Ik weet niet of ik dit in dit forum moet vragen, en niet zeker of ik het uberhaupt wel mag vragen op GoT, maar ik probeer het toch.
Ruim een week terug hebben wij te horen gekregen wat de bonusvraag van het komende proefwerk Natuurkunde voor klas 3VWO zou zijn:
In een vitrine in de gang staat een schakeling. Teken hier het schema van.
We komen niet uit deze schakeling.
De schakeling:
- Je hebt 3 lampjes, 1, 2 en 3. (Het zijn geen LED-jes, het maakt niet uit hoe de fase en 0 aangesloten worden.)
- Ook heb je 3 drukknoppen. A, B en C. (Als je de knop indrukt is de stroomkring gesloten.)
- Als je niets indrukt, brandt/gebeurt er niets.
- Als je A indrukt gebeurt er niets.
- B -> Niets.
- C -> Niets.
- A en B -> Lampjes 2 en 3 branden fel.
- B en C -> Lampjes 1 en 2 branden fel.
- A en C -> Niets.
- A,B en C -> Lampjes 1 en 3 branden zwak, lampje 2 brandt fel.
- Er worden alleen 3 lampjes, 3 schakelaars, snoeren en een voeding gebruikt. Het is een gecombineerde serie-/parallelschakeling.
* Lampjes 1 en 3 moeten dus bij indrukken van A en C in serie geschakeld zijn.
* Bij het indrukken van schakelaar B, samen met A of C, moeten de lampjes 1 en 3 parallel geschakeld zijn.
* Schakelaar B moet altijd ingedrukt zijn, wil er iets branden. Deze zit dus aan de 0, of als je de schakeling in spiegelbeeld maakt aan de fase.
* Bij indrukken van schakelaar B + nog een andere, moet lampje 2 altijd branden.
We zijn er met de hele klas voor gaan zitten. Ook wat vaders, leraren Techniek en Natuurkunde van een andere school, en leerlingen Electro-techniek zijn we te hulp geschoten, maar samen leverde dit nog niet het kloppende schema op.
Nu vragen we of iemand van jullie kan helpen.
Ik heb zo 1 2 3 geen schema bij de hand liggen, maar zal even zoeken, en ze inscannen, zodat je kunt zien of we helemaal verkeerd zitten te denken.
Alvast bedankt.
Ruim een week terug hebben wij te horen gekregen wat de bonusvraag van het komende proefwerk Natuurkunde voor klas 3VWO zou zijn:
In een vitrine in de gang staat een schakeling. Teken hier het schema van.
We komen niet uit deze schakeling.
De schakeling:
- Je hebt 3 lampjes, 1, 2 en 3. (Het zijn geen LED-jes, het maakt niet uit hoe de fase en 0 aangesloten worden.)
- Ook heb je 3 drukknoppen. A, B en C. (Als je de knop indrukt is de stroomkring gesloten.)
- Als je niets indrukt, brandt/gebeurt er niets.
- Als je A indrukt gebeurt er niets.
- B -> Niets.
- C -> Niets.
- A en B -> Lampjes 2 en 3 branden fel.
- B en C -> Lampjes 1 en 2 branden fel.
- A en C -> Niets.
- A,B en C -> Lampjes 1 en 3 branden zwak, lampje 2 brandt fel.
- Er worden alleen 3 lampjes, 3 schakelaars, snoeren en een voeding gebruikt. Het is een gecombineerde serie-/parallelschakeling.
* Lampjes 1 en 3 moeten dus bij indrukken van A en C in serie geschakeld zijn.
* Bij het indrukken van schakelaar B, samen met A of C, moeten de lampjes 1 en 3 parallel geschakeld zijn.
* Schakelaar B moet altijd ingedrukt zijn, wil er iets branden. Deze zit dus aan de 0, of als je de schakeling in spiegelbeeld maakt aan de fase.
* Bij indrukken van schakelaar B + nog een andere, moet lampje 2 altijd branden.
We zijn er met de hele klas voor gaan zitten. Ook wat vaders, leraren Techniek en Natuurkunde van een andere school, en leerlingen Electro-techniek zijn we te hulp geschoten, maar samen leverde dit nog niet het kloppende schema op.
Nu vragen we of iemand van jullie kan helpen.
Ik heb zo 1 2 3 geen schema bij de hand liggen, maar zal even zoeken, en ze inscannen, zodat je kunt zien of we helemaal verkeerd zitten te denken.
Alvast bedankt.