[BadRAM patch] waar te downloaden?

Pagina: 1
Acties:

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 15:17
Hallo,

Ik heb in Linux magazine nr 5 het artikel gelezen over de badram patch die door Rick van Rein is ontwikkeld.
Nu crashed mijn linux server de laatste tijd dagelijks en heb ik het idee dat er een brakke dimm in zit. Nu zou ik dat graag met behulp van deze patch willen testen en evt. de defecte geheugenadressen via lilo uitsluiten van gebruik zodat de dimm verder nog wel is te gebruiken.

Echter....de site van rick van rein is offline en ik kan nergens anders een download vinden.

Is er iemand die een download url voor me heeft? Of kan iemand me de patch e-mailen als ie hem heeft? Ik heb de patch nodig voor kernel versie 2.2.19 en evt. de addon voor memtest86 (althans als ik het goed begreep is daar een addon voor...of het zit er al standaard in).

bij voorbaat dank...

Verwijderd

Hmm, die link is dood idd.
http://freshmeat.net/projects/badram/
Zo kom je wel ergens op een sourceforge project BadMem terecht, mischien kun je daar iets mee.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Héhé Linux draait zelfs op slecht RAM, dat is wel extreem.
Maareh, als een DIMM slechte adressen heeft is het echt wel de moeite die weg te flikkeren en een nieuwe te steken.
Als je wil testen of je ram slecht is probeer dan
www.memtest86.com eens. Dit is een programma dat je memory test dus.

edit:

Der staat daar ook info over BadRAM.
[XTerm is een zeikers modus]
Echter ik raad het je ten sterkste af om een pc met slecht RAM te gebruiken !
[/XTerm is een zeikers modus]

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:32

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Van wat ik heb gezocht lijkt die patch ondertussen wel in memtest86 te zitten. Hij maakt die patch in ieder geval al vanaf 2.2.14, toen had hij ook die patch al en dus heeft de maintainer van memtest86 toch alle kans gehad om die te integreren. Ook las ik net dat memtest86 2.3 en nieuwer (de nieuwste is 2.7.x, denk ik) ook badram-patterns kunnen printen. Als je naar http://home.zonnet.nl/vanrein/badram/ gaat, dan krijg je de melding dat je naar die dode site moet gaan, maar ik merkte (met wat geluk) dat http://home.zonnet.nl/vanrein/badram/badram-patch.V3 nog wel bestaat (V4 e.d. bestaan niet, bespaar je de moeite ;) )...dat is de plaats van de patch voor 2.2.14. Of deze patch ook schoon aan 2.2.19 gepatcht kan worden weet ik niet, maar de kans is aanwezig dat er hoogstens enige foutjes zijn (die met wat slimheid ook wel te verhelpen zijn). De mogelijke problemen liggen dan vooral in de page_alloc.c pagina van je kernel-bronbestanden. Ik zou het gewoon eens proberen, het kan natuurlijk best werken ;) . Overigens: waarom 'vermoed' je slecht RAM? Dat zou je ook zo (zonder badram-patch) kunnen testen, is slechts een kwestie van even een diskette maken (of zelfs memtest86 vanaf lilo booten) en een tijdje laten testen.

* odysseus krijgt wget overigens niet zo ver om ook te laten zien of er misschien ook andere files op die site staan...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op maandag 12 november 2001 21:13 schreef odysseus het volgende:
* odysseus krijgt wget overigens niet zo ver om ook te laten zien of er misschien ook andere files op die site staan...
Misschien omdat het hier het http protocol betreft en je niet zomaar een listing van een directory kan laten zien? Tenzij (net zoals wget) je alle links gaat volgen en zelf een structuurtje bouwt, maar dan kun je natuurlijk nog een hoop files missen. :)

• MinddiggerNL
Ik ben nu met memtest86 aan het testen...duurt behoorlijk lang dus vanavond weet ik hopelijk meer.
Waarom ik vermoed dat een dimm brak is? Nou omdat mijn linux server voornamelijk crashed wanneer er geuntarred wordt en hij dan nogal vreemde foutmeldingen geeft die lijken op adresbereiken.

• Leon
  • Laatst online: 01:38

Leon

Rise Of The Robots

Heb ik het nou mis of zit de badram patch al ingebakken in de 2.4 kernel :?

Eeuwige n00b

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 13 november 2001 07:33 schreef wouzer het volgende:
Misschien omdat het hier het http protocol betreft en je niet zomaar een listing van een directory kan laten zien?
Dat is geen beperking van http hoor:
code:
1
2
3
4
5
6
marcelm@nothing marcelm$ echo ls | lftp http://gemini.luon.net/~marcelm
drwxr-xr-x      -  2001-11-10 00:24  //  
drwxr-xr-x      -  2001-11-12 17:56  mycomputers/
drwxr-xr-x      -  2001-07-14 18:37  q3-bench/
drwxr-xr-x      -  2001-11-12 13:54  tmp/
drwxr-xr-x      -  2001-09-12 11:35  webicons/

Maar een goed deel van de webservers zijn zo geconfigged dat ze een dirlisting request negeren.

