BIOS trubbels

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Red_Head
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-08 06:24

Red_Head

Kleine moeite groot plezier !!

Topicstarter
Hey, ik heb toch iets apparts met mijn bios |:( (JA ik heb bijna alle topics al gelezen maar dit is heel erg VAAG WEL INteresant om optelossen misschien.

Mijn BIOS een AWARD....uit '98 voor een MSI 6331 een of ander aangepast mobo. :(
Nu heb ik het over geflashed met iemand met de zelfe bios
werkte niet |:(
ik kan namelijk niemand vinden met de zelfde mobo ik had wel iemand gevonden maar die wou er niet aan mee doen.... :Y)

Ik zal even nog vertellen waar het precies om gaat.

Slot 1 PII 400MHz
(zo'n sleuf waar je je proc in doet i.p.v een voetje)
alles onboard
ik heb geprobeerd om met een oude ISA videokaart te booten
lukt (half maar dan krijg ik geblokt beeld, (voornamalijk paars)hij gaat zoeken naar flop ik heb ook al een flop gemaakt zoals msi zegt (maar weet dus niet welke bios versie
ik had dus ik weet niet welke ik moet pakken voor mijn bios :r :'(

PLEASE HELP !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

HEY SCHREEUW NIET ZO EN WEES EENS WAT DUIDELIJKER IK SNAP JE NIET!!!

*** pff moest ff

gewoon ff naar MSI.com.tw gaan en je MB en bios zoeken.

// de 6331 bestaat naar mijn idee niet, en anders zou het een socket-a board zijn (6330 serie) en geen slot1 board.

Is het deze niet ?

http://www.msi.com.tw/products/mainboard/mainboard.php?model=MS-6163+V3.0

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Wat ik even niet snap is je probleem ;)

Heb je je BIOS al een keer geflashed en ging het daarna fout --> Nieuwe chip erin, of ander moederbord kopen.

Probeerde je je moederbord te flashen maar lukt het helemaal niet? --> goede BIOS vinden op www.msi.com.tw.

Ik denk eerlijk gezegd omdat je nu probeert te booten met een ISA vga kaart dat het na het flashen verkeerd is gegaan... Dan heb je een iets groter probleem en is je BIOS mol.... Dan kun je alleen nog booten met een goede chip van iemand anders, chip eruit halen (terwijl hij aan staat) --> kapotte chip erin zetten en dan met een goede bios flashen.... dan krijg je hem wel weer aan de praat...

suc6

Verwijderd

Als je posting doet lees dan eerst ff de FAQ.
(Hoofdlettergebruik)

Maar ehh die bios is dus echt niet goed.
6331 Nog nooit van gehoord.

kijk ff op www.msi.com.tw en probeer daar eens de goede mobo uit te zoeken en kijk direct ff op het mobo zelf of er een type nummer opstaat of dat je de chipset kunt identificeren.

Succes! Heb je wel nodig :7

Verwijderd

euh...naar wat voor flop zoekt ie? wil je een os booten? of gaat dit alleen om je bios? (als het om de bios gaat, zit je hier verkeerd nl)

Verwijderd

Op dinsdag 13 november 2001 14:39 schreef dutchrups het volgende:
Heb je je BIOS al een keer geflashed en ging het daarna fout --> Nieuwe chip erin, of ander moederbord kopen.

Dan heb je een iets groter probleem en is je BIOS mol.... Dan kun je alleen nog booten met een goede chip van iemand anders, chip eruit halen (terwijl hij aan staat) --> kapotte chip erin zetten en dan met een goede bios flashen.... dan krijg je hem wel weer aan de praat...
Ander mobo kopen: hoeft niet.

En de 2e kan hij toch niet? want de andere persoon in dit verhaal wilde niet meehelpen...

Oplossing: www.flashbios.org
Ik ken die man persoonlijk en hij is goed!
(lees het guestbook maar)

• RupS
Suggestie: Move.To Proc's Mobo en Geheugen & aanpassen topictitel.... :) :)

• RupS
Op dinsdag 13 november 2001 14:43 schreef e-forze het volgende:

[..]

