Toon posts:

Moet ik er wel wat van zeggen?

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als ik op m'n fiets door de stad rijd, kijk ik altijd goed om me heen. Misschien is het onbewust, wellicht omdat ik opgegroeid ben in een klein dorpje. Maar het feit wil, dat ik me soms mateloos irriteer aan het gedrag van mensen die ik dan tegenkom. Racende scooters die mij net kunnen ontwijken, rondhangende zwervers die iemand lastigvallen (gaat dan meestal net goed). Maar ik heb het ook in het uitgaansleven, jongeren die zich geniepig gedragen en wanneer ze mij zien kijken, schreeuwen ze zoiets als: "wat kijk je nou, flikker op!"

Soms zeg ik er wel eens wat van. Ik fiets op het fietspad, en voor mij probeert een 14-jarige puber een wheely. Ik fiets sneller, dus ik wil eromheen, maar die puber zit me dan in de weg. Dus ik zeg: "doe maar even normaal" zonder stemverheffingen zonder extra geladenheid wat zou kunnen worden opgevat als aggressief. Ik krijg dan een opmerking terug in de trant van: 't Gaat toch goed? Zeur niet zo!

Maar soms gaat het ook wel eens verkeerd. Bevrijdingsfestival 1998 of zo, Groningen, Oosterparkstadion. De laatste act is geweest en de Groninger jeugd begint het terrein te slopen. D'r lopen daar
een aantal meisjes vuilniscontainers omver te schoppen. Ik erger me daaraan, dus ik zeg: "hoe voel je je nou? blond zeker?" (ze waren idd blond). Zij schreeuwen, prima... 'k Had ff niet in de gaten dat hun vriendjes (geen haar, wel petje) achter mij stonden en besloten mij er maar eens van langs te geven. Ok, heb ik dat ook eens meegemaakt. 't Is trouwens niet echt geweldig om in je gezicht geschopt te worden als je op de grond ligt. En van die films met Steven Seagal klopt ook niets, mijn gezicht spatte meteen helemaal open.

Ok, terug naar het onderwerp. Ik blijf mensen aankijken, ik draai me niet weg als er iets gebeurt. Wordt er iemand geschept door een scooter (vorige week nog), dan ben ik degene die de politie belt (ambulance was niet nodig), wacht tot ze er zijn, en ondertussen iedereen een beetje gerust stel.

Ik fiets dus door de stad. Mijn vriendin, die dan wel eens meefietst zegt dan: kijk niet zo! bemoei je er niet mee! wat kan jou dat schelen!

Ik denk dan bij mezelf: als iedereen es wat meer betrokkenheid toont bij wat andere mensen doen, ze op hun vingers tikt wanneer ze iets doen wat niet door de beugel kan, iets wat niet normaal is, dan zou de wereld toch een stuk beter af zijn? Of denk ik te simpel, te ambitieus, of krijgen jullie misschien het idee, dat ik mezelf te goed voor deze wereld vind ;) Of... of... word ik oud?

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

kortom: een betere maatschappij begint bij jezelf, en:

waar jij voor staat, is nodig op straat. (zonder uniform dan :) )

Ik ben het volledig met je eens. Het verrotte is alleen dat juist degenen die het NIET normaal vinden en er iets van durven te zeggen finaal in elkaar geschopt worden.

Ik ben geen rasechte fries, woon nu bijna 2 jaar in Leeuwarden, maar het verhaal van Meindert Tjoelke (misschien spel ik z'n naam zelfs verkeerd) raakt me altijd weer heel diep als ik eraan terugdenk.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

je hebt wel gelijk, maar ik heb het idee dat je een beetje een wereldverbeteraar wil zijn....en dat gaat nu eenmaal niet. De realiteit is anders dan het ideaal.

Als iedereen zou zijn zoals je zegt dat je bent, dan zou er helemaal niemand op zijn vingers getikt hoeven worden...daar we allemaal doen wat goed is.
We hebben jou niet nodig om de orde te handhaven, dan moet je bij de politie gaan werken.

Teeuwen

Verwijderd

Topicstarter
Meindert Tjoelker, en ik ben dan ook net geen rasechte Fries.

Maar over dat uniform: De politie lachte me vierkant uit toen ik aangifte deed van mishandeling, ik had namelijk die personen die me mishandeld hadden never nooit niet gezien.

Verwijderd

Meindert Tjoelker provoceerde de boel op die fatale avond...dat moet je niet doen...geen reden om hem dood te schoppen natuurlijk.

Teeuwen

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 12 november 2001 22:44 schreef teeuwen het volgende:
je hebt wel gelijk, maar ik heb het idee dat je een beetje een wereldverbeteraar wil zijn....en dat gaat nu eenmaal niet. De realiteit is anders dan het ideaal.
Ja, ik was al bang dat jullie dat zouden denken. Wereldverbeteraard zijn niet erg in trek.
Als iedereen zou zijn zoals je zegt dat je bent, dan zou er helemaal niemand op zijn vingers getikt hoeven worden...daar we allemaal doen wat goed is.
Is waar, maar zover zijn we dus nog niet
We hebben jou niet nodig om de orde te handhaven, dan moet je bij de politie gaan werken.
En juist die mening wil men dan nog even met daden onderstrepen.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 12 november 2001 22:46 schreef teeuwen het volgende:
Meindert Tjoelker provoceerde de boel op die fatale avond...
Oh? Dus... provoceren.

• Agent-X
  • Niet online
Geweld is gewoon erg sneu...bedenk wel misschien wat eerder wat je denkt te bereiken met je actie en of dat ook reeel is.
Veligheids mensen inschakelen is misschien een beter optie in zo`n geval.

Ik keur het geweld ook af maar een opmerking naar een kansarm hormonenfabriekje levert denk ik geen gewenst resultaat op..ze zullen zelf een ander inzicht moeten krijgen.
Betere en misschien wel meer gedwongen opvoeding voor moeilijker opvoedbare landgenoten (kost weer centjes) lijkt mij wel wat.

Verwijderd

wereldverbeteraars zijn wel in trek, alleen hebben ze zo verdomd weinig zin in deze maatschappij.

Teeuwen

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 12 november 2001 22:53 schreef Maiar het volgende:
Betere en misschien wel meer gedwongen opvoeding voor moeilijker opvoedbare landgenoten (kost weer centjes) lijkt mij wel wat.
Heb je wel enig idee hoeveel mensen we dan moeten heropvoeden?

• _Gump_
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ach, het schijnt tegenwoordig normaal te zijn om zo veel mogelijk aandacht te trekken en als iemand er wat van zegt hem op z'n bek te slaan. T'is eigenlijk behoorlijk triest.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 12 november 2001 22:55 schreef teeuwen het volgende:
wereldverbeteraars zijn wel in trek, alleen hebben ze zo verdomd weinig zin in deze maatschappij.

Teeuwen
Klopt, zelfs terroristen zien zichzelf als wereldverbeteraar.

Even een ding: ik zie mezelf niet als wereldverbeteraar. Ik vind alleen dat mensen es wat meer moesten gaan nadenken over waar ze nou eigenlijk mee bezig zijn.

Verwijderd

dat doen mensen constant....de overtuiging is anders.

Teeuwen

• Flard
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-01 09:25
Inderdaad.

En dat is misschien ook wel een beetje het slechte aan onze maatschappij. Gelukkig woon ik in een tamelijk klein gat, en gebeuren dat soort dingen vrijwel nooit hier. En voor de rest zit ook veel van de dag binnen.
Maar bij ons op school zitten ook van die jongens, die op een of andere manier als doel hebben om andere mensen te irriteren. En dat kan op allerlei manieren: blikjes gooien, expres tegen mensen aanlopen (en dan ook nog kwaad worden).
En waarom? Volgens mij gewoon uit pure verveling.

Ik heb ook hartstikke veel respect voor Ghandi, en ik mag ook wel zeggen dat het een groot voorbeeld voor me is.
Ik heb nog nooit iemand geslagen, en zal het ook nooit doen. Als iemand me ergens voor uitdaagt, dan zal ik ook altijd weglopen.

En wat betreft 'er wat van zeggen?': ik zou het niet weten. Eigenlijk zou het wel moeten, maar in sommige gevallen denk ik ook echt bij mezelf dat het voor m'n eigen veiligheid veel beter is om me er gewoon niet mee te bemoeien (hoe slecht dat ook kan zijn).

• Lordy79
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

offtopic:
Teeuwen... lees je nieuwe signature eens...

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:20

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Op maandag 12 november 2001 22:44 schreef TheGentleman het volgende:
Maar over dat uniform: De politie lachte me vierkant uit toen ik aangifte deed van mishandeling, ik had namelijk die personen die me mishandeld hadden never nooit niet gezien.
Als je dat landelijke betaalde :( nummer van de politie belt, om wat door te geven krijg je te horen: als we tijd hebben komen we misschien wel even kijken! Bedankt meneer! (en dat van zo'n telefooncentrale trutje :'( ...)

