Toon posts:

[Linux] Accelerated-X, wat is dat nou precies?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Kan iemand mij precies uitleggen wat Accelerated-X precies is? Ik weet eerlijk gezegd helemaal niets van Linux :'( , maar ik moet hier voor m'n stage een demo opzetten die gebruik maakt van stereo graphics. Iets wat volgens de website van Xi Graphics mogelijk is met dat Accelerated-X. Maar ik heb dus echt geen flauw idee hoe dat in z'n werk zou gaan. Ik kan een beetje in C++ werken en OpenGL heb ik redelijk onder de knie.

tnx

Verwijderd

hmm...als ik me niet vergis is dat X met een accelerated kaart er achter (aka 3dfx)
Maar...i'm not perfect...i could be wrong :P
Voor alle duidelijkheid: een accelerated Xserver, dus geen Xsvga of iets in die richting, maar een Vipertje van diamond oid.
ennieweej, have fun en suc6!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het goed begrijp;

is het dan een soort van mega-driver voor de ondersteunde 3d accelerated kaarten? En hoe kun je dan van die speciale functies zoals stereo gebruik maken via je eigen code?

*Lonestar is echt een nitwit op het gebied van Linux |:(

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Accelerated X is een product van Xi Graphics... een X server. Die lijkt erg veel op die van XFree86 (gek he ;) ).
Ze claimen dat AX veel sneller is dan XFree86. Het scheelt idd wel wat (en bij sommige kaarten een heel stuk), maar als je een redelijk snelle bak + aardige videokaart hebt, is het de aanschaf IMHO niet waard. Ja, want AX is niet gratis! Het is wel erg stabiel en werkt ook lekker... alleen heb ik het scrollwieltje op mijn PS/2 muis nooit aan de praat gekregen, voor mij een heel gemis waardoor ik toch XFree86 gebruik.

Ik snap overigens niet waarom je dat project van jou niet met XFree86 kunt doen?

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Topicstarter
Tja, het gaat mij vooral om dat 'stereo'. Zoals ik al zei weet ik niks van Linux en ik ben nu gewoon op zoek naar de verschillende mogelijkheden. Ik zag toevallig op die website van Xi dat het stereo ondersteunt. Ik weet niet of dat met XFree ook zo is... :?

Het probleem is gewoon dat ik met een budget van hooguit 1000 piekies of zo iets in stereo moet zien te krijgen wat ik zelf dus kan maken. Dus niet zoiets als die mooie NVidia stereo driver :'(

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 15:58 schreef lonestar het volgende:
Tja, het gaat mij vooral om dat 'stereo'. Zoals ik al zei weet ik niks van Linux en ik ben nu gewoon op zoek naar de verschillende mogelijkheden. Ik zag toevallig op die website van Xi dat het stereo ondersteunt. Ik weet niet of dat met XFree ook zo is... :?
Ehm...volgens mij zijn er -gratis- linuxprogjes waarmee je die stereographics kan fixen...ik heb het zelf wel eens gedaan, zag er niet uit :P
kijk maar eens ff op freshmeat...

Verwijderd

Topicstarter
Ehm...volgens mij zijn er -gratis- linuxprogjes waarmee je die stereographics kan fixen...ik heb het zelf wel eens gedaan, zag er niet uit :P
kijk maar eens ff op freshmeat...
Kan ik daarmee dan ook bestaande code in stereo krijgen? We hebben hier code die een Tunnel in the Sky voor vliegtuig cockpits laat zien, en dat moet dan stereo worden.

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 16:08 schreef lonestar het volgende:
Kan ik daarmee dan ook bestaande code in stereo krijgen? We hebben hier code die een Tunnel in the Sky voor vliegtuig cockpits laat zien, en dat moet dan stereo worden.
:? wat je zegt...ik weet niet eens waar het voor is, ik weet wel dat het er is...btw: wat voor tunnel?

Verwijderd

Topicstarter
Tunnel in the Sky betekend dat een piloot niet meer naar allemaal vage metertjes en toestanden hoeft te kijken om te kunnen navigeren. Hij hoeft alleen nog maar door de tunnel te vliegen die op z'n scherm getekend wordt. Enige probleempje hiermee is dat er nogal veel informatie op het scherm komt en alle aandacht naar de tunnel getrokken wordt. Dingen als airspeed en zo kunnen dan over het hoofd gezien worden -> dat wil je niet :)

Daarom willen we nou proberen om het in stereo te doen, kijken of natuurlijke diepte wat overzicht kan brengen. Alleen gaat het hier om een klein testje en is er dus niemand die echt tijd heeft om me te helpen en kan ik ook geen 2000 piek uitgeven aan zo'n echt stereo-videokaart...

Verwijderd

Probeer SuSE maar eens (7.2 ofzo) daar zit het wel in, bij het onderdeel 'graphics' (hoe toepasselijk :P )
Ik heb het wel eens geprobeerd, maar ja...wat moet ik met stereographics? users het 'goeie' pad van hun zooi naar de prullenbak tekenen? ;)
Ik weet iig wat je bedoeld...

Verwijderd

look what i found:

http://lem.ch.unito.it/linux/D/2/OPENRM.html

het is een begin...

Verwijderd

Topicstarter
Cool B-)
Ik ga morgen alles eens bekijken, werktijd zit er voor vandaag op :)
Iig bedankt voor al je hulp alvast!

Verwijderd

you're welcome!
ze hebben al een stable, zie ik net
cu

Verwijderd

Ten eerste: XFree86 doet ook aan accelerated-X.
Ten tweede: accelerated-X is niets meer dan 2D versnelling via een kaart-specifieke driver. Dus mga.o voor Matrox kaarten en tdfx.o voor 3Dfx bijvoorbeeld.
Pagina: 1