Kun je je boxen opblazen wanneer je een 100 watt versterker hebt en 100 watt boxen en je hebt je volume nog nooit over de helft gehad???
Verwijderd
Hoe bedoel je? Bedoel je zoiets van dat je boxen lui zijn geworden ofzow? En dat ze nu geen 100W meer zijn?
Kan volgens mij heel goed 
heb een 250 Watt box opgeblazen met een 180 watt (stereo uitgangen) versterker.
beetje veel bass. Klonk wel ff heel heftig.
heb een 250 Watt box opgeblazen met een 180 watt (stereo uitgangen) versterker.
beetje veel bass. Klonk wel ff heel heftig.
Verwijderd
Volgens mij kan dat niet. Maar ligt er ook aan of je boxen beveiligd zijn. Mijn receiver gaat uit wanneer mijn boxen bijna worden opgeblazen.
Verwijderd
Zou niet moeten kunnen geloof ik hoe zit het met de weerstand van de speakers?? Al die gelijk is aan die van de versterker zou het niet kunnen/mogen ....
bij mij lukt het niet , als ik drijg mijn boxen op te blazen haalt ie de stroom van mijn versterker af
Verwijderd
Bovendien kan ik mijn versterker bijna vol opendraaien en nog niks aan de hand
Alleen het geluid is iets wat hard
Heb ooit gelezen dat je met een 40 watt versterker 150 watt boxen op kunt blazen. Hoe dit in zijn werk ging weet ik niet meer.
Dat kan heel goed, als je versterker op zijn piek geen mooie geluids golf meer af geeft maar een blok spanning.
Verwijderd
Ja, volgens mij kan dat wel, vooral als je versterker minder is dan je boxen (in jouw case niet het geval). Maar met veel bass kun je al een hoop slopen hoor...
(en als je boxen meer vragen dan je versterker er zin in heeft, dan wil een slechte versterker nogal eens een smerig signaal afgeven, waar boxen ook niet dol op zijn. Was dat niet clipping of zo? Correct me if i'm wrong)
Kortom, alles valt te slopen!
(en als je boxen meer vragen dan je versterker er zin in heeft, dan wil een slechte versterker nogal eens een smerig signaal afgeven, waar boxen ook niet dol op zijn. Was dat niet clipping of zo? Correct me if i'm wrong)
Kortom, alles valt te slopen!
Zet maar eens een 1 Hz toon op, en draai de volumeknop open, dan is je speaker in no time kapot. Ook met een nog veel kleinere versterker.
Een andere manier om je speakers te slopen is om je versterker flink te laten clippen, daar kan je heel makkelijk de tweeter mee molesteren.
Een andere manier om je speakers te slopen is om je versterker flink te laten clippen, daar kan je heel makkelijk de tweeter mee molesteren.
effe een n00b vraag:
wat is je versterker laten clippen??
het is toch zo dat als je versterker sterker is dan je boxen dat je dan een probje hebt? 
want als jij boxen van een 1.000.000 watt hebt (
) en een versterker van 0.1 watt (
) dan heb je niet veel aan je boxen
want als jij boxen van een 1.000.000 watt hebt (
FAQ?Op maandag 12 november 2001 16:53 schreef Galaxis het volgende:
effe een n00b vraag:
Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.
Je zou ze als bijzettafel kunnen gebruiken.Op maandag 12 november 2001 16:54 schreef internetinfo het volgende:
want als jij boxen van een 1.000.000 watt hebt () en een versterker van 0.1 watt (
Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.
Clippen is het verschijnsel dat de versterker bijv een sinus uitstuurt zo groot dat ie de top van de sinus niet haalt, maw dat de voeding bijv 12 volt levert en de top van de sinus bij volopen eigenlijk 14 volt zou moeten zijn...
dan kom je 2 volt te kort en de top wordt op 12 volt afgesneden -> clipping.
Dit verschijnsel vernield alle luidsprekers...
Clippen=hele nare en ongewenste vorm van vervorming, waarbij de sinussen afgetopt worden op hun max. amplitude, op die manier gaan ze richting blokgolf en dan krijg je teveel vermogen bij eenzelfde amplitude. Klinkt dus als even hard, maar je boxen krijgen wel op hun flikker.