Als je 112 belt om half vier 's nachts omdat er een alarm af gaat in de buurt als je terugkomt van t uitgaan, en je recht voor het huis staat waar t alarm gaat (wat ze heel goed kunnen horen bij de meldkamer) komen ze meteen. Het politiebureau is 5 min verderop, maar na een halfuur nog niemand... maar dan wordt er wel een raam open gedaan in dat huis: t is goed, was een storing :+ . Maar de politie komt maar niet!!!!

En dan gaat de maatschappij achteruit??? :? t is om :'( van te worden...

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Je moet je niet aan teveel dingen gaan ergeren en je moet oppassen hoe je het brengt. Door je irritatie kan je dingen nogal bot brengen en dan lok je repercussies enigszins uit, omdat mensen al weten dat wat ze doen niet juist is en ze daar niet mee geconfronteerd willen worden. Dat betekent dus niet beledigen, niet beschuldigen van onjuist gedrag. Slechts suggesties doen en vragen om rekening te houden met anderen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
TheGentleman: ik ben het helemaal met je eens.

Probleem is dat het in de praktijk nogal niet makkelijk is. Mensen zijn gewoon bang voor hun eigen hachje en durven niet voor anderen op te komen. Zelf heb ik ook wel een keer zinloos geweld meegemaakt. Een vriend werd op zijn gezicht gemept en wij konden eigenlijk niks doen omdat wij a) 14 waren en b) met z'n 4en waren en zij ook en bovendien ouder dan 20 en veel linker dan ons.

Toch probeer ik het wel en ik hoop dat anderen dat ook doen. Het is tegenwoordig alleen zo makkelijk om een mes in je buik te krijgen door wat je zegt alleen al :(

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 23:51

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Heel lang geleden zoiets meegemaakt ja. We waren met de verkenners (jaja, ik heb op padvinderij gezeten) wezen zwemmen in de Scheg in Deventer. Toen we eruit liepen, voltrok zich voor onze ogen het volgende:

Twee Nederlanders worden door een groepje Marokkanen (? - konden ook Turken geweest zijn - Arabisch ogende alochtonen in ieder geval) in elkaar getikt. Met knuppels, nintjakku's of hoe die dingen ook heten, bierflesjes - zelfs gebroken bierflesjes. Een auto (een groene Golf) komt aanscheuren, een derde Nederlander springt eruit, en weet onder een barrage van slagen en trappen die andere twee in de auto te krijgen. Als ze eenmaal in de auto zitten wordt de auto onder handen genomen door die Marokkanen. Deuren, spatborden, ramen, motorkap, dak, verlichting - alles wordt in een paar seconden vakkundig ingetrapt - terwijl de bestuurder probeert weg te rijden. Als finale wordt er nog een toevallig in de buurt staande fiets over de motorkap geflikkerd, en dan weet de bestuurder eindelijk weg te komen zonder over een Marokkaan heen te hoeven rijden - knap dat hij zich wist te beheersen om niet meteen vol op het gas te gaan staan terwijl er mensen voor staan. Auto racet weg, één van die Marokkanen schreeuwt "wegwezen!", en ze verwijnen allemaal in alle windrichtingen. Alleen de bloedvlekken, het kapotte glas, en een kromme fiets getuigen nog van wat er gebeurd is.

En wij stonden te kijken.

Dit was vrij lang geleden, in het auto-telefoon-tijdperk, dus geen hond die een mobieltje had.

Staat er daar zo'n mens in bontjas.

Kijkt ons (de scoutinggroep - één van onze leiders was reservist van de commando's) geïrriteerd aan en zegt "Waarom deden jullie niets? Dat leek wel Bosnië!"

"Waarom deed jij niets, mens?"

En toen was ze stil.

Maarja. Wat doe je dan? Als zelfs een commando al niet ingrijpt omdat hij inziet dat het risico voor zijn eigen leven te groot is... Je springt toch ook niet tussen twee vechtende honden?

Als ik iemand in elkaar gemept zie worden, ga ik niet ingrijpen. Ben je betoeterd. Ik grijp mijn telefoon, bel 112, probeer me zo goed mogelijk de daders in me op te nemen, en zal het slachtoffer te hulp staan als het vechten afgelopen is. Dat is ook wat aangeraden wordt.

Maar als het iemand is die je kent is het wat anders...

Ook een heleboel jaartjes geleden al werd ik door een stel Turken op de kermis in elkaar getikt om geen enkele reden. Ze waren echt ruzie aan het zoeken. Ik kreeg zomaar opeens, terwijl ik in een botsautootje langs de rand reed, een voet in mijn gezicht. Toen ik uitstapte om verhaal te halen, stonden er opeens zes Turken om me heen, die lustig van leer trokken.

Het jaar daarop zag ik het zelfde groepje Turken weer. Ik dacht "laat zitten". Maar weer zochten ze ruzie - nu op een wat meer taktische manier trouwens. Hun Nederlandse vriendinnetjes (van die reefteven met kuifgrootte tegengesteld evenredig aan hun intelligentie) gingen ruzie met me zoeken. En toen ik kwaad tegenover twee van die bitches stond, stonden ze er weer als duveltjes uit doosjes met z'n zessen omheen. Één van hen stompt me in mijn maag, maar ik blijf stokstijf staan alsof er niets aan de hand is (maar man wat deed dat zeer), draai me om, en loop weg.

De volgende dag waren die aso's er weer, en weer liepen ze ruzie te zoeken. Ik dus een paar vrienden ingeseind. En jahoor, het is weer zover. Opeens zes Turken om me heen. En opeens tien Loenenaren daaromheen... Ik heb die Turken daarna nooit meer op de Loense Kermis gezien - maar ben ze in Eerbeek wel weer een keer tegengekomen. Ze herkenden me niet eens.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Lordy79
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

Misschien een naieve vraag:

Wat is nog de lol van uitgaan als je een aanzienlijk risico loopt om 'een mes in je buik te krijgen', 'in je gezicht geschopt te worden als je weerloos op de grond ligt', etc. etc?

Ik heb het vrij makkelijk, daar ik domweg niet hou van de plaatsen waar dit soort geweld meestal voorkomt. Andersgezegd: * Lordy79 is een saaie lul die graag in een gezellig niet al te druk kroegje komt... :z

Maar ook al zou ik daar wel van houden, zou ik het sowieso niet tof vinden om in een omgeving te 'ontspannen' waar je constant bedacht moet zijn op lui die de boel lopen te verzieken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik mijd ook dit soort risicoplekken. Uitgaan is voor mij tegenwoordig ook gewoon het bruine cafe en niet de discotheek of die ene bar waar je alleen bier kunt bestellen.

Maar door de gesprekken heen, lees ik wel dat het aan de orde van de dag is/lijkt, dat er dingen gebeuren die simpelweg niet door de beugel kunnen. En als de politie niet wil ingrijpen voor dergelijke insignificante opstootjes, wie moet het dan doen?

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:19

Jaspertje

Max & Milo.. lief

iedereen hier roept wel geweld is slecht... maar het is een kleine groep die wel rotzooi uithaalt, en daar moet wat van gezegd worden..

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Ik denk dat je er weinig van kunt zeggen. Vooral niet tegen die buitenlanders. Zoals Reyn_Eaglestorm al zegt. Als je er wat tegen wilt doen krijg je meteen heel turkye op je af, ook als je niks doet trouwens.

Een vriend van mij woont nu net een week op zichzelf met nog een jongen. Leuk huisje, alleen miden in de achterbuurt van Heerenveen. Afgelopen zondag, toen we daar met een groepje waren, is de brommer van een van die jongens gejat (zijn eigen schuld, had um niet op slot gedaan). Maar goed. Politie gebeld, die kwam ook maar kweet zo niet of ze er wat aan hebebn gedaan nog.
Nou was er een andere vriend van me bij mij gister en die vertelde me dat hij diezelfde avond nog ff bij die vriend van dat huisje was geweest,l en dat er 2 turken waren die zonder reden op de voor en achterdeur ging slaan en aanbellen.
Die vriend van me zei ook al dat als dat zo door ging hij daar niet langer bleef wonen.

De maatschapppij die wij nu kennen word steeds crimineler. Onse generatie groeit hier al mee op, en ik denk dat de generatie hierna (onze kinderen dus) in een nog criminelere maatschappij opgroeien. En wat kun je er tegen doen? Die paar wereldverbeteraars is denk ik niet genoeg, en dan zijn er nog genoeg mensen die er wel wat van willen zeggen, maar niet durven.

