• Reda
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-01 13:04

Reda

HA DO KEN

Topicstarter
Hi,

ik zit te twijfelen met het aanschaffen van een digitale camera.
Nu zag ik dat Sony mooie Carl Zeiss lenzen op de meeste camera's heeft zitten.
Ik heb lopen zoeken op internet maar kon er niet echt iets over vinden.
Wat is nou het eigenlijke verschil tussen 'gewone' lenzen en carl zeiss lezen?

• Killkees
  • Laatst online: 29-05-2025

Killkees

bloemetjes en bijtjes enzo

Weet het niet zeker maar:
ik denk de kwaliteit. Carl Zeiss staat bekend om de kwaliteit van z'n lenzen. Het is dus altijd positief om zo'n lens op je camera te hebben in plaats van een door de fabrikant zelf gefabriceerd ding (waarvan de kwaliteit goed maar ook slecht kan zijn).

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:32

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Let op dat ook Carl Zeiss cheape dingen kan maken! Als die camera 2 knaak vieftig en een bos wortels kost, verwacht dan niet dat je de meest fantastische lens erop hebt zitten.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Killkees

Killkees

Op dinsdag 13 november 2001 15:33 schreef Hillie het volgende:
Let op dat ook Carl Zeiss cheape dingen kan maken! Als die camera 2 knaak vieftig en een bos wortels kost, verwacht dan niet dat je de meest fantastische lens erop hebt zitten.
Ik denk niet dat er bij een goedkope camera een carl zeiss lens meegeleverd wordt. (Ben het althans nog nooit tegen gekomen)

• svanuden
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-05-2024
Carl zeiss maakt zen lenzen van een hogere kwaliteit dan dat de standaard lens is gemaakt. dus kras bestendiger en gewoon mooier zoomen zonder vertekening van het beeld wat je nog wel eens krijg als je heeeeeeel ver inzoomd met een goedkopere lens. beeld is ook scherper dan bij een normale.

k heb zelf een digitale video camera (Sony) met een Carl Zeiss lens erin. WOW dat ding heeft een quality daar begin je van te :9~ de foto's ervan zijn ook haar scherp *D

• Reda

Reda

HA DO KEN

Topicstarter
'k heb zelf al de DCR-PC100, maar ik keek nu naar de DSC85 of de DSC-F707.
Het moet dus Carl Zeiss worden. Sony dus.
Of weet iemand of Carl Zeiss ook nog op andere camera's verwerkt zit die wat goedkoper zijn?

• Killkees

Killkees

Op dinsdag 13 november 2001 15:57 schreef Reda het volgende:
'k heb zelf al de DCR-PC100, maar ik keek nu naar de DSC85 of de DSC-F707.
Het moet dus Carl Zeiss worden. Sony dus.
Of weet iemand of Carl Zeiss ook nog op andere camera's verwerkt zit die wat goedkoper zijn?
Sony heeft een contract met Carl Zeiss. Dit houdt in dat alleen Sony in Digi. Cams Carl Zeiss lenzen kan/mag gebruiken. Je zult dus een sony moeten kopen.
Ik denk niet dat je er spijt van zult krijgen. Ik heb zelf een DSC-S70 vanaf het allereerste begin en ik vind het nog steeds een superding. (lekker stevig, goede accu, zeer goede lens, enz.) Alleen de grote shutter-lag is een nadeel (hoewel alle merken daar last van schijnen te hebben)

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Carl Zeiss is gewoon een topmerk voor lenzen. Mijn brilleglazen zijn trouwens ook van hun ;)

• EricJFKleijssen
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2025

EricJFKleijssen

Seti@Home : Rasputin

Carl Zeiss is top of the bill
en Hillie: inderdaad zitten er ook CZ-lenzen op alle DDR-(voorm. Oost Duitsland)-Praktica spiegelreflex camera's.....en meteen het beste onderdeel van die camera's.

