Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Suggestie Moderating: Euthanasie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit klinkt misschien overdreven en theatraal, maar mijns inziens heeft het moderating aspect op Tweakers gefaald.
Er wordt niet gewaakt over de kwaliteit van de threads, maar er wordt ergerlijk geoordeeld over serieuze reacties.

Reageren op een nieuwsposting wordt meer en meer een ergernis vanwege een gezichtsloze "big brother" die naar eigen grillen oordelen kan vellen over legitieme opmerkingen. Het draagt niet bij en het verslechterd de sfeer per maand. Reageren is geen plezierige bezigheid meer.

Het is zelfs zo dat ik in 9 van de 10 keer dat ik een reactie wil plaatsen, ik het reactie venster maar weer sluit. Ik kan mijn tijd beter besteden dan een bericht te posten, dat om een of andere wazige reden getorpedeerd wordt.

Technisch gezien is het moderatiesysteem een hoogstandje. Sociaal gezien is het een plaag. We komen niet meer op tweakers om iets met elkaar te bespreken, we schijnen alleen maar meer te komen om te zien of we al dan niet een goede of slechte beoordeling kunnen krijgen.

Het moderatiesysteem zal vanuit de tijd en de moeite die er inzit een troetelkindje geworden zijn van diegenen die het opgezet hebben. Daar heb ik begrip voor. Echter wil ik het Tweakers-team vragen of ze het moderatie-systeem afschaffen. Mocht dat ueberhaupt geen optie zijn... dan pas het systeem drastisch aan.

Sommige zaken zijn niet voorbehouden aan de massa. Daarom en daarvoor heb je regeringen en daarom zou het moderatiesysteem ook democratisch moeten zijn en niet anarchistisch zoals nu.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:54

Beaves

Usque ad Finem

Ik heb één woord, PowerMod.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Maar hoe wordt je dan powermod?

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Niet, er wordt straks een keuze gemaakt (natuurlijk in overleg) over wie de PowerMods gaan worden. Die PowerMods krijgen redelijk veel "macht", dus de grootste problemen met foute moderaties moeten dan opgelost kunnen worden.

Als je meer info over de PowerMod wilt hebben, kan je het beste de search ff gebruiken, aangezien er al zoveel over gepost is.

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:22

Jaymz

Keep on moving !

Hee hoo.

Niet doen !!!!!!!!!!

Schaf het modsysteem niet af. Heeeeelluuuuuuup.

We zijn flink aan het denken om het modsysteem wat beter op poten te krijgen. Al ruim een half jaar overigens:

Femme (je weet wel, Dè Femme) heeft er nu (eindelijk) tijd voor. Toen ik um laatst sprak hattie het over 'enkele weken' en was het overigens met de 17 genoemde puntjes eens (ééntje wastie wat terughoudend in, maar dat hadden we wel verwacht (en op geanticipeerd :) )

Wat de minder vaak langsfietsende mensen niet weten, is dat er een 'speciaal forum' op GoT voor is (private :P)

Jaymz is een van de priveteers overigens :)

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Ik wist van het bestaan wel af, maar ja, als je er niet in mag, weet je ook niet wat er precies behandeld wordt ;)

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:49

botoo

💀 too old to die young

Op maandag 12 november 2001 21:36 schreef 35MHz OC het volgende:
Een heel verhaal
Ik kan me hier 'helaas' volledig in vinden.
Maar er gloort hoop aan de horizon, met de komst van een PM squad _kan_ er verbetering in komen, of ook dat systeem gaat falen is nog niet te overzien, maar het is zeker de moeite van het proberen waard.

Verder denk ik dat je _wel_ moet reageren wanneer je dat nodig en/of zinvol vind. Als je post onverhoopt onheus gemod word zijn er hier op /16 doorgaans genoeg mod-punters bereid om eea te corrigeren.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022

KeX

Het moderatie systeem is dood, lang leve het moderatie systeem!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Op maandag 12 november 2001 22:32 schreef Beaves het volgende:
Ik wist van het bestaan wel af, maar ja, als je er niet in mag, weet je ook niet wat er precies behandeld wordt ;)
Have patience my friends :)

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Op maandag 12 november 2001 22:50 schreef KexDaFlex het volgende:
Het moderatie systeem is dood, lang leve het moderatie systeem!
Nee-nee.

Het modsysteem is dood, lang leve de PM !

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Op maandag 12 november 2001 22:56 schreef Jaymz het volgende:

[..]

Nee-nee.

Maar het dode modsysteen werkt anders nog steeds best wel goed! Dus is het stiekum toch nog een beetje levend! Leve de normale modders!

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:49

botoo

💀 too old to die young

mr_a:
Het bijna dode systeem werkt _niet_
anders zou er niet zo hard om een PM geroepen worden door diegenen die dagelijks het hardst met de bezem bezig zijn.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Tja we proberen ons best te doen met de riemen (roeien) die we nu hebben :) okay er valt wel eens een steekje maar binnenkort als de PM er is hebben we een fijne zware mercury achter de boot :)

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022

KeX

Op maandag 12 november 2001 22:56 schreef Jaymz het volgende:

[..]

Nee-nee.

:?

