Vandaag is het feest en morgen ook.
Er lopen nu wel erg veel topics hierover, maar goed.Op maandag 12 november 2001 18:02 schreef GeJe het volgende:
Ik snap niet dat als een versterker 200 watt opneemt vrolijk 300 watt uit zijn boxen kan knallen.
Het ene is 'stekkervermogen' en het andere is 'muziekvermogen' maar watt=watt. Ik dacht zelf dat het te maken had met dat de dc van een vertserker op 20 volt loopt ... maar ik kom er niet uit.
Oh en deze wilde ik ook nog ff kwijt:
Waarom was het ook alweer zo dat als je versterker te weinig watt levert je je boxen sloopt?
Het is niet zo dat je speakers sloopt met een versterker die "te weinig watts" levert.
En over het vermogen dat de versterker uit het lichtnet haalt, dat is misschien wel niet gemeten bij full power. Ik zou er niet op letten iig. Verder hoeft het opgegeven vermogen dat de versterker levert niet te kloppen.
Tenslotte hebben versterkers geen 100% rendement, en gaat er veel vermogen aan warmte verloren dat maakt mijn vraag alleen maar ingewikkelder.
//offtopic
En er lopen inderdaad veel draden over watts maar die zijn anders als mijn vraag, anders had je het zo wel kunnen zeggen. De meeste vragen die nu lopen kan je zo in de faq vinden. Het klopt wel dat mijn tweede vraag is beantwoord. Maar die staat ergens middenin een topic en die is echt niet te vinden
//end offtopic
Alleen is dat absoluut geen realistische situatie. Je zal nooit echt meer dan 5x10watt continu gebruiken, met zo af en uitschieter in de richting de max van 5x120watt (gedurende misschien 0,1seconde oid). Dat vermogen komt dan gewoon uit je Elco's van de voeding.
Achterop je versterker staat trouwens wat de maximale opgenomen spanning is, kan je aan zien wat het maximale is
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Dus als ik het goed begrijp trekt je versterker als je hem normaal aan zet maar een paar watt. Met wat uitschieters die door de Elco's worden verzorgd. Zou ik hem continue vol open hebben staan dan trekt hij 260 watt. 260/5=52 watt per kanaal.
Dus rms doet hier nog een rekensommetje mee.
Wat er achterop de versterker staat hoeft absoluut niet het max vermogen te zijn. Bij mij is dat trouwens toevallig wel zo, maar dat staat er dan ook echt bij dat het max is. Mijn HiFi versterker trekt maximaal 500 Watt uit het lichtnet, mijn Vs1500 10.5 Ampere (2.4 kW) als je er 4 Ohm aan hebt hangen. Dat komt allebei wel redelijk overéén met de opgegeven vermogens:
2x 100Watt DIN bij 4 Ohm voor de Pioneer (het verbuik zou wel eens hoger uit kunnen vallen omdat je nog extra apparaten kan inprikken op de achterkant van de versterker)
2x 750 Watt DIN bij 4 Ohm voor de Crest.
Het vermogen dat echt geleverd wordt is echter maar een fractie van het maximale vermogen. Je oor "hoort logaritmisch". Als je versterker 0.1 miliWatt levert kan het al heel goed hoorbaar zijn. Maar om 40 dB harder weer te geven heb je al 1 Watt nodig. Om nog eens 20 dB harder weer te geven al 100 Watt.
Maar in praktijk zal je haast nooit over de 1 Watt heen gaan. Voor achtergrond muziek zal je iets van 0.001 a 0.01 Watt nodig hebben. Voor lekker knallen iets van 0.1 a 0.5 Watt. En voor een snoeiharde piek in een film misschien 10 Watt.
Op maandag 12 november 2001 19:34 schreef Jag het volgende:
En voor een snoeiharde piek in een film misschien 10 Watt.
Maar het gebruik is ook afhankelijk van het type versterker,
Zoals Classe A , AB , B en H dit zijn de classe die ik ken maar wat het exact betekend durf ik niet te zeggen.
Oke, als je kijkt naar het lichtnet verbruik dan kan je daaruit een bepaald wattage bepalen die zoals bij jouw voorbeeld aardig in de buurt komt van het opgenomen vermogen. (tenslotte gaat er heel wat verloren aan warmte).Op maandag 12 november 2001 19:34 schreef Jag het volgende:
Wat betreft rms moet je de FAQ maar eens lezen.
