ik ken "webmin" niet, mis ik wat ??

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
ik ken webmin niet ik heb niet wat screenshots gezien. Ik denk dat ik maar eens even ga inlezen en een test FreeBSD box op ga zetten om Webmin te testen en te beslissen of ik het op mijn COLO bak ga zetten (waarschijnlijk niet, ik haat gekloot in mijn conf files)

Ik kan redelijk goed met ssh / scripts/ config files overweg dus het zal wel neit veel toegevoegde waarde hebben behalve FUCKED UP configfiles.

Wel is het erg handig als je een server voor iemand anders inricht!! met minder kennis van zaken maarja moet je iemand zonder kennis van zaken wel een server laten beheren ?? kan ik hem beter overtuigen het beheer aan een ander over te laten ......

goed, wat zijn jullie ervaringen met webmin ???

Als ik het os goed ken heeft het dan nog toegevoegde waarde ??

Laat webmin mijn config files netjes achter ?????

Thnks

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• nicxz
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Ik ken webmin van mijn werk, en zou niet meer zonder willen. Maar ik ben dan ook een heel lui jongetje :) Ik gebruik het op mijn eigen servertje niet, omdat ik ook niet graag programma's gebruik die conf files veranderen voor me, maar heb het vandaag nog wel op een server voor iemand met nog minder (nog minder, kan dat!?) kennis van linux geinstalleerd. Maar dan vooral omdat hij van afstand users wil kunnen toevoegen etc. Mijn conclusie: webmin is ok, maar als superadmin kan het eigenlijk niet :9

"Honesty may be the best policy, but it’s important to remember that apparently, by elimination, dishonesty is the second-best policy." George Carlin

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Als je goed met het OS overweg kunt, zou ik Webmin niet aanraden. Nee, je mist niet zoveel :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• asusk7m550
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08 11:49

asusk7m550

Athlon 550@500

Ik probeer webmin juist te ontwijken.
Want waarom gebruik je linux nou ook al weer, ik omdat ik nieuwe dingen wil leren. En als je webmin gaat gebruiken gaat er veel voor je verloren. Net zoals je xwindows gebruikt ipv de shell.

Maar misschien spreek ik wel alleen voor mezelf hoor.

It takes only a minute to get a crush on someone, an hour to like someone, and a day to love someone, but it takes a lifetime to forget someone.

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

Webmin is vooral gewoon handig. ;)
Zolang je weet wat het precies doet in welke config-files is er niets op tegen. Maar als je het gebruikt omdat je niet weet hoe je het anders moet doen ben je verkeerd bezig imo.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
hehe, pakkende kop 3 reacties op zo'n korte termijn, alle 3 quoten word me te gek (ikke = lui :Z )

Ik geloof dat jullie gelijk hebben ik blijf bij mijn oude bekende ssh.

wel zal ik het thuis als test neerzetten om mijn kennis uit te beiden (shell en webmin kennis) zodat ik het evt. aan anderen kan meegeven als eerste opzet bij het beheren van hun server .!

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 22:44 schreef Jotti het volgende:
Als je goed met het OS overweg kunt, zou ik Webmin niet aanraden. Nee, je mist niet zoveel :)
Als je goed met het OS overweg kunt heb je apt-get ook niet nodig ... :)

Verwijderd

[b]Op maandag 12 november 2001 22:46 schreef gaat er veel voor je verloren. Net zoals je xwindows
Noem dat a.u.b. NOOIT meer XWindows :)

Het heet namelijk het X Window System
Het heeft helemaal niks, maar dan ook niks met windowS te maken. X voor UNIX was er zelfs eerder dan Windows.

• Platypussy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-08 16:18
Op maandag 12 november 2001 23:19 schreef epauli het volgende:

[..]

Noem dat a.u.b. NOOIT meer XWindows :)

Het heet namelijk het X Window System
Het heeft helemaal niks, maar dan ook niks met windowS te maken. X voor UNIX was er zelfs eerder dan Windows.
Doe niet zo hysterisch... Typisch een antwoord van een gefrustreerde Windows-basher. Sneu.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

Op maandag 12 november 2001 23:25 schreef Platypussy het volgende:

[..]

Doe niet zo hysterisch... Typisch een antwoord van een gefrustreerde Windows-basher. Sneu.
hij doet niet hysterisch, wat hij zegt is 200% de waarheid, ik stoor me af toe ook wel aan kleinigheidjes die algemeen fout aanvaard zijn.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Voor dingen als BIND configuratie (aanmaken zones e.d.) vind ik Webmin geniaal. Voor de rest is het niet echt zinnig voor een ervaren gebruiker/beheerder.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 12 november 2001 23:25 schreef Platypussy het volgende:
Ik stoor me anders ook heel vaak aan het feit dat het 'X-Windows' oid genoemd wordt; het suggereert op de een of andere manier dat het afgeleid/nagemaakt is van Windows, wat niet zo is. Dit ging al zo ver dat iemand zich eens afvroeg of MS niet zou gaan aanklagen omdat 'wij' de naam Windows in 'X-Windows' gebruikt hadden. Hoogst irritant vind ik.

Verder is het gewoon fout. Als je het dan toch niet 'The X Windowing System' wilt noemen, kort het dan beter en makkelijker af: 'X'.