En bij ongematchte impedanties kan je zeker wel speakers of je versterker opblazen, als die niet beveiligd is tegen overload.
[edit]: te laat!
En bij ongematchte impedanties kan je zeker wel speakers of je versterker opblazen, als die niet beveiligd is tegen overload.
Verwijderd
als die speakers een heel hoog rendament zouden hebben(dat zal wel niet als ze z'n belachelijk vermogen aankunnen) is 0,1 watt zat voor een flink volume...Op maandag 12 november 2001 16:54 schreef internetinfo het volgende:
het is toch zo dat als je versterker sterker is dan je boxen dat je dan een probje hebt?
want als jij boxen van een 1.000.000 watt hebt () en een versterker van 0.1 watt (
Verwijderd
dit is vrijwel nooit een probleemOp maandag 12 november 2001 16:58 schreef TheLemon het volgende:
er zijn natuurlijk speakers(zoals de befaamde Apogee) die het versterkers behoorlijk moeilijk kunnen maken met impedanties die onder de 1 ohm kunnen duiken....
Ennuh, wat is een ongematchte impedantie?Op maandag 12 november 2001 16:58 schreef TheLemon het volgende:
Clippen=hele nare en ongewenste vorm van vervorming, waarbij de sinussen afgetopt worden op hun max. amplitude, op die manier gaan ze richting blokgolf en dan krijg je teveel vermogen bij eenzelfde amplitude. Klinkt dus als even hard, maar je boxen krijgen wel op hun flikker.
Verwijderd
dat zou kunnen zijn wat ik hierboven aangeef...Op maandag 12 november 2001 17:41 schreef Jag het volgende:
Ennuh, wat is een ongematchte impedantie?
Dat heeft niks met matchen te maken.Op maandag 12 november 2001 17:44 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
[..]
dat zou kunnen zijn wat ik hierboven aangeef...
Verwijderd
het is maar wat je met matchen bedoelt...misschien bedoelde hij dat...Op maandag 12 november 2001 17:55 schreef Jag het volgende:
[..]
Dat heeft niks met matchen te maken.
Matchen is gelijk maken, hij bedoelde het waarschijnlijk wel, maar volgens mij maakt hij een fout. Maar laat het hem zelf maar uitleggenOp maandag 12 november 2001 18:11 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
[..]
het is maar wat je met matchen bedoelt...misschien bedoelde hij dat...
Verwijderd
Omdat de ofgekapte sinus boven aan eigenlijk recht is en dus zich gedraagt als gelijkstroom.Op maandag 12 november 2001 16:58 schreef La_Pazz het volgende:
Clippen is het verschijnsel dat de versterker bijv een sinus uitstuurt zo groot dat ie de top van de sinus niet haalt, maw dat de voeding bijv 12 volt levert en de top van de sinus bij volopen eigenlijk 14 volt zou moeten zijn...
Gelijksstroom over speakers =
Dat is niet waar. Clippen heeft niks met gelijkstroom te maken.Op maandag 12 november 2001 19:12 schreef roys het volgende:
[..]
Omdat de ofgekapte sinus boven aan eigenlijk recht is en dus zich gedraagt als gelijkstroom.
Gelijksstroom over speakers =en snel naar de winkel voor nieuwe
Daar is het verlossende woord dan: ik bedoelde met "ongematcht" inderdaad dat de impedantie van de luidspreker niet voldoet aan de impedantie-eisen van de luidsprekeruitgang van de versterker.
Maar wat is dan de fout die ik maak?
Gelijkstroom naar de speakers kan op zich helemaal geen kwaad, zolang het maar niet teveel is. Een (gelijkstroom)batterij op je speaker is nl. een methode om de polariteit uit te zoeken, als die er niet op staat.
Nou ja, ik dacht dat jij dacht dat de impedantie van de speaker gelijk zou moeten zijn aan de impedantie van de versterker. En niet meteen lachen, ik heb dat al vaak genoeg gehoord (ik vond het wel gek dat jij het zei)Op maandag 12 november 2001 20:36 schreef TheLemon het volgende:
Daar is het verlossende woord dan: ik bedoelde met "ongematcht" inderdaad dat de impedantie van de luidspreker niet voldoet aan de impedantie-eisen van de luidsprekeruitgang van de versterker.
