bere-goede kaart.
De mijne (zo'n ASP geval) was helemaal bezaaid met condensatoren, zoals het hoort. Ding woog ook lood, zoals het hoort.
Nu heb ik een AWE64 Gold, ietsjes beter vinnik... maar het is marginaal.
De mijne (zo'n ASP geval) was helemaal bezaaid met condensatoren, zoals het hoort. Ding woog ook lood, zoals het hoort.
Nu heb ik een AWE64 Gold, ietsjes beter vinnik... maar het is marginaal.
Nou Jag, beluister het verschil maar eens tussen een AWE32 en één van de eerste Live!s. Ik hoor toch echt wel teringveel ruis op de uitgangen van de AWE32 en de Live! is zo goed als stilOp dinsdag 13 november 2001 16:42 schreef Jag het volgende:
SB16 ISA+Trust Wavetable, speelt bijna altijd mijn mp3 muziek af. Ik heb in mijn nieuwe bak een live! platinum. Enigste verschil is dat er in mijn SB16 een goeie (voor)versterker zit en in die Live! niet. (Als ie er wel is, ik heb um nog steeds niet gevonden).
En de live is over het algemeen wat lichter geluid... weet niet hoe ik het kan omschrijven, maar het is gewoon minder vol.
En de live is over het algemeen wat lichter geluid... weet niet hoe ik het kan omschrijven, maar het is gewoon minder vol.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Nooit geweten dat een wavetable kan helpen om mp3'tjes mooier te laten klinken... maar je bedoelt dat waarschijnlijk ook niet. LOLOp dinsdag 13 november 2001 22:53 schreef Skinkie het volgende:
SB16 ISA+Trust Wavetable, speelt bijna altijd mijn mp3 muziek af.
Dat had ik inderdaad ook al ondervonden, de Live! is veel zachter afgesteld. Nou is dat meestal ook wel een voordeel, want die AWE32 stond soms ineens bij een spel veel te luid. De ingang van de computerluidsprekers werd onder andere zwaar overstuurd. Ik ben er over het algemeen wel tevreden over zo. Alles kan mooi op maximale uitsturing zodat je niet zo dicht op de ruisvloer van de kaart zit, zoals bij de AWE32Op dinsdag 13 november 2001 22:53 schreef Skinkie ook nog het volgende:
Ik heb in mijn nieuwe bak een live! platinum. Enigste verschil is dat er in mijn SB16 een goeie (voor)versterker zit en in die Live! niet.
Verwijderd
De SB16 PCI is niet gebaseerd op de SB16 ISA.Op dinsdag 13 november 2001 15:50 schreef Varienaja het volgende:
[..]
Nee ik had mijn wavetable toendertijd ook gekocht voor MIDI end. Ik speel Keyboard en nu dus ook piano en dan is dat wel gaaf. Maar het is wel een hele tijd terug dat ik die SB16 gekocht heb.Op dinsdag 13 november 2001 23:10 schreef dB_A_ het volgende:
[..]
Nooit geweten dat een wavetable kan helpen om mp3'tjes mooier te laten klinken... maar je bedoelt dat waarschijnlijk ook niet. LOL
[..]
Dat had ik inderdaad ook al ondervonden, de Live! is veel zachter afgesteld. Nou is dat meestal ook wel een voordeel, want die AWE32 stond soms ineens bij een spel veel te luid. De ingang van de computerluidsprekers werd onder andere zwaar overstuurd. Ik ben er over het algemeen wel tevreden over zo. Alles kan mooi op maximale uitsturing zodat je niet zo dicht op de ruisvloer van de kaart zit, zoals bij de AWE32
Maar nog ff over die Live! Je kunt dus gewoon maximale volume geven? Was bang dat ie dan beetje "ander" lawaai ging maken
En dat ik een Live! heb gekocht ging er meer om dat daar nog Optical IN/OUT op zit. Is wel handig als die mensen met MD spelers steeds komen zeuren om mp3tjes.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Als je last van ruis had, stond er waarschijnlijk iets niet gemute dat wel gemute zou moeten staan ofzo.Op dinsdag 13 november 2001 22:47 schreef dB_A_ het volgende:
[..]