Ander mobo kopen: hoeft niet.

En de 2e kan hij toch niet? want de andere persoon in dit verhaal wilde niet meehelpen...
Nee, ander mobo kopen hoeft niet, maar er is een kans dat het nog helemaal mis gaat, dan dus wel...

Mijn optie van BIOS chip eruit halen terwijl ie aan staat, de foute terugduwen en flashen is bij mij nog nooit verkeerd gegaan....

Wat hij nu moet doen is iemand zoeken die wel mee wil werken :)

• Red_Head
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-08 06:24

Red_Head

Kleine moeite groot plezier !!

Topicstarter
JA, jullie hebben gelijk dat mobo wat ik zei bestaat idd niet het is de MS 6131 typ foutje bedankt voor jullie reply's ik heb er alleen nog niet zo veel aan......

maar ik blijf proberen ik denk dat ik maar een nieuwe chip het word andere oplossingen blijven bijna uit

Verwijderd

Op dinsdag 13 november 2001 14:51 schreef dutchrups het volgende:

Mijn optie van BIOS chip eruit halen terwijl ie aan staat, de foute terugduwen en flashen is bij mij nog nooit verkeerd gegaan....
Ik ken de methode wel, maar er zijn ook mensen die het voor elkaar krijgen om dan die pootjes weer om te buigen en zo die chip te verkloten (niet gezegd dat de topicstarter dit ook doet)

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

>[forum=7]

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Award heeft een noodprocedure in het bios zitten.

Ik heb ook zo'n 6163 en je moet gewoon even opletten welke versie je hebt.. je hebt er idd 2 biossen voor en 1 daarvan werkt niet.

Je geeft zelf al aan dat de 'floppy-procedure' werkt maar dat je flop niet goed is. Dat klopt:
  • maak een dos boot flop (format a: /u/q/s)
  • kopieer de flash util naar die flop + het juiste bios
  • rename de flash util naar awdflash.exe en de bios naar bios.bin
  • maak een autoexec.bat op die flop en zet daar in: awdflash.exe bios.bin /sn /R
Laat 'm booten (desnoods met isa kaart, hoeft niet, zonder beeld doet dit het ook) en na wat gerommel op de flop reboot hij vanzelf en doet het weer. (mits je de juiste bios versie hebt)

• RupS
Op dinsdag 13 november 2001 15:15 schreef e-forze het volgende:

[..]

Ik ken de methode wel, maar er zijn ook mensen die het voor elkaar krijgen om dan die pootjes weer om te buigen en zo die chip te verkloten (niet gezegd dat de topicstarter dit ook doet)
Daarom zeg ik ook dat het bij mij nog nooit fout is gegaan :). Maar je hebt gelijk, voorzichtigheid geboden....
Op dinsdag 13 november 2001 15:24 schreef hezik het volgende:
[...]
Ja, die ken ik. Maar als hij nu zo ver is dat hij zijn BIOS heeft gesloopt boot hij dus helemaal niet meer. Dan start hij dus al helemaal niet meer op van bootflop.

Zonder videokaart werkt dit ook niet, je moet beeld hebben (er moet een videokaart in zitten) om van een flop te kunnen booten....

Verwijderd

Het hot-swappen van een bios gaat idd prima..

ECHTER..

in zijn geval werkt de bootflop wel. Ook als je een verkeerd bios flashed werkt die procedure namelijk.

Vertrouw me maar, werkt echt ;)

(je ziet 't ook al aan het feit dat die PC nog wel op de flop gaat lopen rommelen na het booten)

En nee, je hebt geen videokaart nodig om van flop te kunnen booten. De vele LRP routertjes met enkel mobo+flop+netwerkkaart bewijzen dit al.

Reden dat ik dit allemaal zo zeker weet is omdat ik ooit ook een verkeerd bios op dat mobo gezet heb.
Pagina: 1