Wat er achterop de versterker staat hoeft absoluut niet het max vermogen te zijn. Bij mij is dat trouwens toevallig wel zo, maar dat staat er dan ook echt bij dat het max is. Mijn HiFi versterker trekt maximaal 500 Watt uit het lichtnet, mijn Vs1500 10.5 Ampere (2.4 kW) als je er 4 Ohm aan hebt hangen. Dat komt allebei wel redelijk overéén met de opgegeven vermogens:
2x 100Watt DIN bij 4 Ohm voor de Pioneer (het verbuik zou wel eens hoger uit kunnen vallen omdat je nog extra apparaten kan inprikken op de achterkant van de versterker)
2x 750 Watt DIN bij 4 Ohm voor de Crest.
Maar in praktijk zal je haast nooit over de 1 Watt heen gaan. Voor achtergrond muziek zal je iets van 0.001 a 0.01 Watt nodig hebben. Voor lekker knallen iets van 0.1 a 0.5 Watt. En voor een snoeiharde piek in een film misschien 10 Watt.
Maar zoals je laat zien in je tweede gedeelte komt er eigenlijk maar een watt of 10 (en dat is dan echt maximaal) in je boxen terecht. Ik neem aan dat je dan je systeem niet voluit heb staan maar bijv op een kwart (dit zou logisch zijn met het verloop).
Dan ga je dus toch een beetje naar die opmerking van mij toe dat het maximale opgenomen vermogen ook inderdaad het maximale is wat naar je boxen KAN gaan. Alleen zal een groot gedeelte aan warmte verloren gaan. Dus wordt het minder. Hoge pieken kunnen nog doorgegeven worden door elco's (die zoek ik ook nog even op).
Ps. Ik vind die opmerking over dat rms in de faq staat een beetje flauw. Die had je niet hoeven op te schrijven. vooral niet als je de topic titel leest. (en ik heb het ook nog echt gedaan ook (wel meerdere keren
Verwijderd
een versterker van 200W kan dus 2x100W continu leveren,
als jij luidsprekers hebt van 300W betekent dat niet dat dat ook geleverd wordt.
meestal worden iets zwaardere luidsprekers aanbevolen, omdat de vervormingsgrens al wordt bereikt voor het maximale vermogen vermeld op de luispreker.
P=u2/r hiermee kun je de dc spanning berekenen in de elco's
p is het vermogen en, r is de luidspreker weerstand.
met de opgeslagen energie in de elco's kan wel een korte piek aan vermogen geleverd worden, hoger als het maximum vermogen
Verwijderd
Verder gaat idd een behoorlijk deel van het opgenomen vermogen verloren aan warmte (kijk maar eens naar de behoorlijk grote koelblokken in je versterker) en verlichting etc.
200W opgenomen continu voor zeg maar een uur, dat is dus 720000 Joule, als ik me niet vergis. Dat lukt je nooit om in datzelfde uur ook daadwerkelijk als muziek uit je speakers te laten knallen. (Tenzij je misschien voor de lol je apparatuur en je buren martelt met 1KHz sinus op vol vermogen 1 uur lang!) Het is waarschijnlijk gemeten met de versterker op voluit bij gemiddelde muziek.
en zullen veel beter omgaan met het opgenomen vermogen.
Speakers zijn daarentegen echt extreem niet rendabel. Zelfs een gloeilamp lacht nog om het rendement van een HiFi speaker
Lichtnet is 220 bij x ampere.
Muziekvermogen werkt met die DC en die zit rond de 20 V met x ampere, dit geeft al twee hele andere Wattage berekeningen, als er da ook nog headroom zit bij het berekenenen van het muziekvermogen dan kan het toch voorkomen dat het muziekvermogen hoger wordt als het lichnetvermogen.
Ben ik het helemaal mee eens. Dit was dus ook de rede om deze vraag te stellen.Op dinsdag 13 november 2001 16:19 schreef Jag het volgende:
Dat je het op een andere manier uitrekent maakt natuurlijk niet uit. Je blijft te maken hebben met het feit dat je geen energie kan toveren. Een versterker kan nooit gedurende lange tijd meer leveren dan hij uit het stopcontact trekt. En hij zal ongeveer 1.5 keer zoveel uit het stopcontact trekken als hij kan leveren.
En de vraag is nog best moeilijk te beantwoorden ook. Blijkt uit dat er niet echt een superduidelijk antwoord is.
Ik snap al lang niet meer wat de vraag eigenlijk isOp dinsdag 13 november 2001 16:50 schreef GeJe het volgende:
[..]
Ben ik het helemaal mee eens. Dit was dus ook de rede om deze vraag te stellen.