CZ-lenzen zitten bijv. ook op Hasselblad....en daar liggen er nog een paar van 'voor het oprapen' mits iemand je een lift naar de maan kan geven :D ...de NASA gebruikte nl. op alle Apollo-missies Hasselblad/Carl Zeiss...maar ja, in de Koude Oorlog hadden die gasten genoeg budget :9~

Echter, zoals Hillie al opmerkte is de lens veel maar niet alles...
(da's zo iets als Magnat speakers op een AudioSonic of Yoko versterker :o )
...kortgeleden stond er ook een hele goeie vergelijking tussen een Sony 707 en de Minolta Dimage...ff verder kijken zou ik zeggen :7

http://www.tweakers.net/nieuws/18254

http://www.steves-digicams.com/2001_reviews/dimage7.html

Wijzelf -werk- hebben goeie ervaring met de 505 -ook CZ, maar alles hangt van je persoonlijke smaak/voorkeuren af.

Youth and skill are no match for experience and treachery.

• EricJFKleijssen
  • Laatst online: 05-11-2025

EricJFKleijssen

Seti@Home : Rasputin

eigenlijk bedoelde ik deze link..

http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf707/page17.asp

... een directe vergelijking tussen "de 707" en "de 7"

succes ermee!

Youth and skill are no match for experience and treachery.

Verwijderd

Carl Zeiss maakt al meer dan 100 jaar topobjectieven voor de reguliere, chemische fotografie. Kwaliteit is vergelijkbaar met Leica, Hasselblad en Angenieux.

Een goede, scherpe opname wordt in de eerste plaats bepaald door het optische systeem, dus met een Zeiss objectief heb je een flinke voorsprong.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

De Carl Zeiss lenzen in de Sony's zijn best aardig, maar echt niet de top.
Ikzelf zou nu veel eerder gaan voor de Canon DM-MVX1 met een zeer "snelle" 1.6 fluorite lens en optische stabilisatie. (kost 4500-5000)
In een rechstreekse vergelijking tussen een Sony PC100 en mijn (2000 piek goedkopere) canon DM-MV30 liet de Sony een minder goed beeld zien (meer interferentie patronen, meer ruis rond licht/donker overgangen, minder realistische kleuren).
Ook de nieuwe Panasonic camera's met Leica objectief lijken mij zeer goed.
Maar natuurlijk mag je ook de marketing boys geloven.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• DarkSide
  • Laatst online: 09:42

DarkSide

theres no place like ::1

De lenzen die sony gebruikt.
Zijn een ontwerp van CZ.
Maar worden niet door CZ gemaakt.
Het zijn wel goede lenzen.
En zijn idd wel wat beter dan de gemiddelde lens in een Digicam.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

DarkSide heeft gelijk, Sony betaalt Carl Zeiss voor het ontwerp, maar maakt de lenzen zelf... en de kwaliteit van het glas doet ook mee in het hele verhaal. Ik heb begrepen dat deze lenzen zeker niet slecht zijn, maar het is geen 'Hasselblad' kwaliteit.

• Reda

Reda

HA DO KEN

Topicstarter
Op dinsdag 13 november 2001 20:09 schreef DarkSide het volgende:
Zijn een ontwerp van CZ.
meen je niet
dus Sony flasht de boel een beetje met hun klanten het idee geven dat de een echte Carl Zeiss kopen.. niet leuk dit

Verwijderd

HAHAHA.
Tis Sony dus gelukt. Wat een pr stunt zeg!! Tis al gezegd, maar Sony maakt ze idd ZELF. Ze betalen Carl Zeiss voor de specificaties van lenzen.
Ook lachen: De nieuwe microdv van Sony wilde ze ook en Carl Zeiss voor hebben. CZ zei toen: Nee Sony, dat wordt ons te klein......Dus geen CZ lens voor de nieuwste Sony's!!!!!!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:50

JvS

Ik heb hem zelf ook

volgens mij gaat dit over digicams :P

>> [forum=33] :+

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
Zijn een ontwerp van CZ.
dat klopt inderdaad.. Sony maakt de lenzen zelf, volgens specificaties van Carl Zeiss. wat niet wil zeggen dat die lenzen niet van hele goed kwaliteit zijn..

Have a wheelie good weekend!

Pagina: 1