Nou Jag, beluister het verschil maar eens tussen een AWE32 en één van de eerste Live!s. Ik hoor toch echt wel teringveel ruis op de uitgangen van de AWE32 en de Live! is zo goed als stilDie AWE32 is dus een ISA kaartje met als Wave gedeelte een doodgewone SB16. Alleen het wavetable gedeelte van de kaart is flink anders(lees: beter).
ja, sorry ik ook altijd met mijn computer speakersOp dinsdag 13 november 2001 20:29 schreef petalwing het volgende:
[..]
Ik denk het wel... echter ik weet het wel zeker, veel strakker laag, maar ach dan moet je natuurlijk wel een beetje stereo eraan hangen anders hoor je dat idd niet.
Trust me, het lag echt niet aan de muting van een microfoon of iets dergelijks. Die dingen ruisen echt standaard als de tering. Daar kan iedere PCI kaart van tegenwoordig met gemak tegenop. Daarom zeg ik nog niet dat ISA kaarten in het algemeen meer ruisen; ik wil best geloven dat die juist minder ruis veroorzaken, maar in dit geval klopt het toch echt wel.Op woensdag 14 november 2001 01:09 schreef Jag het volgende:
Als je last van ruis had, stond er waarschijnlijk iets niet gemute dat wel gemute zou moeten staan ofzo.
Verwijderd
geef mij de awe64 maar, met passieve boxen lekker hard dus kan ik mijn boxen uit mn kast lekker hard zette
Ok.Op woensdag 14 november 2001 01:38 schreef dB_A_ het volgende:
[..]
Trust me, het lag echt niet aan de muting van een microfoon of iets dergelijks. Die dingen ruisen echt standaard als de tering. Daar kan iedere PCI kaart van tegenwoordig met gemak tegenop. Daarom zeg ik nog niet dat ISA kaarten in het algemeen meer ruisen; ik wil best geloven dat die juist minder ruis veroorzaken, maar in dit geval klopt het toch echt wel.
ok, nou tanx dan maar...
Het topic loopt (zoals wel vaker gebeurd) een beetje verder door dan van mij had gehoeven, maar toch bedankt.
Ik zet er dus nix anders in want het is maar een "oud" systeempje...
Het topic loopt (zoals wel vaker gebeurd) een beetje verder door dan van mij had gehoeven, maar toch bedankt.
Ik zet er dus nix anders in want het is maar een "oud" systeempje...
Verwijderd
heb net ff getest
heb namelijk zowel de sb16 en de sb live 1024 maar kwa ruis en geluid is de sb live toch echt wel stukken beter !!! (getest met sennheiser hd570 koptelefoon)
Toch niet op je A7V heOp woensdag 14 november 2001 15:03 schreef Brainpiggy het volgende:
heb net ff getestheb namelijk zowel de sb16 en de sb live 1024 maar kwa ruis en geluid is de sb live toch echt wel stukken beter !!! (getest met sennheiser hd570 koptelefoon)
Verwijderd
nee die sb16 zit op een tyan bordje in een andere pcOp woensdag 14 november 2001 16:59 schreef Baklap het volgende:
[..]
Toch niet op je A7V heOf was het een PCI versie
ik ben van een sb16 naar een sb live 1024 gegaan en daar zat echt erg veel verschil tussen!
alle muziek klonk beter op die live 1024, ik dacht eerst nog wel dat het aan me pc-boxjes lag: niet dus!
dit was dan in de pc van me ouders.. in me eigen pc heb ik een terratec DMX Xfire 1024 en die klink ook vele malen beter dan die sb16
ik zou dus zeer zeker een ander kaartje proberen: geluid gaat er echt mee vooruit!
alle muziek klonk beter op die live 1024, ik dacht eerst nog wel dat het aan me pc-boxjes lag: niet dus!
dit was dan in de pc van me ouders.. in me eigen pc heb ik een terratec DMX Xfire 1024 en die klink ook vele malen beter dan die sb16
ik zou dus zeer zeker een ander kaartje proberen: geluid gaat er echt mee vooruit!
Pagina: 1