En de vraag is nog best moeilijk te beantwoorden ook. Blijkt uit dat er niet echt een superduidelijk antwoord is.
Verwijderd
FOEI ! Vermogen bedoel jeOp maandag 12 november 2001 18:56 schreef JvS het volgende:
Achterop je versterker staat trouwens wat de maximale opgenomen spanning is, kan je aan zien wat het maximale is.
Spanning is 230v AC
Maar goed, ff een voorbeeld, je versterker kan bv 2x 40 watt continue leveren. Ik denk dat een moderne versterker een rendement heeft van hooguit 50%.
Dus je versterker verbruikt dan dus 2x 80 watt (theoretisch allemaal hoor).
Je verliest gewoon een hoop vermogen aan warmte en allerlei andere zaken. Een gloeilamp heeft bijv. maar een rendement van 4-5% !! Daarom wordt dat ding dus ook zo bloedheet.
Muziek vermogen is gewoon een optelsom van een aantal zaken, en daarom komen ze ook op belachelijk hoge waardes.
Het enige waar je naar kunt kijken (zegt ook niet alles hoor). Is het RMS vermogen, dus een redelijk onvervormt vermogen dat gedurende een lange tijd uitgestuurd kan worden.
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
B&O zijn boefjes, het is gewoon allemaal flipsOp dinsdag 13 november 2001 17:00 schreef JvS het volgende:
Bang en Olufsen beweert zelfs een versterker te hebben met een rendement van >90%. Ice-amp noemen ze dat ofzo.
En van een beroerde kwaliteit, dat spul gaat altijd dood.
De service van B&O is gelukkig wel goed. Anders kocht niemand het meer. (mag ook wel voor dat geld).
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
(ook in belang voor de (jajaj) veiligheid want ik heb best wel wat staan op 1 stekkerdoos (maarja ook weer geen 3500 watt.... )
Heb ik ook nog nooit gedaan hoor. Ik zou het wel graag doen, want ik zou wel willen weten wat mijn Crest versterkers verstoken.Op woensdag 14 november 2001 09:52 schreef GeJe het volgende:
Heeft iemand (behalve jag) wel is zo'n vermogens-teller-verwerkt-in-stopcontact geprobeerd en dan langzaam ze versterker opengedraait. Ik denk dat ik er zo een ga kopen kijken wat die waarden nou worden.
(ook in belang voor de (jajaj) veiligheid want ik heb best wel wat staan op 1 stekkerdoos (maarja ook weer geen 3500 watt.... )
Als je gaat meten hoeveel een versterker verbruikt terwijl je de volumeknop opendraait zul je een hele tijd niks zien gebeuren en dan schiet het ineens omhoog.
Ik ga wel is ff bij aurora kijken of er niet zo'n ding te koop is bij conrad kosten ze 60,- dus ik denk daar ook zoiets is. Dan post ik de results wel.Op woensdag 14 november 2001 17:30 schreef Jag het volgende:
[..]
Heb ik ook nog nooit gedaan hoor. Ik zou het wel graag doen, want ik zou wel willen weten wat mijn Crest versterkers verstoken.
Verwijderd
Verwijderd
ik snap dat dat hele watt->in watt->uit verhaal een beetje lastig te begrijpen is op deze manier.
Misschien wordt het duidelijker als ik zeg dat het afgegeven vermogen in watt's niet echt watt's zijn.
Als je bijvoorbeeld een IC gestuurde versterker openschroeft, zul je zien dat de versterker ic's maar een watt of 5 a 10 kan leveren, terwijl de spec's van de versterker aangeven dat ie 90 watt levert.
De uitdrukking van de honderden watt's die een versterker kan geven is meer een indicatie van hoe het klinkt.
Dit heeft ondermeer te maken met hoeveel kracht hij geeft om de luidspreker naar voor en achter kan duwen en trekken.
De specifieke verklaring hiervoor zal ik er eens bijzoeken binnenkort.
Gr.
Veneus
Ik ben in mijn knopjes http://www.notoyota.nl
Ik heb wel eens naar een amperemeter op een zwerfkast gekeken, bij een PA met ongeveer 8 KW aan rms-vermogen, terwijl de band aan het spelen was. Die Ampere-meter schommelde tussen de 4 en 5 ampere als d'r niet gespeeld werd (wel achtergrondmuziek), en als d'r een band stond te spelen af en toe bij harde bassen naar de 15 a 20...Op woensdag 14 november 2001 09:52 schreef GeJe het volgende:
Heeft iemand (behalve jag) wel is zo'n vermogens-teller-verwerkt-in-stopcontact geprobeerd en dan langzaam ze versterker opengedraait. Ik denk dat ik er zo een ga kopen kijken wat die waarden nou worden.
