SQL Server lockt z'n files?

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-03 20:19

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Dag allen,
Ik heb recentelijk ondervonden dat MS SQL Server (versie 7.0 en 2000 zover ik weet) z'n databasebestanden (de MDF en LDF's) op filesystem niveau exclusief lockt. Dat zou dus betekenen dat het onmogelijk is om deze bestanden op filesystem niveau te defragmenteren, terwijl dat nou juist een goeie bijdrage aan de snelheid kan leveren bij grote databases.

Is er een manier om ze alsnog te defragmenteren (op filesystem niveau) of te zorgen dat SQL Server ze niet exclusief lockt, maar ze 'gewoon' opent?

Alvast bedankt.

日本!🎌

• Greyfox
  • Laatst online: 17-04 23:50

Greyfox

MSX rulez

Je kunt de databases offline zetten.

MSX 2 rulez more

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Het is dus niet de bedoeling dat de databases voor lange (meer dan een paar minuten) offline moeten. Ze moeten dus gedefragmenteerd kunnen worden terwijl de databases online zijn.

Immers, andere bestanden die in gebruik zijn, kunnen ook gewoon gedefragmenteerd worden...

日本!🎌

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
defragmenteren maakt voor een database denk ik niks uit.
De data staat toch kris-kras door de file heen.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
De data staat toch kris-kras door de file heen.
Nee hoor, een goeie database die zo nu en dan op database niveau gedefragmenteerd wordt (kan zelfs automatisch in MSSQL) heeft data niet kriskras doormekaar staan hoor...

Maar mijn idee was dus dat als een database uitgelezen moet worden, gaat het sneller als het 1 sequenteel bestand is, als wanneer het kweenie-hoeveel brokjes data zijn die over de HD verspreid liggen.

日本!🎌

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:57

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op dinsdag 13 november 2001 13:11 schreef _Thanatos_ het volgende:

[..]
Maar mijn idee was dus dat als een database uitgelezen moet worden, gaat het sneller als het 1 sequenteel bestand is, als wanneer het kweenie-hoeveel brokjes data zijn die over de HD verspreid liggen.
Hmm.. maakt volgens mij niet uit als je je indexen maar goed definieert... en die indexen natuurlijk op 1 page of opvolgende pages liggen.

Heeft NTFS geen voorzieningen zodat er gewoon weinig fragmentatie optreedt, net als bijv. ext2?

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op dinsdag 13 november 2001 13:56 schreef Creepy het volgende:
Heeft NTFS geen voorzieningen zodat er gewoon weinig fragmentatie optreedt, net als bijv. ext2?
Dat schijnt er inderdaad in te zitten.
Maar dat SQLServer de files exclusief lockt lijkt me niet zo gek... Anders zou een ander proces er zomaar mee aan de haal kunnen gaan.

En dat is niet iets dat je mee wilt maken denk ik ;)

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ja klopt, NTFS fragmenteert inderdaad veel minder makkelijk dan FAT, maar het gebeurt dus wel nog en het is onvermijdelijk, tenzij elke database z'n eigen partitie heeft ofzo :)

maar wat je zegt, ACM, je hebt wel gelijk dat een ander proces (virus bijv) niks met die files mag... kennelijk betekent dat dus hetzelfde lot voor defraggers

日本!🎌

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op dinsdag 13 november 2001 14:32 schreef _Thanatos_ het volgende:
tenzij elke database z'n eigen partitie heeft ofzo :)
Kan MSsql niet eens met raw-partitions overweg? ;)

Maar das opzich wel een grappige optie in Oracle/Sybase/Informix/etc.
maar wat je zegt, ACM, je hebt wel gelijk dat een ander proces (virus bijv) niks met die files mag... kennelijk betekent dat dus hetzelfde lot voor defraggers
Mja, ik had het gewoon over de standaard filetools (admin die te stom is om door te hebben dat ie die files van 5GB niet mag verwijderen enzo ;) ) en allerlei dat soort zaken.

Maar ook virussen wil je er niet aan hebben natuurlijk (niet dat je die op een server zou moeten kunnen krijgen, behalve zaken als nimda dan, magoed)
Pagina: 1