Maar het bleek dat je alleen het woord matchen IMHO een beetje raar gebruikte.
Overigens helemaal waar van die gelijkspanning. Ik denk dat je speakers zelfs 25V nog wel overleven.
Verwijderd
ff een vervolg....een versterker kan instabiel worden als hij een speaker aanstuurt met zeer lage impedantie..er kunnen verschillen dingen gebeuren....idd kan de versterker in de beveiliging springen omdat hij "denkt" dat er kortsluiting is...soms klinkt het gewoon meer nergens naar, en ik heb ook wel eens een versterker zien uitfikken...
Is dat ook als er wat aan spoelen en condensatoren in een box zitten?Op maandag 12 november 2001 20:37 schreef TheLemon het volgende:
Gelijkstroom naar de speakers kan op zich helemaal geen kwaad, zolang het maar niet teveel is. Een (gelijkstroom)batterij op je speaker is nl. een methode om de polariteit uit te zoeken, als die er niet op staat.
Ik meen me te herinneren dat sommige condensators een omgekeerde polariteit niet leuk vinden.
specs: Sun Workstation Server Router Laptop
Ahhhh, waarom blijft iedereen denken dat audio gelijkspanning isOp maandag 12 november 2001 20:48 schreef hightower het volgende:
[..]
Is dat ook als er wat aan spoelen en condensatoren in een box zitten?
Ik meen me te herinneren dat sommige condensators een omgekeerde polariteit niet leuk vinden.
Ik denk niet dat het kan. Als je er natuurlijk niet al te veel bass in gooit natuurlijk. Je kunt toch horen als je boxen het niet meer annkunnen. Beginnen ze iets te veel "lawaai" (een geluid dat niet goed klinkt) te maken dan draai je de bass of je hoge tonen iets terug. maar je kunt nooit goed geluid uit je boxen krijgen al sje het vollume helemal omhoog gooit. Dus kortom. kan niet maar kijk wel uit...
Deze advertentieplaats is te huur!
Ik had het alleen over de drivers, maar goed Elco's hebben idd een polariteit, maar of die overlijden, ik weet het niet, had ik mijn studie elektrotechniek maar moeten afmaken!
Op maandag 12 november 2001 20:59 schreef TheLemon het volgende:
Ik had het alleen over de drivers, maar goed Elco's hebben idd een polariteit, maar of die overlijden, ik weet het niet, had ik mijn studie elektrotechniek maar moeten afmaken!
offtopic:
Waarom heeft iedereen het in godsnaam over elco's
Een elco is maar één type condensator en echt de enige die gebruikt wordt.
Waarom heeft iedereen het in godsnaam over elco's
Er zijn idd condensatoren die kapot gaan als je ze omdraait, maar dat zullen ze ongetwijfeld niet allemaal doen want anders zou het behoorlijk gaan stinken in je kamer aangezien de polariteit van het signaal zo'n 20 tot 20.000 keer per seconde wisselt
* Jag had ook z'n Electrotechniek studie moeten afmaken
er worden wel degelijk elco's gebruikt in luidsprekerfilters, in de goedkopere wel teverstaan. maar dat een elco ontploft als hij verkeerd om aangesloten wordt doet ie alleen alsie parallel aan gesloten word, en niet in serie zoals in luidspreker filters... (dudeproductions is nog bezig met z'n telematica (dus ook elektrotechniek))...Op maandag 12 november 2001 21:03 schreef Jag het volgende:
[..]
offtopic:
Waarom heeft iedereen het in godsnaam over elco'sEen elco is maar één type condensator en echt de enige die gebruikt wordt.
Er zijn idd condensatoren die kapot gaan als je ze omdraait, maar dat zullen ze ongetwijfeld niet allemaal doen want anders zou het behoorlijk gaan stinken in je kamer aangezien de polariteit van het signaal zo'n 20 tot 20.000 keer per seconde wisselt.
* Jag had ook z'n Electrotechniek studie moeten afmaken
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Verwijderd
Ohnee? Juist wel, een sinus die vlak is is op dat moment een gelijkspanning..!! Daarom is clippen juist zo slecht voor je speakers!!Op maandag 12 november 2001 19:35 schreef Jag het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Clippen heeft niks met gelijkstroom te maken.