Als je dan op de versterkers ging voelen (2 x Crest 7001 en 1 x 9001) dan waren die toch aardig warm.
Moraal van dit verhaal: altijd trage zekeringen d'r in...
Specs? Zie ondertitel...
Oplossing: inschakelvertraging op alle drie de versterkers...
Dit terzijde
Specs? Zie ondertitel...
[zeikmodus]Het klopt wel dat mijn tweede vraag is beantwoord. Maar die staat ergens middenin een topic en die is echt niet te vinden
hoe weet je dan dat ie ergens middenin een topic staat ???
[/zeikmodus]
Dat lijkt me het kinetische vermogen dat de trillingen van de lucht hebben ofzo.Op vrijdag 16 november 2001 19:46 schreef DaDaJoker het volgende:
Weet trouwens iemand wat een 'acoustische watt' is?
Het rendement van een speaker schijnt echt bijzonder laag te zijn. Van de 10 watt die theoretisch een speaker ingaat, zou zomaar maar 0,1Watt in echte drukolven omgezet kunnen worden...
Akoestisch vermogen is idd wat JvS al zei gewoon de "akoestische" ernergie per tijdseenheid. Waarbij 1 Watt per vierkante meter 120 dBspl is.
Ja, tuurlijk man. Die trafo's hebben echt een hoge inschakelstroom. Ik heb nog niet geprobeerd om mijn die Crests aan te zetten, maar ik weet wel zeker dat de 16A zekering dat niet gaat overleven.Op vrijdag 16 november 2001 19:42 schreef DaDaJoker het volgende:
Overigens: In ons jongerencentrum heb ik eens een nieuwe geluidsinstallatie neergezet (3-weg actief), toevallig ook met Crest versterkers (de MA-serie). totaal vermogen: 4,4 KW. Alles netjes in een kist, met 1 schakelknop. Wat gebeurde er de eerste keer dat we die knop gebruikten? Jawel, de stop d'r uit. Meteen! Wat bleek: de inschakelstroom van die 3 versterkers was veel te hoog.
Oplossing: inschakelvertraging op alle drie de versterkers...
Dit terzijde
Overigens heeft Crest geen MA serie, je bent denk ik in de war met een ander merk.
Dat setje setje staat d'r nou alweer een jaar of 6-7, en toen had je 3 series Crest-versterkers: volgens mij waren dat de FA-serie, de MA-serie en de PA-serie (de huidige Pro), maar pin me daar niet op vast. Ze waren in ieder geval zwart (hetzelfde als de Pro), hadden dezelfde type-aanduidingen (dus 3001, 4801 etc) en net zo zwaar (20-25 kg/stuk). En ik ben niet in de war met Crown...
Weet je nou welke serie dat kan zijn geweest?
Specs? Zie ondertitel...
Ah, die oude met die grote lelijke power knoppen (die licht geven), bedoel je die?Op zondag 18 november 2001 14:22 schreef DaDaJoker het volgende:
Jag: We praten over de tijd van voor de Vs-serie...;)
Dat setje setje staat d'r nou alweer een jaar of 6-7, en toen had je 3 series Crest-versterkers: volgens mij waren dat de FA-serie, de MA-serie en de PA-serie (de huidige Pro), maar pin me daar niet op vast. Ze waren in ieder geval zwart (hetzelfde als de Pro), hadden dezelfde type-aanduidingen (dus 3001, 4801 etc) en net zo zwaar (20-25 kg/stuk). En ik ben niet in de war met Crown...
Weet je nou welke serie dat kan zijn geweest?
Ze zien d'r vrijwel hetzelfde als een pro uit, maar dan met met de volume-knoppen vlak bij elkaar aan 1 zijkant, en de aan/uitschakelaar niet in het midden maar aan de andere zijkant. Die volumeknoppen zijn wel van die terugliggende grote, net als de pro. De ventilator zuigt in het midden van de frontplaat aan, en blaast dus aan de achterkant in het midden uit. Ik heb de sleutels van die kast niet meer, anders ging ik ff kijken.
/edit Trouwens, nu ik d'r over na denk... volgens mij zat d'r wel een lampje in die aan/uitschakelaar ja... Zo'n kantelschakelaar was het... /edit
Specs? Zie ondertitel...