Even een rare vraag: Lampen en dimmers enzo

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Theeboon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 07:05

Theeboon

theebonen bestaan!

Topicstarter
Was nooit zo goed in natuurkunde :)
Maar verbruikt een lamp daadwerkelijk minder energie als je de dimmer op halve stand zet? (vergeleken met een lamp die dan op de volle stand staat)

"I sit in my room and imagine the future."

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:39
Volgens mij niet, de dimmer gebruikt volgens mij de andere watts... Maar wellicht is dat al veranderd?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

Voor zover ik weet is een lamp een enorme energie-vreter. Bijna alle energie (90%) die een lamp produceert is in de vorm van warmte. Als je 'n lamp half dimt dan gebruikt ie dus de helft minder energie (als we van een constante uitgaan). De dimmer zal dan ook iets gebruiken, maar dat weegt niet op tegen de energie van de lamp.

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

De dimmer gebruikte de andere watts heb ik geleerd op school. Lampen verbruiken inderdaad een hoop energie. Zag pas op de BBC een programma waar een man zijn eten kookte op de warmte die een gloeilamp afgaf. Met een dimmer zou je dus je eten gewoon warm kunnen houden >:)

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op dinsdag 13 november 2001 00:43 schreef VageGast het volgende:
De dimmer gebruikte de andere watts heb ik geleerd op school. Lampen verbruiken inderdaad een hoop energie. Zag pas op de BBC een programma waar een man zijn eten kookte op de warmte die een gloeilamp afgaf. Met een dimmer zou je dus je eten gewoon warm kunnen houden >:)
Da's gek. Ik heb een 100W lamp op m'n studeerkamer die de boel idd warm kan houden (CV hoeft er echt niet aan), maar als ik de dimmer op 1/4 zet (vermoedelijk 25W naar de lamp) verzeker ik je dat die dimmer niet 75W radieert; dan had ik er een SoA koeler op moeten zetten om het koel te houden. Kan dus niet kloppen!

Oslik blyat! Oslik!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:33

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Titel ff beetje aangepast :)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:02
Op maandag 12 november 2001 23:19 schreef DiedX het volgende:
Volgens mij niet, de dimmer gebruikt volgens mij de andere watts... Maar wellicht is dat al veranderd?
Hmm.. Volgens mij toch niet..

(het is wel zo dat een dimmer ook energie verbruikt, maar niet de rest!)

Een gewone conventionele dimmer werkt namelijk als volgt: Je netspanning is een sinusvormige wisselspanning. De dimmer zal de spanning niet op de nul-doorgangen van elke sinus doorlaten, maar pas later de spanning doorgeven aan de lamp.. (dus bijv. op 50% van de halve periode aangaan!). Daardoor krijgt de lamp dus inderdaad minder energie. je moet de dimmer dus gewoon zien als een hele snelle gestuurde schakelaar!

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Klopt, de dimmer zelf verbruikt nauwelijks energie..

IP Rocks

Verwijderd

idd als het een fatsoenlijke dimmer is gebruikt hij minder energie

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 10:02

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op dinsdag 13 november 2001 09:56 schreef Twynn het volgende:

[..]

Hmm.. Volgens mij toch niet..

(het is wel zo dat een dimmer ook energie verbruikt, maar niet de rest!)

Een gewone conventionele dimmer werkt namelijk als volgt: Je netspanning is een sinusvormige wisselspanning. De dimmer zal de spanning niet op de nul-doorgangen van elke sinus doorlaten, maar pas later de spanning doorgeven aan de lamp.. (dus bijv. op 50% van de halve periode aangaan!). Daardoor krijgt de lamp dus inderdaad minder energie. je moet de dimmer dus gewoon zien als een hele snelle gestuurde schakelaar!
JA dit klopt helemaal een dimmer knipt gewoon een deel van de spanning eruit dus een bepaald deel van de sinus wordt niet doorgelaten dor de lamp mischien zit er nog een Condensator in om te voorkomend dat je je licht ziet knipperen maar dat weet ik niet zeker

• Glewellyn
  • Laatst online: 08:40

Glewellyn

is er ook weer.

Als we een dimmer als een soort grote weerstand beschouwen is het makkelijk te verklaren... nu weet ik alleen niet of dimmers op die manier werken.

Ik ga er maar even van uit dat het zo werkt...

Ooit heb ik geleerd dat

U (in volts) = I (in amperes) * R (in Ohms)
en
P (in Watts) = U (in volts) * I (in amperes)

Laten we even uitgaan van een 440 watt lamp (is makkelijk rekenen)

P = U * I
440 = 220 * 2

U = I * R
220 = 2 * 110

Dus:
P = 440 Watt
U = 220 Volt
I = 2 Ampere
R = 110 Ohm

Nu verhogen we de weerstand naar 220 Ohm (we draaien de lamp wat lager, zo'n bouwlamp in je slaapkamer is ook niet alles >:) )

Bekend zijn nu
R = 220 Ohm
U = 220 Volt (komt nog steeds hetzelfde uit het stopcontact)

U = I * R
220 = x * 220

Dus:
I = 1 Ampere

P = U * I
x = 220 * 1

Dus:
P = 220 Watt

De consumptie van de lamp is met de helft afgenomen (hierdoor geeft de lamp echter minder dan de helft licht omdat hij bij een lager vermogen minder efficient is)

*zucht*

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Bij de ouderwetse weerstands-dimmer was het idd zo dat alle warmte die normaal door de lamp op vol vermogen verstookt zou worden dan in de dimmerverstookt zou worden...

een moderne dimmer gebruikt een triac (heel simpel vertelt een electronische schakelaar) die pas gaat geleuiden als de netspanning boven een bepaalde waarde komt. die waarde kun je dus instellen...

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Verwijderd

Ja als je de dimmer als een weerstand ziet (variabel) dan
heb je een normale spanningsdeler.
En dan verbruikt de lamp x % en gaat er veel vermogen ook in
de dimmer zitten.

Daarom werkt vrijwel geen enkele dimmer zo.

Ooit een weestand horen piepen/brommen/fluiten. ??

Dimmers hoor je vaak wel.

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

over triac en IGBT dimming zie hier

eve simple dit is triac dimming op 50%
Afbeeldingslocatie: http://www.ies.nl/images/Itecinfo-03.gif
en hier gaat de licht wereld naar toe:
Afbeeldingslocatie: http://www.ies.nl/images/Itecinfo-08.gif

IS BTW een echter verbertering echt veel minder zoom geluiden.. :)

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

Pagina: 1