Signature

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 22:34 schreef TheGentleman het volgende:
Als ik op m'n fiets door de stad rijd, kijk ik altijd goed om me heen. Misschien is het onbewust, wellicht omdat ik opgegroeid ben in een klein dorpje. Maar het feit wil, dat ik me soms mateloos irriteer aan het gedrag van mensen die ik dan tegenkom. Racende scooters die mij net kunnen ontwijken, rondhangende zwervers die iemand lastigvallen (gaat dan meestal net goed). Maar ik heb het ook in het uitgaansleven, jongeren die zich geniepig gedragen en wanneer ze mij zien kijken, schreeuwen ze zoiets als: "wat kijk je nou, flikker op!"
Tja het is nou eenmaal zo dat sommige jongeren graag hun positie willen bepalen in het leven. Kijk zwervers lekker boeiend zolang ze maar geen vrouwen of kinderen lastig vallen, jongeren die zich geniepig gedragen, ik weet het niet lekker boeiend is hun leven niet de jouwe.
Soms zeg ik er wel eens wat van. Ik fiets op het fietspad, en voor mij probeert een 14-jarige puber een wheely. Ik fiets sneller, dus ik wil eromheen, maar die puber zit me dan in de weg. Dus ik zeg: "doe maar even normaal" zonder stemverheffingen zonder extra geladenheid wat zou kunnen worden opgevat als aggressief. Ik krijg dan een opmerking terug in de trant van: 't Gaat toch goed? Zeur niet zo!
Inderdaad niet zeuren laat die jongen lekker stunten met zijn fiets. Ieder zijn leven hoor! Fiets er dan wat moeilijker om heen hij heeft ook het recht om zich te uiten door een wheelie te doen.
Maar soms gaat het ook wel eens verkeerd. Bevrijdingsfestival 1998 of zo, Groningen, Oosterparkstadion. De laatste act is geweest en de Groninger jeugd begint het terrein te slopen. D'r lopen daar
een aantal meisjes vuilniscontainers omver te schoppen. Ik erger me daaraan, dus ik zeg: "hoe voel je je nou? blond zeker?" (ze waren idd blond). Zij schreeuwen, prima... 'k Had ff niet in de gaten dat hun vriendjes (geen haar, wel petje) achter mij stonden en besloten mij er maar eens van langs te geven. Ok, heb ik dat ook eens meegemaakt. 't Is trouwens niet echt geweldig om in je gezicht geschopt te worden als je op de grond ligt. En van die films met Steven Seagal klopt ook niets, mijn gezicht spatte meteen helemaal open.
Kwestie van onmacht, bemoei je er niet mee het zijn maar vuilnisbakken, laat die wijfen dat gewoon doen, en inderdaad het is vervelend reageer pas als een oude oma of een dame mishandeld word. Maar door een stel vuilnisbakken om ver te trappen beroofd niemand jou van je vrijheid hoor. Ze zijn zelf oud genoeg om daarvoor te verantwoorden dat hoef jij niet te doen. En ja het lichaam van de 1 is de ander niet, ik ben ook weleens volop met een kist in me gezicht getrapt het enige wat ik had was een dik gezicht en me kaak ging de eerste 2 weken niet zo lekker open :) Maar bloeden nee dat doe ik niet zo snel.
Ok, terug naar het onderwerp. Ik blijf mensen aankijken, ik draai me niet weg als er iets gebeurt. Wordt er iemand geschept door een scooter (vorige week nog), dan ben ik degene die de politie belt (ambulance was niet nodig), wacht tot ze er zijn, en ondertussen iedereen een beetje gerust stel.
Precies dat kan je beter doen dat mensen erop wijzen wat ze fout doen. Als ze iets fout doen is jou probleem niet, zie je dat een zwakkere (zoals een oude oma of opa) door een sterkere word aangevallen, grijp dan wel gewoon in, bescherm elkander maar ga geen moeder zitten spelen als iedereen een beetje baldadig aan het doen is.
Ik fiets dus door de stad. Mijn vriendin, die dan wel eens meefietst zegt dan: kijk niet zo! bemoei je er niet mee! wat kan jou dat schelen!
Precies get A life! Dus dat bedoel ik niet verkeerd maar het aantrekken van ieder foutje wat iemand doet maakt je later een verzuurde pruim die achter zijn geraniums zit te fitten op heel de wereld.
Ik denk dan bij mezelf: als iedereen es wat meer betrokkenheid toont bij wat andere mensen doen, ze op hun vingers tikt wanneer ze iets doen wat niet door de beugel kan, iets wat niet normaal is, dan zou de wereld toch een stuk beter af zijn? Of denk ik te simpel, te ambitieus, of krijgen jullie misschien het idee, dat ik mezelf te goed voor deze wereld vind ;) Of... of... word ik oud?
Wat is verkeerd? Wat is oud? Ik denk eerder dat je te moeilijk denkt, dat je het je teveel aantrekt dat iemand tegen een prullenbak trapt of met zijn scooter langs jou raced. Ok het is misschien vervelend maar je kan beter denken kijk daar gaan weer een paar ongeschoolde piemels die zich niet in bedwang kunnen houden. En vooral belangrijk reageer er gewoon niet op, want dat zuigt echt extreem want jij word niet aangevallen hun doen dat bij iedereen en weten zelf niet beter.

Want ja het is altijd wel makkelijk om iemand op zijn fouten te wijzen natuurlijk, net zoals ik nu bij jou probeer te doen van je bent dat je het zover laat komen bij jezelf dat je er iets van gaat zeggen. Kijk heel goed van je is de mensen helpen. Ik ben zelf ook zo doe iemand geen onrecht aan want ik ga je niet verbaal achter na nee ik trap je zo hard dat je geen eens weet of je achterkant nou naar de voorkant is gekomen. En in ongeluks situaties waar bijvoorbeeld een brommer op zijn bek is gegaan, gewoon relax blijven ff de politie bellen en die mensen helpen, gewoon goed man! Maar als je een groepje Helly Hansen jassen (lees Hang Hok gasten) ziet staan en die doen vervelend tegen een prullenbak gewoon doorlopen en niet aan denken of om de hoek de politie bellen >:) Maar reageer daar nooit op, die gasten zijn meestal al zo aggresief en dan maak je het alleen maar erger en meestal komt dat niet zo best voor jezelf uit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had al een heel verhaal staan, maar toch maar weer gewist... ik weet gewoon niet wat we eraan moeten doen. Volgens mij heeft elke oplossing wel weer een negatief aspect.

Wat voorop staat is denk ik toch, dat we die mensen die uit verveling de boel lopen te verzieken, iets laten doen waardoor ze zich niet meer gaan vervelen en dus niet meer verzieken. (neem ff aan dat verveling hieraan ten grondslag ligt)

Verwijderd

Op dinsdag 13 november 2001 12:50 schreef TheGentleman het volgende:
Ik had al een heel verhaal staan, maar toch maar weer gewist... ik weet gewoon niet wat we eraan moeten doen. Volgens mij heeft elke oplossing wel weer een negatief aspect.

Wat voorop staat is denk ik toch, dat we die mensen die uit verveling de boel lopen te verzieken, iets laten doen waardoor ze zich niet meer gaan vervelen en dus niet meer verzieken. (neem ff aan dat verveling hieraan ten grondslag ligt)
Ja en Nee, het kan verveling zijn dus de helly hansen gasten :), en/of drugs is ook vaak een middel (dus ook vaak bier en drank ed.), en groupen die uitgaan en zich machtig voelen omdat ze met veel zijn en daardoor denken zich boven de wet te kunnen bewegen omdat ze ZO "stoer" DENKEN te zijn. Ik vergeet nog wel wat redenen maar ja het is nou eenmaal zo en erop reageren is jezelf verlagen tot hun punt. Gewoon niet doen.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 13 november 2001 12:49 schreef NewAgePerformance het volgende:
...ontzettend verhaal...
En dat vind ik dan weer erg jammer. Uit jouw reactie blijkt de algemene reactie van de Nederlander, niets zeggen, doorlopen en de politie bellen. Ach de politie doet toch niets, loop maar snel door en laat dat bellen maar.

Waar gaat het dan heen? Ik weiger om door te lopen, ik walg van vandalisme, ik irriteer me ook een beete aan wheelies, maar vooruit dat moet kunnen ;) Nee, NewAgePerformace, als we allemaal zoals jij voorstelt, dan komen we nergens.

De hele campagne tegen zinloos geweld lijkt niet door te dringen tot sommige mensen, krijg ik het idee. Wij Nederlanders zijn triest. :(

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-01 07:17

MaDLiVe

.-Observer-.

Is er wel iets aan te doen, als niemand offers neerlegt vraag ik mij altijd af.

Zoveel zinloze doden en toch komen we niet tot inzien.

Vrij nutteloos....

Ik ben tegenwoordig ook misschien wel de egoist, meng me niet meer in het uitgaansleven omdat het niet leuk meer is.
Een rustig cafe, waar je misschien nog je sociale contacten kan expenden.

Heb 1 keer geholpen, dat was tegen een groepje van 3 man, vrijwel niks aan overgehouden maar ja het had net zo goed anders kunnen lopen.

Als ik iemand in elkaar zie getrapt worden, misschien help ik, misschien niet, kan ik zo niet zeggen vrees ik. Ik weet alleen dat ik er spijt van zou hebben gehad als het mis was gegaan en die persoon bijv in het ziekenhuid/lijkkist zou zijn beland....

[arromode on]
verder heb ik zelf nooit problemen met knokken denk ik :) Maar alleen in de uiterste gevallen, en dan nog los ik het liever op met een goed gesprek.
[/arromode on]

Het is de maatschappij waar wij in leven en om die te handhaven zullen we offers moeten brengen....lijkt me simpel.

