De condensator van m'n voeding is ontploft!

Pagina: 1
Acties:
  • 3.142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21624

Topicstarter
Mij overkwam afgelopen vrijdagavond iets wat ik heel lang niet meer zal vergeten.
Ik zette mijn dierbare computertje (AMD Athlon Thunderbird 1 Ghz) onder een ander bureau in m'n kamer.
Ik stop de stekker in het stopcontact, en *BOOM*, de condensator van m'n voeding ontploft. Omni-harde knal, ik hoorde gelijk voor 1 uur niets meer behalve wat gepiep maar dat boeit niet. Mijn vraag is, weet een van jullie waardoor een condensator kan ontploffen. De voeding stond op 230 Volt, het was een geaard stopcontact, en het waren geen 2 fases door elkaar heen. Als iemand iets hierover weet, laat het ajb ff horen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ouderdom, verkeerd gepoolde spanning of te hoge spanning - dat zijn zaken waar een elko luidkeels tegen protesteert :) En inderdaad, dat kan explosief.
In een grijs verleden was dat een hobby van me, van oude radiootjes alle elkootjes verzamelen en dan omgepoold aan m'n Fleischmann trein-transformator hangen tot er weer met een *beng* een rolletje papier door de kamer schoot :)

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het komt iig niet door ouderdom,
hij was net 6 maanden oud...
En er was niks mis met het voltage dat er uit m'n stopcontact kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:00

Richard

Kuru Kuru Kururin

Snel wegd#nderen die voeding, want is zeer kankerverwekkend zover ik me kan herinneren. Als echt de vloeistof over je bord is gelopen, gooi dan liever je hele mammaplank weg, neem vooral geen risico's (zijn hier wel mensen die er meer over kunnen vertellen)

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Zeker een TARGET kast ?

Die van mij is ook al ontploft met een luide knal.
Echt maar een heel klein condensatortje maar electroliet wat vrijkomt bij kapotte condensators is echt mega explosief. Leek wel of iemand een strijker in m'n PC afstak B-). Was dat ff knallen.

Ik denk dat er een ontwerp foutje in de voeding zit of dat ze hem gewoon verkeerd om hebben gemonteerd want spontaan exploderende condensatoren heb ik nog niet eerder meegemaakt.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffercomputer
  • Laatst online: 21-06 21:08
Kankerverwekkende zoutoplossing?
Dat electrolyt is niets meer dan een zout oplossing namelijk. Je moet het niet gaan opdrinken / oplikken, maar gewoon weggooien, en schoonmaken met een vochtig doekje.

Links naar kankerverwekkende stoffen in elco's zou ik graag eens willen zien....

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Laatst online: 22-04 02:56
Op maandag 12 november 2001 21:38 schreef RDK_NL het volgende:
Snel wegd#nderen die voeding, want is zeer kankerverwekkend zover ik me kan herinneren. Als echt de vloeistof over je bord is gelopen, gooi dan liever je hele mammaplank weg, neem vooral geen risico's (zijn hier wel mensen die er meer over kunnen vertellen)
Nog nooit gehoord :?
Er zit trouwens geen vloeistof in. Zodra het fout gaat wordt het een gas en explodeert het dus alleen wat metaal, vezels en papier blijft over na het vuurwerk.

Misschien dat het wel zo is met oudere condensatoren. Vroeger was men geloof ik al lang blij dat het werkte.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:00

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ik kan me er een topic over herrineren dat iemand aangeraden werd zijn mobo weg te gooien (dit is echt geen uit mijn nek kletserij). Xou graag nogeens willen weten waar dat tpic stond.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, ik heb hem al terug gebracht naar m'n dealer en die "Zou 'm wel effe nakijken hoor!". Nu moet ik 'm wel terug krijgen en zo gauw als het kan (Dunnet Rotterdam)

Het was trouwens een Compaq Presario (het is dat ie op 1 Ghz loopt, anders had ik 'm ook niet aangenomen toen m'n vader er een half jaar geleden mee aan kwam lopen,)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nog nooit gehoord :?
Er zit trouwens geen vloeistof in. Zodra het fout gaat wordt het een gas en explodeert het dus alleen wat metaal, vezels en papier blijft over na het vuurwerk.