Ik heb de tweeter en m'n hoge tonen filter opgeblazen van m'n 300 Watt Infinity SM152 en dat met een 125 Watt versterker.
Dankzij de enorm goede service van Harman Kardon (importeur van Infinity) heb ik nu gratis een nieuwe tweeter en een gerepareerd filter.
Tweeter zou me 450,- hebben gekost en het filter 200,- (ex. 200,- onderzoeks- en reparatiekosten)
Dankzij de enorm goede service van Harman Kardon (importeur van Infinity) heb ik nu gratis een nieuwe tweeter en een gerepareerd filter.
Tweeter zou me 450,- hebben gekost en het filter 200,- (ex. 200,- onderzoeks- en reparatiekosten)
Niet?
[Specs]
Opblazen vind ik een vaag princiepe.
-Je kunt de conus zo'n grote excursie laten maken zodat de ophanging scheurt. (krrgrgrgr)
-Je kunt een zo'n groot vermogen leveren zodat de spoel doorbrandt. Dan komt er "fik" uit de speaker.
Maaruh, opblazen? wasda?
Dat 100watt van die speakers is waarschijnlijk zo'n nepwaarde (rms thd = ?? / pmpo) zegt niets. Ligt aan de massa van de "magneet + spoel + gevoeligheid + conus grootte van de woofer voor de sublaag"
van de speaker om te weten hoe snel je een speaker beschadigd. Ik zet de speakers altijd zo hard totdat ik vind dat ze een te grote (net niet) excursie maken (trillen van de woofer) of dat de geluidskwaliteit inacceptabel is (te hoge THD / vervorming). Kun jij ook doen, hoef je niet te sjouwen met nep specs etc.
-Je kunt de conus zo'n grote excursie laten maken zodat de ophanging scheurt. (krrgrgrgr)
-Je kunt een zo'n groot vermogen leveren zodat de spoel doorbrandt. Dan komt er "fik" uit de speaker.
Maaruh, opblazen? wasda?
Dat 100watt van die speakers is waarschijnlijk zo'n nepwaarde (rms thd = ?? / pmpo) zegt niets. Ligt aan de massa van de "magneet + spoel + gevoeligheid + conus grootte van de woofer voor de sublaag"
van de speaker om te weten hoe snel je een speaker beschadigd. Ik zet de speakers altijd zo hard totdat ik vind dat ze een te grote (net niet) excursie maken (trillen van de woofer) of dat de geluidskwaliteit inacceptabel is (te hoge THD / vervorming). Kun jij ook doen, hoef je niet te sjouwen met nep specs etc.
Weer een lekkere discussie (not!). Er wordt al zo'n 20 jaar in de meeste (hifi) bladen geschreven dat de kans dat je met een kleine (zwakke) versterker je speakers naar de knoppen helpt groter is dan met een zware versterker op (lichte) speakers.
Met een kleine versterker, die je over zijn limiet gebruikt, kan het snel gedaan zijn (of dat clippen heet of niet, who cares. Dat afvlakken van de sinus spanning klopt wel dacht ik). Twea(k)ters zijn geloof ik kwetsbaar.
Met een zware versterker op (te) kleine speakers duurt het veel langer. De temperatuur (in de spreekspoel enzo) is dan uitendelijk de boosdoener.
Scheuren van de konus? Mijn katten zijn dan veel gevaarlijker (hebben me al eens 500 gulden gekost
)
Over het algemeen schijnt de mening te zijn dat een goede versterker op "mindere" speakers beter is dan een "goedkope" versterker op te "moeilijke" boxen (die dan meestal ook duur zijn). Mijn (2 ct) mening is dat je moet zorgen dat alles een beetje in balans is.
En ja, de meeste filters bevaten electrolytische condensatoren (polypropyleen condensatoren van een hoge waarde zijn nu eenmaal erg kostbaar, als ze al bestaan)
Met een kleine versterker, die je over zijn limiet gebruikt, kan het snel gedaan zijn (of dat clippen heet of niet, who cares. Dat afvlakken van de sinus spanning klopt wel dacht ik). Twea(k)ters zijn geloof ik kwetsbaar.