Aanvulling
Het gedrag van de jeugd is idd zwaar aan het veranderen en dat in negatieve zin, en dat ligt duidelijkaan de opvoeding van de ouders.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Op dinsdag 13 november 2001 12:49 schreef NewAgePerformance het volgende:

Tja het is nou eenmaal zo dat sommige jongeren graag hun positie willen bepalen in het leven. Kijk zwervers lekker boeiend zolang ze maar geen vrouwen of kinderen lastig vallen, jongeren die zich geniepig gedragen, ik weet het niet lekker boeiend is hun leven niet de jouwe.
Het probleem is wel dat wanneer je iedereen je zo zijn/haar gang laat gaan, er een soort anarchistische samenleving ontstaat, en daar zit ik persoonlijk niet op te wachten. Eigenlijk is de hele maatschappelijke samenhang in dit land, de voornaamste reden dat ik over een paar jaar naar Noorwegen ga verhuizen.
Inderdaad niet zeuren laat die jongen lekker stunten met zijn fiets. Ieder zijn leven hoor! Fiets er dan wat moeilijker om heen hij heeft ook het recht om zich te uiten door een wheelie te doen.
Hij mag stunten, zolang hij geen gevaar is voor andere weggebruikers (zie verkeerwetten).
Kwestie van onmacht, bemoei je er niet mee het zijn maar vuilnisbakken, laat die wijfen dat gewoon doen, en inderdaad het is vervelend reageer pas als een oude oma of een dame mishandeld word. Maar door een stel vuilnisbakken om ver te trappen beroofd niemand jou van je vrijheid hoor. Ze zijn zelf oud genoeg om daarvoor te verantwoorden dat hoef jij niet te doen. En ja het lichaam van de 1 is de ander niet, ik ben ook weleens volop met een kist in me gezicht getrapt het enige wat ik had was een dik gezicht en me kaak ging de eerste 2 weken niet zo lekker open :) Maar bloeden nee dat doe ik niet zo snel.
Ik ben twee keer in een soort gevecht terecht gekomen. Ik heb het meestal makkelijk; er zijn altijd wel mensen bij mij in de buurt die het voor me opnemen, en in andere gevallen ren ik gewoon weg, aangezien ik vechten nogal nutteloos vind. Mocht het er ooit op aan komen - wat niet het geval zal zijn, maar stel dat - dan zijn mijn aanvallers degenen die diep in de problemen zitten, niet ik.
Precies dat kan je beter doen dat mensen erop wijzen wat ze fout doen. Als ze iets fout doen is jou probleem niet, zie je dat een zwakkere (zoals een oude oma of opa) door een sterkere word aangevallen, grijp dan wel gewoon in, bescherm elkander maar ga geen moeder zitten spelen als iedereen een beetje baldadig aan het doen is.
Mee eens.
Maar reageer daar nooit op, die gasten zijn meestal al zo aggresief en dan maak je het alleen maar erger en meestal komt dat niet zo best voor jezelf uit.
Die kinderen moeten gewoon eens voorzien worden van een fatsoenlijke opvoeding, en weigeren zij zich te gedragen (vandalisme, geweldpleging, etc), dan mogen ze van mij naar een tuchtschool.

Verwijderd

[quote]
Op dinsdag 13 november 2001 13:07 schreef Kyori het volgende:

[..]

Het probleem is wel dat wanneer je iedereen je zo zijn/haar gang laat gaan, er een soort anarchistische samenleving ontstaat, en daar zit ik persoonlijk niet op te wachten. Eigenlijk is de hele maatschappelijke samenhang in dit land, de voornaamste reden dat ik over een paar jaar naar Noorwegen ga verhuizen.
[\quote]

Whow mag ik mee :), maar goed inderdaad ik zit daar ook niet op te wachten maar helpt om er iets van te zeggen of is het meestal zo dat je toch dan zelf de ruzie aangaat, opzich persoonlijk vind ik dat niet zo erg want ik ben in staat om me te verdedigen maar zoals ik aan hem hoor dat hij inelkaar getrapt is en het bloed uit zijn hoofd kwam dan zou ik toch 2 keer nadenken om me mond open te trekken. Zelfbehoud heet dat geloof ik :).
Hij mag stunten, zolang hij geen gevaar is voor andere weggebruikers (zie verkeerwetten).
[..]

Ik ben twee keer in een soort gevecht terecht gekomen. Ik heb het meestal makkelijk; er zijn altijd wel mensen bij mij in de buurt die het voor me opnemen, en in andere gevallen ren ik gewoon weg, aangezien ik vechten nogal nutteloos vind. Mocht het er ooit op aan komen - wat niet het geval zal zijn, maar stel dat - dan zijn mijn aanvallers degenen die diep in de problemen zitten, niet ik.
[..]
Dat is ook wel zo maar ik zag het uit zijn standpunt zie verhaal hierboven :)
Mee eens.
[..]

Die kinderen moeten gewoon eens voorzien worden van een fatsoenlijke opvoeding, en weigeren zij zich te gedragen (vandalisme, geweldpleging, etc), dan mogen ze van mij naar een tuchtschool.
Ben ik het mee eens.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-01 12:07
Six Flags, afgelopen juni. Sta rustig in de rij te wachten, relaxed, met een groep collegas. Staat een groep achter ons, man of 10 (meisjes, 15jaar ofzo). Dringt er eentje ineens voor (onder de hekken door, lekker opzichtig).

Daardoor meent de groep ook voor ons te kunnen komen. Eerst netjes er iets van gezegd, na wat geduw en getrek toch weer iedereen achter ons. Situatie weer redelijk stabiel.

Daarna wordt er gegooid met blikjes. Wij passen daarna ook enig fysiek geweld toe (niet helemaal netjes, ok).

Echter, ook hier weer, vergeten dat er mannen in het spel meededen. Bij het verlaten van de attractie zag ik ze voor het eerst.

Wat er daarna kort samengevat gebeurde, na ong. 500 meter gelopen te hebben, ineens confronatie met twee mannen (30+, breede gasten), zonder een woord te wisselen direct een fikse buikslag, 'k was direct uitgeschakeld, evenals een collega van me. Op de grond liggende nog wat geschopt en getrapt, niet fijn.

Direct beveiliging erbij, partijen gescheiden, veel emoties tussen bij de partijen, ik weer op de been na een tijdje, maar licht gewond. Direct aangegeven aan beveiliging dat ik aangifte wilde doen, en binnen 15mins politie.

Ik deed aangifte tegen gast die mij te grazen had genomen, en deze ging bij het horen van de aangifte helemaal door het lint, reden genoeg voor politie om hem na verhoor buiten het park te zetten, tezamen met de groep de hij begeleide (ja, hij was jeugdleider van een jongerengroep uit de bijlmer).

De zaak ligt inmiddels bij de Officier van Justitie.

Dit krijg je dus als je ergens wat van zegt.
Zou ik hetzelfde handelen in soortgelijke situatie: JA.

Verwijderd

Op dinsdag 13 november 2001 13:00 schreef TheGentleman het volgende:

[..]

En dat vind ik dan weer erg jammer. Uit jouw reactie blijkt de algemene reactie van de Nederlander, niets zeggen, doorlopen en de politie bellen. Ach de politie doet toch niets, loop maar snel door en laat dat bellen maar.

Waar gaat het dan heen? Ik weiger om door te lopen, ik walg van vandalisme, ik irriteer me ook een beete aan wheelies, maar vooruit dat moet kunnen ;) Nee, NewAgePerformace, als we allemaal zoals jij voorstelt, dan komen we nergens.

De hele campagne tegen zinloos geweld lijkt niet door te dringen tot sommige mensen, krijg ik het idee. Wij Nederlanders zijn triest. :(
Nou in principe komen we dan ook nergens dat zeg ik dan uit ervaring. Want het is nou eenmaal bekend dat de medemens hier in nederland niet zo snel voor elkander klaar staat. En daar heb ik ook de balen van dat ik zelf maar wat ben gaan doen zodat ik iemand anders niet zo snel nodig heb als ik in een pennible situatie zit.

Maar zoals jij vertelde dat je inelkaar geslagen bent en het bloed uit je hoofd gutste dan zou ik me toch 2 keer bedenken als je weer wat tegen mensen gaat zeggen, want in feite ben jij niet in staat je te verdedigen tegen de mensen die na jou woorden kwaad in zin hebben, en dat kan tot gevolg hebben dat ze je is een keer doodslaan.

Daarom zeg ik hou je mond dan tegen die gasten want je hebt alleen je zelf er maar mee en het helpt toch niet. En daarin vind ik het ook een beetje egoistisch van je dat je het zelfs doet als je vriendin er bij is. 1 je kan je niet verdedigen 2 wil je dan dat ze ook nog ff je vriendin pakken.