Het oude modsysteem is dood leve het nieuwe modsysteem (incl PM) was eik de idee. ;) PM == modsysteem

Le roi est mort, vive le roi :)

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 22:15 schreef Beaves het volgende:
Niet, er wordt straks een keuze gemaakt (natuurlijk in overleg) over wie de PowerMods gaan worden. Die PowerMods krijgen redelijk veel "macht", dus de grootste problemen met foute moderaties moeten dan opgelost kunnen worden.

Als je meer info over de PowerMod wilt hebben, kan je het beste de search ff gebruiken, aangezien er al zoveel over gepost is.
hmmz ik heb er al eerder over gelezen toen gaf ik het de naam "übermod" :P

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Op maandag 12 november 2001 23:36 schreef botoo het volgende:
mr_a:
Het bijna dode systeem werkt _niet_
anders zou er niet zo hard om een PM geroepen worden door diegenen die dagelijks het hardst met de bezem bezig zijn.
Dat wil ik krachtig tegenspreken!

Als je naar de kwaliteit van de reacties kijkt en je vergelijkt dit met de kwaliteit van de discussie op andere generieke hardware/software nieuws-sites dan steken wij denk ik gunstig af! Zou er geen moderatiesysteem zijn dan zou het niveau op de frontpage een heel stuk minder zijn. Was er geen moderatie dan zou de frontpage denk ik binnen een maand vervallen tot Huiskamer niveau.

Het blijft natuurlijk wel zo zijn dat het vaak voorkomt dat moderaties onterecht niet goed zijn, met alle terechte onvrede van dien. Dit splitst zich op in waardering en in tag.

De tag is heel vaak fout. IMO biedt de tag verder ook geen toegevoegde waarde aan de post, er is niet op te selecteren e.d. De tag is vooral handig om de reden van een moderatie aan te geven. Daarom ben ik eigenlijk voor het beperkt afschaffen van de tag: laat hem gewoon niet zien boven de posts. Ik denk dat het merendeel van het geklaag over het modsysteem betrekking heeft op de tag, niet op de waardering. Een +1 troll wordt als schandalig gevonden terwijl je niemand hoort over +1 behulpzaam.

Het belangrijkste onderdeel van het moderatiesysteem is de score. Ook de score is dikwijls niet goed: onterecht te hoog of te laag. Dit heeft dan kennelijk te maken met een duidelijke voorkeur van de grote groep moderators. Ik blijft het als incidenten zien, pech gehad, volgende keer beter. Met het huidige moderatiesysteem in combinatie met sturing vanuit TMF denk ik dat er na 2 dagen eigenlijk niet zo heel veel posts meer zijn die meer dan een punt afwijken van de optimale waardering.

Voor de andere gevallen is de PowerMod uiteraard zeer welkom.

Het is verder toch helemaal niet de bedoeling dat de PowerMod alles gaat modereren? Als dat zo is dan vind ik dat de essentie van het huidige modsysteem ongewijzigd zal blijven met de invoering van de PowerMod. Dus het kan niet zo zijn dat het huididge systeem geheel niet voldoet!! ;)

De grote vraag is of het inderdaad zo is dat het modsysteem zo slecht werkt dat de onvrede onder een grote groep gebruikers toeneemt. Ik denk dat het wel meevalt, dat er een paar mensen zijn die het hardst roepen en de rest gaat daar in mee.

Om onvrede te verkleinen is het belangrijk uitleg te geven aan moderatie m.a.w. duidelijk maken waarom een bepaalde beoordeling toegekend is. Dat is voor nu belangrijk en vooral voor de toekomst, wanneer er ge-PMd zal kunnen worden.

edit: 2 typo's :P

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Het is absoluut niet de bedoeling dat de PM _veel_ gaat PM-en. Als je dat namelijk wèl toestaat zullen de plainmods snel geneigt zijn tot denken in de trent van "Ach laat dat maar aan de PowerMod over", en zullen we langzaam afzakken naar het oude modsysteem (alleen is het nu de PM die modereert)

De PM is er (in mijn ogen) primair voor reacties die volgens het huidige systeem _niet_ meer op de juiste score (/tag) terecht kunnen komen, desnoods forceren we dat met een 'lichte beperking'.

Het is ook de mijn bedoeling om het kunnen modden 'minder makkelijk' te maken. Het is de mijn bedoeling dat alleen diegene die geinterreseerd zijn in het modden ook daadwerkelijk degene zijn die kunnen modden. Dat kun je bijvoorbeeld bereiken door mensen die 'technisch mogen modden' niet meteen de dropdownboxjes te laten zien, maar dat je dit middels een vinkje in je profiel 'aan kunt zetten'

Iemand die dit vinkie aanzet krijgt 24 uur later (automagisch) modpossibilities. In de tussentijd is zijn/haar nick in een één of ander overzichtje terecht gekomen, alwaar een 'langsfietsende PM/Adje' eens kan kijken of het (bijvoorbeeld) iemand is die een relatief laag karma heeft voor zijn/haar aantal reacties. Dit is dan iemand die je na een week of wat eens 'evalueert' "Wat voor moderaties heeftie de laatste tijd gegeven ?" Of in extreme gevallen weigert modrechten te verlenen (iemand die betrekkelijk veel Trolls/Flamebaits op z'n naam heeft staan bijvoorbeeld)

[Hmm, Jaymz geeft hier een hele korte samenvatting van zijn huidige ideeën, die dus ook op het PM-overleg forum langskomen :)]
Pagina: 1