Misschien dat het wel zo is met oudere condensatoren. Vroeger was men geloof ik al lang blij dat het werkte.
Dat van dat gas kan trouwens wel, m'n hele kamer stonk als een gek naar soldeer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 13:06

BaRF

bijna kerst

heh wij hadden hier bij onze shop eens een voedinkje van iemand, om eens te controleren, en die blies bijna op in het gezicht van mn chef, dus hij gelijk bellen naar die gasten van SkyTronic (moeten zich bij disco-equipment houden ;)) en toen kreeg ie er 10 opgestuurd, geheel gratis :P

edit:

Hey hoe kun je er voor ZORGEN dat zo'n ding explodeert? te hoge spanning enzo, dus 220 op een 63 volt condesje laat hem dus blazen? - ik zie oud en nieuw voor me in combinatie met een heeeele grote doos condensatoren van m'n grootvader :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-07 19:47
misschien dat je teveel vermogen hebt gevraagt van je voeding? slechte componenten erin? slecht gesoldeert? kan vanalles zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-07 13:54

ThaHandy

Discovery Channel

:P een elco van 10000f 63V (best wel grote 1) kenne ook wel lekker snallen en stinkuuuuuh :P ...op school leeraar "mot je kijken war er gebeurd al ik plus en min omdraai van die elco(tje) >:) >:) GAAAF m8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Kan iemand een keer een filmpje maken à la hoe een elco op te blazen?? :) :)

Misschien een idee voor een topic:

"Post hier je opgeblazen onderdeel filmpjes"

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Laatst online: 20-06 13:06

BaRF

bijna kerst

maak dan dat topic :) ik heb nog steeds het een en ander liggen dat zeurt om opgeblazen te worden ;) van lcd, cpu's, moederborden, en elkos van 5 cm tot 10 :D

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07 07:31

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ze hadden bij mij op school twee labvoedingen kruisgekoppeld (+v1 aan -v2, -v1 aan +v2) en dat gaf me toch een zooi/stank...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40091

Het is gewoon een hele simpele vraag, dus ook een vrij makkelijke oplossing, HET WAS GEWOON EEN FABRIEKS mankement.

suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisBoom
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 21:07
Stekker verkeerd om in het stopcontact? ;)

Geen beurs, geen tempo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34056

ik heb het ook gehad.
ik doe dus ict en op school kwam een kennis van onze docent om door ons zijn computer te laten repareren.
nou ik was de enigste die dat van mijn leraar mocht doen omdat hij wist dat ik wel aardig wat ervaring heb.
dus ik zet die pc neer druk de stekker in het contact, druk de monitor aan en daarna de pc.
hij vind de videokaart, HD geheugen enz iemand in de klas drukte een anndere pc aan, lichte piek spanning en kaboom dikke zwarte rookwolk eruit :P.
echt grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30962

'k heb ooit op school een condensator opgeblazen, kwam door zo'n leraar die mij vertelde dat alles goed aangesloten was. Stroom erop en na enkele seconden, BAM, oeps. Gore bende dikke stank. Einde van de les, moet je nog eerst weer gaan opruimen. Zwaar klote en super schrikken als dat ding op een halve meter van je vandaan in een keer knalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op maandag 12 november 2001 21:41 schreef koffercomputer het volgende:
Dat electrolyt is niets meer dan een zout oplossing namelijk. Je moet het niet gaan opdrinken / oplikken, maar gewoon weggooien, en schoonmaken met een vochtig doekje.
Het is vaak ook zurig en als je niet alles weg hebt gekregen dan gaat het toch doorvreten. Dan krijg je bv over een half jaar van die vage fouten als vastlopers. Dat is de reden waarom we hier ook PC's weggooien met waterschade. Je krijgt ze wel weer droog en dan ziet het er weer heel leuk uit. Maar na een paar maanden begint de ellende. En dan weet je niet waardoor het komt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redleg
  • Laatst online: 06-07 15:49
Haha ik ken het die boemetjes met elko's, doe is een leuke truuk koop een elko laad hem met een voeding op (dit is binnen een paar seconde gebeurd) en geef hem aan iemand die de plus en min pool vast pakt. Die vergeet nooit meer wat een elko is LOL :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04-07 17:32
waarmee laad je die op? met 12V trafo werkt zeker niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 13 november 2001 14:29 schreef Maha het volgende:
'k heb ooit op school een condensator opgeblazen, kwam door zo'n leraar die mij vertelde dat alles goed aangesloten was. Stroom erop en na enkele seconden, BAM, oeps. Gore bende dikke stank. Einde van de les, moet je nog eerst weer gaan opruimen. Zwaar klote en super schrikken als dat ding op een halve meter van je vandaan in een keer knalt
Ik zat dus met m'n kop er bijna tegen aan, ik heb 1 1/2 uur nix meer gehoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
edit:

Hey hoe kun je er voor ZORGEN dat zo'n ding explodeert? te hoge spanning enzo, dus 220 op een 63 volt condesje laat hem dus blazen? - ik zie oud en nieuw voor me in combinatie met een heeeele grote doos condensatoren van m'n grootvader :P
Weet ik veel, hij staat uit, ik steek de stekker in het stopcontact, en boom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 20:56
Op maandag 12 november 2001 21:38 schreef RDK_NL het volgende:
klopt inderdaad, komen bij veel een vloeistof uit of gevaarlijke gassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-07 19:47
Op maandag 12 november 2001 22:03 schreef BaRF het volgende:
edit:

Mits het een elco is, gewoon verkeerd om aansluiten. Daar heb je niet eens 230 V voor nodig. Dan knalt ie gewoon uit elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29291

Op maandag 12 november 2001 21:30 schreef NielsvA het volgende:
(...)Ik stop de stekker in het stopcontact, en *BOOM*, de condensator van m'n voeding ontploft. Omni-harde knal, ik hoorde gelijk voor 1 uur niets meer behalve wat gepiep maar dat boeit niet. (...) De voeding stond op 230 Volt, het was een geaard stopcontact, en het waren geen 2 fases door elkaar heen. (...)
Ik heb een halfjaar geleden dus EXACT hetzelfde |:( meegemaakt... maar bij mij sprong die condensator nog in de cooler van de voeding die (om wat voor reden dan ook) nog draaide (maar nu dus stopte).
De minuut erna zeiden zowel ik als mijn computer vrij weinig... En even later begon mijn computer een naar verbrandend printplaat stinkende rook uit te spuwen...
Na een snelle evaluatie van de situatie (die snel onder controle was :7) zag ik dat mijn voeding rijp was voor de sloop... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
ik heb ook een target voeding gehad, en die is dus ook zeg maar uit elkaar geklapt

heb m niet opengeschroefd, en ik heb m gratis kunnen ruilen voor een 300watt, t was een 200 of 230 watt ofzo

gewoon een harde knal, computer uit, beetje rook uit de voeding, en nix meer, nog een nacht gewacht voor de zekerheid, maar hij was en bleef dood

naja...heb nu een voeding van JNC, maar dat schijnt ook target te zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Op maandag 12 november 2001 21:38 schreef NielsvA het volgende:
Het komt iig niet door ouderdom,
hij was net 6 maanden oud...
En er was niks mis met het voltage dat er uit m'n stopcontact kwam...
Hoe weet je dat zo zeker ? Kan een piekspanning geweest zijn.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

ik ben nu zwaar aan t overwegen om een condensatortje te laten knallen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 14 november 2001 16:26 schreef _Diederik het volgende:

[..]

Hoe weet je dat zo zeker ? Kan een piekspanning geweest zijn.
Zou wel heel toevallig zijn,,,
precies wanneer ik de stekker erin steek....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Laatst online: 05-07 13:54

ThaHandy

Discovery Channel

Op dinsdag 13 november 2001 17:34 schreef Redleg het volgende:
Haha ik ken het die boemetjes met elko's, doe is een leuke truuk koop een elko laad hem met een voeding op (dit is binnen een paar seconde gebeurd) en geef hem aan iemand die de plus en min pool vast pakt. Die vergeet nooit meer wat een elko is LOL :z
doe dat maar met een elco van 330V-660V >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36053

zat ik net een paar fannetjes te testen met een ouwe opengechroefte at voeding ( alleen de printplaat dus) |:(
zie ik een hele felle lichtflits en daarna beetje een harde knal en een heleboel glas :o
was die zekering gesprongen gelukkig deed ik snel me ogen dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:42

dijkmane

biertje ?

Op maandag 12 november 2001 23:34 schreef ThaHandy het volgende:
:P een elco van 10000f 63V (best wel grote 1) kenne ook wel lekker snallen en stinkuuuuuh :P ...op school leeraar "mot je kijken war er gebeurd al ik plus en min omdraai van die elco(tje) >:) >:) GAAAF m8
10000f wat is dat er voor 1 dan ??? die ken ik niet.

waarschijnlijk bedoel je 10000uF !

dat is wel een redelijke ja.

sluit + en - verkeerdom aan, ff wachten, boem.

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 16:51

Diamon

The Weird One

Weet je wat zo'n kreng kost, kan d'r nog wel ene paar gebruiken.

And The Only One

Pagina: 1