• MinddiggerNL
Kunnen we het wel even ontopic houden?!
Daarnaast staat er duidelijk dat er op mijn server gebruik wordt gemaakt van kernel 2.2.19 en dus heb ik er weinig aan dat de badram patch standaard in 2.4 zou zitten.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 13 november 2001 15:24 schreef timotheebastin het volgende:
Kunnen we het wel even ontopic houden?!
Daarnaast staat er duidelijk dat er op mijn server gebruik wordt gemaakt van kernel 2.2.19 en dus heb ik er weinig aan dat de badram patch standaard in 2.4 zou zitten.
Je hoeft niet zo geirriteerd te doen hoor; dit forum is er niet alleen om jou te helpen.

Bovendien zijn hierboven een flink aantal links genoemd (door TM001, XTerm89D en odysseus) waar je een aardig eind mee kan komen.

fazer:
Bij mijn weten niet; het laatste wat ik erover gehoord had was dat Linus er tegen was (onder het motto dat je niet moet proberen in software om brakke hardware heen te werken oid).

• MinddiggerNL
Op dinsdag 13 november 2001 15:59 schreef deadinspace het volgende:

Je hoeft niet zo geirriteerd te doen hoor; dit forum is er niet alleen om jou te helpen.
Daar doe ik inderdaad wel geirriteerd over...ik snap ook dat het forum niet alleen voor mij is, maar als je een vraag hebt die niks met mijn topic te maken heeft, stel die dan in een nieuw topic! Dan wordt jij beter geholpen omdat mensen vanwege de topictitel sneller zullen zien waar het over gaat en voorkom je dat hier een compleet zinlose en niet terzake doende discussie begint waardoor het topic op slot gaat....op den duur zal het topic toch naar beneden zakken en dat is ook niet erg want de tips waren voldoende....maar in ieder geval dan zonder slotje...en lezen is blijkbaar ook een kunst...zoals ik al zei gebruik ik kernel 2.2.19 omdat dat standaard in mijn serverpakket zit...wat heb ik er dan aan om te weten dat dit in kernel 2.4 zou zitten?? Niets en ik vraag daar ook (nog) niet naar...dat is waarom ik hier een opmerking over maakte...niet omdat ik alleen als enige geholpen wil worden!
Bovendien zijn hierboven een flink aantal links genoemd (door TM001, XTerm89D en odysseus) waar je een aardig eind mee kan komen.
Klaag ik daar dan over??

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 13 november 2001 17:54 schreef timotheebastin het volgende:
Daar doe ik inderdaad wel geirriteerd over...ik snap ook dat het forum niet alleen voor mij is, maar als je een vraag hebt die niks met mijn topic te maken heeft, stel die dan in een nieuw topic!
Mja, om nou voor dat zijweggetje van http even een nieuw topic te openen... Lijkt mij wat overdreven, het was maar even een losse opmerking tussendoor.
Dan wordt jij beter geholpen omdat mensen vanwege de topictitel sneller zullen zien waar het over gaat en voorkom je dat hier een compleet zinlose en niet terzake doende discussie begint...
Zo eindigen topics soms. Het is vaak onnodig om er een nieuw topic voor te openen, en als een discussie dan toch vrij groot wordt kan er nog altijd een nieuw topic voor geopend worden.
...waardoor het topic op slot gaat....
Nogmaals, dat valt (in dit forum in ieder geval) nogal mee; topics worden niet zo snel gesloten wegens offtopic inhoud. Hier belanden de slotjes meestal op flamerige of overbodige topics, of topics waarvan de topicstarter zelf niet echt de moeite heeft genomen om zelf te zoeken/proberen.
en lezen is blijkbaar ook een kunst...zoals ik al zei gebruik ik kernel 2.2.19 omdat dat standaard in mijn serverpakket zit...wat heb ik er dan aan om te weten dat dit in kernel 2.4 zou zitten?? Niets en ik vraag daar ook (nog) niet naar...dat is waarom ik hier een opmerking over maakte...niet omdat ik alleen als enige geholpen wil worden!
Maar hij wilde (lijkt mij) alleen maar helpen. Dat zijn informatie voor jou dan net niet nuttig blijkt te zijn (het kon bijvoorbeeld zo zijn dat de patch alleen voor 2.4 kernels bestond, zodat je over zou moeten stappen) is dan jammer, maar ik vind het nogal wat om daar een opmerking over te maken.
Als iedereen alleen nog maar zou replyen als hij/zij 100% zeker wist dat de topicstarter er iets aan zou hebben, dan zouden de meeste topics akelig leeg blijven, en daar schieten zowel de topicstarter als de andere mensen niets mee op.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

^^^ Amen. En nu weer ontopic graag :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• wouzer
  • Niet online
Op dinsdag 13 november 2001 14:51 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Dat is geen beperking van http hoor:
code:
1
2
3
4
5
6
marcelm@nothing marcelm$ echo ls | lftp http://gemini.luon.net/~marcelm
drwxr-xr-x      -  2001-11-10 00:24  //  
drwxr-xr-x      -  2001-11-12 17:56  mycomputers/
drwxr-xr-x      -  2001-07-14 18:37  q3-bench/
drwxr-xr-x      -  2001-11-12 13:54  tmp/
drwxr-xr-x      -  2001-09-12 11:35  webicons/

Maar een goed deel van de webservers zijn zo geconfigged dat ze een dirlisting request negeren.
lftp volgt nog alleen hrefs hoor, dus als je een directory hebt met een lege index.html en waar xx subdirs in staan, dat krijg je echt niks te zien.
Pagina: 1