Toon posts:

CD-ROM en CD burner zijn er mee gestopt..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen..

Ik heb dus de oude PC van mn broer, die nu in het buitenland zit. (heb ik dus niets aan, zucht ;))

Tot nu toe werkte alles zeer goed.. totdat gisteravond mn CD-Brander (PlexWriter 12/10/32a staat erop) geen cd's meer wilde lezen..

Nagoed, ik dus even opnieuw opstarten, en na wat gepruts las hij toch weer CD's.. tot gisteravond. Hetzelfde probleem. Geen cd's meer lezen.

Het lampje op de brander gaat wel lezen, en hij gaat wel open en dicht.

Nagoed, ik denk, doe een cd in mn Cd-Rom (Philips 48x) speler, om toch die cd te kunnen lezen.. gaat mn cd-rom speler helemaal niet meer open. Het lampje gaat wel branden, dus hij heeft wel stroom!

Als ik opnieuw opstart gaat hij wel weer open, tijdens het opstarten dus.

Ik heb de computer al even opgehad, en alle stroomkabels zitten goed, en die grijze kabel ook, denk ik. (Die kabel is trouwens in de lengte in stukjes gesneden en bij elkaar gebonden..)

Ik heb geen rare software geinstalleerd, en aan de hardware instellingen kom ik al helemaal niet.

Wat kan het zijn? Een virus? (Ik heb geen virusscanner..) Of misschien die kabel die (door mn broer) in stukjes is gesneden?

Dankjulliewel!

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:49

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Tsja vaag probleem, zou inderdaad de IDE (de grijze) kabel kunnen zijn.
Je zou kunnen proberen die te wisselen met die van de HD, als die raar begint te doen met opstarten dan weet je zeker dat het aan de IDE kabel ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier geen nieuwe kabels liggen, zijn die duur? Dan haal ik even nieuwe, het ziet er niet al toe moeilijk uit om er een nieuwe in te doen.

Maar die grijze is toch niet voor de stroom? Want mn CDrom speler gaat niet meer open, terwijl hij wel stroom heeft aan het lampje te zien..

• Vae Victis

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

De grijze is voor data, en de andere met 4 draadjes eraan is voor stroom.

een nieuwe IDE kabel, is niet zo duur. :)
Kocht laatst een voor 5 gulden.

Verwijderd

Topicstarter
Maar als het de grijze kabel is, dan zou hij toch wel open moeten gaan.. ?

• Vae Victis

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Nee, dat hoeft niet als windows een cd probeert te lezen (die hij niet of nauwelijks kan lezen) dan blijft hij wel eens in een loop 'zitten', probeert dan gewoon hardnekkig die cd te blijven lezen.

Is het trouwens met elke cd of gewoon een bepaalde?

• DennisBoom
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-12-2025
Misschien zit er een CD niet helemaal goed in. Probeer eens een paperclip in het kleine gaatje te steken of voorzichtig met je hand het laadje open te trekken.

Geen beurs, geen tempo

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 13 november 2001 13:35 schreef DennisBoom het volgende:
Misschien zit er een CD niet helemaal goed in. Probeer eens een paperclip in het kleine gaatje te steken of voorzichtig met je hand het laadje open te trekken.
Hey quoteknop :)

Ja, hij zit er goed in, hij deed het wel goed namelijk.. met die cd die erin zit..

Ik ga denk ik als eerste die grijze kabel vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een grijze kabel gekocht.

Maar als ik opstart zie ik de CDrom en brander wel allebei staan!

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, tweakers en nerds help me!

Ik heb dus nieuwe kabel gekocht..

Op IDE1 zitten mijn HD's. Die werken.
Op IDE2 zaten mijn CDrom en brander.

Op het moment dat ik op IDE2 beide spelers aansluit komen mijn HD's niet meer op toeren, en herkent die ze dus niet meer bij het opstarten.

Op het moment dat ik 1 van mn spelers aansluit, komen mn HD's wel op toeren, maar herkent tie ze ook niet!

Op het moment dat ik alleen IDE1 gebruik doen mn schijven het wel.

IDE2 verrot of mn voeding?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand?

• Ferdo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

Kabel verkeerd om?

(Gekleurde kant van de kabel moet in beide spelers aan de kant van het voedingskabeltje zitten, op het moederbord aan de kant van pin 1, vaak met pijltje aangegeven, anders staat er een heel klein 1-tje)

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

Verwijderd

Of je voeding verrot is kan je heel makkelijk testen. Gewoon door de stekkers van je HD's te wisselen met die van je spelers. Als er iets niet werkt, weet je welke stekker kapot is. Je voeding is nog wel goed, want anders zou er zwarte rook uitkomen/zou je pc überhaupt niet aangaan.

Probeer je CDROM alleen op IDE 2 te zetten. (zet hem wel even op "single") Dat kan je ook doen met je CD burner. Als dat alle twee gewoon werkt, zou ik je computer overnieuw installeren, want dan is je OS verrot.

Verwijderd

Topicstarter
Kabel zit niet verkeerd om, past maar op 1 manier..

En het ligt niet aan mn OS, want het gebeurt al met booten.

Verwijderd

Topicstarter
En ik haat dit. :) Kut PC's.

• TheLunatic
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Op dinsdag 13 november 2001 22:10 schreef -Wendy- het volgende:
En ik haat dit. :) Kut PC's.
Die kamer waar die PC staat he, heeft die ook een groot raam?

Mother, will they like this song?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 13 november 2001 22:18 schreef TheLunatic het volgende:

[..]

Die kamer waar die PC staat he, heeft die ook een groot raam?
Ja, 2 hoog.. :P

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Op dinsdag 13 november 2001 13:20 schreef -Wendy- het volgende:
Ik heb hier geen nieuwe kabels liggen, zijn die duur? Dan haal ik even nieuwe, het ziet er niet al toe moeilijk uit om er een nieuwe in te doen.
dat is inderdaad niet zo moeilijk maar let er aub goed op dat je hem niet verkeerd om erin doet want dan heb je een probleem }:O

edit:

ehm... spuit 11 |:(

[edit 2]
Kabel zit niet verkeerd om, past maar op 1 manier..
En het ligt niet aan mn OS, want het gebeurt al met booten.
misschien niet verkeerdom in je hd's, maar misschien verkeerd om in je moederbord :?
[/edit 2]

Hoi

Verwijderd

Topicstarter
misschien niet verkeerdom in je hd's, maar misschien verkeerd om in je moederbord
Past ook maar op 1 manier.. :)

• Surcouf
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-10-2025
Ok, wat misschien helpt is dit.
Op IDE 1, een hd (de boothd, als master) en de cdromspeler, cdrom als slave(check de jumpers op de achterkant van de cdromspeler.)
Op IDE 2, Als master de writer en als slave de hd. Ook hier weer jumpers checken.

Dan pc aanzetten en meteen het BIOS in. Meestal door tijdens de geheugentest te beginnen met op de delete toets te drukken. In het BIOS zoek je automatic hdd detect of iets dergelijks op. Laat nu al je IDE devices detecteren, sla de BIOS instellingen op en kijk of het zaakje weer normaal wil opstarten en alles zich meldt.

Check vervolgens of bij alle apparaten in apparaatbeheer het DMA hokje is aangevinkt.
Probeer het eens. Suc7.

PS je hebt niet vermeldt welke windows versie je hebt, dus ik ben uitgegaan van win98.

Yo people, take my advice. Take of your pants and slide on the ice!

Pagina: 1