En dan zeker zeggen dat gebeurd toch niet, nou dan kom ik uit een andere streek want het gebeurd zo enorm vaak. Daarom zeg ik stel je wat milder op en kijk de andere kant op. Want opzich stel jij jezelf in een positie die eigenlijk de wet zou moeten doen en daartoe ben jij helemaal niet in staat en ik ook vaak niet want tegen een groepje of een enkel persoon die een draadje los heeft en meteen begint met schieten dan ben je toch echt zelf degene die aan het korste eind trekt.

Maar ben wel met je eens dat er wel wat moet gebeuren maar wat is hier de vraag zoals jij het oplost is voor jezelf niet goed en voor de mensen om je heen.

Verwijderd

Op dinsdag 13 november 2001 13:19 schreef MetHod het volgende:
Six Flags, afgelopen juni. Sta rustig in de rij te wachten, relaxed, met een groep collegas. Staat een groep achter ons, man of 10 (meisjes, 15jaar ofzo). Dringt er eentje ineens voor (onder de hekken door, lekker opzichtig).

Daardoor meent de groep ook voor ons te kunnen komen. Eerst netjes er iets van gezegd, na wat geduw en getrek toch weer iedereen achter ons. Situatie weer redelijk stabiel.

Daarna wordt er gegooid met blikjes. Wij passen daarna ook enig fysiek geweld toe (niet helemaal netjes, ok).

Echter, ook hier weer, vergeten dat er mannen in het spel meededen. Bij het verlaten van de attractie zag ik ze voor het eerst.

Wat er daarna kort samengevat gebeurde, na ong. 500 meter gelopen te hebben, ineens confronatie met twee mannen (30+, breede gasten), zonder een woord te wisselen direct een fikse buikslag, 'k was direct uitgeschakeld, evenals een collega van me. Op de grond liggende nog wat geschopt en getrapt, niet fijn.

Direct beveiliging erbij, partijen gescheiden, veel emoties tussen bij de partijen, ik weer op de been na een tijdje, maar licht gewond. Direct aangegeven aan beveiliging dat ik aangifte wilde doen, en binnen 15mins politie.

Ik deed aangifte tegen gast die mij te grazen had genomen, en deze ging bij het horen van de aangifte helemaal door het lint, reden genoeg voor politie om hem na verhoor buiten het park te zetten, tezamen met de groep de hij begeleide (ja, hij was jeugdleider van een jongerengroep uit de bijlmer).

De zaak ligt inmiddels bij de Officier van Justitie.

Dit krijg je dus als je ergens wat van zegt.
Zou ik hetzelfde handelen in soortgelijke situatie: JA.
Tja onoverzichtelijke situatie lijkt mij, inderdaad met wachten heb ik ook zoiets dan zeg ik er ook wat van. Voorpiepen is gewoon kinderachtig MAAR wat ik wel stom vind is dat je fysiek geweld hebt gebruikt zoals je boven aangeeft op een groep meisjes.

En al waren het jongetjes dan is het nog fout want ook al is het een klein beetje fysiek geweld dat geeft een aggresief geladen persoon meteen een excuus om jou een paar tikken te geven. Aangezien je het over een collega had neem ik aan dat je ook wat ouder bent dan 15 en dan vind ik het terecht dat zo een begeleider je een tik heeft verkocht.

Want dat zou ik ook hebben gedaan, je kan niet zomaar jongere mensen met fysiek geweld behandelen als ze alleen maar met blikjes gooien en voordringen. Daar moet je boven staan. Jemig....

• Gnoom
  • Laatst online: 18-06-2024
Ik heb al een paar mensen horen zeggen dat het door de opvoeding komt, maar dat klopt volgens mij toch niet helemaal. Ik vraag me af wat je er nou helemaal tegen kan doen als ouders, want je weet niet echt wat je kinderen daoen als ze uitgaan. Je kan ze natuurlijk goeie normen en waarden aanleren ofzo, maar dat is bolgens mij 10x makkelijker gezegd dan gedaan, afhankelijk natuurlijk van de omgeving waarin het kind opgroeit. Ik denk dat het minderen van verveling van kinderen een veel betere oplossing is.
Op dinsdag 13 november 2001 13:19 schreef MetHod het volgende:
Kan je iets beter uitleggen wat je dan precies gedaan hebt, want dat scheelt volgens mij nogal

--Ik ben er wel blij om, maar ik heb veel te weinig ervaring met ruzies/ruziezoekenden om er echt veel over te zeggen. Ik kom gewoon niet in de "gevaarlijke gebieden"

Iedereen is speciaal, behalve ik.

• Arnout
Op dinsdag 13 november 2001 13:32 schreef NewAgePerformance het volgende:

[..]

Tja onoverzichtelijke situatie lijkt mij, inderdaad met wachten heb ik ook zoiets dan zeg ik er ook wat van. Voorpiepen is gewoon kinderachtig MAAR wat ik wel stom vind is dat je fysiek geweld hebt gebruikt zoals je boven aangeeft op een groep meisjes.

En al waren het jongetjes dan is het nog fout want ook al is het een klein beetje fysiek geweld dat geeft een aggresief geladen persoon meteen een excuus om jou een paar tikken te geven. Aangezien je het over een collega had neem ik aan dat je ook wat ouder bent dan 15 en dan vind ik het terecht dat zo een begeleider je een tik heeft verkocht.

Want dat zou ik ook hebben gedaan, je kan niet zomaar jongere mensen met fysiek geweld behandelen als ze alleen maar met blikjes gooien en voordringen. Daar moet je boven staan. Jemig....
Ik begrijp dat zo'n kort verhaal de werkelijkheid maar deels weergeeft. Het 'geweld' wat wij gebruikten was meer als correctie bedoeld, en stond niet in verhouding tot de excessieve uitspatting van de gast die mij te grazen nam _ZONDER_ een woord gewisseld te hebben. Meneer was, laten we zeggen, verbaal minder ontwikkeld dan fysiek.

Tevens heb ik meerdere getuigen (geen bekenden van mij), eentje van de beveiling, die zonder twijfel netjes met mij meegingen bij het opstellen van het proces verbaal, dus je mag aannemen de tegenpartij goed fout zat.

• Gnoom
  • Laatst online: 18-06-2024
Op dinsdag 13 november 2001 13:34 schreef MetHod het volgende:

Ik begrijp dat zo'n kort verhaal de werkelijkheid maar deels weergeeft. Het 'geweld' wat wij gebruikten was meer als correctie bedoeld, en stond niet in verhouding tot de excessieve uitspatting van de gast die mij te grazen nam _ZONDER_ een woord gewisseld te hebben. Meneer was, laten we zeggen, verbaal minder ontwikkeld dan fysiek.
Wat is dat geweld dan dat je gebruikt hebt? Het is een beetje "verdacht" als je het niet wilt vertellen.
Tevens heb ik meerdere getuigen (geen bekenden van mij), eentje van de beveiling, die zonder twijfel netjes met mij meegingen bij het opstellen van het proces verbaal, dus je mag aannemen de tegenpartij goed fout zat.
Moeten wij dat maar aannemen, omdat iemand anders dat vind? Misschien zagen zij het wel verkeerd, en hebben ze niet gezien wat jij gedaan hebt. (of niet natuurklijk :))

Iedereen is speciaal, behalve ik.

• Arnout
Op dinsdag 13 november 2001 13:32 schreef Gnoom het volgende:

Kan je iets beter uitleggen wat je dan precies gedaan hebt, want dat scheelt volgens mij nogal
Twee meisjes stevig bij de arm gepakt en weer achter mij terug gezet in de rij. De term 'fysiek geweld' is verkeerd gekozen, dit had 'een correctie' oid moeten zijn.

• Arnout
Op dinsdag 13 november 2001 13:42 schreef Gnoom het volgende:
[..]

Wat is dat geweld dan dat je gebruikt hebt? Het is een beetje "verdacht" als je het niet wilt vertellen.
[..]
:? Verdacht?

Ben ik nu al verdacht?

Verwijderd

Op dinsdag 13 november 2001 13:34 schreef MetHod het volgende:

[..]

Jah ok is ook fout natuurlijk maar correctie geweld is niet aan jou om dat te doen. Dat hoorde hij dus te doen. Maar hij is inderdaad ook fout. Ik noem dat altijd AIRHEAD :) hehe.. Maar ik blijf er bij correctie tikjes of hardhandig beetpakken is voor mij geweld laten zien en dat je er niet boven staat. Net zoals die AIRHEAD ken niet praten, heeft geen overwicht dus slaan dan maar. Stom gewoon. Want als mijn kind met blikjes gooit en ik ben er niet bij, en iemand anders pakt mijn kind hardhandig aan dus een correctietik of keihard knijpen. Dan kan die andere beter verhuizen naar australie want die gaat zo extreem veel pijn lijden.

• Arnout
Op dinsdag 13 november 2001 13:48 schreef NewAgePerformance het volgende:

[..]