Met een zware versterker op (te) kleine speakers duurt het veel langer. De temperatuur (in de spreekspoel enzo) is dan uitendelijk de boosdoener.
Scheuren van de konus? Mijn katten zijn dan veel gevaarlijker (hebben me al eens 500 gulden gekost
Over het algemeen schijnt de mening te zijn dat een goede versterker op "mindere" speakers beter is dan een "goedkope" versterker op te "moeilijke" boxen (die dan meestal ook duur zijn). Mijn (2 ct) mening is dat je moet zorgen dat alles een beetje in balans is.
En ja, de meeste filters bevaten electrolytische condensatoren (polypropyleen condensatoren van een hoge waarde zijn nu eenmaal erg kostbaar, als ze al bestaan)
2 crush your enemies, 2 win the Tournament
Dan gaan je uitgangspoorten van je versterker eraanOp maandag 12 november 2001 16:54 schreef internetinfo het volgende:
heeft mij ook al een versterker gekost
there's no substitute for cubic inches : 472 cu cadillac
Doorbranden van spreekspoel komt vaak ook doordat om wat voor reden dan ook (speaker gevallen of veel te harde aansturing) de spoel tegen de magneet aanschuurt en bij frequenties van honderden/duizenden hertz wordt dat echt superheet->karton onder de spoel fikt weg.
Maar de reden dat clipping je speakers kan slopen heeft niks met gelijkstroom te maken, maar wel met (zoals eerder uitgelegd) het vermogen in een (bijna-) blokgolf veel hoger is dan bij een sinus(achtige) bij gelijke amplitude. Kun je gewoon differentiëren, oppervlakte onder je amplitudelijn is vermogen.
Maar de reden dat clipping je speakers kan slopen heeft niks met gelijkstroom te maken, maar wel met (zoals eerder uitgelegd) het vermogen in een (bijna-) blokgolf veel hoger is dan bij een sinus(achtige) bij gelijke amplitude. Kun je gewoon differentiëren, oppervlakte onder je amplitudelijn is vermogen.
natuurlijk kan dat, als het spul is van Marquant 
ff serieus, het kan wel.
Hangt af van de impedantie van de speakers, kwaliteit en als je een puur sinus-signaal over de speakers stuurt kan het vaak ook al verkeerd gaan
ff serieus, het kan wel.
Hangt af van de impedantie van de speakers, kwaliteit en als je een puur sinus-signaal over de speakers stuurt kan het vaak ook al verkeerd gaan
Maar als de sinus niet afgevlakt was (dus bij een versterker met meer vermogen), dan was het oppervlakte nog groter (dus het vermogen). Immers het ronde topje komt erbij. We hebben het dan niet meer over dezelfde amplitude.Op maandag 12 november 2001 22:21 schreef TheLemon het volgende:
Doorbranden van spreekspoel komt vaak ook doordat om wat voor reden dan ook (speaker gevallen of veel te harde aansturing) de spoel tegen de magneet aanschuurt en bij frequenties van honderden/duizenden hertz wordt dat echt superheet->karton onder de spoel fikt weg.
De vraag is, hadden de speakers dat wel overleeft?
2 crush your enemies, 2 win the Tournament
Verwijderd
Op mijn versterker heb ik 2 extra ledjes waar clipping bijstaat (een voor links en een voor rechts) 
Daarmee kan ik dus precies zien hoe ver ik kan gaan
...
Maar ik weet nog steeds niet of die ook het ingangssignaal naar de versterker toe meet op clipping.
De versterker is een Samson Servo-260 overigens
Daarmee kan ik dus precies zien hoe ver ik kan gaan
Maar ik weet nog steeds niet of die ook het ingangssignaal naar de versterker toe meet op clipping.
De versterker is een Samson Servo-260 overigens
Verwijderd
Mmm... geldt dat "clippen" ook voor PC-speakers? Ik had namelijk een midi-file naar een wav geconverteerd en bij de bijzonderheden stond er 'Warning: Clipping'
Betekent dat..?
Wow dat zou nog eens een virus zijn... 'kijk Piet, ik heb een leuk mp3'tje voor je gedownload... BOEM!'