Ik beschouw mezelf niet als een Windows-basher overigens (ga mijn posts maar lezen als je denkt dat ik dat wel ben).
Op maandag 12 november 2001 23:19 schreef epauli het volgende:
X voor UNIX was er zelfs eerder dan Windows.
Dat is maar marginaal zo;
X1 kwam uit (in 1984) voordat Windows 1.0 uitkwam (in 1985), maar de huidige versie van het (X11) stamt pas uit 1987, wat dus 2 jaar ouder is dan Windows 1.0.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
ff niet zo offtopic plz. (X/MS)window(s)

no offence maar dan heb k straks een slotje !

Alvast bedanks

Verwijderd

Ik heb webmin geïnstalleerd, draait wel prettig...
Je kan erg snel even wat dingetjes aanpassen, en het is grafisch (je kan er zelfs nog thema's overheen gooien, als je het niet mooi genoeg vind *D )
En er zit een soort van online (secure) telnetclient ingebouwd.
Maar zoals met zoveel dingen: iedereen heeft een eigen smaak, een eigen stijl...probeer het gewoon, misschien vind je het wel wat...
ennieweej: have fun!

• teigetjuh
  • Niet online
Op maandag 12 november 2001 22:48 schreef Tachyon het volgende:
Webmin is vooral gewoon handig. ;)
Zolang je weet wat het precies doet in welke config-files is er niets op tegen. Maar als je het gebruikt omdat je niet weet hoe je het anders moet doen ben je verkeerd bezig imo.
Helemaal mee eens. Ik ben een linux/BSD gebruiker die soms wel eens wat moeite heeft om dingen netjes in de juiste config-files te plaatsen. Het lukt wel, maar dan ben ik vaak langer bezig. Webmin is dan best makkelijk, het is simpel te gebruiken en wie wil dat nou niet. Ik probeer wel uit te zoeken welke files en wat er nou gewijzigd is. Zo steek ik er ook nog wat van op en als het niet helemaal naar mijn zin is kan ik het toch nog aanpassen.
Ik gebruik het ook op mijn freebsd firewall. Het is dan erg makkelijk om er ff een rule tussen te zetten en die gelijk te activeren.
Maar ben je goed thuis in je commando's dan kan ik me prima voorstellen dat je geen webmin nodig hebt. maar ach gemak dient de mens, of niet? :P

Verwijderd

voor de webmin freaks onder ons pas op voor sniffers
je root pass (als je zo stom bent) is er zo tussen uitgevist)

dus webmin is leuk cq goed ja

Maar zorg ervoor dat niemand behalve jij er bij kan...

is maar een tippie...

anders krijgen we hier teveel geroot draaije....

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 13 november 2001 09:47 schreef xychix het volgende:
ff niet zo offtopic plz
Ik zal dan ook maar even ontopic reageren:

Als je je weg kent in de configuratie-files en de prompt, zou ikzelf er niet mee werken; Je hebt door het zelf te doen gewoon meer controle, je kan het allemaal exact zo doen zoals je wilt, en je weet waar je mee bezig bent.

Maar dat is subjectief natuurlijk.
no offence maar dan heb k straks een slotje !
Dat valt, zolang het geen geflame wordt, wel mee hier denk ik.

Verwijderd

Op dinsdag 13 november 2001 15:02 schreef lemac4444 het volgende:
voor de webmin freaks onder ons pas op voor sniffers
je root pass (als je zo stom bent) is er zo tussen uitgevist)
Da's idd zo, maar goed, daarom heb ik ook een ik-ben-een-(L)user account waarmee ik bep. dingen regel...
En als je het via internet wil beheren, zet 'm dan binnen de firewall...

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Op dinsdag 13 november 2001 14:48 schreef teigetjuh het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Ik ben een linux/BSD gebruiker die soms wel eens wat moeite heeft om dingen netjes in de juiste config-files te plaatsen. Het lukt wel, maar dan ben ik vaak langer bezig. Webmin is dan best makkelijk, het is simpel te gebruiken en wie wil dat nou niet. Ik probeer wel uit te zoeken welke files en wat er nou gewijzigd is. Zo steek ik er ook nog wat van op en als het niet helemaal naar mijn zin is kan ik het toch nog aanpassen.
Ik gebruik het ook op mijn freebsd firewall. Het is dan erg makkelijk om er ff een rule tussen te zetten en die gelijk te activeren.
Maar ben je goed thuis in je commando's dan kan ik me prima voorstellen dat je geen webmin nodig hebt. maar ach gemak dient de mens, of niet? :P
rules in firewall door webmin laten plaatsen ???

klinkt gevaarlijk.

heeft webmin ook zo'n timeout dat als je bv een block all regel draait (je kunt niet meer bij de machine) en niet binnen 15 sec ok klikt dat ie dan de wijziging terug draait ???

Verwijderd

Op woensdag 14 november 2001 09:04 schreef xychix het volgende:
heeft webmin ook zo'n timeout dat als je bv een block all regel draait (je kunt niet meer bij de machine) en niet binnen 15 sec ok klikt dat ie dan de wijziging terug draait ???
:? Que? wordt rm -f * ook na 15sec. teruggedraaid?
Zoals bij alles op een unix/linux systeem, moet je nadenken bij de dingen die je doet. Daar zit vaak de liefde van de gebruikers van het systeem, zodat het niet een hersenloos gedoe wordt zoals op andere systemen wel eens gebeurt ("OEPS! dat had ik niet willen doen...-undo-")
Zo dus ook bij Webmin, nadenken bij wat je doet.
Je edit 'gewoon' de config files, alleen gaat het nu wat makkelijker en sneller. Maar zoals eerder gezegd: probeer het gewoon (evt. op een testbak) en misschien vind je het wel wat? suc6 en have fun!
Pagina: 1