Jah ok is ook fout natuurlijk maar correctie geweld is niet aan jou om dat te doen. Dat hoorde hij dus te doen. Maar hij is inderdaad ook fout. Ik noem dat altijd AIRHEAD :) hehe.. Maar ik blijf er bij correctie tikjes of hardhandig beetpakken is voor mij geweld laten zien en dat je er niet boven staat. Net zoals die AIRHEAD ken niet praten, heeft geen overwicht dus slaan dan maar. Stom gewoon. Want als mijn kind met blikjes gooit en ik ben er niet bij, en iemand anders pakt mijn kind hardhandig aan dus een correctietik of keihard knijpen. Dan kan die andere beter verhuizen naar australie want die gaat zo extreem veel pijn lijden.
Die correctie zul je inderdaad exact moeten doseren, dit is lastig. Echter, de tegenpartij zal dit altijd als provocatie beschouwen IMHO.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 13 november 2001 13:25 schreef NewAgePerformance het volgende:

[...]

Maar zoals jij vertelde dat je inelkaar geslagen bent en het bloed uit je hoofd gutste dan zou ik me toch 2 keer bedenken als je weer wat tegen mensen gaat zeggen, want in feite ben jij niet in staat je te verdedigen tegen de mensen die na jou woorden kwaad in zin hebben, en dat kan tot gevolg hebben dat ze je is een keer doodslaan.

Daarom zeg ik hou je mond dan tegen die gasten want je hebt alleen je zelf er maar mee en het helpt toch niet. En daarin vind ik het ook een beetje egoistisch van je dat je het zelfs doet als je vriendin er bij is. 1 je kan je niet verdedigen 2 wil je dan dat ze ook nog ff je vriendin pakken.

[...]
Tuurlijk, je hebt gelijk. Ik kan het nooit verantwoorden dat mijn vriendin door mijn schuld iets zou overkomen. Doodgaan is ook geen optie.

Maar we accepteren nu door de hele discussie heen al dat er geweld is, en dat er geweld blijft. Als je dat kunt accepteren dan kun je ook doorlopen. Ik wil iets dergelijks niet accepteren, maar ik vrees dat ik geen keus heb...

• Arnout

[..]

Maar ik blijf er bij correctie tikjes of hardhandig beetpakken is voor mij geweld laten zien en dat je er niet boven staat.
Niet mee eens. Correctie geven moet kunnen, zowel verbaal (hier gaat het topic over) als non-verbaal (dan wel met minimaal vertoon).

'Niks doen' (het andere uiterste) is dus volgens jou dé oplossing. Voor mij niet.

Verwijderd

Maar ik blijf er bij correctie tikjes of hardhandig beetpakken is voor mij geweld laten zien en dat je er niet boven staat.
Voor mij is het bij dat soort mensen een stukje discipline en er is niets fouts aan. Geweld is bij mij iets waarmee je iemand anders schade berokkend, dat is hier niet het geval, hij wilde die meisjes iets duidelijk maken, en dat werd helaas niet goed ontvangen.

• Arnout
Op dinsdag 13 november 2001 13:25 schreef NewAgePerformance het volgende:

[..]

Daarom zeg ik stel je wat milder op en kijk de andere kant op. Want opzich stel jij jezelf in een positie die eigenlijk de wet zou moeten doen en daartoe ben jij helemaal niet in staat en ik ook vaak niet want tegen een groepje of een enkel persoon die een draadje los heeft en meteen begint met schieten dan ben je toch echt zelf degene die aan het korste eind trekt.

[..]
In mijn geval [zie hierboven] trekt meneer waarschijnlijk aan het kortste eind, alleen al het feit dat 'ie eruit is gezet is voor mij voldoende reden om zo te blijven handelen.

OK, als ik s'avonds door Rotterdam heen rijd en een BMW met lichtmetalen velgen uit het jaar 1990 begint lastig te doen, dan kijk ik wel ff een andere kant op (ervaring).

Verwijderd

Op dinsdag 13 november 2001 13:54 schreef MetHod het volgende:

[..]

Niet mee eens. Correctie geven moet kunnen, zowel verbaal (hier gaat het topic over) als non-verbaal (dan wel met minimaal vertoon).

'Niks doen' (het andere uiterste) is dus volgens jou dé oplossing. Voor mij niet.
Alleen verbaal is het voor mij omdat wanneer je enige neiging hebt tot het overgaan naar non-verbaal er snel de kans bestaat dat het uitloopt op slaande ruzie, en dat is toch voor mij snel de rede om deze 3 punten persoonlijk gezien erbij te halen.

1. als ik ga vechten wat ik had kunnen verkomen ben ik mijn licentie kwijt en dan mag ik niet meer trainen.
2. als ik ga vechten en ik verlies mijn geduld dan gaat er iemand ernstig verwond weg.
3. vechten is zo en zo een uiting van onvrede en onmacht. sta daar gewoon boven.

En op verbaal een correctie geven dat hangt dus af van de situatie. Je bent goed gek als je op een groep je verbaal los laat gaan. Dan heb je non verbale ruzie gecreeerd dus dat had je beter kunnen verkomen. Of zoals voorpiepen dat kan je verbaal oplossen hetzelfde met blikjes gooien helpt dat niet word je sterker verbaal en zorg dan ook dat je sterker kan zijn zodat je een overmacht creeert anders heb je meteen een non verbale ruzie.

Zo zit dat volgens mij nou eenmaal inelkaar met mensen die nogal flink explosief zijn.

Verwijderd

Op dinsdag 13 november 2001 14:02 schreef MetHod het volgende:

[..]

In mijn geval [zie hierboven] trekt meneer waarschijnlijk aan het kortste eind, alleen al het feit dat 'ie eruit is gezet is voor mij voldoende reden om zo te blijven handelen.

OK, als ik s'avonds door Rotterdam heen rijd en een BMW met lichtmetalen velgen uit het jaar 1990 begint lastig te doen, dan kijk ik wel ff een andere kant op (ervaring).
>:) uit horen vertellen heb ik dat ook gehoord.

Maar op daarboven te reageren de volgende keer lig je misschien in het ziekenhuis en is je lever gescheurd. Tja... ik weet niet wat je liever hebt.

Verwijderd

Op dinsdag 13 november 2001 14:01 schreef Kyori het volgende:

[..]

Voor mij is het bij dat soort mensen een stukje discipline en er is niets fouts aan. Geweld is bij mij iets waarmee je iemand anders schade berokkend, dat is hier niet het geval, hij wilde die meisjes iets duidelijk maken, en dat werd helaas niet goed ontvangen.
Vandaar dat het ook niet goed is om bij zulk soort groepen een opmerking te maken. Het ligt denk ik ook gewoon totaal de situatie.

• Arnout
Op dinsdag 13 november 2001 14:17 schreef NewAgePerformance het volgende:

[..]

Alleen verbaal is het voor mij omdat wanneer je enige neiging hebt tot het overgaan naar non-verbaal er snel de kans bestaat dat het uitloopt op slaande ruzie, en dat is toch voor mij snel de rede om deze 3 punten persoonlijk gezien erbij te halen.

1. als ik ga vechten wat ik had kunnen verkomen ben ik mijn licentie kwijt en dan mag ik niet meer trainen.
2. als ik ga vechten en ik verlies mijn geduld dan gaat er iemand ernstig verwond weg.
3. vechten is zo en zo een uiting van onvrede en onmacht. sta daar gewoon boven.

En op verbaal een correctie geven dat hangt dus af van de situatie. Je bent goed gek als je op een groep je verbaal los laat gaan. Dan heb je non verbale ruzie gecreeerd dus dat had je beter kunnen verkomen. Of zoals voorpiepen dat kan je verbaal oplossen hetzelfde met blikjes gooien helpt dat niet word je sterker verbaal en zorg dan ook dat je sterker kan zijn zodat je een overmacht creeert anders heb je meteen een non verbale ruzie.

Zo zit dat volgens mij nou eenmaal inelkaar met mensen die nogal flink explosief zijn.
Een correctie [non verbaal] kan inderdaad uitlopen op slaande ruzie, of op een soort 'doorgeslagen' correctie van de tegenpartij op jou correctie.

Daar ben ik mij terdege van bewust. Aan de andere kant, als het uit de hand loopt moet dit van de tegenpartij komen.

Verwijderd

Op dinsdag 13 november 2001 14:23 schreef MetHod het volgende:

[..]

Een correctie [non verbaal] kan inderdaad uitlopen op slaande ruzie, of op een soort 'doorgeslagen' correctie van de tegenpartij op jou correctie.

Daar ben ik mij terdege van bewust. Aan de andere kant, als het uit de hand loopt moet dit van de tegenpartij komen.
En meestal als de tegenpartij al baldadig bezig is kan je zoiets al snel verwachten, dat de tegenpartij enorm tekeer kan gaan.

• Arnout
Op dinsdag 13 november 2001 14:25 schreef NewAgePerformance het volgende:

[..]

En meestal als de tegenpartij al baldadig bezig is kan je zoiets al snel verwachten, dat de tegenpartij enorm tekeer kan gaan.
Nu zijn we bij de essentie van de discussie, zou je er dan wat van zeggen, of laat je de situatie voor wat het is.

"De maatschappij, dat ben jij", vanuit dat oogpunt zal ik altijd proberen mijn mening te laten blijken, hetzij verbaal, hetzij non verbaal (dit is sterk afhankelijk van de situatie, en in hoeverre ik erbij betrokken ben).