Wow dat zou nog eens een virus zijn... 'kijk Piet, ik heb een leuk mp3'tje voor je gedownload... BOEM!'
Hmm, dat lijkt me onzin. Dan moet je wav meer sound geven, dan je versterker leveren kan. Zolang je je volumeknop in de gaten houdt, moet dat toch gewoon goed gaan.
Verwijderd
juist
of je moet wel heel erg slechte boxen hebben en je volume helemaal open hebben staan
of je moet wel heel erg slechte boxen hebben en je volume helemaal open hebben staan
Als jij dat wilt, dan kan dat.
Als het je niet lukt, kom ik wel ff met een hamer, moet je ff de kamer uit.. en mag je het nog een keer proberen.
Als het je niet lukt, kom ik wel ff met een hamer, moet je ff de kamer uit.. en mag je het nog een keer proberen.
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
Dan doe ik mee.... Overigens is het moedwillig opblazen van een speaker nogal een trieste bezigheid. Megadistortion (mechanisch danwel thermisch....)...Op dinsdag 13 november 2001 21:02 schreef tbusquet het volgende:
Als jij dat wilt, dan kan dat.
Clippen is geen tovenarij ofzo. Het is gewoon de digitale vorm van oversturing. Bij analoge apparaten kan oversturing nog acceptabel of zelfs mooi klinken, maar bij digitale signalen klinkt het bij +0.00001dB al niet om aan te horen, dat moet je dus te allen tijde voorkomen. Maar overstuurde signalen aan de input van je versterker kunnen waarschijnlijk weinig kwaad aan de uitgang, dus wees niet bang voor spontaan exploderende speakers, anders zou meneer Bin Laden er ook wel raad mee weten.
Analoog clippen komt echt heel vaak voor. Als je wilt weten hoe extreem analoog clippen klinkt, moet je maar eens opletten bij een karaoke avond of een andere gelegenheid waarbij iemand iets te enthousiast in de mic staat te bleren. Dan kan je de preamp (en misschien ook wel de power amps) horen clippen.
Digitaal clippen is een stuk ingrijpender. De helft van het digitale bereik wordt voor het "positieve" deel van de sinus gebruikt en de andere helft voor het "negatieve" deel. Als het digitale maximum bereikt wordt, en je gaat daarover heen, dan ga je van de top van de sinus in
één keer door naar het negatieve maximum. Klinkt heel prettig, not.
Digitaal clippen is een stuk ingrijpender. De helft van het digitale bereik wordt voor het "positieve" deel van de sinus gebruikt en de andere helft voor het "negatieve" deel. Als het digitale maximum bereikt wordt, en je gaat daarover heen, dan ga je van de top van de sinus in
één keer door naar het negatieve maximum. Klinkt heel prettig, not.
daar heb NAD toch en mooi knopje voor, sofclipping heet dat geloof ik. dan krommen ze de sinus kunstmatig weer terug geloof ik. althans als ik me handleiding goed heb gelezen.
Beauty is everywhere | Hold on, it's manual focus,... www.cornedeweert.nl
Nou ben ik niet zo'n sinus-electro guru, kheb daar alleen maar wat natuurkunde voor gevolgdOp maandag 12 november 2001 22:44 schreef winand het volgende:
natuurlijk kan dat, als het spul is van Marquant
ff serieus, het kan wel.
Het lijkt mij nou juist dat wanneer je een puur sinus signaal over je speakers stuurt, er dan de minste kans is op dat er iets vervelends gebeurt.
En nog iets:
Ik had/heb een hele mooie JBL GTI1000 15" speaker (ligt nu bij JBL). Deze is volgens mij uit zijn spoel geklapt. Hier heb ik niemand over gehoord. Als ik de conus tegen de spoel aan druk, dan doet hij het weer even (krakend). Als ik hem dan te hard zet, dan nokt hij er weer mee....
Mah goed, maakt verder ook niet uit, zonde was het sowieso.
De versterker die erop zat had ook een lager vermogen (763Watt) dus het kan idd dat je je speaker opblaast met minder vermogen dan dat ie eigenlijk aan kan.
