Oude auto/Audio

Pagina: 1
Acties:

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-07 15:44

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

Topicstarter
Dag allen,

Ik heb een oude kar (kadett e '89)
daar wil ik een deel audio inleggen,
nou weet ik wel dat je kabels dik genoeg moeten zijn, en wat voor speakers en subs ensow ik wil, maar ik heb dus niet zon standaard ISO-stekker uit mijn dashboard-gat hangen...
Alleen een stel kabels.

Ik heb al flink gezocht, hier en op google, maar ik kan geen site vinden met (kadett specifieke) info over welke draad waarvoor is, en meer van die dingen.

Wie heeft er inbouwtips voor mij, of weet sites over mijn 'probleem'?!

¯\_(ツ)_/¯

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Ik raad je toch aan om even naar een autodealer te rijden. Zij hebben meestal de alleroudste schema's nog liggen...

Die helpen je vast wel.. :)

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:24
whoa! ik heb ook sinds een maand een kadett e uit 89.

zonder versterker kan je nog best met de standaard kabeltjes trouwens..

ik kwam voor hetzelfde probleem te staan. ik naar een garage.. die pakt zon ISO-stekker verloopstuk, en die aardige man begint mn radio in te bouwen. is erg moeilijk zonder zon stekker. je weet niet precies welk kabeltje waarvoor is.. 1tje zat rechtstreeks op de accu. andere ging weer via het contactslot. achja.

35,- was ik kwijt voor ISO-verloopstekkers en het mannetje dat alle kabels heeft doorgemeten om te kijken wat het waren. toen plofte mn zekering toen hij aanging [ik had al betaald]. stopt ie er ook nog een nieuw zekeringetje in.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Dat is idd een geklooi met oude auto's. Ik heb zelf ook wel eens voor het probleem gestaan. Uiteindelijk is het helemaal gelukt, maar wel met veel proberen :).

• beschuitfluiter

beschuitfluiter

Topicstarter
jah, een kabel snap ik welke t is :de antenne,
maar voor de rest komen d'r een deel oude smerige bruine en rode draden aldan niet samengeknoopt uit mijn gat gehangen...

Bruin zal wel aarde zijn, en rood de plus... maarja...

¯\_(ツ)_/¯

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Er zit bijvoorbeeld ook een 12V permanent draad bij, een switched 12V draad, misschien een 12V verlichting draad. Maar je probeert gewoon welke draad ervoor zorgt dat je ding het doet, en dat is de goede :P.
De speakerkabels herken je wel waarschijnlijk, omdat je daar vier in dezelfde kleur van hebt. Kortom, je komt een heel eind met proberen en beredeneren.

Verwijderd

vaag wat doet iedereen hie rmoeilij kover, ik had het in paar uurtjes voor elkaar

• beschuitfluiter

beschuitfluiter

Topicstarter
ISO zeker?
;)

¯\_(ツ)_/¯

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op dinsdag 13 november 2001 16:34 schreef beschuitfluiter het volgende:
jah, een kabel snap ik welke t is :de antenne
Het kan best zijn dat je daar ook nog een verloopstuk voor nodig hebt :)

Verwijderd

wat iso?

ja ik heb er geen versatnd van van die termen maar het werkte allemaal wel meteen

inclusief cd-wisselaar :)

• beschuitfluiter

beschuitfluiter

Topicstarter
iso is zo'n blok met kabels...
[img=http://www.mp3cdspeler.nl/images/fotos/produkten/39_6.jpg
[/img]

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

ja die zat er aan want hij kwam dus uit mijn vaders auto maar aj dat paste niet dus die heb ik eraf geknipt

• TheLemon
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Is idd helemaal niet zo moeilijk, maakt ook echt niet uit welk merk/type/leeftijd van je auto.
Ik heb het al gedaan bij meerdere oude en nieuwe auto's, met en zonder ISO (die klopt ook niet altijd trouwens).
Waar het om gaat is om een massadraad, een permanent 12V draad en een door het contactslot geschakelde 12V draad(is niet eens echt nodig) te vinden. Dit kan je zo van je sigarettenaansteker ofzo aftappen of anders moet je idd even uit de bieb een boekje over die kadett halen en kleuren uitzoeken.

Er is trouwens ook al een uitgebreide draad hierover te vinden van een paar dagen geleden.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
12V permanent kan je achterhalen door een multimeter te pakken en die met een pool tegen het chassis (bijv. het randje van de sigarettenaansteker) te houden (met het contact uit). Met de andere pool ga je de draadjes af en je ziet dan vanzelf welke 12V geeft. Dit is je permanente 12V van de accu.

12V switched achterhaal je op dezelfde manier, nu echter met het contact aan. Ik had dit niet in mijn auto, maar ik wou wel dat de radio uitging als het contact uit is. Dit heb ik opgelost door 12V van de sigarettenaansteker te pakken (bij mijn auto gaat die uit als het contact uit is).

Je speakers zijn meestal dubbele draadjes met een gemarkeerde ader. Eenvoudig aansluiten en luisteren leert welke draad aan welke speaker zit.

Mocht je ook nog de verlichting van je radio met de dashboardverlichting willen schakelen dan moet je een draadje verbinden met de lichtschakelaar van je auto. (Dus VOOR de koplamprelais, de schakelspanning). Ik heb die illumination draad zelf gemaakt door achterop mijn verlichtingsschakelaar te meten welke 12V geeft als de schakelaar op gedimd licht staat. Als ik nu m'n verlichting aanzet dan gaat het powerknopje van de radio branden. Als de radio aanstaat en de koplampen gaan aan dan dimt het display iets. Als je auto al zo'n draadje heeft liggen dan is het weer een kwestie van de overige aders op dezelfde manier doormeten met je verlichting aan.

Suc6!

Concrete Loop Watercooling

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Klinkt als een subtiel samenspel tussen de spanningsmeter en de contactsleutel.....

Enfin, wat ga je erin hangen?

• beschuitfluiter

beschuitfluiter

Topicstarter
Kenwood MP6090R (jaja die met MP3 :P ) met Boston Speakers achter en een Composet voor, waarschijnlijk pioneer of JBL...

PS
kheb eens ff wat draden uit mij dashboardgat gepulkt en er blijven d'r 2 over: een rode en een bruine, en de rest zit ingetaped in een bundel...

¯\_(ツ)_/¯

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Pardon, maar met zulke speakers neem ik aan, dat je een serieus plan hebt voor een inbouwplan om je front speakers een serieuze bas te laten beuken en de rear zekers te zijner tijd aan te sterken met op zijn minst een free-air woofer uit de respectabele klasse, inc. 4 kanaals versterker met actieve filters...

• beschuitfluiter

beschuitfluiter

Topicstarter
klopt... maar ik begin denk ik toch gewoon met die kenwood en een composetje en dan volgende maand 6"x9" + versterker achter, dan heb ik nog even tijd voor een MDF hoedenplank...
kijk het inbouwen van de speakers zelf is niet zo'n probleem. maar het is de electro waar ik 0 ervaring mee heb...

¯\_(ツ)_/¯

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Mijn auto uit 1989 had gewoon op elk kabeltje gedrukt staan waarvoor 't was: SpkL, SpkR, GND, etc etc.

Siditamentis astuentis pactum.

• beschuitfluiter

beschuitfluiter

Topicstarter
joe lukkie basturt :)

¯\_(ツ)_/¯

Pagina: 1