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Op dinsdag 13 november 2001 13:32 schreef Gnoom het volgende:
Ik heb al een paar mensen horen zeggen dat het door de opvoeding komt, maar dat klopt volgens mij toch niet helemaal. Ik vraag me af wat je er nou helemaal tegen kan doen als ouders, want je weet niet echt wat je kinderen daoen als ze uitgaan. Je kan ze natuurlijk goeie normen en waarden aanleren ofzo, maar dat is bolgens mij 10x makkelijker gezegd dan gedaan, afhankelijk natuurlijk van de omgeving waarin het kind opgroeit. Ik denk dat het minderen van verveling van kinderen een veel betere oplossing is.
[..]
Grotendeels ligt het toch echt wel aan de opvoeding, je moet je kind er van bewust maken dat hetgeen wat er op straat gebeurd niet door de beugel kan en dat het bovendien echt stom staat, als jij een beetje vuilnisbakken staat kapot te trappen om er maar een "beetje" bij te horen.
En natuurlijk ligt de opvoeding verantwoordelijkheid niet bij de ouders alleen maar eigelijk ligt deze bij alle mensen wij zijn verantwoordelijk voor onze jeugd en moeten hun op de zaken attent maken.

Soms, loop ik door de buurt, en ja ik woon in zo een relletjes buurt, en dan zie ik van die jongere kindjes van 14, 15 roken als schoorstenen, en een beetje met hun scooters showen (meaning aso rijgedrag). Opzich maakt het mij niks uit als ze zichzelf staan te vervuilen maar het gedrag wat ermee gepaard gaat irriteert mij gewoon weleens.

Vooral het gebrek aan respect tegen je medemens daar moet ik het absoluut niet van hebben. Kleine snuiters denken alles wel ff beter te weten en een beetje de buurt te terroriseren :7

Ehehe dat zeg ik en ik ben pas 17 jaartjes oud :P

Mijn advies ga iets nuttigs met je leven doen, anders besef je dat je straks 20 bent en eigelijk niks beters kan, dan borden wassen en sta je elke ochtend op met zo een nare hoestbui.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Op dinsdag 13 november 2001 14:31 schreef MetHod het volgende:

[..]

Nu zijn we bij de essentie van de discussie, zou je er dan wat van zeggen, of laat je de situatie voor wat het is.

"De maatschappij, dat ben jij", vanuit dat oogpunt zal ik altijd proberen mijn mening te laten blijken, hetzij verbaal, hetzij non verbaal (dit is sterk afhankelijk van de situatie, en in hoeverre ik erbij betrokken ben).
Opzich ben ik het er niet mee eens. Ik vind dat je soms je mond moet houden omdat het anders uitloopt op een discussie die of 1 nergens op slaat of 2 op ergere dingen uitloopt.

Verbaal ben ik wel als ik de situatie goed kan inschatten en als ik denk dat het nut heeft, bijvoorbeeld om een persoon uit een pennible situatie weg te lullen. Vrij simpel dus. Sloopt iemand een prullenbak en is hij niet ouder dan 15 en is de groep niet te groot zodat ze mij niet zullen aanvallen dan zal ik er inderdaad wat van zeggen word ik dan uitgescholden dan reageer ik niet meer en lach ik vriendelijk en loop ik door. En dit alleen maar om een ruzie te vermijden op non-verbaal gebied. Want het is stom als ik daar tien gastjes hun klauwen breek omdat ze mij zonodig moesten aanvallen. Dat leverd niets op dan een hoop heibel en ik moet de gevangenis in. Want de wet in nederland is daarin heel erg krom en dan spreek ik uit ervaring.

Dat is hier gebeurd waar ik woon, een meisje van 19 werd door haar onder drugs bezeten vriendje inelkaar geslagen, mits het feit dat ze 8 maanden zwanger was toendertijd. Mijn vriendin hoort dat en vraagt mij te gaan kijken, ik zie het meisje bloedend naar beneden lopen en troost haar en vraag mijn vriendin de politie te bellen. Ik ga naar boven en laat het meisje achter bij mijn vriendin om verhaal te halen. Kom ik boven krijg ik een trap tegen me hoofd. Ja die had ik dus echt verwacht. Ik word dus aardig boos en waarschuw die gast dat hij de verkeerde te pakken heeft en dat hij beter kan dimmen en rustig kan worden. Hop nu een klap richting me hoofd, ja richting want nu verwachte ik iets en pakte zijn hand en de rest is gewoon een gevecht waar ik die gast een beetje aftrap. Kom ik dus beneden staat daar de politie ik zeg tegen hun van je moet maar ff boven gaan kijken daar ligt de gast die dat meisje heeft geslagen en ik ga naar binnen. 2 minuten later word er aangebeld en IK word meegenomen naar het bureau wegens mishandeling van die gozer en zit ik een nacht voor jan lul in de cel.

Dus wat zegt dat? Beetje lullig. En als je dus begint te vechten met een groep ook al beginnen hun jij kan de lul ervan worden en een nacht voor onzinnigheid tegen een stalen pispot aan zitten kijken. Dus de maatschappij begint niet bij jou want dat is ENORM gelul daar is de maatschappij niet op gemaakt zoals hij nu is.

• Devster
  • Laatst online: 14-08-2025

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Ook de "Moet kunnen"-mentaliteit :r uit de jaren '70 ligt hieraan ten grondslag... wat is er mis met respect en discipline?

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Verwijderd

Op dinsdag 13 november 2001 14:56 schreef Devster het volgende:
Ook de "Moet kunnen"-mentaliteit :r uit de jaren '70 ligt hieraan ten grondslag... wat is er mis met respect en discipline?
Helemaal niets maar probeer het niet in je eigen uppie :) Dat werkt toch niet.

• Arnout
Op dinsdag 13 november 2001 14:50 schreef NewAgePerformance het volgende:

[..]

Dus de maatschappij begint niet bij jou want dat is ENORM gelul daar is de maatschappij niet op gemaakt zoals hij nu is.
Flame? Let een beetje op wat je zegt, nuanceer desnoods wat meer. Hiermee wordt dat hele stuk wat je getikt hebt ineens zo waardeloos.

Ik ga altijd uit van het goede, als je vanuit gezond verstand + normen en waarden handelt zit je een eind in de goede richting. Je basseert je nu op één voorbeeld, bij mij is het wel goed afgelopen (nog beter dan ik had verwacht).

Verwijderd

Op dinsdag 13 november 2001 14:57 schreef MetHod het volgende:

[..]

Flame? Let een beetje op wat je zegt, nuanceer desnoods wat meer. Hiermee wordt dat hele stuk wat je getikt hebt ineens zo waardeloos.

Ik ga altijd uit van het goede, als je vanuit gezond verstand + normen en waarden handelt zit je een eind in de goede richting. Je basseert je nu op één voorbeeld, bij mij is het wel goed afgelopen (nog beter dan ik had verwacht).
Mijn excuses ik word hier altijd een beetje zeeziek van als ik lees dat de maatschappij begint bij ons zelf. Want dat is namelijk niet zo. De maatschappij begint bij de wet en het navolgen van de wet, en elke overtreder van de wet aanpakken. Daar begint de maatschappij want je kan niet verwachten van iedereen zoals blijkt dat de maatschappij op ieder individueel begint.

Verwijderd

Ik heb het gehele topic niet gelezen alleen het eerste stukkie.
Ik vind het eerlijk gezegd nogal dom dat je iets tegen andere mensen zegt die asociaal zijn.
Als ik zoiets tegenkom keer ik om en neem een andere weg. Ik ga mijn leven toch niet riskeren of dat ik in elkaar wordt geslagen. Ik zit er ook geheel niet mee, ze gaan hun gang maar.

• Devster
  • Laatst online: 14-08-2025

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Jammer is dat alles zo verziekt is... als je op straat iemand probeert te helpen, dan schrikt men zich rot... ik zie er niet abnormaal uit, volgens mijn baas zelfs "representatief" :), maar toen ik laatst een oud vrouwtje zag rommelen met de spatlap van haar fiets vroeg ik haar of ik haar kon helpen. Het viel mee dat ze niet flauwviel terplekke. Toch heb ik haar spatlap weer vastgezet en was ze ontzettend blij.

Naar een pretpark is inderdaad ook geen pretje meer. De Efteling valt nog wel mee, daar komt het "stoere" publiek niet. Six Flags is echt zo'n aso-pretpark aan het worden. Veel voordringen en vechten... :r

Jammer......

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

• Arnout
Op dinsdag 13 november 2001 15:00 schreef NewAgePerformance het volgende:

[..]

Mijn excuses ik word hier altijd een beetje zeeziek van als ik lees dat de maatschappij begint bij ons zelf. Want dat is namelijk niet zo. De maatschappij begint bij de wet en het navolgen van de wet, en elke overtreder van de wet aanpakken. Daar begint de maatschappij want je kan niet verwachten van iedereen zoals blijkt dat de maatschappij op ieder individueel begint.
Tuurlijk niet. De wet is een soort "FAQ met gevolgen" voor het leven. Het leven op zich heeft weinig met de wet te maken.