Al eens fourier toegepast op zo'n blokgolf? Daaruit komt naar voren dat een blokgolf verschrikkelijk veel hoge frequenties bevat. Hoge tonen gaan naar de tweeter, maar deze hoge tonen hadden daar eigenlijk helemaal niet naartoe gemoeten.Op dinsdag 13 november 2001 07:15 schreef Duck-Twacy het volgende:
Maar als de sinus niet afgevlakt was (dus bij een versterker met meer vermogen), dan was het oppervlakte nog groter (dus het vermogen). Immers het ronde topje komt erbij. We hebben het dan niet meer over dezelfde amplitude.
De vraag is, hadden de speakers dat wel overleeft?
Als je een nette ronde top had, zou de woofer 'm spelen, en die heeft daar geen moeite mee.
Siditamentis astuentis pactum.
Idd, dat is idd het vervelende aan clippen. Overigens kan een woofer er ook maar tot een bepaalde hoogte tegen, daarna geeft hij er ook de brui aan.Op woensdag 14 november 2001 08:32 schreef Varienaja het volgende:
[..]
Al eens fourier toegepast op zo'n blokgolf? Daaruit komt naar voren dat een blokgolf verschrikkelijk veel hoge frequenties bevat. Hoge tonen gaan naar de tweeter, maar deze hoge tonen hadden daar eigenlijk helemaal niet naartoe gemoeten.
Als je een nette ronde top had, zou de woofer 'm spelen, en die heeft daar geen moeite mee.
Overigens zie je nu ook heel duidelijk een voordeel van een actief systeem (een systeem waarbij hoge tonen en lage tonen (en evt meer) apart versterkt wordt en waarbij de crossover-ing plaatsvindt voor de versterkers). Als de amp van het laag begint te clippen gaat je tweeter tenminste niet kapot (en je hoort het ook veel minder snel).
Een speaker is een spoel en is zijn impedantie afhankelijk van de frequentie. Bij extreme lage bassen was veelal in huidige top40 muziek terug te vinden is zullen speakers ook een lagere impedantie hebben en dus meer vermogen uit de versterker trekken die dat pieksgewijs kan leveren...
hangt ervanaf, op een sony balle setje waar op staat 2x100 watt, met kwaliteits speakers eraan van 100w krijg je nix kapot want dat setje leverd dat niet eens waarschijnlijk. Maar heb een kwalitatie stevige versterker van 2x100 watt waar het echt uitkomt, en je hangt er een sony spreakerstje aan van 100,- van 100 watt dan blijft er nix meer van over volgens mij
Zelfs de duurste speakers krijg je kapot met een slechte versterker, maar je kan ook met de beste versterker dure speakers zonder enige moeite opblazen.
Vervormen kan elke versterker en er is geen speaker die daar van houdt.
Vervormen kan elke versterker en er is geen speaker die daar van houdt.
In Goedkope setjes wordt het uitgangssignaal geanalyseerd en deze slaan in beveiliging bij verkeerd signaal, zo ook in veel "goedkopere" boxen. Juist bij duurdere sets en boxen moet je uitkijken voor het "opblazen" omdat je de zuiverheid van het signaal niet wilt beinvloeden met allerlei electronica.
Met het vol-open draaien van je versterker bij hoog ingangs-signaal krijg je alles kapot.
Ik heb eens iemand meegemaakt die een Rotel set me B&W's kocht en een week later terug kwam omdat de set tijden een feestje 'kapot' ging. De volumeknop stond nog op 95%
. En dan zit er geen garantie op.
Met het vol-open draaien van je versterker bij hoog ingangs-signaal krijg je alles kapot.
Ik heb eens iemand meegemaakt die een Rotel set me B&W's kocht en een week later terug kwam omdat de set tijden een feestje 'kapot' ging. De volumeknop stond nog op 95%
Coffee isn't a matter of life and death. It's far more important than that.
Verwijderd
Hoe dan?Op maandag 12 november 2001 20:37 schreef TheLemon het volgende:
Door een batterij met de speakerterminals te verbinden. Als bij de ene speaker dan de woofer naar voren gaat en bij de andere naar achter is er één verkeerd gewired.Op woensdag 14 november 2001 16:37 schreef MarkW het volgende:
[..]
Hoe dan?
Pagina: 1