Ik bekijk het zo: "de maatschappij" is opgebouwd uit objecten. Die objecten zijn instanties van de klasse "Mens".

Als er maar genoeg "Mens"-en dezelfde gedachten delen over bepaalde zaken, dan zal "de maatschappij" vanzelf dit beeld gaan laten zien.

Als je dit niet volgt, geen probleem. Ik ben op dit moment bezig met Java. :)

Verwijderd

Op dinsdag 13 november 2001 15:06 schreef MetHod het volgende:

[..]

Tuurlijk niet. De wet is een soort "FAQ met gevolgen" voor het leven. Het leven op zich heeft weinig met de wet te maken.

Ik bekijk het zo: "de maatschappij" is opgebouwd uit objecten. Die objecten zijn instanties van de klasse "Mens".

Als er maar genoeg "Mens"-en dezelfde gedachten delen over bepaalde zaken, dan zal "de maatschappij" vanzelf dit beeld gaan laten zien.

Als je dit niet volgt, geen probleem. Ik ben op dit moment bezig met Java. :)
Hehe nee ik begrijp het wel :) Genoeg mensen dromen zowel maar handelen niet zo en dat is het hele probleem. Zolang er niet genoeg mensen zijn die dit ondersteunen ben je meestal zelf het haasie :)

• Arnout
Op dinsdag 13 november 2001 15:05 schreef Devster het volgende:
[..]

Naar een pretpark is inderdaad ook geen pretje meer. De Efteling valt nog wel mee, daar komt het "stoere" publiek niet. Six Flags is echt zo'n aso-pretpark aan het worden. Veel voordringen en vechten... :r

Jammer......
True.... ben in obtober weer naar Six Flags geweest, weer hetzelfde verhaal, voordringen. Ik zou er weer wat van zeggen, echter mijn vriendin weerhield me :).

Net daarna zei een dertiger er wat van, en er onstond een heftige discussie tussen de 'voordringer' en een aantal volwassen mannen. De 'voordringer' moest uiteindelijk toegeven en keerde weer terug naar zijn twee minderjarige vriendinnen, die toekeken.

• Arnout
Op dinsdag 13 november 2001 15:11 schreef NewAgePerformance het volgende:

[..]

Hehe nee ik begrijp het wel :) Genoeg mensen dromen zowel maar handelen niet zo en dat is het hele probleem. Zolang er niet genoeg mensen zijn die dit ondersteunen ben je meestal zelf het haasie :)
Je moet van jezelf uitgaan, zolang je denkt dat niet genoeg mensen hetzelfde delen, nee dan gebeurt het ook niet, al was het alleen maar omdat jij er ook niet aan mee doet.

Jij bent (ingezoomd zeg maar) de maatschappij.

Verwijderd

Op dinsdag 13 november 2001 14:17 schreef NewAgePerformance het volgende:

Licentie?

• Skimmer
  • Laatst online: 02-01 11:03

Skimmer

Inter Arma Enim Silent Leges

Op dinsdag 13 november 2001 15:03 schreef sjorsie het volgende:
Ik heb het gehele topic niet gelezen alleen het eerste stukkie.
Ik vind het eerlijk gezegd nogal dom dat je iets tegen andere mensen zegt die asociaal zijn.
Als ik zoiets tegenkom keer ik om en neem een andere weg. Ik ga mijn leven toch niet riskeren of dat ik in elkaar wordt geslagen. Ik zit er ook geheel niet mee, ze gaan hun gang maar.
En het is juist die hele mentaliteit die in dit topic onder vuur ligt.

Je zegt dat je er in het geheel niet mee zit, maar stel je je nou eens voor dat jij een gloednieuwe brievenbus koopt, echt een gave met tweaks en weet ik wat al niet... die zet je op de rand van je tuin, zodat de postbode niet helemaal naar je voordeur hoeft te lopen. Je buurman komt thuis, en omdat hij toch niets beters te doen heeft, schopt hij jou gloednieuwe brievenbus van zijn standaard af, en steekt hem dan in de fik... :(

Je zegt dat je er in het geheel niet mee zit, waarschijnlijk met de gedachte erachter "het is toch niet van mij". HET IS WEL VAN JOU!! Iedereen betaald belasting (Toch?) ja ook mensen die geen werk hebben... ooit gehoord van BTW??

Zelfs als je niets om geld geeft, en het je inderdaad niets interreseert dat de regering alles moet vervangen van jou belasting centen, dan nog; als de regering het niet zou hoeven vervangen, zouden ze (misschien) andere dingen kunnen doen van dat geld, bijvoorbeeld de ziekenzorg of het onderwijs verbeteren...

Maar nee, ik denk dat je dit zelfs niet begrijpt... voor de meeste mensen is het "te ver van mijn bed"... helaas...

Hier wordt ik pas echt verdrietig van :'(

In times of war the law falls silent

• Arnout
Op dinsdag 13 november 2001 15:17 schreef Skimmer het volgende:

[..]

Maar nee, ik denk dat je dit zelfs niet begrijpt... voor de meeste mensen is het "te ver van mijn bed"... helaas...

Hier wordt ik pas echt verdrietig van :'(
Neee! niet generaliseren. Ik denk dat dat het wel meevalt.

Ben niet echt een W&L Hardcore member, maar toch intresseren dit soort discussies mij het meest van alle.

Probleem is dat het een tech-forum is, en daar komen dit soort discussies nou eenmaal wat stroever op gang.

• Arnout
Op dinsdag 13 november 2001 15:03 schreef sjorsie:
[..]
Ik zit er ook geheel niet mee, ze gaan hun gang maar.
Tja [...]

Verwijderd

Op dinsdag 13 november 2001 15:17 schreef Kyori het volgende:

[..]

Licentie?
Ja een beetje offtopic, ik noem het licentie, kan het ook een diploma noemen. Of een dan gradatie in taekwondo.

Verwijderd

Op dinsdag 13 november 2001 15:22 schreef NewAgePerformance het volgende:

Ja een beetje offtopic, ik noem het licentie, kan het ook een diploma noemen. Of een dan gradatie in taekwondo.
Een hippe sport vindt ik dat. :)
Hoeveelste dan?

• Skimmer
  • Laatst online: 02-01 11:03

Skimmer

Inter Arma Enim Silent Leges

Op dinsdag 13 november 2001 15:21 schreef MetHod het volgende:

[..]

Neee! niet generaliseren. Ik denk dat dat het wel meevalt.

Ben niet echt een W&L Hardcore member, maar toch intresseren dit soort discussies mij het meest van alle.

Probleem is dat het een tech-forum is, en daar komen dit soort discussies nou eenmaal wat stroever op gang.
Sorry, het was niet mijn bedoeling om te generaliseren, ik probeer slechts mijn observaties hier neer te zetten.

In times of war the law falls silent

Verwijderd

Op dinsdag 13 november 2001 15:25 schreef Kyori het volgende:

[..]

Een hippe sport vindt ik dat. :)
Hoeveelste dan?
Zit nu bij dan 2 ben aan het trainen voor dan 3, maar ja ik word vader dus het staat heel ff op een laag pitje ben nu meer met de babykamer bezig en me vriendin helpen want ze is nu al 7 maanden zwanger dus alles word wat moeilijker. En ga liever nu niet zo snel van huis af.

En als het kindje wat ouder is wil ik naar de oer tak van de sport en gewoon naar het oosten gaan voor een maand om daar te trainen dat lijkt me gewoon geweldig! :)

• CrazyA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09-2023
Ik betrap mezelf er toch eigenlijk wel op om niet zomaar m'n bek open te trekken als er iets gebeurt dat niet door de beugel kan.
Ik heb het 1 keer gedaan en toen ben ik dus ook goed in mekaar schopt en daar heb ik niet weer zin in. Dus meestal hou ik m'n bek gewoon.

Behalve als het om mijn vriendin gaat (of m'n ouders, maar dat komt niet zo vaak voor, 't gebeurt meestal op stap ofzo), en toen is het dus ook mis gegaan.

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Op dinsdag 13 november 2001 15:22 schreef NewAgePerformance het volgende:

[..]

Tenzij het zelfverdediging is....dan is het geoorloofd.
Ik bedoel je hoeft niet gelijk iemands nek te breken, maar soms is geweld de enigste oplossing hoe hard mensen dat ook ontkennen.....maar alleen als alle andere opties zijn uitgesloten.

Verwijderd

Zelfs als je niets om geld geeft, en het je inderdaad niets interreseert dat de regering alles moet vervangen van jou belasting centen
Mijn belasting gaat hierdoor niet omhoog, ik betaal het toch en het blijft evenveel dus vandaar dat ik er niet mee zit. En als mensen aan mijn spullen zitten dan schop ik ze wel :)

En ik zie het trouwens ook niet zo, jij betaalt een bepaald bedrag aan iemand anders, zij kunnen ermee doen wat ze willen (in principe), daar heb ik in principe geen zeggenschap over.
Pagina: 1